Luga “Ričards III” sacerēta Viljama Šekspīra daiļrades sākumposmā. Tas ir autora septītais uzrakstītais darbs. 16. gs. 90. gadu sākumā jau bija tapusi viņa komēdija “Spītnieces savaldīšana” (The Taming of the Shrew, 1590–1591), kas arī izpelnījās ievērību, tomēr tieši luga “Ričards III” tiek uzskatīta par autora pirmo izcilāko veikumu. Šī darba sarakstīšana iekļāvās 16. gs. pēdējām dekādēm raksturīgajā tendencē veidot Anglijas vēstures stāstu, tajā izceļot tobrīd valdošās Tjūdoru dinastijas (House of Tudor) nozīmi. Pirmais šīs dinastijas pārstāvis, kurš kāpa tronī 1485. gadā, bija Elizabetes I (Elizabeth I) vectēvs Henrijs VII (Henry VII). Viņam sekoja Henrijs VIII (Henry VIII), savukārt Elizabete I, kura valdīja no 1558. gada līdz 1603. gadam, kļuva par šīs dinastijas pēdējo monarhu. Rakstniecība un skatuves māksla bija jomas, ar kuru palīdzību izcelt Tjūdoru nozīmi impērijas nostiprināšanā. Vēstures tematika tobrīd bija ļoti populāra, un tai jau savas daiļrades sākumā aktīvi pievērsās arī V. Šekspīrs, izmantojot un pārstrādājot agrāk radītus vēsturiskus un literārus avotus. Lugas ar vēstures tematiku 16. gs. beigās vēl netika nošķirtas atsevišķi, un tikai 1623. gadā, kad tika iespiests pirmais V. Šekspīra lugu apkopojums, tā sakārtotāji viņa darbus grupēja komēdijās, traģēdijās un vēsturiskajās hronikās. Šāds žanru dalījums galvenokārt saglabāts arī vēlākajā laikā. Par vēsturiskajām hronikām tiek uzskatīti 10 V. Šekspīra darbi, tostarp divas tetraloģijas, kurās aplūkota 14. gs. un 15. gs. Anglijas vēsture. Pirmo no tām, kas tapa 16. gs. 90. gadu sākumā, veido lugas “Henrijs VI” (Henry VI) trīs daļas (1591–1592), kā arī luga “Ričards III”. Šajos darbos tēloti 15. gs. vēstures notikumi. V. Šekspīra autorība šī cikla pirmajai lugai dažkārt tikusi apšaubīta, un ir iespējams, ka tā tapa sadarbībā ar līdzautoriem. Tomēr visu tetraloģijas daļu saistību nodrošina savstarpējās atsauces, kas ļauj lugas aplūkot ne tikai atsevišķi, bet arī kā kopumu. Lugas “Henrijs VI” pirmā daļa aptver laika posmu pēc karaļa Henrija V (Henry V) nāves 1422. gadā, tēlojot tai sekojošo neveiksmīgo angļu karadarbību pret Franciju, kas noveda pie teritoriju zaudēšanas. Šīs norises sniedzas līdz 15. gs. 50. gadiem, kad Anglijā aizsākās cīņa par varu valstī starp Lankasteru (Lancaster) un Jorku (York) dzimtām jeb tā sauktais sarkanās un baltās rozes karš. Haotiskās un nežēlīgās pilsoņu kara norises ir pamatā V. Šekspīra tetraloģijas otrās un trešās daļas notikumiem. Savukārt lugas “Ričards III” darbība aizsākas pēc tam, kad Lankasteru dzimtu pārstāvošais monarhs Henrijs VI (Henry VI) ir ticis nogalināts un tronī kāpis Jorku karalis Edvards IV (Edward IV). Šī situācija tomēr neapmierina viņa brāli Glosteras hercogu, kurš tiecas uzurpēt varu un nežēlīgu manipulāciju rezultātā panāk savu, 1483. gadā tiekot kronēts kā karalis Ričards III (Richard III). Tomēr jau pēc neilga laika cīņā pret viņu apvienojās karaspēks, kuru vadīja Ričmondas grāfs un pēc savas uzvaras tika kronēts kā karalis Henrijs VII. Ar savu militāro darbību un sekojošām dinastiskajām laulībām Henrijs VII apvienoja Jorku un Lankasteru dzimtas un aizsāka Tjūdoru valdīšanas laiku. Līdz ar to drīz pēc Ričarda III nāves 33 gadu vecumā 1485. gadā noslēdzās arī Jorku un Lankasteru dzimtu kari. 16. gs. otrajā pusē dominējošā Anglijas vēstures interpretācija Henriju VII uzlūkoja kā garantu miera nodrošinājumam un impērijas varenības aizsācēju. Šāds vēstījums valdošajām aprindām bija svarīgs arī tāpēc, ka iekšēju un ārēju politisku konfliktu 16. gs. joprojām netrūka. Elizabetes I valdīšanas laikā, 1587. gadā, nāvessods tika piespriests viņas iespējamai konkurentei Marijai I Sjuartei (Maria I Stuart), un no jauna saasinājās arī pretrunas ar katoliskajiem Francijas un Spānijas monarhiem. V. Šekspīra vēsturiskās hronikas tapa šajā sarežģītajā laika posmā, un tās netieši atbalsoja monarhijas ideoloģijai atbilstošus uzskatus. Tomēr viņa lugu un it īpaši “Ričarda III” ilgstpēju noteica rakstnieka talants un mākslinieciskā veidojuma prasme. Darbu tapšanā V. Šekspīrs vēstures notikumus pakļāva savai interpretācijai. Nozīmīgs rakstnieka lugu avots bija Rafaela Holinšeda (Raphael Hollinshed) “Anglijas, Skotijas un Īrijas hroniku” (The Chronicles of England, Scotland and Ireland, 1577) otrais izdevums 1587. gadā. Tajā iestrādāti materiāli no agrāk tapušās un 1548. gadā publicētās Edvarda Hola (Edward Hall) hronikas “Lankasteru un Jorku dižciltīgo ģimeņu savienība” (The Union of the Two Noble and Illustrate Famelies of Lancastre and Yorke). Savukārt spilgts Ričarda III attēlojums, kas atbilda laikmeta koncepcijai par viņu kā ļaundari, kura uzveikšana nodrošināja valstī mieru, bija rodams Tomasa Mora (Thomas More) darbā “Stāsts par karali Ričardu III” (History of King Richard III), kas sarakstīts ap 1513. un 1518. gadu. Par tēmas popularitāti liecināja arī Kembridžā 1579. gadā izrādītā Tomasa Leges (Thomas Legge) latīņu valodā sacerētā luga “Ričards III” (Richardus Tertius). Savukārt 15. gs. 90. gados tapa anonīma autora luga “Ričarda III patiesā traģēdija” (The True Tragedy of Richard III). Tā publicēta 1594. gadā, taču acīmredzot uzrakstīta jau agrāk un, visticamāk, V. Šekspīram ir bijusi zināma.