Pirmā O. Vācieša publikācija bija vidusskolas laikā – dzejolis “Miera balss”, kas iespiests Apes rajona laikrakstā “Sarkanā Ausma” 1950. gada 5. jūlijā. Vidusskolas gadi Gaujienā bija laiks, kad O. Vācietis tapa par dzejnieku. Šajā laikā viņa dzīvē un arī dzejā ienāca Latvijas upes Gaujas motīvi. 1951. gadā republikas laikrakstā “Padomju Jaunatne” tika publicēts O. Vācieša dzejolis “Vējš”, un viņš tika uzaicināts piedalīties jauno autoru seminārā. Bija komjaunatnes sekretārs gan vidusskolā, gan universitātē. 1954. gadā O. Vācieša darbi tika iekļauti grāmatā “Latviešu dzejas antoloģija”, savukārt 1956. gada sākumā kopā ar nākamajiem latviešu literatūras klasiķiem – Gunāru Priedi, Miervaldi Birzi un Zigmundu Skujiņu – devās pārstāvēt padomju Latviju 3. Vissavienības jauno rakstnieku apspriedē (Всесоюзное совещание молодых писателей) Maskavā. Šajā pašā gadā viņš tika uzņemts Rakstnieku savienībā. No 1958. gada līdz 1959. gadam O. Vācietis strādāja laikraksta “Literatūra un Māksla” redakcijā, Latvijas Valsts izdevniecībā un žurnālā “Liesma”. Tieši šajā laikā žurnālā “Liesma” tika publicēti pirmie I. Ziedoņa dzejoļi. Pēc tam dažus gadus (1959–1962) O. Vācietis bija atbildīgais sekretārs žurnālā “Bērnība”. Garajā stāstā “Tās dienas acīm”, kas publicēts 1959. gadā, daļēji autobiogrāfiski tēlota vidusskolēnu dzīve 20. gs. 40. gadu nogalē, jauniešu attiecību sarežģījumi un laikmeta traģiskie notikumi jauna cilvēka skatījumā. 1961. gadā O. Vācietis sakārtoja tolaik vēl daļēji noklusētā dzejnieka Aleksandra Čaka divsējumu izlasi. 60. gadu otrajā pusē viņš parakstīja vēstuli rakstnieka, publicista un disidenta Aleksandra Solžeņicina (Александр Исаевич Солженицын) atbalstam, pieprasot cenzūras atcelšanu, kā arī pārdroši atklāti nostājās dzejnieces, rakstnieces un tulkotājas Vizmas Belševicas pusē, kad viņai piecus gadus tika liegts publicēties. Neilgu laiku – no 1962. gada līdz 1963. gadam – O. Vācietis strādāja par redaktoru Rīgas kinostudijā, un viņu uzaicināja veidot scenāriju dokumentālajai filmai “Daugavas leģenda” (1966), kas ir poētisks stāsts par Daugavu un Pļaviņu hidroelektrostacijas (HES) celtniecību. Dzejnieks nevis akcentēja HES celtniecību, bet gan dabu, kurai draudēja pazušana zem ūdens. Filmu ilgi cenzēja, un pēc apstiprināšanas to izrādīja līdz 1987. gadam, kad tika izveidots jauns filmas variants.
1962. gadā O. Vācietim asi uzbruka oficiālā padomju kritika, jo viņš nebija pozitīvā gaismā rādījis padomju ikdienu. O. Vācietis noslēdzās sevī, un daļa dzejoļu kļuva par tā saukto “atvilktnes dzeju”. 20. gs. 60.–80. gados rakstītie un cenzūras dēļ nepublicētie dzejoļi pēc dzejnieka nāves tika apkopoti dzejas izlasē “Ex libris” (1988).
Tomēr 1965. gada janvārī O. Vācietis iestājās Padomju Savienības Komunistiskajā partijā, un tādējādi viņam tika ļauts atgriezties oficiālajā apritē un publicēt savus darbus. Tajā pašā gadā dzejnieks piedalījās latviešu literatūras un mākslas dekādē Ukrainā un devās pirmajā ārzemju komandējumā – aizbrauca uz Londonu, kur satika trimdas rakstniekus Moniku un Gunti Zariņus. Tādējādi O. Vācieša vārds saistāms arī ar Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas (LPSR) Valsts drošības komitejas (VDK) piesegorganizāciju Latvijas PSR Komiteju kultūras sakariem ar tautiešiem ārzemēs un tās mērķiem veidot kontaktus un ietekmēt latviešu trimdas sabiedrību. O. Vācietis bija viens no komitejas Literatūras sekcijas dibinātājiem 1965. gadā, kā arī fiksēts kā pirmais komitejas izdotā laikraksta “Svešuma Balss” redaktors. Latviešu trimdas sabiedrības viedoklis par O. Vācieti dalījās, taču tieši kultūras un rakstniecības aprindās 60. gados viņš uzlūkots par vienu no perspektīvākajiem un nacionālistiskākajiem padomju Latvijas dzejniekiem, ar ko trimdas inteliģencei kontaktēties.
1966. gadā tika izdots O. Vācieša piektais dzejoļu krājums “Elpa”, kur poētiskā formā ierakstīts protests un aicinājums uz rīcību un nesamierināšanos ar cenzūru, kā arī patiesības uzskaitījums. Zīmīgi, ka 1967. gadā tapa leģendārais dzejolis “Vadoņa augšāmcelšanās”, kurā O. Vācietis skaudri pauž, ka Padomju Savienībā “politiskais atkusnis” ir beidzies un atkal sākusies brīvdomīgo, tostarp rakstnieku, vajāšana. Dzejolis publicēts tikai 1987. gadā.
Laika posmā no 1968. gada līdz 1983. gadam O. Vācietis strādāja par redaktoru žurnālā “Draugs”. Uzņēmās arī citus darbus, daudz atdzejoja, devās radošajos komandējumos uz Maskavu, Aizkarpatiem, Bulgāriju, uzrakstīja scenāriju režisora Jāņa Streiča iecerētajai pilnmetrāžas spēlfilmai “Tīfs”, kuras uzņemšanu neatļāva.
Dzejnieka dzīvesvieta kopš 1960. gada līdz pat nāvei bija Pārdaugavā – Lielā Altonavas ielā 19 (mūsdienās – Ojāra Vācieša iela). Idejas dzejai O. Vācietis guva kustībā, staigājot pa Āgenskalna un Torņakalna ielām, gar Mārupīti, ap Māras dīķi (dzejnieks to sauca par ezeru), pa Zaķusalu un Lucavsalu, gar Daugavas krastu no Bolderājas līdz Katlakalnam. Šajā laikā tika izdoti vairāki dzejoļu krājumi: “Krāces apiet nav laika” (1960), “Viņu adrese – taiga” (1966), “Elpa” (1966), “Dzegužlaiks” (1968), “Aiz simtās slāpes” (1969), “Melnās ogas” (1971), “Visāda garuma stundas” (1974), “Gamma” (1976), “Antracīts” (1978), “Zibens pareizrakstība” (1980), “Si minors” (1982). Dzīves pēdējo gadu dzejoļi apkopoti pirmajā pēcnāves krājumā “Nolemtība” (1985), un tie papildina un komentē visai viņa daiļradei raksturīgos motīvus un poētiku. Izdoti arī vairāki dzejoļu krājumi bērniem: “Dziesmas par...” (1965), “Sasiesim astes” (1967), “Punktiņš, punktiņš, komatiņš” (1971) un “Kabata” (1976). Jau pēc O. Vācieša nāves izdota dzeja izlase bērniem “Astoņi kustoņi” (1984). Gan dzejoļu krājumos, gan dzejoļu izlasē bērniem dominē paradoksālas, ačgārnas un izdomas bagātas situācijas, vienlaikus uzsverot dažādas vērtības, piemēram, ģimeni, mājas, draudzību un atbildību.
O. Vācieša apceres un recenzijas par literatūru, kā arī publicistikas raksti par ekoloģijas tēmu apkopoti krājumā “Ar pūces spalvu” (1983). 1993. gadā izdota O. Vācieša zīmējumu mape “Starp dzejoli un dzejoli”.

Ojārs Vācietis pie rakstāmgalda. Rīga, 20. gs. 70. gadi.
Fotogrāfs Gunārs Janaitis.