Vēsturiskā attīstība Klasicisma paraugs bija antīkā arhitektūra, taču dažādos stila attīstības posmos tika izcelti atšķirīgi tās aspekti.
18. gs. 2. pusē nozīmīgāko pasūtījumu vidū joprojām bija baznīcu, piļu un villu (latīņu villa ‘lauku māja’) arhitektūras projekti. Lielbritānijā klasicisma stila sākumu iezīmēja vairāki privāti pasūtījumi: Dž. Stjuarta 1758. gadā projektētais “Tēseja templis” (Temple of Theseus), kas būvēts pēc grieķu doriskā tempļa parauga kā dārza ēka Hagleja muižas (Hagley Hall) parkā, Vorčesteršīrā; skotu arhitekta un dizainera Roberta Adama (Robert Adam) 18. gs. 60. gados Londonā veidotie Sionas nama (Syon House) u. c. privātmāju interjeri, kuru dekoratīvo noformējumu iespaidoja Pompeju un Herkulānas arheoloģiskajos pētījumos atklātie seno romiešu paraugi, kā arī Dārbišīrā viņa projektētā Kedlestonas muižas (Kedleston Hall) dārza fasāde, kuras centrālās daļas kompozīcija atvasināta no triumfa arkas (agrākais piemērs šāda antīkā motīva lietojumam dzīvojamo ēku arhitektūrā). Klasicisma sākumu Francijas arhitektūrā iezīmēja vairāki dievnamu pasūtījumi: franču arhitekta Žaka Žermēna Suflo (Jacques-Germain Soufflot) projektētā Parīzes Sv. Ženevjēvas baznīca (Église Sainte-Geneviève, 1756–1790; kopš 1789. gada – Panteons, Panthéon), kuras fasāde veidota pēc Romas Panteona (Pantheum) parauga; franču arhitekta Žana Šalgrēna (Jean Chalgrin) projektētā Parīzes Sv. Filipa no Rulas baznīca (Église Saint-Philippe-du-Roule, 1768–1784), kuras fasādes kompozīcijas centrā pēc romiešu paraugiem veidots doriskais portiks un interjerā – joniskas kolonādes balstīta kesonēta cilindriskā velve.
Būtisks arhitektūras teorijas sasniegums 18. gs. 2. pusē bija atteikšanās no ēku tipu hierarhiskā dalījuma, kas bija balstīts feodālās sabiedrības sociālajā hierarhijā. Sociālas pārmaiņas un zinātnes un tehnoloģiju attīstība noteica jaunu ēku tipu veidošanos: teātri, publiskas bibliotēkas, muzeji, slimnīcas, fabrikas u. c. iestādes, kas iepriekš atradās piļu vai klosteru kompleksu ietvaros. Klasicisma periodā tās ieguva funkcijai atbilstošu jaunu formu un brīvstāvošas apbūves raksturu.
Teātri kļuva par nozīmīgu sabiedrisko centru modernās Eiropas pilsētās. Nozīmīgs klasicisma teātru paraugs ir franču arhitekta Viktora Luī (Victor Louis) projektētais Bordo Lielais teātris (Grand Théâtre, 1772–1780), kura galveno fasādi veido pret plašu priekšlaukumu pavērsts 12 kolonnu korintiskais portiks.

Bordo Lielais teātris, 2016. gads.
Fotogrāfs Džons Moriss (John Morris). Avots: flicker.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/
Senās Romas teātru ietekmē franču arhitekts Žaks Gonduā (Jacques Gondoin) projektēja jauna veida mācību iestādes – Parīzes Ķirurģijas skolas (École de Chirurgie, 1769–1774) anatomisko teātri (Theatrum Anatomicum), kas ieguva modernu interjera risinājumu: pusapļa plāna telpu ar virsgaismas logu puskupola pārsegumā.
Klasicisma periodā izplatījās priekšstats, ka arhitektūras veidolam jāpauž arhitektūras mērķi, funkcija vai identitāte (latīņu architecture parlante ‘runājošā arhitektūra’). Franču arhitekta Etjēna Luija Bulē (Étienne-Louis Boullée) arhitektūras vīzijās visuzskatāmāk atklājas tīru ģeometrisko formu meklējumi, piemēram, Ņūtona kenotafa (Cénotaphe à Newton, 1784) projekts piedāvāja radīt grandioza izmēra sfērisku būvi – ievērojamā zinātnieka piemiņai.

Ņūtona kenotafa projekts. 1784. gads.
Avots: Scanpix/akg-images.
Franču arhitekts Klods Nikolā Ledū (Claude-Nicolas Ledoux) projektēja Francijas karalisko sāls manufaktūru Šo (Saline royale de Chaux, 1774–1779), radot industriāla ciemata ideālo plānu radiālā formā, lai atklātu ražotnes darbu hierarhisko struktūru un īstenotu sociālo utopiju. Angļu arhitekts Džordžs Denss Jaunākais (George Dance the Younger) projektēja Londonas Ņūgeitas cietumu (Newgate Prison, 1768–1775), piešķirot ēkai baismīgu arhitektūras ārējo veidolu, lai sabiedrībā iedvestu šausmas un atturētu no noziedzības (latīņu architecture terrible ‘briesmīgā arhitektūra’).
Klasicisma attīstību ietekmēja 18. un 19. gs. mijas sociālās un politiskās pārmaiņas. Pēc Franču revolūcijas gan Francijā, gan citviet pasaulē arhitektūras projektēšanai tika piešķirta īpaša nozīme modernu nācijvalstu veidošanas procesa ietvaros.
Francijas impērijas laika valstiski nozīmīgi projekti impērijas galvaspilsētā Parīzē izcēlās ar svinīgumu un monumentalitāti, ietekmējoties galvenokārt no Romas impērijas laika arhitektūras paraugiem: Ž. Šalgrēna un Žana Armāna Reimona (Jean-Armand Raymond) projektētā Triumfa arka (Arc de Triomphe, 1806–1835); Šarla Persjē (Charles Percier) un Pjēra Fransuā Fontēna (Pierre François Fontaine) projektētā Karuseļa arka (Arc du Carrousel, 1806–1808); Pjēra Aleksandra Vinjona (Pierre-Alexander Vignon) projektētā Sv. Madlēnas baznīca (Église de la Madeleine, 1806–1842), Aleksandra Teodora Broņāra (Alexandre-Théodore Brongniart) projektētā Parīzes Birža (Bourse, 1808–1815).
Jauniegūtais republikas statuss noteica klasicisma stila izplatību Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV); amerikāņu politiķa un arhitekta Tomasa Džefersona (Thomas Jefferson) projektētais Virdžīnijas štata kapitolijs (Virginia State Capitol, 1785–1796) Ričmondā bija pirmā sabiedriskā ēka Amerikā, kas celta pēc antīka tempļa parauga; klasicisma stilā celts arī Savienoto Valstu Kapitolijs (United States Capitol, 1792–1827) Vašingtonā u. c. sabiedriski nozīmīgas ēkas vairumā ASV pilsētu.
18. un 19. gs. mijā veidojās vācu nacionālisms; ietekmīgā vācu arheologa un mākslas vēsturnieka Johana Vinkelmana (Johann Winckelmann) paustā pārliecība par grieķu mākslas pārākumu noteica vācu klasicisma arhitektūras attīstību Senās Grieķijas paraugu ietekmē: Karla Gotharda Langhansa (Carl Gotthard Langhans) projektētie Brandenburgas vārti (Brandenburger Tor, 1789–1793) Berlīnē celti pēc Atēnu Akropoles Propileju (Propylaea) parauga; Karla Frīdriha Šinkela (Karl Friedrich Schinkel) projektētās Berlīnes Jaunā sardzes ēkas (Neue Wache, 1816–1818) fasāde veidota kā grieķu doriskais portiks, kura frontonā, godinot Prūsijas karalistes panākumus atbrīvošanās karos, attēlota uzvaras dieviete Nīke; Leo fon Klences (Leo von Klenze) projektētā Valhalla (Walhalla, 1830–1842) – vācu nācijas izcilākajām personām veltītais slavas templis Bavārijā – celta pēc Atēnu Partenona (Parthenónas) parauga. Īpašu nozīmi nacionālās identitātes veidošanā ieguva muzeji: L. fon Klences projektētā Gliptotēka (Glyptothek, 1816–1830) Minhenē bija pirmais tēlniecības darbu izstādīšanai plānotais publiskais muzejs, un tā interjera noformējums bija stilistiski pieskaņots telpās izstādītajiem antīkajiem eksponātiem; agrs nacionālo muzeju arhitektūras paraugs bija K. F. Šinkela projektētais Ķeizara muzejs (Königliches Museum, 1823–1833; kopš 1845. gada – Vecais muzejs, Altes Museum) Berlīnē.
Arī Lielbritānijā arhitektūras attīstību 19. gs. sākumā noteica spēcīga Senās Grieķijas paraugu ietekme: Viljama Vilkinsa (William Wilkins) projektētās Kembridžas Dovninga koledžas (Downing College, 1806–1811) arhitektūrā veidoti citāti no Atēnu Erehtejona (Erechtheion); Viljama Invuda (William Inwood) un Henrija Viljama Invuda (Henry William Inwood) projektētās Londonas Sv. Pankrasa baznīcas (St. Pancras Church, 1819–1822) rietumu fasādē atdarināts Erehtejona joniskais portiks, ziemeļu un dienvidu fasādēs – kariatīžu portiks, torņa smailē – Atēnu Vēju torņa (Αέρηδες) fragments; Roberta Smērka (Robert Smirke) projektētā Britu muzeja (British Museum, 1824–1847) Londonā fasādes joniskā kolonāde veidota pēc grieķu oriģināla – Atēnas tempļa Priēnē, Mazāzijā – parauga.
Klasicisma stils guva izplatību Krievijas impērijas arhitektūrā Katrīnas Lielās (Екатерина Великая) valdīšanas laikā; daudz stila piemēru sastopami arī Latvijas arhitektūrā: vācbaltiešu arhitekts Kristofs Hāberlands (Christoph Haberland), projektējot Katlakalna baznīcu (1791–1794), ietekmējās no klasicisma stila arhitektūrā iecienītā parauga – Romas Panteona; pēc romiešu triumfa arkas parauga būvēti Aleksandra vārti (1815–1817) Rīgā, kas celti par godu Krievijas cara Aleksandra I (Александр I) uzvarai pār Napoleonu I, un citi.