AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 19. maijā
Maija Svarinska

Oļegs Jefremovs

(Олег Николаевич Ефремов; 01.10.1927. Maskavā, Padomju Sociālistisko Republiku Savienībā (PSRS)–24.05.2000. Maskavā, Krievijā)
padomju skatuves mākslas režisors, teātra un kino aktieris

Saistītie šķirkļi

  • Georgijs Tovstonogovs
  • padomju teātris
  • Maskavas Dailes teātris

Satura rādītājs

  • 1.
    Īss personas nozīmīguma kopsavilkums
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Nozīmīgākie darbi
  • 5.
    Gūto sasniegumu nozīme
  • 6.
    Valsts un sabiedrības novērtējums, apbalvojumi
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Īss personas nozīmīguma kopsavilkums
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Nozīmīgākie darbi
  • 5.
    Gūto sasniegumu nozīme
  • 6.
    Valsts un sabiedrības novērtējums, apbalvojumi
Īss personas nozīmīguma kopsavilkums

Izcils krievu teātra un kino mākslinieks, teātra “Sovremeņņik” (Современник, 1956) dibinātājs. O. Jefremovs bija pārliecināts Konstantīna Staņislavska (Константин Сергеевич Станиславский) sistēmas (laikmetīgās skatuviskā reālisma mākslas estētika, kas savienota ar profesionalitāti) atbalstītājs, izteikts jaunrades līderis, kas 50.–70. gados kopā ar Georgiju Tovstonogovu (Георгий Александрович Товстоногов), Anatoliju Efrosu (Анатолий Васильевич Эфрос) un Juriju Ļubimovu (Юрий Петрович Любимов) noteica Krievijas teātra būtību un virzību.

Izglītība

O. Jefremova bērnība aizritēja komunālā dzīvoklī Maskavā. 1941. gadā ģimene pārbrauca uz Abezas ciemu Vorkutā, jo tēvs tika nosūtīts strādāt par grāmatvedi Gulaga nometnēs. 1943. gadā ģimene atgriezās Maskavā. O. Jefremovs iestājās MDAT skolā-studijā (школа-студия МХАТ, Московского Худoжественного Академического театра), kurā no 1949. gada strādāja par pasniedzēju.

Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība

Pēc skolas-studijas beigšanas O. Jefremovs iestājās Centrālajā bērnu teātra (Центральный детский театр) trupā Maskavā, kur dažu gadu laikā nospēlēja 20 lomas. Vairākas no tām kritika novērtēja kā talanta un personības spilgtu liecību. O. Jefremovs bija nepiekāpīgs sociālās attieksmes izpausmē, proti, viņam rūpēja vienkāršās tautas ikdiena, arī savā jaunradē O. Jefremovs pārstāvēja tautu. Šī O. Jefremova nostāja izpaudās viņa veidotajā teātrī “Sovremeņņik”. O. Jefremovs 1954. gadā ar saviem skolas-studijas pēdējā kursa studentiem iestudēja Viktora Rozova lugu “Laimīgu ceļu!” (ВикторСергеевич Розов, В добрый час!), un pēc šīs diploma izrādes radās ideja veidot savu teātri, kas tapa kā domubiedru kopa, profesionāļu entuziastu artelis. Teātra pirmā izrāde V. Rozova “Mūžam dzīvie” (Вечно живые, 1956) skaidri un mākslinieciski precīzi definēja teātra radošo kredo – cilvēka pašcieņu, kas padomju mākslā, kā arī dzīvē gadiem ilgi bija liegta parādība. Līdz ar to aktieru spēle bija ļoti smalks, niansēti dziļš tēla rakstura un dvēseles pētījums, neierasti dabisks aktieru spēles veids. Teātra iekšējā dzīve bija veltīta tam, lai mācītos būt brīviem un patiesiem, progresīvais laikabiedrs un “Sovremeņņik” aktieris veidoja vienu veselumu. Vēlme būt maksimāli tuvu laikabiedram veicināja arī jaunā runas stila rašanos – teātris neierasti vienkārši, pat intīmi sarunājās ar skatītāju. Tradicionālās psiholoģiskās mākslas ietvaros, izmantojot bagātu dzīves vērojumu pieredzi, pārbaudot lomas veidojumu analītiski un savienojot to ar savu pilsoniskās nostājas kaismi, “Sovremeņņik” aktieri O. Jefremova vadībā izveidojās par sociālo portretu lielmeistariem, precīzi tajos atspoguļodami savu laiku gan koptvērumā, gan detaļās. Morāles un estētikas unisona laiks bija īss, pamazām padomju realitāte mainīja teātra mākslinieciskās izpausmes. 1960. gadā tika uzvesta Jevgeņija Švarca luga “Kailais karalis” (ЕвгенийЛьвович Шварц, Голый король), kurā jaušams jauns, farsam līdzīgs spēles veids. Laikam mainoties, teātra “Sovremeņņik” izrādēs arvien biežāk izskanēja jautājums: kas notiek ar šo savādo valsti? Īpaši izteikti O. Jefremovs to pauda V. Aksenova lugas uzvedumā “Viss pārdošanai” (ВасилийПавлович Аксёнов, Все на продажу, 1965).

1970. gadā O. Jefremovu uzaicināja vadīt Akadēmisko Maskavas Dailes teātri (Московский Художественный Академический театр). Režisors vēlējās to apvienot ar teātri “Sovremeņņik”, lai realizētu savu ideju par Krievijas teātra atdzimšanu, tomēr šī ideja nerealizējās. Maskavas Dailes teātra kolektīvs negribēja īstenot nevienu no galvenā režisora ieteikumiem, kas attiecās uz trupas sastāva samazināšanu, kā arī uz visas teātra radošās darbības pārbūvi. Šis radošās neveiksmes brīdis sakrita ar situāciju valstī 70. gadu beigās un 80. gadu pirmajā pusē. Leonīda Brežņeva (Леонид Ильич Брежнев) stagnācijas laiks apslāpēja jebkuru radošo iniciatīvu, un O. Jefremovs saskārās ar inerci un protekcionismu gan teātrī, gan visā kultūras pārvaldes sistēmā. Šo problēmu O. Jefremovs izspēlēja vairākās izrādēs, piemēram, Maksima Gorkija lugas “Pēdējie” (Максим Горький, Последние, 1971) uzvedumā, kur režisors atteicās no psiholoģiskām niansēm, saasinādams varoņu attiecības un iepīdams parodijas elementus vispatētiskākajās lugas ainās. Sistēmas sociālais atmaskojums bija lasāms arī viņa 1977. gada Aleksandra Geļmana lugas iestudējumā “Atgriezeniskā saikne” (Александр Исаакович Гельман, Обратная связь) – uz skatuves bija izveidots strops, kur rosījās aktieri, radīdami iespaidu, ka šajā milzu organismā nav nekādu savstarpēju saikņu vai jēgas.

O. Jefremovs aicināja trupā aizvien jaunus aktierus – savus domubiedrus, piemēram, Inokentiju Smoktunovski (Инокентий Михайлович Смоктуновский), Iju Savinu (Ия Сергеевна Савина), Aleksandru Mjagkovu (Александр Васильевич Мягков), Jevgeniju Jevstigņejevu (Eвгений Александрович Евстигнеев), Anastasiju Vertinsku (Анастасия Александровна Ветинская) un citus izcilus krievu aktierus. Kopā ar viņiem 1980. gadā tapa Antona Čehova “Kaija” (Антон Павлович Чехов, Чайка), kurā galvenā varoņa Trepļeva (Треплев) pašnāvība tika traktēta kā protests, bet tā paša autora lugas iestudējumā “Tēvocis Vaņa” (Дядя Ваня, 1985) skaudri un reizē ar rūgtu lirismu izskanēja izniekotās dzīves tēma. Perestroikas sākums 1986. gadā mudināja O. Jefremovu spert radikālu soli – sadalīt trupu, kā rezultātā notika kolektīva šķelšanās, pamatkolektīvs apvienojās M. Gorkija Akadēmiskajā Maskavas Dailes teātrī. Dažādu iemeslu dēļ diezgan drīz to pameta vadošie aktieri. Izrādes tika veidotas regulāri, taču tikai dažas sasniedza mākslas virsotnes, piemēram, Mihaila Bulgakova “Svētuļu jūgs” (Михаил Афанасьевич Булгаков, Кабала святош, 1988), kā arī viena no pēdējām izrādēm – A. Čehova “Trīs māsas” (Три сестры, 1997), kas vienīgā pēc ilgiem laikiem izpelnījās kritiķu atzinību. Iestudējuma scenogrāfijā trīs māsu māja un dārzs riņķoja pa noslēgtu apli, no kura nebija iespējams izrauties.

Nozīmīgākie darbi
O. Jefremovs iestudējis 59 izrādes, 20 no tām ir tapušas teātrī “Sovremeņņik”, kur pārsvarā režisors strādāja ar padomju laikabiedru labāko dramaturģiju. Izcilākie uzvedumi: V. Rozova “Mūžam dzīvie” (1956), “Prieku meklējot” (В поисках радости, 1957), Aleksandra Volodina “Pieci vakari” (Александр Моисеевич Володин, Пять вечеров, 1959), Leonīda Zorina “Pēc Maskavas laika” (Леонид Генрихович Зорин, По Московскому времени, 1962). MDAT labākās izrādes bija M. Gorkija “Pēdējie“ (1971), O. Zagradņika “Zvanu solo” (Освальд Заградник, Соло для часов с боем, 1973), A. Čehova “Kaija”, “Tēvocis Vaņa”, “Trīs māsas”, A. Gelmana “Vienatnē ar visiem” (Наедине со всеми, 1981), M. Bulgakova “Svētuļu jūgs”.
Gūto sasniegumu nozīme

Ar O. Jefremova vārdu saistās progresīva padomju mākslas tendence palīdzēt PSRS pilsoņiem būt patiesiem un brīviem. Līdzīgi kā G. Tovstonogovs un A. Efross, viņš bija mākslinieks ar uzdevuma apziņu, kas izpaudās gan saturā, gan formā – mācēt būt cilvēciskiem.

Valsts un sabiedrības novērtējums, apbalvojumi
PSRS Tautas mākslinieks (Народный артист СССР, 1976), trīskārtējs PSRS Valsts prēmijas laureāts (Государственная премия СССР, 1969, 1974, 1983), divkārtējs Krievijas Federācijas Valsts prēmijas laureāts (Государственная Премия Российской Федерации, 1998, 2004).

Saistītie šķirkļi

  • Georgijs Tovstonogovs
  • padomju teātris
  • Maskavas Dailes teātris

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Par Oļegu Jefremovu

Ieteicamā literatūra

  • Ефремов, О. Н., Все непросто.., Москва, Артист. Режисер. Театр., 1992.
  • Krimova, N., Portreti, Rīga, Liesma, 1972.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Смелянский, А. М., Предлагаемые обстоятельства, Москва, Артист. Режисер. Театр., 1999.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Свободин, А. П., Театральная площадь, Москва, Искусство, 1981.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Владимиров, С. В., Драма. Режиссер. Спектакль., Ленинград, Искусство, 1976.

Maija Svarinska "Oļegs Jefremovs". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/64713-O%C4%BCegs-Jefremovs (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/64713-O%C4%BCegs-Jefremovs

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana