Profesionālā, radošā, politiskā un sabiedriskā darbība Pirmās I. Ziedoņa publikācijas bija studiju gados, pirmā datēta ar 1956. gadu, regulāri publicējās periodikā kopš 1957. gada. Pamatskolas laikā sarakstīja pirmos pantus par piedzīvojumiem skolā, kas tika publicēti skolas avīzē. Skolotājas aizdomas, ka dzejojumi ir plaģiāts, uz vairākiem gadiem apturēja vēlmi rakstīt. Atsāka rakstīt augstskolas laikā dzejnieka Ojāra Vācieša ietekmē. Studiju gados I. Ziedonis strādāja dažādus darbus, bija bibliotekārs Ķemeros, latviešu valodas un latviešu literatūras skolotājs Ķemeros, Olainē, Jūrmalā. 1964. gadā iestājās Padomju Savienības Komunistiskajā partijā, no 1964. līdz 1965. gadam bija izdevniecības “Liesma” redaktors, no 1966. līdz 1967. gadam bija Latvijas Padomju rakstnieku savienības valdes sekretārs.
Kopš 20. gs. 60. gadu vidus nodarbojās galvenokārt ar rakstniecību. Kopš 1968. gada – profesionāls rakstnieks. No 1961. gada līdz pat mūža beigām izdotas vairāk nekā 40 grāmatas, pēc nāves vēl apmēram 30 atkārtoti izdevumi, izlases, tulkojumi svešvalodās un dienasgrāmatas.
Pirmais I. Ziedoņa dzejoļu krājums “Zemes un sapņu smilts” izdots 1961. gadā. Nenoliedzami, ka pirmie krājumi ieturēti sava laika dzejas tradīcijās, taču iezīmīgi arī ar jauneklīgu temperamentu, īpaši “Sirds dinamīts” (1963) un “Motocikls” (1965), par ko dzejnieks saņēma Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas (LPSR) Valsts prēmiju (1967), un kuram pateicoties jau no 60. gadu otrās puses I. Ziedonis strauji izvirzījās par vienu no savas paaudzes izcilākajiem dzejniekiem.
Laika periods no 20. gs. 60. gadu vidus I. Ziedonim bija intensīvs paša daiļradē, jaunu izteiksmes līdzekļu meklējumos un tematikā, tam ciešs sakars ar ārzemju braucieniem gan uz Padomju Savienības republikām, gan uz Rietumvalstīm, tiekoties arī ar trimdas latviešiem, gan tam laikam eksotiski ceļojumi ar kori “Ave Sol” uz Japānu. Tapušas trīs ceļojumu aprakstu grāmatas: “Dzejnieka dienasgrāmata” (1965) par Altaju, “Pa putu ceļu” (1967) par Karēliju, “Perpendikulārā karote” (kopā ar ukraiņu dzejnieku un žurnālistu Vitāliju Korotiču (Коротич Віталій Олексійович) un fotogrāfu Gunāru Janaiti; 1972. gads) par Tadžikiju. Maz liecību I. Ziedonis atstājis par braucieniem uz Rietumvalstīm. Kopš 1965. gada, kad Valsts drošības komitejas piesegorganizācijai LPSR Komitejai kultūras sakariem ar tautiešiem ārzemēs tika dibināta Literatūras sekcija, I. Ziedonis tika iesaistīts tās darbībā, kas pavēra iespēju dibināt kontaktus ar trimdas latviešu rakstniekiem, dzejniekiem un kultūras darbiniekiem un brīvāku pieeju trimdas literatūrai un presei, dalību t. s. Kultūras sakaru komitejas organizētajos braucienos uz Rietumvalstīm, satikt uz Latviju atbraukušos trimdas kultūras, jaunatnes un ne tikai pārstāvjus. Lai gan I. Ziedonim (un arī O. Vācietim) tika piedāvāts sastādīt trimdas dzejas antoloģiju, kas bija būtiska motivācija sadarboties ar šo komiteju, šāda trimdas dzejas antoloģija līdz pat neatkarības atjaunošanai neiznāca, jo trimdas literatūras popularizēšana padomju ideoloģijā neiederējās. Taču kultūras sakaru komitejas darbības ietvaros I. Ziedonis 70. un 80. gados pabija Amerikas Savienotajās Valstīs, Kanādā, Zviedrijā, kur tikās ar trimdas latviešiem, iegūstot sava talanta cienītājus un nodibinot noturīgas profesionālās un cilvēciskās saiknes.
20. gs. 60. gadu beigās I. Ziedonis devās garos pārgājienos pa Kurzemi, pieredzēto aprakstīja grāmatā “Kurzemīte” (1. daļa 1970. gadā, 2. daļa 1974. gadā). Grāmata tika izpirkta zibenīgi, jo tā grodi un jēgpilni stāstīja par ieraudzīto Latvijā, latviešu cilvēkiem, viņu paražām, sadzīvi, kultūru. Savukārt 2012. gadā iznāca kopā ar dēlu Rimantu sarakstītā grāmata “Leišmalīte”, kas veidota kā I. Ziedoņa grāmatas “Kurzemīte” turpinājums par Augšzemi jeb Leišmalīti. Šajā dokumentālo grāmatu sērijā iederas arī grāmata “Tik un tā” (1985) par vienas lauku saimniecības (sovhoza “Madliena”) direktoru Jūliju Beļavnieku, kas reizē ir grāmata par veselu novadu.
1968. gadā iznāca dzejoļu krājums “Es ieeju sevī”, tam sekoja par visharmoniskāko atzītais krājums “Kā svece deg” (1971), tad “Caurvējš” (1975) un meditatīvām pārdomām cauraustie krājumi “Man labvēlīgā tumsā” (1979) un “Re, kā” (1981). Pie 20. gs. 70., 80. gadu latviešu lirikas augstākajām virsotnēm jāmin arī I. Ziedoņa poēmas “Poēma par pienu” (1977) un “Vidvidvārpa” (1982), kas daļēji folklorizējušās. Tāpat I. Ziedoņa vārds nesaraujami saistīts ar paša radīto savdabīgo īsās prozas žanru – epifānijām (Epifānijas 1–2, 1971–1974; 3, 1994). Epifānijas tulkotas arī lietuviešu, angļu, vācu, zviedru un ukraiņu valodā. Līdzīgi epifānijām ar krāsainību un lirisko valodu izceļas I. Ziedoņa pasakas – “Krāsainās pasakas” (1973), “Lāču pasaka” (1976), “Blēņas un pasakas” (1980), “Pasaka par bizi” (1999). Vairākas no tām tapušas par animācijas filmām. Literāro pasaku grāmata “Krāsainās pasakas” tulkota rumāņu, franču, bulgāru, krievu, vācu, poļu, armēņu, gruzīnu u. c. valodās, saņēmusi Starptautiskās jauniešu grāmatu padomes (International Board on Books for Young People) Hansa Kristiana Andersena Goda diplomu (The Hans Christian Andersen Award) 1976. gadā, izdevums vācu valodā iekļauts Minhenes starptautiskās bērnu un jaunatnes literatūras bibliotēkas (Die Internationale Jugendbibliothek) kolekcijā u. c.

Imants Ziedonis kopā ar režisoru Pēteri Pētersonu Imantos. Murjāņi, 07.1985.
Fotogrāfs Gunārs Janaitis.
Bērniem I. Ziedonis sarakstīja arī enciklopēdiskas grāmatas – “Kas tas ir – kolhozs” (1984), “Sākamgrāmata”(1985) un “Es, cilvēks, pasaule” (1993). Tāpat sakārtoja tautasdziesmu izlases “Kas jāzina meitiņām” (1981) un “Puisīts augu” (1984), sarakstīja apceri par folkloru “Tu dzīvoji dižu darbu” (1985).
Latvijas Republikas laikā iznākuši dzejoļu krājumi “Viegli” (1993), “Ceļa sentiments” (2000), “Gaismas parāds”, “Gaismas trioletas” (abi 2003. gadā). Kopš 1995. gada I. Ziedonis apkopoja materiālus saviem “Rakstiem”, kas līdz 2002. gadam iznāca 12. sējumos. Pēc smadzeņu infarkta 2005. gadā zaudēja runas spējas, tomēr turpināja rakstīt dienasgrāmatu. Bet 2013. gadā tika izdota neparasta grāmata – “Nenoteiktā bija” –, kuru uzrakstīja Nora Ikstena; tā tapa, I. Ziedonim un N. Ikstenai sarunājoties/sarakstoties par viņa bērnību, saknēm un dzejnieka būtību.
Kopš 60. gadiem I. Ziedonis atdzejoja 20. gs. krievu, baltkrievu un lietuviešu autoru dzeju. No krievu valodas atdzejoja Liviu Damiana (Liviu Damian), Vladimira Majakovska (Владимир Владимирович Маяковский), Grigores Vieru (Grigore Vieru) u. c. autoru dzeju.
I. Ziedonis rakstīja scenārijus vairākām dokumentālajām filmām: “Gada reportāža” (kopā ar režisoru Hercu Franku, 1965), “Es esmu latvietis” (1990), “Gājiens ar krokodilu” (1995), “Ardievu, divdesmitais gadsimt!” (2005) u. c. Arī spēlfilmām “Pūt, vējiņi!” (kopā ar režisoru Gunāru Piesi, 1973), “Puika” (kopā ar Aivaru Freimani, 1977) un Imanta Kalniņa operai “Spēlēju, dancoju” (1976), un animācijas filmai “Man vienai māsiņai” (1984). Arī paša I. Ziedoņa darbi ir pamats vairākām latviešu multiplikācijas filmām, piemēram, “Taureņi” (2005).
I. Ziedoņa sabiedriskās aktivitātes rezultātā dibinātas dažādas neformālas un valstiskas institūcijas, kuru darbība vērsta uz Latvijas un tās tautas unikalitātes, vēstures, identitātes saglabāšanu un attīstības veicināšanu. 1976. gadā I. Ziedonis izveidoja un līdz pat 90. gadu vidum vadīja Dižkoku atbrīvotāju grupu, kas uzskatāma par zaļās kustības aizsākumu Latvijā, par simbolisku pretpolitisko darbību, kas stiprina tautas vēsturisko atmiņu, pašapziņu, patriotismu, vienlaikus veicinot jaunas latviešu inteliģences veidošanos. I. Ziedonim raksturīgi, ka savu ieinteresētību sociālos jautājumos viņš izvērsa kā kampaņas, piemēram, šo dižkoku atbrīvotāju grupu viņš nodibināja, iedvesmojoties no Staņislava Saliņa 1974. gadā iznākušās grāmatas par dižkokiem “Latvijas dižkoki un retie koki”. Ar grāmatas iznākšanu sākās vesela sabiedrības kustība: dižkoku meklēšana, mērīšana, pētīšana, publicēšana, sakopšana un cīņa par dižkoku dzīvību. Divus gadus pēc dižkoku grāmatas iznākšanas apzināto dižkoku skaits bija dubultojies. I. Ziedoņa aizsāktā dižkoku meklētāju kustība turpinās arī mūsdienās. Savukārt pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas, laikā, kad laukos notika pāreja no kolektīvās uz individuālo saimniecību, I. Ziedonis sāka braukt pa visu Latviju un meklēt sakoptāko lauku sētu. 1991. gada Latvijas Kultūras fonda paspārnē aizsākās konkurss “Sakoptākā lauku sēta Latvijā”, kas norisinājās teju 15 gadus un apsekoja (kopā ar Ēriku Hānbergu un Aivaru Berķi) vairākus simtus saimniecību un savā ziņā motivēja daudzus zemniekus tiekties pēc estētiskas harmonijas.
20. gs. 80. gadu beigās tika dibināts Latvijas Kultūras fonds un I. Ziedonis bija tā priekšsēdētājs līdz 1993. gadam. Šajā laikā I. Ziedoņa vadībā tika izveidota Spīdolas balvas stipendija, Daugavas krasta sakopšanas programma, bērnu folkloras kustība “Pulkā eimu, pulkā teku”, kā arī veicināta Latgales podnieku skolas dibināšanās. 1990. gadā I. Ziedonis tika ievēlēts Augstākajā Padomē un kā tās deputāts 4. maijā balsoja par deklarāciju “Par Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu”. Bija Augstākās Padomes Tautas izglītības, zinātnes un kultūras komisijas loceklis, taču 1991. gadā nolika deputāta mandātu. 1997. gadā I. Ziedonis bija Ministru prezidenta Guntara Krasta padomnieks kultūras, Latvijas tēla, nacionālās identitātes un citos jautājumos. 1998. gadā dzejnieku ievēlēja Latvijas Nacionālās bibliotēkas atbalsta fonda uzticības padomē. Tajā pašā gadā viņš iesaistījās partijas TB/LNNK kampaņā par pilsonības likuma grozījumu atcelšanu. Pēdējā darbavieta bija Latvijas institūts, kuru I. Ziedonis vadīja no 1998. līdz 2000. gadam.

Imants Ziedonis kā Augstākās Padomes deputāts dodas uz mītiņu Daugavas krastmalā. 04.05.1990.
Fotogrāfs Gunārs Janaitis.