Ģimene kā fenomens ir vairāku zinātņu nozaru – statistikas, socioloģijas, demogrāfijas, tiesību zinātnes, politikas, ekonomikas, pedagoģijas, psiholoģijas ‒ un starpdisciplināru pētījumu objekts. Atkarībā no zinātņu nozares atšķirīga ir arī ģimenes jēdziena izpratne, ko ietekmē gan katras nozares pētījuma priekšmets, metodes, problēmas un izpētes aspekti, gan citi faktori. Piemēram, tiesību zinātnē ģimeni (tiesības uz ģimenes dzīvi un tās neaizskaramību) aplūko kā vienu no indivīda pamattiesībām, tāpēc būtiski ir precīzi nodefinēt ģimenes jēdzienu. Pedagoģijā un psiholoģijā ģimenei piemīt nozīmīga loma ne tikai bērna psihoemociālās audzināšanas ziņā, bet arī pasaules uzskata veidošanā un attīstībā par harmonisku, sociāli aktīvu un atbildīgu personu. Demogrāfijā ģimenei ir nozīmīga loma tautas ataudzes veicināšanā, ģimenes sastāva un tās pārmaiņu pētīšana ļauj izdarīt secinājumus par sabiedrībā notiekošajiem procesiem un izmantot tos ilgtspējīgu valsts attīstības scenāriju izstrādē.