AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2022. gada 30. decembrī
Edīte Tišheizere

teātra zinātne Latvijā

teātra zinātne ir humanitāro zinātņu nozare, kas pēta teātra teoriju un teātra vēsturi un ir cieši saistīta ar teātra kritiku, kas analizē aktuālos teātra procesus

Saistītie šķirkļi

  • Dailes teātris, Rīga
  • Daugavpils teātris
  • Jaunais Rīgas teātris
  • mākslas zinātne Latvijā
  • padomju teātris
  • teātris Latvijā
Pētījumi par teātri.

Pētījumi par teātri.

Fotogrāfs Krists Luhaers. Avots: Latvijas Nacionālā bibliotēka.

Satura rādītājs

  • 1.
    Īsa vēsture
  • 2.
    Attīstība mūsdienās, nozīmīgākie pētnieki
  • 3.
    Svarīgākie periodiskie izdevumi, tīmekļa vietnes
  • Multivide 5
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Īsa vēsture
  • 2.
    Attīstība mūsdienās, nozīmīgākie pētnieki
  • 3.
    Svarīgākie periodiskie izdevumi, tīmekļa vietnes
Īsa vēsture

Teātra kritika Latvijā aizsākās līdz ar profesionālā teātra veidošanos 19. gs. 60.–70. gados. 19.–20. gs. mijā aktieris, režisors, pedagogs Jēkabs Duburs sarakstīja pirmos teorētiskos darbus par aktiermākslas jautājumiem: “Fonētikas ābece” (1902), “Kāpēc mūsu skatuvēm nav ansambļa?” (1909), no iecerēta lielāka darba “Deklamācijas teorija” saglabājusies nodaļa “Dvēseles jēdziens mākslā” (1913). Starpkaru laikā nebija vienota teorētiskās domas centra, taču teātra praktiķi un kritiķi rakstīja darbus, kas aplūkoja kā režijas, tā scenogrāfijas un aktiermākslas metodoloģiskos aspektus. Dailes teātra režisors un scenogrāfs Jānis Muncis izstrādāja teorētisko darbu “Teātra mākslas formas veidošanas metodes” (1921), kritiķe Paula Jēgere-Freimane analizēja aktiermākslu jaunāko Eiropas virzienu un metožu kontekstā. Teātra vēstures jomā Nacionālā teātra direktors, kritiķis Arturs Bērziņš sastādīja pirmo nacionālās skatuves mākslas apkopojumu “Latviešu teātra attīstības gaita” (1935), bet kritiķis un tulkotājs Roberts Kroders kopā ar J. Munci un Jūliju Vecozolu vairākās burtnīcās publicēja “Teātra vēsturi” (1935), sistematizētu Rietumeiropas teātra vēstures izklāstu no antīkā laikmeta līdz viduslaikiem. Otrā pasaules kara beigās teātra zinātnes attīstība Latvijā apstājās – J. Muncis, P. Jēgere-Freimane, A. Bērziņš devās bēgļu gaitās, R. Kroders 1941. gadā tika apcietināts. Pēc kara atsevišķus pētījumus Zviedrijā turpināja A. Bērziņš.

Pēc 1945. gada mākslas zinātņu joma un kritika Latvijā bija pakļauta stingrai ideoloģiskai cenzūrai. Kā vienīgo teorētisko pamatojumu un metodoloģiju drīkstēja izmantot postulātus par sociālistiskā reālisma mākslu, kas bija nacionāla pēc formas, bet internacionāla pēc satura. Šie ierobežojumi būtiski kavēja teorētiskās domas attīstību. Tāpēc padomju okupācijas gados galvenie pētījumu virzieni bija Latvijas teātra vēsture (no kuras izsvītroti emigrējušie mākslinieki), kā arī aktuālo teātra procesu sistematizācija (mazākā mērā – interpretācija), jo tās vismazāk varēja pakļaut ideoloģizācijai. 20. gs. 50. gados teātra vēsturnieks Kārlis Kundziņš sāka vākt skrupulozus datus par latviešu teātri: no folklorā atrodamiem elementiem, atsevišķiem uzvedumiem 19. gs. pirmajā pusē, profesionalizācijas 19. gs. 70. gados līdz 1940. gadam. Šā darba rezultātā iznāca “Latviešu teātra vēsture” (divi sējumi: 1968; 1972), kas aptvēra periodu no pirmsākumiem līdz 1940. gadam, un “Latviešu teātra hronika. 1901–1908” (1977).

Par Latvijas teātra zinātnes atdzimšanu var uzskatīt 20. gs. 60. gadu beigas, kad LPSR Zinātņu akadēmijas A. Upīša Valodas un literatūras institūtā dibināja Teātra, mūzikas un kinomākslas sektoru. No 1968. gada Lilijas Dzenes, no 1985. gada Līvijas Akurāteres vadībā tas bija padomju laika galvenais teātra pētniecības centrs, kurā strādāja teātra zinātnieki, kas bija ieguvuši izglītību Maskavas un Ļeņingradas teātra augstskolās, kā arī Latvijas Valsts universitātes Filoloģijas fakultātes absolventi. L. Dzenes, L. Akurāteres, Valentīnas Freimanes pētījums “Latviešu padomju teātra vēsture” (divi sējumi: 1973–1974) pēc vienotas shēmas sistematizēja Latvijas teātru darbu no 1940. gada līdz 70. gadu vidum. Tapa nozīmīgi monogrāfiski pētījumi – Māra Grēviņa “Dailes teātris” (1971), L. Dzenes “Drāmas teātris” (par Nacionālo teātri, 1979), L. Akurāteres “Aktiermāksla latviešu teātrī” (1983). Padomju gados svarīga teātra zinātnes joma bija biogrāfiski apcerējumi par aktieriem un režisoriem, kas ļāva izdarīt arī teorētiskus vispārinājumus, samērot teātri ar sabiedriskajām norisēm. Šādus apcerējumus rakstīja L. Dzene, L. Akurātere, Viktors Hausmanis, Silvija Freinberga, Anda Burtniece un citi.

Attīstība mūsdienās, nozīmīgākie pētnieki

Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas teātra zinātnes attīstību sekmēja arī pētījumu metodoloģijas daudzveidība. Kopš 20. gs. 90. gadu vidus teātra zinātne attīstās trīs centros: Latvijas Universitātes Literatūras, folkloras un mākslas institūta (LU LFMI) Teātra, mūzikas un kino nodaļā un Humanitāro zinātņu fakultātē, un Latvijas Kultūras akadēmijas Zinātniskās pētniecības centrā.

LU LFMI Teātra, mūzikas un kino nodaļa Gunas Zeltiņas vadībā turpina A. Upīša Valodas un literatūras institūta iesākto laikmetīgo teātra procesu apzināšanu, kas apkopota kolektīvās monogrāfijās “Latvijas teātris. 70. gadi” (1993), “Latvijas teātris. 80. gadi” (1995), “Latvijas teātris. 20. gs. 90. gadi un gadsimtu mija” (2007), kurās Latvijas teātru darbs skatīts sabiedrisko norišu, citu mākslas jomu attīstības un ārzemju skatuves mākslas kontekstā. Grāmata “Latviešu teātris no pirmsākumiem līdz mūsdienām” (2010) ir pirmais mēģinājums aptvert visu latviešu teātra attīstības procesu. Latviešu teātri trimdā pēta V. Hausmanis. 2017. gadā LU LFMI Teātra, mūzikas un kino nodaļā teātra zinātni pārstāvēja pētnieces Edīte Tišheizere, Ieva Rodiņa, Dita Jonīte.

Par svarīgu teorētiskās domas un jauno kritiķu audzināšanas centru kļuvusi LU Humanitāro zinātņu fakultāte, kur 1991. gadā Silvija Radzobe uzņēma un vadīja pirmo teātra kritiķu kursu, vēlāk arī maģistrantūras un doktorantūras programmas. S. Radzobe sākusi un vadījusi vērienīgāko neatkarības laika teātra zinātnes projektu – pasaules un Latvijas režijas vēstures pētījumu četros sējumos (2002–2010), kolektīvo pētījumu “Latvijas jaunā režija” (2015), regulāri rīko konferences par aktuālām teātra zinātnes metodoloģijas problēmām un padomju teātra vēstures pārvērtēšanu. LU Humanitāro zinātņu fakultātē aizstāvēti daudzi promocijas darbi teātra zinātnē. Uz doktorantūrā veikto pētījumu pamata iznākuši Ievas Strukas darbi “Pēteris Pētersons” (2000), “Runcis” (2003).

Kultūras akadēmijas Zinātniskās pētniecības centrā, ko vada kinozinātniece Inga Pērkone-Redoviča, teātra zinātnes jomu pārstāv Valda Čakare, Līga Ulberte, Zane Kreicberga. Zinātniskās pētniecības centrā pēta kultūras auditorijas izmaiņas, kultūras ekonomisko un sociālo ietekmi, tradīciju saglabāšanu un amatiermākslas kustības attīstību, kultūras mantojuma un vērtību saglabāšanu un citus jautājumus. Atsevišķi pētījumi teātra zinātnē tiek veikti Liepājas Universitātes Kurzemes Humanitārajā institūtā.

Jēkabs Duburs. 20. gs. sākums.

Jēkabs Duburs. 20. gs. sākums.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālā arhīva Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.

Lilija Dzene. 1994. gads.

Lilija Dzene. 1994. gads.

Fotogrāfs Uldis Briedis.

Silvija Radzobe. 2017. gads.

Silvija Radzobe. 2017. gads.

Fotogrāfs Dmitrijs Suļžics. Avots: F/64 Photo Agency.

Svarīgākie periodiskie izdevumi, tīmekļa vietnes

Nacionālā teātra izdevums “Teātra Vēstnesis” (1920–1938) bija veltīts teātra zinātnes problēmām, redaktors Kārlis Freinbergs. Padomju laikā iznāca ikgadējs Latvijas teātra biedrības almanahs “Teātris un dzīve” (1956–1992), rakstus par teātri publicē Rakstnieku savienības žurnāls “Karogs” (kopš 1940. gada), Latvijas Padomju mākslinieku, arhitektu, komponistu, kinematogrāfijas darbinieku savienību un Teātra biedrības izdevumi “Literatūra un Māksla” (1945–1994) un “Māksla” (1959–1996), “Māksla+” (1997–2010). Atmodas gados dibināts Latvijas teātra darbinieku savienības žurnāls “Teātra Vēstnesis” (1989–2010, atjaunots 2013. gadā). Teātra zinātnei un kritikai veltīta tīmekļa vietne “Kroders.lv”, rakstus par teātri publicē arī vietnes “Satori.lv” un “Arterritory.lv”. 

Multivide

Pētījumi par teātri.

Pētījumi par teātri.

Fotogrāfs Krists Luhaers. Avots: Latvijas Nacionālā bibliotēka.

Jēkabs Duburs. 20. gs. sākums.

Jēkabs Duburs. 20. gs. sākums.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālā arhīva Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.

Paula Jēgere-Freimane. 20. gs. 20. gadu sākums.

Paula Jēgere-Freimane. 20. gs. 20. gadu sākums.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Lilija Dzene. 1994. gads.

Lilija Dzene. 1994. gads.

Fotogrāfs Uldis Briedis.

Silvija Radzobe. 2017. gads.

Silvija Radzobe. 2017. gads.

Fotogrāfs Dmitrijs Suļžics. Avots: F/64 Photo Agency.

Pētījumi par teātri. Lilija Dzene u.c., “Latviešu teātris no pirmsākumiem līdz mūsdienām”, Rīga, LU Literatūras, folkloras un mākslas institūts, 2010.; Silvija Radzobe (zinātniskā redaktore), “Teātra režija pasaulē”, 2 sējumi, Rīga, Jumava, 2009-2011.; “Teātra režija Baltijā”, Rīga, Jumava, 2006.; “20. gadsimta teātra režija pasaulē un Latvijā”, Rīga, Jumava, 2002.

Fotogrāfs Krists Luhaers. Avots: Latvijas Nacionālā bibliotēka.

Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • Dailes teātris, Rīga
  • Daugavpils teātris
  • Jaunais Rīgas teātris
  • mākslas zinātne Latvijā
  • padomju teātris
  • teātris Latvijā

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Kundziņš, K., Latviešu teātra vēsture, 1., 2. sēj, Rīga, Liesma, 1968–1972.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Radzobe, S. (red.), 20. gadsimta teātra režija pasaulē un Latvijā, Rīga, Jumava, 2002.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Radzobe, S. (red.), Teātra režija Baltijā, Rīga, Jumava, 2006.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Radzobe, S. (red.), Teātra režija pasaulē, 1., 2. daļa, Rīga, Jumava, 2009–2011.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Radzobe, S., Tišheizere, E. un G. Zeltiņa, Latvijas teātris. 70. gadi, Rīga, Zinātne, 1993.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Radzobe, S., Tišheizere, E. un G. Zeltiņa, Latvijas teātris. 80. gadi, Rīga, Preses Nams, 1995.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Zeltiņa, G. (red.), Latvijas teātris. 20. gs. 90. gadi un gadsimtu mija, Rīga, Zinātne, 2007.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Zeltiņa, G., Latviešu teātris no pirmsākumiem līdz mūsdienām, Rīga, LU LFMI, 2010.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Zeltiņa, G., Šekspīrs ar Baltijas akcentu, Rīga, LU LFMI, 2015.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Zeltiņa, G. (ed.), Theatre in Latvia, Riga, Institute of Literature, Folklore and Art, University of Latvia, 2012.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Edīte Tišheizere "Teātra zinātne Latvijā". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 05.12.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4178 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana