Literatūras virziena izcelšanās, izveidošanās, attīstība Sākotnēji apgaismības laikmetā terminu “dekadence” izmantoja, lai aprakstītu Romas impērijas norieta kultūras parādības. Līdz 19. gs. beigām vārdu “dekadence” izmantoja literatūras un mākslas kritiķi, lai nonicinātu kādu autoru vai darbu. Franču rakstnieks Teofils Gotjē (Pierre Jules Théophile Gautier), franču dzejnieks Šarls Bodlērs (Charles Pierre Baudelaire) u. c. rakstnieki mainīja termina vērtējošo nozīmi no negatīvās uz izteikti pozitīvo. Viņu skatījumā tikt sauktam par dekadentu bija pagodinājums. Dekadence radās kā pretreakcija pozitīvismam un naturālismam un iezīmēja “laikmeta beigu” (franču fin de siècle) noskaņojumu, kurā tika akcentēta formas izsmalcinātība, skaistuma kults un mākslas pašvērtība.
Dekadences rašanos noteica arī sabiedriski politiskā situācija ‒ Francijas sakāve Francijas‒Prūsijas karā 1870. gadā un Parīzes Komūnas sagrāve 1871. gadā, kad radošajai inteliģencei zuda ticība demokrātijas ideāliem un neticība sabiedrības progresam radīja pesimisma un bezcerības noskaņu, kas bija par pamatu nebūtības un nāves motīvu aktualizācijai literatūrā un mākslā. Dekadence Vācijā radās pēc 1848.‒1849. gada revolūcijas, Krievijā – pēc vilšanās tautībnieku (narodņiku, народники) idejās, kas personības ideālu meklēja tradicionālajā zemturu sabiedrībā.
Par dekadences priekšvēstnesi tiek uzskatīts T. Gotjē, kurš romāna “Mopēna jaunkundze” (Mademoiselle de Maupin, 1835) priekšvārdā, atbalstot teoriju “māksla mākslai”, aicināja atbrīvot literatūru no politiskās, ētiskās un sociālās tematikas, uzsverot formas svarīgumu. Š. Bodlērs dzejoļu krājumā “Ļaunuma puķes” (Les Fleurs du mal, 1857) sniedza dekadences stila paraugu, aktualizējot nāves, seksualitātes, pagrimuma, ļaunuma, iznīcības motīvus. 1869. gadā T. Gotjē sarakstīja priekšvārdu Š. Bodlēra dzejoļu krājumam “Ļaunuma puķes”, kurā raksturoja Š. Bodlēra rakstības veidu kā dekadences stilu, kas ir sarežģīts, izsmalcināts, paplašina valodas robežas, tiecas atveidot domas un formas smalkākās netveramās nianses.
Franču rakstnieks Pols Buržē (Paul Bourget) izdeva “Dekadences teoriju” (Théorie de la décadence, 1881), kurā raksturoja dekadenci kā haosu un anarhiju literatūrā un kultūrā, un pie tā noveda tādas sabiedrības tendences kā dzimstības samazinājums, patriotisma zudums, dzīves vērtības neapzināšanās. P. Buržē tomēr atzina, ka pagrimums un haoss sekmē literāros eksperimentus, kas var kļūt par estētiskās baudas avotu rakstniekiem un lasītājiem.
Franču rakstnieks un publicists Žoriss Karls Ismanss (Joris-Karl Huysmans) izdeva romānu “Pret straumi” (À rebours, 1884), ko dēvēja par dekadences bībeli.
1886. gadā franču žurnālists Anatols Bažī (Anatole Baju) izveidoja žurnālu “Dekadents” (Le Décadent), kas iznāca 1886.‒1889. gadā un apvienoja antitradicionāli noskaņotus literātus Francijā. A. Bažī izdeva brošūru “Dekadences skola” (L'École décadente, 1887), kas kļuva par dekadences manifestu. Viņš akcentēja, ka dekadentu misija ir noārdīt visu veco, lai palīdzētu izveidoties jaunai nacionālai literatūrai, ar ko varētu lepoties turpmākās paaudzes.
Dekadences uzplaukums Lielbritānijā bija vērojams no 19. gs. 70. gadu sākuma līdz 90. gadu vidum. Lielbritānijā dekadence bija reakcija uz Viktorijas laikmeta utilitārismu, racionālismu, ģimenes tikumu kultu. Par dekadences sākumu Lielbritānijā var uzskatīt angļu literāta Voltera Peitera (Walter Horatio Pater) grāmatas “Renesanse: mākslas un dzejas studijas” (The Renaissance: Studies in Art and Poetry, 1873) izdošanu. V. Peiters uzsvēra, ka morāle nav saistāma ar mākslu, vienīgais mākslinieka pienākums ir rūpēties par formas nevainojamību.
Lielbritānijā dekadences strāvojumu teorētiski pamatoja angļu literāts Artūrs Saimonss (Arthur William Symons) filozofiskā esejā “Dekadences kustība literatūrā” (The Decadent Movement in Literature, 1893), kur norādīja, ka dekadenci raksturo morālais un garīgais pagrimums, saspringti radošie meklējumi, tieksme uz izsmalcinātību.
19. gs. 90. gadu sākumā ar dekadenci bija cieši saistīts Oksfordas Universitātes (University of Oxford) studentu izdevums “Hameleons” (The Chameleon, 1894) un literārais žurnāls “Dzeltenā grāmata” (The Yellow Book, 1894‒1897), kur tika publicēti franču dekadentu literārie darbi.