Reliģijas koncepcija – dievi Dievi bija konkrēta dzimuma pārdabiskas, nemirstīgas būtnes, kuru rīcībā bija pārcilvēcīgas spējas, kas izpaudās noteiktā jomā. Dievi bija savas nozares pārcilvēciski speciālisti, kuri neiesaistījās tiem neierastās jomās. Romietis, kuram bija nepieciešama palīdzība konkrētā jomā, zināja, ka viņam jāvēršas nevis pie kuras katras dievības, bet gan tieši pie dieva, kas atbildēja par attiecīgo nozari. Piemēram, pirms kuģošanas nebija vērts griezties pie ārstēšanas dieva Eskulāpija, bet gan pie jūras dieva Neptūna vai laimes dievietes Fortūnas.

Trajāna kolonnas cilņa fragments: imperators Trajāns upurē bulli jūras dievam Neptūnam. Romiešu civilizācija, 2. gs.
Avots: DEA/G. DAGLI ORTI/De Agostini via Getty Images, 122319376.
Dieviem nebija vienāda juridiskā statusa. Romieši uzskatīja, ka pasaule ir dievu pārpildīta, taču, kamēr vien romieši neieradās svešās zemēs, svešzemju dieviem nebija nekādas ietekmes pār viņiem. Romā pastāvēja valsts oficiāli neatzīti dievi, kurus individuāli, ģimenes vai klana ietvaros godāja daļa no iedzīvotājiem. Kamēr to kults netraucēja sabiedrisko kārtību, neviens pret to neiebilda. Taču principā šādiem neatzītajiem dieviem nebija būtiskas lomas valsts mēroga reliģijā. Visaugstākais juridiskais statuss bija dieviem, kurus bija atzinis Romas senāts. Oficiāli atzītie dievi veidoja Romas dievu panteonu. Lai arī panteona kodolu veidoja no neatminamiem laikiem mantotas dievības (Jupiters, Jūnona, Vesta u. c.), panteons nebija statisks, tas mainījās līdz ar Romu. Sabiedrības interešu jomām mainoties, dievības, kas atbildēja par novecojušām interešu jomām, zaudēja aktualitāti un ar laiku marginalizējās. Lai rastu par jaunām interešu jomām atbildīgas dievības, romieši tās meklēja vai nu starp Romā pielūgtajiem, bet pagaidām oficiāli neatzītiem dieviem, vai arī nekautrējās uzņemt savā panteonā svešzemju dievības.
Oficiāli atzīto dievu kultu uzturēja valsts. Katra dieva rīcībā bija viens vai vairāki tempļi, kuros vismaz reizi gadā, noteiktā datumā, tika veikts svinīgs upurrituāls. Galvenie dievi tika pagodināti arī ar ikgadējiem svētkiem, kas varēja ietvert izsmalcinātus rituālus, krāšņas dzīres, cirka spēles un teātra uzvedumus.
Oficiāli atzīto dievu skaits nav precīzi nosakāms, taču tas bija lielāks par 50. Ņemot vērā šo daudzdievību, jāaprobežojas tikai ar dažu galveno dievību ieskicēšanu. Vispārākā dievība bija Jupiters, kura viens no pienākumiem bija aizsargāt Romas suverenitāti. Aizsargāšana izpaudās kā Jupitera palīdzība amatpersonām to pienākumu veikšanā. Dievs sniedza amatpersonām neredzamu atbalstu, kas tām ļāva pieņemt pareizus lēmumus, kā rezultātā pilsētas suverenitāte saglabājās, bet tās varenība turpināja pieaugt. Jupiters atbildēja arī par likumu un taisnīguma jomu – sodot likumpārkāpējus un zvēresta lauzējus, viņš sargāja likumu ievērošanu, tādējādi nodrošinot valstī iekšēju stabilitāti un juridiski nevainojamas attiecības ar kaimiņtautām. Tā kā Jupiters bija Romas, tātad romiešu skatījumā – pasaules, visvarenākais dievs, romieši mēdza vērsties pie viņa neglābjamās situācijās, it īpaši kara laikā. Dievs varēja atbildēt uz šādām lūgšanām un pārdabiskā, neredzamā veidā paglābt, piemēram, Romas karaspēku no drošas sakāves.
Par Jupitera dzīvesbiedri grieķu mitoloģijas ietekmē bija kļuvusi Jūnona, kas pildīja trīs reliģiskās funkcijas: 1) tā aizsargāja Romas suverenitāti, 2) Jūnona bija kara dieviete, kas varēja palīdzēt karadarbības laikā, 3) dieviete aizsargāja precētas sievietes, īpaši rūpējoties par bērnu ieņemšanu un dzemdībām.
Militārajā jomā galvenā dievība bija Marss, kurš bija karavīru iedvesmotājs un neredzamais palīgs. Marsu kā karotāju palīgā varēja saukt ne tikai karavīri, bet arī, piemēram, zemnieki, kuri vērsās pie tā, lai tas sargātu sējumus no redzamiem un neredzamiem naidniekiem (sērgām).
Vesta bija pavarda dieviete, kuru simbolizēja mūžīgi degošs pavards, kas atradās tās svētnīcā pilsētas centrā. Pavards simboliski funkcionēja kā galvenais Romas kopienas pavards, kura mūžīgā uguns reizē apliecināja un garantēja Romas kopienas nepārtrauktību un nesalaužamo saikni ar dzimto zemi. Vesta nodrošināja Romas kā kopienas simbolisko kontinuitāti laikā un iesakņotību dzimtajā zemē.
Jānus palīdzēja nodrošināt pāreju no viena darbības (vai lietu) stāvokļa uz jaunu stāvokli. Viņa kompetencē varēja nonākt jebkura situācija, kuru romieši interpretēja konkrētā vai abstraktā nozīmē kā pāreju. Konkrētā nozīmē dievs rūpējās par pārejām telpā, piemēram, par pāreju no laukiem uz pilsētu (pilsētas robežu) un par pāreju no ielas uz māju (ar Jānu etimoloģiski ir saistīts ‘ieejas durvju’ nosaukums latīņu valodā janua). Abstraktāku pāreju Jānus nodrošināja upurrituāla ietvaros – dievs tika pielūgts rituāla sākumā, lai viņš ļautu upurrituālam “pāriet” no cilvēku uz dievu pasauli. Jānus rūpējās arī par visas Romas kopienas pāreju no viena uz citu psiholoģisko stāvokli – dievs pavadīja Romas pilsētu, kad, gatavojoties karadarbībai, tā pārgāja no miera uz kara stāvokli. Viņš pavadīja Romu arī tad, kad, karadarbībai noslēdzoties, tā atgriezās miera stāvoklī. Dievs atbildēja arī par pārejām laikā – nakts pāreju uz rītu, vecā mēneša pāreju uz jauno, kā arī vecā gada pāreju uz jauno, par ko joprojām liecina gada pirmā mēneša nosaukums. Pārejas koncepts, kas paredz divus stāvokļus, veco un jauno, izskaidro paražu attēlot Jānu ar divām pretējos virzienos vērstām sejām.
Hērakls palīdzēja tirgotājiem un ceļotājiem pārvarēt ceļojumu radītos draudus, kamēr karavīri (it īpaši karavadoņi) vērsās pie viņa pēc palīdzības karā. Tā kā Hērakls bija no grieķiem aizgūta dievība, romieši viņam upurēja saskaņā ar grieķu upurrituāla principiem.
Visus sabiedrības slāņus interesēja laimes dieviete Fortūna, kura varēja nodrošināt veiksmi praktiski visās dzīves jomās. Republikas laikā tika uzskatīts, ka Fortūna nebija patvaļīga, izvēloties tos, kuriem palīdzēt, un tos, kurus atstāt novārtā; dieviete palīdzēja tiem, kas to bija morāli pelnījuši – tiem, kuru uzcītīgais, dievbijīgais un godīgais dzīvesveids izsauca viņas labvēlību. Impērijas laikā grieķu laimes dievietes Tihes iespaidā arvien vairāk nostiprinājās uzskats, ka Fortūna bija anarhiska un patvaļīga – vieniem tā smaidīja bez iemesla, kamēr novērsās no citiem, lai arī cik dievbijīgu un godīgu dzīvesveidu tie piekoptu.

Altāris ar reljefu, kurā attēlota upurēšana laimes dievietei Fortūnai. Romiešu civilizācija.
Avots: DEA/A. DAGLI ORTI/De Agostini via Getty Images, 122315031.