20. gadsimta 20.–60. gadi E. Smiļģa un DT teorētiķa Jāņa Munča sadarbībā veidots formas teātris, kurā valda aktieris, kustība un ritms. Lai radītu vienotu uzvedumu stilu, tika izveidota režisoru kā galveno izrādes autoru atbalstoša konsultantu – atsevišķu skatuves elementu pārzinātāju – sistēma, kurā līdzās scenogrāfam J. Muncim bija kustību konsultante, vēlāk arī režisore Felicita Ertnere un komponists Burhards Sosārs.
Pirmajos piecos darbības gados DT izrāžu stils bija eklektisks, estētikai raksturīga stilizācija, teatralitāte, spilgta, dinamiska forma, kas prevalēja pār saturu. Nākamajos gados DT iestudējumi veidoti, tiecoties pēc teatrālā un psiholoģiskā tēlojuma veida sintēzes.
Lai pārvarētu 20. gs. 20. un 30. gadu mijas ekonomisko krīzi, DT repertuārā iekļāva dziesmu spēles, liekot pamatu DT muzikālajai tradīcijai. Populārākā bija E. Smiļģa iestudētā Franča Šūberta, Alfreda Marijas Vilnera, Heinca Reiherta operete “Trejmeitiņas” (Franz Schubert, Alfred Maria Willner, Heinz Reichert, Das Dreimäderlhaus, 1929). Galvenie dziesmu spēļu aktieri bija Elvīra Bramberga un Kārlis Pabriks.
E. Smiļģa DT romantiski simboliskā stila kvintesence vispilnīgāk īstenojās šādos iestudējumos: Selmas Lāgerlēvas “Gesta Berlings” (Selma Lagerlöf, Gösta Berlings saga, 1933), Mārtiņa Zīverta “Minhauzena precības” (1941), Frīdriha Šillera “Marija Stjuarte” (Friedrich von Schiller, Maria Stuart, 1943, 1956), Viljama Šekspīra “Romeo un Džuljeta” (William Shakespeare, Romeo and Juliet, 1943, 1953), Raiņa “Uguns un nakts” (1947), “Spēlēju, dancoju” (1956). Nozīmīgākie autori: Rainis, V. Šekspīrs, F. Šillers. Pēc Latvijas okupācijas un iekļaušanas Padomju Sociālistisko Republiku Savienības sastāvā repertuārā ienāca ideoloģijai atbilstoša, mazvērtīga sociālistiskā reālisma dramaturģija, tomēr, pateicoties Raiņa un pasaules klasikas darbu iestudējumiem, DT izdevās saglabāt savu stilu.

Dailes teātris. Rainis, “Spēlēju, dancoju”, 1956. gads.
Fotogrāfs Jānis Lerhs. Avots: Dailes teātris.
50.–60. gados DT tapa vairāku latviešu autoru (Venta Vīgante, Jānis Lūsis, Miervaldis Birze, Pauls Putniņš u. c.) pirmo lugu iestudējumi. Nozīmīgākā ir DT sadarbība ar Gunāru Priedi, kurš iezīmēja jaunu posmu latviešu (padomju) dramaturģijā. To raksturo jauna tipa varonis – jauns cilvēks, kas meklē savu vietu dzīvē, kura problēmas un dzīves izjūta sabalsojas ar laikabiedru izjūtām skatītāju zālē. Vairākas viņa lugas interpretējis P. Pētersons.
30.–40. gados režijā darbojās arī Emīls Mačs, Kārlis Veics, 40. gados izrādes sāka iestudēt Marga Tetere, 50. gados – Venta Vecumniece, Nora Vētra-Muižniece.
Pirmajā desmitgadē DT trupas kodolu veidoja aktieri Austra Baldone, Tija Banga, Lilita Bērziņa, E. Bramberga, Rūdolfs Kreicums, E. Mačs, Arveds Mihelsons, Augusts Mitrēvics, K. Pabriks, E. Smiļģis, K. Veics, Emīlija Viesture, Herberts Zommers, Gustavs Žibalts, Lilija Žvīgule. 1927. gadā trupu papildināja DT 1. studijā sagatavoti aktieri Artūrs Filipsons, Alberts Miķelsons, Benita Ozoliņa.
30. gados sāka strādāt aktieri Emīlija Bērziņa, Artūrs Dimiters, Ērika Ferda, Irma Laiva, 40. gados – Alma Ābele, Milda Klētniece, Miervaldis Ozoliņš, Luijs Šmits, Ēvalds Valters, Hermanis Vazdiks, Edgars Zīle. No 2. studijas (1949) DT ienāca Vija Artmane, Harijs Liepiņš, Eduards Pāvuls, P. Pētersons, Valentīns Skulme, V. Vecumniece.
Pēc vācu okupācijas varas lēmuma par DT slēgšanu un darbinieku nosūtīšanu uz Vāciju, pateicoties E. Smiļģa personībai, teātrim izdodas saglabāt trupu, lai arī vairāki DT aktieri (A. Mitrēvics, Austra Šteiberga, K. Veics u. c.) Otrā pasaules kara laikā bija devušies bēgļu gaitās. 50. gados trupu papildināja Gunārs Placēns, Mudīte Šneidere, Zigrīda Stungure, 60. gados – Ausma Kantāne, Āris Rozentāls. No 3. studijas (1962) trupai pievienojās Olga Dreģe, Leons Krivāns, Lidija Pupure, Juris Strenga, Ilze Vazdika, Uldis Vazdiks.
1964. gada vasarā ar Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas Kultūras ministrijas pavēli E. Smiļģis tika atbrīvots no amata. Par galveno režisoru tika iecelts režisors inscenētājs, DT 2. studijas absolvents P. Pētersons.
P. Pētersons ar aktieriem domubiedriem (Dina Kuple, Uldis Pūcītis u. c.) radīja savu – intelektuālā teātra – stilu, kas radoši turpināja DT spēles teātra tradīciju. Ar Imanta Ziedoņa “Motociklu” (1967) sākās P. Pētersona dzejas teātra meklējumi. Otra P. Pētersona vadītā DT virsotne ir Fjodora Dostojevska “Idiota” (Федор Михайлович Достоевский, Идиот, 1969) iestudējums. P. Pētersons repertuārā ienesa laikmetīgo Rietumeiropas dramaturģiju (Bertolts Brehts, Bertolt Brecht; Žans Anuijs, Jean Anouilh; Ežēns Jonesko, Eugène Ionesco; Fridrihs Dirrenmats, Friedrich Dürrenmatt; Slavomirs Mrožeks, Sławomir Mrożek).

Dailes teātris. Pēteris Pētersons, "Mirdzošais un tumši zilais", 1987. gads.
Fotogrāfs Gunārs Janaitis. Avots: Dailes teātris.
60. gados DT režijā ienāca Aina Matīsa, Juris Strenga. No P. Pētersona vadītās 4. studijas 1971. gada trupu papildināja Marīna Janaus, Pēteris Liepiņš, Lilita Ozoliņa.