Klasiskā perioda literatūra (5.–4. gs. p. m. ē.) Klasiskais periods zīmīgs ar drāmas žanra – sengrieķu traģēdijas un sengrieķu komēdijas – uzplaukumu. Tas sakrīt ar Atēnu demokrātijas ziedu laikiem, savukārt drāmas noriets – ar demokrātijas vājināšanos. Visas līdz mūsdienām saglabājušās sengrieķu traģēdijas tiek tradicionāli piedēvētas trīs ievērojamākajiem autoriem Aishilam, Sofoklam un Eurīpidam. Viņi bija galvenie drāmas attīstības noteicēji Atēnās. Saskaņā ar Aleksandrijas filologu atstātajām liecībām klasiskajā periodā darbojās arī citi traģiķi, diemžēl viņu darbi nav saglabājušies. Pēc Peloponēsas kara (431.–404. gads p. m. ē) beigām, sengrieķu traģēdija piedzīvoja dažādas izmaiņas, arī izteiksmes veids un izpildījuma forma sāka prevalēt pār saturu.

Aina no Aishila triloģijas "Orestija", kurā Apollons aizstāv Orestiju. Grieķijas civilizācija, 5. gs. p. m. ē.
Avots: DEA PICTURE LIBRARY/De Agostini via Getty Images, 122225304.
Līdzīgi kā sengrieķu traģēdijas, arī komēdijas pirmsākumi meklējami rituālos par godu Dionīsam. Vienīgie pilnībā saglabājušies klasiskās jeb vecatiskās komēdijas (5. gs. p. m. ē.) paraugi ir vienpadsmit dramaturga Aristofana lugas. Savos darbos Aristofans atļaujas izsmiet ikvienu un jebko, arī Atēnu demokrātiju, piemēram, lugā “Putni” (Ὄρνιθες, 414. gads p. m. ē.) un Atēnu filozofu Sokratu (Σωκρᾰ́της) lugā “Mākoņi” (Νεφέλαι, 423. gads p. m. ē.). Tā dēvētajai vidējai komēdijai (4. gs. p. m. ē.) vairs nav politiskās satīras asuma, savukārt jaunatiskās komēdijas (4. gs. beigas – 3. gs. p. m. ē.), kas attiecināma uz Hellēnisma perioda literatūru, centrā galvenokārt ir sadzīves tematika un labi zināma sižeta risinājums, piemēram, Menandra (Μένανδρος) lugā “Īgņa” (Δύσκολος, ~ 317.–316. gads p. m. ē.).
Par klasiskā perioda liriku, kas attīstījās drāmas ēnā, līdz mūsdienām nonākušas maz liecību. Zināms, ka Dionīsa svētkos tāpat kā arhaiskajā periodā joprojām skanēja ditirambi, savukārt par godu kritušajiem karā ar persiešiem tika sacerētas epigrammas – īsi, atmiņā paliekoši dzejoļi.
Ievērojamāko klasiskā perioda vēsturnieku Hērodota (“Vēstures”, Ἱστορίαι, 440. gads p. m. ē.), Tukidīta (“Peloponēsas kara vēsture”, Ἱστορίαι, 5. gs. beigas p. m. ē.) un atēnieša Ksenofonta (“Anabāze”, Ἀνάβασις, burtiski “iešana augšup”, 379. gads p. m. ē) darbi iezīmē vēsturiskās prozas rašanos.
4. gs. p. m. ē. izcilākais literārais sasniegums bija filozofiskā proza. Tās uzplaukumu ietekmēja Sokrats (kurš pats neko nav sarakstījis) un viņa pielietotā metode – mācīt jautājot, kas dabiski noved pie dialoga. Ievērojamākais tā dēvētā sokratiskā dialoga izmantotājs savos darbos ir atēnietis Platons, viņa izcilākie darbi: “Sokrata apoloģija” (Ἀπολογία Σωκράτους, pēc 399. gada p. m. ē.), “Faidons” (Φαίδων), “Simpozijs” (Συμπόσιον) un “Valsts” (Πολιτεία), kas sarakstīti pēc 385. gada p. m. ē. Ap 387. gadu p. m. ē. Platons dibināja pirmo augstākā līmeņa izglītības iestādi – “Akadēmiju” (Ἀκαδημία). Platona skolnieka Aristoteļa stils antīkajā pasaulē tika apbrīnots, tomēr līdz mūsdienām nonākušajiem darbiem trūkst literāras pievilcības, tie bija paredzēti izmantošanai viņa filozofijas un zinātnes skolā “Likejā” (Λύκειον, dibināta ap 334. gadu p. m. ē.). Aristoteļa traktātiem par literatūru – “Retorika” (Ῥητορική, 4. gs. p. m. ē.) un “Poētika” (Περὶ ποιητικῆς, ap. 335. gads p. m. ē.) – vēlākajos gadsimtos bija ļoti liela ietekme uz literatūras teoriju. Gan Platona, gan Aristoteļa darbi būtiski ietekmējuši Rietumu filozofiskās domas veidošanos un attīstību.
Pastiprinātā uzmanības pievēršana literāro darbu izteiksmes veidam kā drāmā, tā vēsturiskajā un filozofiskajā prozā 4. gs. p. m. ē. daļēji saistāma ar 5. gs. beigās p. m. ē. Atēnās vērojamo oratormākslas teorijas un prakses jeb retorikas uzplaukumu un retoriskās prozas (politiska rakstura runas, tiesu – aizstāvības un apsūdzības – runas) attīstību. Pārliecinošas runas nozīme bija zināma jau kopš Homēra “Īliadas” un “Odisejas” laikiem, kad galvenie varoņi Ahillejs, Hektors un Odisejs tika godāti par viņu spēju sniegt padomus un mudināt savus sekotājus (tautu vai armiju) rīkoties gudri un atbilstoši. Retorika radās Sicīlijas pilsētā, Sirakūzās (Συράκουσαι), kur, sabrūkot tirānijai un nodibinoties demokrātiskas pārvaldes formai, pilsoņiem radās nepieciešamība sevi pārstāvēt gan valsts lietās, gan arī tiesā. Atēnās ar retorikas mācīšanu sākotnēji nodarbojās sofisti (σοφιστής, burtiski ‘kādas jomas speciālists’, ‘meistars’, ‘gudrs vīrs’). Par mācību līdzekli kalpoja gan viņu pašu, gan arī tā laika ievērojamāko oratoru sarakstītās runas. Atēnu pilsoņi daiļrunas pamatus varēja apgūt arī pašmācības ceļā – izmantojot speciāli šim mērķim sarakstītas retorikas mācību grāmatas. Pirmās šāda veida grāmatas, tā dēvētās tiesu retorikas rokasgrāmatas (ap. 460. gads p. m. ē.), autors bija slavenu Atēnu oratoru Līsija (Λυσίας) un Isokrāta (Ἰσοκράτης) skolotājs – sofists Tīsijs (Τισίας) no Sirakūzām. Sofistu devumu retorikas jomā ir grūti novērtēt, jo neviens no viņu sacerējumiem līdz mūsdienām nav saglabājies. Fragmentāras ziņas par viņu darbošanos atrodamas citu autoru darbos, visvairāk filozofa Platona dialogos “Sofists” (Σοφιστής, 360 gads p. m. ē.), “Protagors” (Πρωταγόρας, 4. gs. p. m. ē.) u. c. Līdzās Līsijam un Isokratam minams Dēmostens – 4. gs. p. m. ē. izcilākais Atēnu orators.
Pastāv uzskats, ka klasiskā grieķu literatūra beidzās ar Aristoteļa un Dēmostena nāvi (ap 322. gads p. m. ē.). Nenoliedzami, ievērojamākajiem klasiskā perioda autoriem bija daudz kopīgu iezīmju – domas kodolīgums, tiešums un izsmalcinātība, kā arī rūpes par izteiksmes formu.