Romānā vēstījums tiek risināts pirmajā personā. Vēstītājs jau romāna sākumā, solot lasītāju iepriecināt un izklaidēt, apņemas lasītājam izstāstīt grieķu stāstu, kas jo sevišķi zīmīgi, jo romāns sarakstīts latīņu valodā. Romāna sižets ir daudzslāņains, tas aptver pārvērtību, maģijas un reliģijas, ceļojuma un piedzīvojumu, garīgās izaugsmes un garīgo meklējumu mijiedarbi. Romānā vērojama humoristiska pieskaņa un skaudrs sadzīves tēlojums, atmaskojot dažādus cilvēku raksturus, kā arī asprātīgi savienojot īstenību ar maģisko un apslēpto.
Romāna sākumā labi izglītots jaunietis vārdā Lūcijs ierodas Tesālijas pilsētā Hipatā – Grieķijas ziemeļaustrumu teritorijā, kas bijusi izslavēta ar tur praktizētajām maģiskajām zintīm un burvestībām. Lūciju tirda ziņkārība un vilina doma arī pašam piedzīvot burvestību – ielūkoties apslēptajā. Lūcijs apmetas kāda vīra Milona mājās. Milons bijis ļoti bagāts un vienlaikus ārkārtīgi skops un nekrietns vīrs, kurš nodarbojies ar augļošanu. Tā sagadījies, ka šī vīra sievai Pamfilei piemitušas burvestības prasmes. Lūcijs, viesojoties Milona mājās un iesaistoties mīlas dēkā ar mājas kalponi Fotidu, viņai visai atklāti pateica, ka vēlas redzēt Pamfiles pārvēršanos un ka viņu moka karsta vēlēšanās iepazīties ar maģiju. Tā Fotida tika pierunāta, un Lūcijam bija sagādāta iespēja paslepus nolūkoties, kā mājas saimniece Pamfile, ieziešoties ar īpašu ziedi, pārvēšas par ūpi un aizlido. Lūcijam izdodas pierunāt Fotidu arī pašam izmēģināt pārvērtību, taču notiek kāda kļūda – kalpone Fotida sajauc kārbiņas, kurās glabājas ziede. Rezultātā pēc ieziešanās Lūcijs piedzīvo pārvērtību, bet ne tādu, kādu bija iecerējis. Saglabājot savu cilvēka prātu, ūpja vietā viņš pārvēršas par ēzeli. Laimīgā kārtā pret šādu pārvērtību ir visai vienkāršs pretlīdzeklis – ir jāapēd rozes. Diemžēl tieši šoreiz Fotida nav iegādājusies rožu vainadziņus, tāpēc Lūcijam ēzeļa ādā ir jāpārlaiž nakts. Tieši šajā naktī Milona namā ielaužas laupītāji. Redzot, cik daudz mantas no Milona nama var paņemt, laupītāji no staļļa izved Lūciju ēzeļa ādā, uzkraudami tam un citiem jūga dzīvniekiem smago laupījumu. Tā sākas Lūcija pārbaudījumiem bagātais ceļojums. Rozes, kas būtu jāapēd, lai atkal kļūtu par cilvēku, lai gan kaut kur tuvumā (vai šķietamā tuvumā) pavīd, dažādu iemeslu dēļ paliek nesasniedzamas, kas arī saprotams, jo pretējā gadījumā nebūtu iespējams Lūcija kā ēzeļa ceļojums, piedzīvojumi un arī skarbie pārbaudījumi. Romāna noslēgumā Lūcijs ar dievietes Izīdas (sengrieķu Ἶσις, latīņu Isis) laipnu gādību atgūst cilvēka veidolu. Dieviete parādās Lūcijam sapnī, solot viņam palīdzību un glābšanu no dzīves ēzeļa ādā. Dievietei veltītā svētku gājiena laikā Lūcijam paveras iespēja pienākt pie dievietes priestera, kuru arī sapnī dieviete brīdināja, un apēst rozes no krāšņi darināta vainaga. Lūcijs nomet ēzeļa ādu un pārtop par cilvēku. Viņa asais prāts un erudīcija labi kalpo tieslietās, ar kurām viņš nodarbojas Romā, turklāt viņš iegūst arī sakrāli būtisku amatu, kļūstot par vienu no pastoforu dekurioniem (priestera amats) un tādējādi kalpojot dievībai, kas viņu izglāba.