Profesionālā darbība teātrī, nozīmīgākās lomas, iestudējumi Profesionālo skatuves darbību E. Smiļģis 1910. gadā turpināja Rīgas Latviešu biedrības teātrī, atveidodams tādas lomas kā Kārli Moru Frīdriha Šillera (Friedrich Schiller) “Laupītājos” (Die Räuber), Kentu Viljama Šekspīra (William Shakespeare) “Karalī Līrā” (King Lear) un citas. E. Smiļģa profesionālā karjera attīstījās Jaunajā Rīgas teātrī (1912–1915), kur viņš atveidoja daudzas vadošās lomas iestudējumos – Lāčplēsi Raiņa lugā “Uguns un nakts”, Induli lugā “Indulis un Ārija”, Uldi lugā “Pūt, vējiņi!”, Brandu Henrika Ibsena (Henrik Johan Ibsen) lugā “Brands” (Brand, 1866) un citus.
Pirmā pasaules kara laikā E. Smiļģis devās bēgļu gaitās uz Krieviju, kur darbojās Jaunajā Pēterpils latviešu teātrī (1915–1916). Krievijā viņš izpētīja Pēterpils un Maskavas teātru darbību un tolaik jau radīja vīziju savam nākamajam Dailes teātrim. Viņš arī vēlējās izveidot vienotu teātru tīklu, kas aptvertu visu Latviju.
Pēc Pirmā pasaules kara atgriezies Latvijā no bēgļu gaitām Krievijā, E. Smiļģis nodibināja Dailes teātri. Jaunizveidotā teātra pamatā bija sintētiskā teātra princips, kas tika realizēts ar māksliniecisko konsultantu sistēmas palīdzību. Katrs konsultants bija atbildīgs par savu izrādes līmeni (dekorācijām, mūziku, kustībām, gaismām u. tml.), izrādes kopējo veidolu pakļaujot E. Smiļģa kā režisora-inscenētāja vadībai. Sadarbībā ar scenogrāfu un teātra teorētiķi Jāni Munci (pēc J. Munča aiziešanas no Dailes teātra (1926) – ar mākslinieku Oto Skulmi), kustību konsultanti Felicitu Ertneri, gaismu mākslinieku Frici Lepni E. Smiļģis jau 20. gs. 20. gadu pirmajā pusē savā režijas praksē īstenoja Dailes teātra teorētiskajos postulātos formulētās idejas. Teātra mākslinieciskajās deklarācijās par galveno elementu tika pasludināts aktieris, izrāžu izteiksmes līdzekļi tika stilizēti līdz minimumam, no Rietumeiropas tika iegādātas modernas skatuves iekārtas, tostarp gaismu tehnika. E. Smiļģa izstrādātajā aktierspēles stilā par iedvesmas avotu kalpoja Eiropas modernās dejas teorētiķu idejas, kā Emīla Žaka-Dalkroza (Émile Jaques-Dalcroze) eiritmija un Fransuā Delsarta (François Alexandre Nicolas Chéri Delsarte) žestu teorijas.
E. Smiļģa iestudēto repertuāru pamatā veido latviešu un pasaules klasikas darbi – Raiņa, Aspazijas, V. Šekspīra, Žana Baptista Moljēra (Molière, īstajā vārdā Žans Batists Poklēns, Jean-Baptiste Poquelin), H. J. Ibsena u. c. autoru lugas, tostarp romantisma, reālisma, simbolisma, ekspresionisma u. c. literatūras virzienus pārstāvoši darbi. E. Smiļģis savos iestudējumos pārliecinoši stilizēja dažādu laikmetu teātra formas, eksperimentējot ar antīkās Grieķijas, viduslaiku, spāņu zelta laikmeta teātra, itāļu delartiskās komēdijas, Austrumu teātra formām un izteiksmes līdzekļiem. 20. gs. 30. gadu vidū spilgtus formas meklējumus E. Smiļģa režijā nomainīja interese par psiholoģiskā teātra estētiku, psiholoģisku pārdzīvojumu aktierspēlē savienojot ar mākslinieciski izteiksmīgu izrādes ārējo veidolu. Šie meklējumi kulminēja E. Smiļģa veidotajos Rūdolfa Blaumaņa lugu “Pazudušais dēls” (1936) un “Ugunī” (1938) iestudējumos, kur bija vērojama psiholoģiskā teātra un agrīnā eksistenciālisma filozofijas simbioize. Reaģējot uz 20. gs. 20. gadu beigu – 30. gadu sākuma ekonomisko krīzi, E. Smiļģa vadītā Dailes teātra repertuārā ienāca salonkomēdijas, muzikālas dziesmu spēles un skatītājiem labi zināmu latviešu un pasaules romānu dramatizējumi. Dziesmu spēlēs spilgti izpaudās E. Smiļģa režijai raksturīgais stilizācijas princips – ar lakonisku, simboliski ietilpīgu dekorāciju, modernu gaismu partitūru, kvalitatīvu muzikālo pavadījumu, precīzi inscenētu kustību partitūru un aktierspēles enerģiju, radot mākslinieciski vienotu izrādes kompozīciju.
Būdams teātra vadītājs un režisors-inscenētājs, E. Smiļģis Dailes teātrī turpināja arī aktiera karjeru, līdz pat 20. gs. 40. gadu sākumam nospēlēdams vairāk nekā 40 titullomu savos iestudējumos. Kā nozīmīgākās no tām minamas: Hamlets V. Šekspīra “Hamletā” (Hamlet, 1922), Otello V. Šekspīra “Otello” (Othello, 1922. un 1937.), Tots Raiņa “Spēlēju, dancoju” (1926), Jāzeps Raiņa “Jāzepā un viņa brāļos” (1933), Gesta Berlings Selmas Lāgerlēvas (Selma Lagerlöf) “Gesta Berlingā” (Gösta Berling, 1933), Jūlijs Cēzars V. Šekspīra “Jūlijā Cēzarā” (Julius Caesar, 1934), Krustiņš R. Blaumaņa “Pazudušajā dēlā” 1936), Edgars R. Blaumaņa “Ugunī” (1938), Pērs Gints H. Ibsena “Pērā Gintā” (Peer Gynt, 1939), Fausts Johana Volfganga fon Gētes (Johann Wolfgang von Goethe) “Faustā” (Faust, 1940).

Eduards Smiļģis (centrā) titullomā Viljama Šekspīra lugas "Hamlets" iestudējumā. 1922. gads.
Fotogrāfs nezināms. Avots: Dailes teātris.
20. gs. 20. gadu vidū E. Smiļģis nodibināja Dailes teātra aktieru studiju, kurā dažādu pedagogu vadībā tika apmācītas jaunās aktieru paaudzes. E. Smiļģa aktieriem bija raksturīga izkopta žestu un skatuves runas kultūra, spilgta formas un ritma izjūta, spēja dziļu psiholoģisku pārdzīvojumu savienot ar plastisku lomas ārējo zīmējumu. E. Smiļģis savā teātrī radīja veiksmīgu aktierzvaigžņu sistēmu, vadošās dramatiskās un traģiskās lomas uzticēdams spēcīgākajiem trupas aktieriem. Par E. Smiļģa izrāžu vadošajiem aktieriem dažādos laika posmos kļuva Lilita Bērziņa, Artūrs Filipsons, Harijs Liepiņš, Vija Artmane un citi.
Otrā pasaules kara beigās, kad daudzi mākslinieki devās bēgļu gaitās, E. Smiļģis turpināja vadīt Dailes teātri, iestudējot klasikas autoru darbus. Pēc 1945. gada Dailes teātra organizatorisko un māksliniecisko darbību kontrolēja padomju varas ideoloģiskais diktāts, taču E. Smiļģis savā režijas valodā turpināja izmantot modernisma teātrim raksturīgus izteiksmes līdzekļus.
Par vienu no režisora nozīmīgākajiem iestudējumiem kļuva Raiņa lugas “Uguns un nakts” iestudējums 1947. gadā. Lai arī izrāde formāli atbilda tābrīža sociālistiskā reālisma postulātiem, tajā koncentrējās E. Smiļģa pirmskara režijai raksturīgie estētiskie principi: visu izrādes elementu sintēze, spilgta aktierspēles forma, kurā izkopta individuālo kustību partitūra bija savienota ar eiritmijas principos balstītām masu ainām, stilizēts vizuālais noformējums un spēcīgs simboliskais vēstījums.
Par nozīmīgām pēckara darbības virsotnēm kļuva režisora veidotās klasikas darbu skatuves versijas, kuru centrā bija spēcīgs aktieriskais pārdzīvojums. Par kanonu kļuvuši tādi aktierdarbi kā Artūra Filipsona Lāčplēsis un Lilitas Bērziņas Spīdola Raiņa “Uguns un nakts” uzvedumā (1947), L. Bērziņas Anna Kareņina Ļeva Tolstoja (Лев Николаевич Толстой) romāna “Anna Kareņina” (Анна Каренина) skatuves versijā (1949), V. Artmanes Džuljeta un Eduarda Pāvula Romeo V. Šekspīra lugas “Romeo un Džuljeta” (Romeo and Juliet, 1953) iestudējumā, H. Liepiņa Tots Raiņa “Spēlēju, dancoju” uzvedumā (1956) un citi. Arī pēckara izrāžu iestudēšanā nozīmīga bija režisora sadarbība ar mākslinieciskajiem konsultantiem – scenogrāfu Ģirtu Vilku, komponistu Marģeru Zariņu, kustību konsultanti Ēriku Ferdu un citiem.

Vija Artmane Džuljetas lomā un Eduards Pāvuls Romeo lomā Viljama Šekspīra lugas "Romeo un Džuljeta" iestudējumā. 1953. gads.
Fotogrāfs nezināms. Avots: Dailes teātris.