V. Šekspīra luga izskan ar romantisku akcentu, tomēr tās notikumu risinājumā ir daudz dramatisma, un šis apstāklis par “Venēcijas tirgotāja” centrālajiem raksturiem ļauj dēvēt tos, kam ir svarīga ietekme abu sižeta līniju attīstībā. Visvairāk tas attiecas uz Antonio, Basanio, Porcijas un Šeiloka tēliem. Sižeta sākotnējais motīvs, kas saistīts ar Basanio lūgumu pēc aizdevuma un gaidāmo bildinājumu, izraisa skumjas Antonio, kurš ir dziļi pieķēries Basanio. Neraugoties uz to, viņš draudzības vārdā ir gatavs Basanio atbalstīt, un par tālāko notikumu dzinuli kļūst Basanio degsme iegūt Porciju un viņas mantu. Savukārt Porcija, kura Basanio sastapusi jau iepriekš un iemīlējusies viņā, ir laimīga, kad Basanio izdodas izpildīt viņas tēva novēlējumā ietverto uzdevumu – Porcijas preciniekam atrisināt viņa uzdoto mīklu. Tieši šis nosacījums Porcijai nav ļāvis pašai brīvi izvēlēties savu likteni un, iespējams, kļuvis par iemeslu, lai viņa ar izpratni raudzītos uz citu cilvēku ciešanām un grūtībām, kurās tie nonākuši. Porcija ir viens no komēdijas spilgtākajiem tēliem, un tieši viņas iejaukšanās panāk tiesas prāvas iznākumu par labu Antonio, kurš tiek izglābts no nāves, bet lugas finālā atgūst arī dažus no šķietami zaudētajiem kuģiem. Porcijas runa tiesas prāvā, vēršoties pie Šeiloka ar lūgumu būt cilvēcīgam un izrādīt žēlsirdību Antonio, ir viena no spilgtākajām humānisma izpausmēm V. Šekspīra komēdijā. Šeiloks neieklausās viņas lūgumā un paliek pie savas prasības, ar ko var izskaidrot spējo pārmaiņu Porcijas attieksmē, vēršot tiesas procesu negaidītā un pretējā virzienā, kā arī vairs neizrādot nekādu līdzjūtību pret Šeiloka likteņa pavērsienu un pat pieņemot lēmumu par visas viņa mantas konfiskāciju. Šeiloka nostāja prāvā pret Antonio ir skarba, bet tā savukārt sakņojas viņa paša dzīves rūgtajā pieredzē, ciešot gan pāridarījumus, gan nievas un tam nocietinot arī viņa paša raksturu, padarot to skarbu un neiecietīgu, turklāt vēl uzsverot pieķeršanos mantai. Šajā tēlā akcentēta tēma par cilvēku, kura pārdzīvojumus izraisa arī neiederība apkārtējā sabiedrībā, kas tālāk risināta traģēdijā “Otello, Venēcijas moris” (Othello, the Moor of Venice, 1604), turklāt abās lugās pretrunas saasinās tieši Venēcijas augstāko aprindu aizspriedumu dēļ. Lugā aplūkotie motīvi cieši saistīti ar 16. gs. Anglijas sabiedrības aktualitātēm, jo bagātības pieaugumu un Londonas straujo izaugsmi nodrošināja aizjūras tirdzniecība, kas bieži vien bija pakļauta riskam. Tāpat Londonas kā pasaules mēroga pilsētas vēriens, kas to pēc iedzīvotāju skaita ierindoja trešajā vietā Eiropā pēc Neapoles un Parīzes, nozīmēja arī liela ārzemnieku skaita pieplūdumu, kuri tika vēroti ar aizspriedumiem, apšaubot viņu gatavību un spēju iekļauties angļu sabiedrībā. Šīs tēmas lugā saistītas gan ar Antonio un Šeiloka likteņiem, gan Šeiloka meitu Džesiku, kura iemīlas kristietī Lorenco un slepeni atstāj tēva mājas. Bēgot viņa paņem daudzas ģimenes dārglietas, par kurām vēlāk lugā minēts, ka tās jau ir ļāvušas viņai kopā ar līgavaini sākt baudīt pārtikušu dzīvi. Sieviešu iniciatīva lugā izcelta dažādos veidos, īpaši svarīgu vietu ierādot Porcijai. Viņas uzticības persona ir apteksne Nerisa, ar kuru viņa labi saprotas, un Nerisa ir klāt gan neveiksmīgajos bildinājumos, gan Porcijas un Basanio attiecību aizsākumā, gan brīdī, kad, tāpat kā Porcija pārģērbusies vīrieša drēbēs, aktīvi iesaistās tiesas prāvas norisē. Viņas abas sarīko arī pārbaudes saviem līgavaiņiem, kā atlīdzību par Antonio prāvas sekmīgu iztiesāšanu pieprasot no viņiem gredzenus, ko dāvājušas ar nosacījumu, lai līgavaiņi no tiem nekad nešķiras. Lai gan lugas atrisinājums ir laimīgs, tomēr Basanio un Graciano gatavība ātri atteikties no saviem zvērestiem un atdot gredzenus kā pateicības zīmi svešiniekiem ietver arī jautājumu par mīlestības jūtu noturību un to patieso nozīmi viņu dzīvē, ļaujot šaubīties, vai jūtas sniedzas dziļāk par virspusēju attiecību slāni. Atbalsta funkcija sižeta risinājumā ir Antonio un Basanio paziņām Salerio un Solanio, kuri pieder Venēcijas augstdzimušo kārtai, Basanio un Porcijas kalpotājiem, komiski attēlotajiem neveiksmīgajiem Porcijas rokas tīkotājiem Marokas princim un Aragonas princim, kā arī smieklīgajam Šeiloka, bet vēlāk Basanio kalpam Lanselotam Gobo, kura monologi atklāj nemitīgu iekšēju cīņu starp principiem un sirdsapziņu.