Galvenais arhitektūras jaunrades centrs 16. gs. un arī 17. gs. bija Roma, kur baroks 16. gs. nogalē sāka veidoties, saplūstot vairākiem vēlās renesanses perioda stilistiskajiem paņēmieniem: arhitektūras attīstību 16. gs. gaitā noteica nepārtraukti eksperimenti, taču 16. gs. beigās paradigma mainījās, un jaunā tendence bija radīt sistemātisku pieeju. Baroka stils aizsākās kā manifestācija kontrreformācijas panākumiem – katoļu baznīcas autoritātes atjaunošanai. Stila izveidi noteica reliģiski motīvi, un to mērķis bija izcelt Romas kā katoļu pasaules centra nozīmi.
Baroka sākumu iezīmēja Romas pilsētas pārbūves plāns, ko 1585. gadā ierosināja Pāvests Siksts V (Sixtus V) un izstrādāja itāļu arhitekts Domeniko Fontana (Domenico Fontana). Šī vērienīgā pilsētbūvniecības projekta ietvaros tika būvētas jaunas, taisnas avēnijas, ar kurām savstarpēji savienoja svarīgākos Romas dievnamus, tādējādi izceļot to nozīmi. Romas laukumu centros tika novietoti orientieri – ēģiptiešu obeliski. Šādu baroka pilsētbūvniecības ansambļu kontekstā arī publiskās ārtelpas elementi – ielas, laukumi un namu fasādes – ieguva jaunu nozīmi. Sv. Pētera laukums (Piazza San Pietro, 1656–1667) līdzās Sv. Pētera katedrālei (Basilica Sancti Petri) Vatikānā ir ievērojamākais ideoloģijas īstenošanas nolūkos izveidotais baroka laukums, ko projektēja itāļu arhitekts Džovanni Lorenco Bernīni (Gian Lorenzo Bernini).

Sv. Pētera laukums Vatikānā.
Avots: Shutterstock.com.
Itāļu arhitekta Karlo Maderno (Carlo Maderno) arhitektūras projekti – Romas Sv. Zuzannas baznīcas fasāde (Chiesa di Santa Susanna, 1597–1603) un Sv. Pētera katedrāles fasāde un joms (1607) – bija agrā baroka stila paraugi, kas skaidri reprezentēja galvenos baroka arhitektūras principus un noteica turpmāko 17. gs. rietumu arhitektūras attīstību: katrs elements pakārtots vienotības idejai, smagnējs iespaids panākts ar virsmas plastikas kāpinājumu, virzība racionāli organizēta ar mākslinieciskiem un telpiskiem paņēmieniem, lai panāktu emocionālu efektu.
Baroka periodā pārmaiņas notika arhitektūras izglītībā, un turpmāk šīs specialitātes studijas tika iekļautas akadēmijās, piemēram, Romas Sv. Lukas akadēmijā (Accademia di San Luca, 1593) bez gleznotājiem un tēlniekiem no 1634. gada sāka uzņemt arī arhitektus; šīs akadēmijas locekļu vidū bija ietekmīgākie Romas 17. gs. arhitekti: Dž. L. Bernīni, Frančesko Borromīni (Francesco Borromini), Pjetro da Kortona (Pietro da Cortona) un citi. Akadēmijas uzņēmās arī arhitektūras projektu konkursu rīkošanu. Itāļu arhitekti un arhitektūras teorētiķi 17. gs. turpināja balstīties uz renesanses perioda arhitektūras teorijas darbiem; viens no laikmetīgākajiem bija Gvarīno Gvarīni (Guarino Guarini) traktāts divos sējumos “Civilā arhitektūra” (Architettura civile, 1737), taču to publicēja tikai 18. gs.
17. gs. 70. gados, mazinoties katoļu baznīcas politiskajai ietekmei, Roma zaudēja kultūras dominantes pozīciju, un vēlā baroka periodā Parīze bija galvenais arhitektūras jaunrades centrs. Galveno nozīmi arhitektūras izglītībā un teorijā ieguva jaundibinātā Francijas Karaliskā arhitektūras akadēmija (Académie Royale d'Architecture, 1671), kuras mērķis bija izveidot visaptverošu arhitektūras doktrīnu; turpinot renesanses periodā Itālijā aizsākto tradīciju analizēt Senās Romas arhitekta Vitrūvija (Marcus Vitruvius Pollio) apcerējumu “Par arhitektūru” (De architecture, 30.–15. p. m. ē.), tika izvērtētas vispāratzītās šī teksta interpretācijas un piedāvātas jaunas. Nozīmīgāko 17. gs. arhitektūras teorijas darbu vidū bija franču akadēmiķu sacerējumi: Kloda Pero (Claude Perrault) “Vitrūvija desmit grāmatas par arhitektūru, labotā un jaunā franču tulkojumā” (Les dix livres d'architecture de Vitruve, corrigez et traduits nouvellement en François, 1673) un “Traktāts par piecu orderu kolonnām arhitektūrā” (Ordonnance des cinq especes de colonnes selon la methode des anciens, 1683), Fransuā Blondela (François Blondel) lekciju pieraksti “Kurss arhitektūrā” (Cours d’architecture, 1675–83), Ogistēna Šarla Davilē (Augustin-Charles d'Aviler) lekciju pieraksti “Kurss arhitektūrā, kas ietver Vinjolas orderus” (Cours d’architecture qui comprend les ordres de Vignole, 1691) un citi.
Baroka periodā kopumā saglabājās spēcīga interese par antīko pasauli un Senās Romas arhitektūras mantojumu. Itāļu un franču arhitekti un mākslinieki darbojās visā Eiropā, sekmējot baroka stila izplatību. Baroka periodā arhitektūrai piemita izteiksmes daudzveidība. Arī dažādos reģionos baroks ieguva stilistiski un formāli atšķirīgas izpausmes: Romas katoļu baznīcas izplatības areālā baroka arhitektūra bija stilistiski tīrāka, aktīvāka, iedarbīgāka; protestantiskās zemēs – apvaldītāka, atturīgāka. Baroka laika arhitektūra dažkārt attīstījās klasicisma virzienā, piemēram, Francijā, Lielbritānijā u. c.; turklāt 17. gs. arhitektūras kontekstā klasicisma tendences neveidoja baroka pretstatu, bet pastāvēja paralēli vai arī tā ietvaros.