AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 24. augustā
Stella Pelše

Jānis Mitrēvics

(16.07.1957. Rīgā)
latviešu mākslinieks

Saistītie šķirkļi

  • Ieva Iltnere
  • māksla Latvijā

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Ģimene un izglītība
  • 3.
    Profesionālā un radošā darbība
  • 4.
    Nozīmīgākie darbi un izstādes
  • 5.
    Novērtējums
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Ģimene un izglītība
  • 3.
    Profesionālā un radošā darbība
  • 4.
    Nozīmīgākie darbi un izstādes
  • 5.
    Novērtējums
Kopsavilkums

Jānis Mitrēvics ir viens no 20. gs. 80. gadu beigās mākslā ienākušajiem neformālās “Maigo svārstību” grupas pārstāvjiem, kurš izceļas ar stilistiski īpaši plašu, pavērsieniem bagātu radošo biogrāfiju. Tajā spilgti neoekspresionistiska glezniecība sadzīvo ar vides objektiem un postmodernistisku citēšanas un apropriācijas praksi, kā arī ar digitālā un ekspozīciju dizaina sasniegumiem.

Ģimene un izglītība

J. Mitrēvics dzimis konstruktora un medicīnas māsas ģimenē, tēvs Viestards Mitrēvics, māte Astrīda Mitrēvica (dzimusi Veisa); sieva Ieva Iltnere – gleznotāja, dēls Miks Mitrēvics – instalāciju un video mākslinieks, dēls Dāvids Mitrēvics – kopā ar J. Mitrēvicu ekspozīciju dizaina uzņēmuma Dd studio līdzīpašnieks.

Mākslas izglītību J. Mitrēvics ieguva Jaņa Rozentāla Rīgas mākslas vidusskolā (1967–1975), pēc tam apguva kinomehāniķa specialitāti Rīgas 3. tehniskajā skolā (1975–1976). Absolvēja Teodora Zaļkalna Latvijas PSR Valsts Mākslas akadēmijas (mūsdienās Latvijas Mākslas akadēmija) Monumentālās glezniecības meistardarbnīcu Induļa Zariņa vadībā (1976–1982), bet 2003. gadā tajā ieguva arī maģistra grādu.

Profesionālā un radošā darbība

J. Mitrēvics kopš 1980. gada piedalās izstādēs, kopš 1983. gada ir Latvijas Mākslinieku savienības biedrs. Sarīkojis ap 20 personālizstāžu, kā arī piedalījies vairāk nekā 50 grupas izstādēs Latvijā un ārzemēs. Darbi atrodas Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, Latvijas Mākslinieku savienības muzejā, Rotko muzejā Daugavpilī, Jane Voorhees Zimmerli mākslas muzejā (Jane Voorhees Zimmerli Art Museum) Rutgersa Universitātē (Rutgers University) Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV), Valsts Tretjakova galerijā (Государственная Третьяковская Галерея) Maskavā, Zuzānu kolekcijā un citās privātkolekcijās Latvijā un ārvalstīs.

Kopš 2000. gada ar izcilām sekmēm darbojas digitālā un muzeju ekspozīciju dizaina jomā (Ventspils Piejūras brīvdabas muzejs, 2024; Rīgas Stradiņa Universitātes Anatomijas muzejs, 2017; Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, 2016; Gobustānas Nacionālais kultūrvēstures rezervāts un Petroglifu muzejs, Qobustan Milli Tarix-Bədii Qoruğu, Azerbaidžānā, 2012; Latvijas Okupācijas muzejs, 2009; citi projekti).

Nozīmīgākie darbi un izstādes
Glezniecības metamorfozes

J. Mitrēvica agrīnajās figurālajās kompozīcijās, portretos un klusajās dabās izceļas stilizējošs, daļēji dekoratīvs formu saplacinājums (“Es un Cshontvary”, 1981; “Mani vecāki”, 1982; “Zīmēšanas skolotājs”; “Klusā daba ar apaļo galdu”, abi 1983; citi). 80. gadu vidū pieauga kubistiska ģeometrizācija ar satumsinātu, dramatiski nospriegotu kolorītu un pastozu faktūru, reducējot apjomus līdz aplikatīviem siluetu kārtojumiem (“Mākslinieces ģimenes portrets”, 1983; “Aizejošā diena”; “Sievietes bez vīriešiem”; “Degošā pilsēta”, visi 1984; “Ceļš”; “Tradīcija”; “Troksnis vecpilsētā (Mākslas dienas)”; “Vasara”, visi 1985; citi). Redzami arī kubismam tipiskie triepienu sabiezējumi gar krāslaukumu šķautnēm, bet spilgtie akcenti un lauzītie zigzagveida ritmi sasaucas ar Pirmā pasaules kara un bēgļu tēmu traktējumiem Jāzepa Grosvalda un Jēkaba Kazaka mākslā.

1988.–1989. gadā notika būtisks pavērsiens – parādījās krāsas tecējumu, pilinājumu un šļakstījumu veidotas masīvas, deformētas, izteikti abstrahētas figūras (“Tikšanās I-II”; “Domātājs”; “Aklo gājiens”; “Rāpulis”; “Process. III daļas”, visi 1988; “Kļūda. III daļas”, “Nāk”, abi 1989; citi). Tēlu drudžainās kustības, steiga, rāpošana vai savīšanās neatšķetināmā murskulī nolasāmas kā apjukuma, izmisuma un baiļu iemiesojumi. Ap 1990. gadu J. Mitrēvics pietuvojās pilnīgai abstrakcijai, saglabājot atsevišķus figūru rudimentus (“Atmiņa”; “Atpakaļ”; “Divkosis”; “Avots”; “Izmisums”; “Kalnā”; “Noruna”, visi 1990; citi). Šie darbi pieskaitāmi spilgtākajiem lokālā neoekspresionisma fenomeniem, kas atšķīrās no radniecīgiem Rietumu paraugiem ar estētiska protesta funkciju vēlīnā padomju okupācijas režīma apstākļos. 

Konceptuāli žesti un tehnoloģijas

1991. gads aizsāka eksperimentus konceptuālā mākslas izjautāšanas un postmodernistiskas apropriācijas virzienā. Tā personālizstādē “Marmelāde. Pusēns + sausie ziedi” (galerija “Kolonna”, 1991) eksplozīvos krāslaukumus papildināja klasicista Nikolā Pusēna (Nicolas Poussin) gleznu citāti un sauso ziedu kolāžas. 90. gadu sākuma telpas apgūšanas pacēlumā iekļaujas robustiem alkšņa zaru rāmjiem piesietie audekli, kas “izkāpj” no tradicionālās gleznas nosacījumiem (personālizstāde “Darbi” kopā ar I. Iltneri, mākslas muzejs “Arsenāls”, 1992). Kanonisku tradīciju pārlūkošanu jaunos rakursos atklāja skandalozā izstāde “‘Jānis Mitrēvics izstāda Vilhelmu Purvīti...’ Ivars Runkovskis” (Valsts Mākslas muzejs, 1994), konfrontējot V. Purvīša gleznas ar dabiskiem materiāliem (ādām, graudiem, koku). J. Mitrēvica “instalāciju posmu” iezīmē arī smaržīgā speķa instalācija Sorosa Mūsdienu mākslas centra-Rīga gadskārtējā izstādē “Valsts” (1994), atsaucoties uz bekona eksporta uzplaukumu starpkaru posmā. Tīri valodiskiem līdzekļiem izpildīts žests tika īstenots nākamajā Sorosa centra izstādē “Piemineklis” (1995), papildinot Lauksaimniecības ministrijas vajadzībām padomju okupācijas laikā uzcelto neveiklo debesskrāpi ar uzrakstu “ERECT 85”.

Savukārt 90. gadu otrajā pusē aizsākās jauno tehnoloģiju periods ar personālizstādi “Vingrošanas riņķis” (galerija “M6”, 1996), kurā virtuālu apli veidoja reāli objekti un to projekcijas monitoros. Digitāli apstrādātas, ar sietspiedi uz audekla pārnestas un pēc tam apgleznotas fotogrāfijas sapludināja dokumentalitāti un fikciju personālizstādēs “Ainava. Jaunā realitāte” (Valsts Mākslas muzejs, 1998), “Akts. Jaunā realitāte” (VEF Kultūras un tehnikas pils, 1999) un “Grēks. Jaunā atklāsme” (Rīgas Doms, 2001). Mimētiski neoakadēmisko formu “dabiskums” satikās ar to tapšanas mākslīgumu un eksponēšanas kontekstu.

Pēc ilgāka pārtraukuma un darbības muzeju dizaina jomā jauni J. Mitrēvica darbi tika eksponēti grupas izstādē “Svārstības” (Rotko muzejs, 2023). Fragmentētu ķermeņa daļu kolāžas tematiski tieši saistījās ar Krievijas agresiju Ukrainā, iekļaujoties izstādes kopējā noskaņā, kurā prevalēja ģeopolitiskās spriedzes raisītais dramatisms. Personālizstādē “Re-evolūcija” (galerija “Māksla XO”, 2024) savā ziņā turpināja izstādes “Marmelāde. Pusēns + sausie ziedi” stilistiku, kombinējot abstrakti ekspresīvus žestus ar kolāžveidīgiem fotogrāfisku attēlu ielaidumiem. Daudzslāņaino palimpsestu sižetisko pusi var saistīt ar vīrieša izjūtām feminisma ietonētas kultūras kontekstā, izmantojot daudzveidīgo laikmetīgās mākslas paņēmienu sintēzi jaunu vēstījumu aktualizēšanā. 

Novērtējums

J. Mitrēvics ir saņēmis Lietuvas Mākslinieku savienības galveno prēmiju 3. Baltijas republiku tēlotājas mākslas triennālē (1985) un Latvijas Mākslinieku savienības diplomu par gleznu “Kliedziens” (1987). Savukārt uzņēmums Dd studio ir saņēmis speciālbalvu EMYA (European Museum of the Year Award) par Rīgas Stradiņa Universitātes Anatomijas muzeju (2023) un Gobustānas Petroglifu muzeju Azerbaidžānā (2013), sudraba godalgu festivālā FIAMP (Festival  International de l’Audiovisuel et du Multimedia sur le Patrimoine) par digitālo programmu “Animācija” Rīgas Kino muzejam (2012) un citas balvas Latvijā un ārvalstīs.  

Saistītie šķirkļi

  • Ieva Iltnere
  • māksla Latvijā

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • “Dd studio”

Ieteicamā literatūra

  • Astahovska, I., Bužinska, I., Šteimane, I. (tekstu aut.), Jānis Mitrēvics, Rīga, biedrība Dd laboratory, 2008.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Bankovskis, P., Repše G., Riņķe, I., Demakova, H. (tekstu aut.), Jānis Mitrēvics. Gleznas, katalogs, Rīga, Jāņa sēta, 1990.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Bankovskis, P., Repše, G., Boiko, J. (tekstu aut.), Mitrēvics. Marmelāde. Pusēns + sausie ziedi, Rīga, [b. i.], 1991.
  • Ieva Iltnere, Jānis Mitrēvics. Darbi: Izstāde Arsenāla noliktavā, 92.03.12.–93.03.01., izstādes katalogs, Rīga, Jāņa sēta, 1992.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kalniņa, I., Šteimane, I. (teksta aut.), Jānis Mitrēvics. Jaunā realitāte, katalogs, Rīga, [b. i.], 1999.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Mitrēvics, J., ‘Kas ir Dd studio’, Maigās svārstības, sast. S. Krastiņa, Rīga, Neputns, 2023, 464.–467. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pelše, S., ‘Atdzimušais figurālisms’, Diena, Kultūras Diena un Izklaide, 12.09.2024.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Runkovskis, I., Šteimane, I., Demakova, H. (tekstu aut.), Jānis Mitrēvics, katalogs, Rīga, PREMO, 1994.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Šteimane, I., ‘Jānis Mitrēvics’, Studija, Nr. 8, 1999, 28.–37. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Šteimane, I. (sast.), Maigās svārstības, izstādes katalogs, Rīga, Valsts Mākslas muzejs, 2002.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Šteimane, I., ‘Mirkļbirkas 1991–1995’, Maigās svārstības, sast. S. Krastiņa, Rīga, Neputns, 2023, 438.–454. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Vērpe, K., ‘Jāņa Mitrēvica miglāja reālisms’, Maigās svārstības, sast. S. Krastiņa, Rīga, Neputns, 2023, 454.–463. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Stella Pelše "Jānis Mitrēvics". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/263528-J%C4%81nis-Mitr%C4%93vics (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/263528-J%C4%81nis-Mitr%C4%93vics

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana