Vieta mitoloģijas panteonā. Funkcijas, īpašības, piedēvētie notikumi Sengrieķu literatūrā Apollons pieminēts tikpat daudz reižu kā viņa tēvs Zevs, kas liecina par viņa lielo popularitāti un plašo ietekmi.
Antīkajos tekstos un mākslā Apollons lielākoties vērojams kā soģis un karotājs. Apollonam veltītās inskripcijas, kas, saskaņā ar Pausanija teikto darbā “Grieķijas apraksts” (Ἑλλάδος Περιήγησις, 2. gs.), bija iegravētas uz Apollona tempļa viņa svētvietā Delfos, – γνωθι σαυτόν, gnōthi seautón ‘pazīsti sevi’ un μηδὲν ἄγαν, mēdén ágan ‘neko pārmēru’ – atgādināja, ka Apollons sodīs par augstprātību un citām pārmērībām, tostarp taisnīguma neievērošanu.

Apollona templis Delfos. Grieķija, 13.01.2020.
Avots: Alxddd000/Shutterstock.com.
Apollons sodīja ahajus Trojā par grieķu karaspēka vadoņa Agamemnona (Ἀγαμέμνων) aizvainojošo izturēšanos pret Apollona priesteri Hrīsu (Χρύσης) un viņa lūguma noraidīšanu: kad Agamemnons atteicās atdot Hrīsam viņa meitu Hrisēīdu (Χρυσηΐς), ko bija sagūstījuši ahaji, Hrīss lūdza Apollonu par to atriebt. Dievs uzsūtīja grieķu karaspēkam mēri, ko pēc Hrīsa lūguma pārtrauca tikai tad, kad Agamemnons bija atdevis meitu.
Apollons un Artemīda ar bultu šāvieniem nogalināja visus Tēbu valdnieka Amfiona (Ἀμφίων) sievas Niobes (Νιόβη) bērnus pēc tam, kad viņu māte Lēto bija pasūdzējusies par Niobi, kura Lēto priekšā dižojusies ar savu pēcnācēju kuplo skaitu.
Senie grieķi arī ticēja, ka Apollona un Artemīdas bultas nes negaidītu nāvi veciem cilvēkiem un dažkārt nogalina bez jebkāda iemesla.
Tomēr līdzās savai postošajai dabai Apollons spēja arī dziedināt un aizstāvēt pret ļaunumu. Daudzos mītos Apollons parādās kā gans, viņš tiek pielūgts kā ganāmpulku un ražas sargātājs. Apollons kalpo cilvēkiem – māca viņus, dibina tiem pilsētas, sargā no ienaidniekiem vai arī palīdz cīņā pret ienaidniekiem. Piemēram, Hērodots vēsta, ka Apollons sniedzis palīdzību grieķiem karā pret persiešiem. Viņš darījis galu mērim Peloponēsas kara laikā.
Drīz pēc savas dzimšanas Apollons nogalinājis čūsku Pītonu (Πύθωνος; citos avotos sauktu arī par Delfini, Δελφύνη), kas postījusi Delfu apkārtni. Delfos, kur kādreiz bija zemes dievietes Gajas (Γαῖα) un viņas meitas taisnības un likumības dievietes Temīdas (Θέμις) orākuls, Apollons nodibināja pats savu pareģošanas vietu. Turpat viņš arī sev par godu iedibināja tā dēvētās pītiskās sacīkstes. Šajā mītā atspoguļota arhaisko dievību nomaiņa ar jaunākās paaudzes – Olimpa – dievību.

Reljefs no Sifnas salas iedzīvotāju dārgumu glabātuves Delfos frīzes, kurā atveidots Apollons un Artemīda uzvarošā cīņā ar zemes dievietes Gajas dēliem gigantiem (Gigantomahija). Grieķija, Delfi, ap 525. gadu pirms mūsu ēras.
Avots: DeAgostini/Getty Images, 587761737.
Apollons pareģis, līdzīgi kā Zevs, tiek saukts par Moiragetu (Mοιραγέτης) – likteņa dieviešu moiru (Μοῖραι) vadoni. Viņa orākulu apmeklētāji Apollonu pielūdza kā likteņa vadītāju.
Apollona gana tēls saistīts ar ceļinieku aizbildņa Hermeja (Ἑρμῆς) funkcijām, kurš mītos attēlots bieži vien arī kā ganu aizstāvis. Interesanti, ka tieši no Hermeja Apollons dabūjis kitāru vai liru, tādējādi savu plašo funkciju klāstu papildinot ar vēl vienu – Apollons ir muzikants un mūzu vadonis. Taču viņš spēj nežēlīgi sodīt tos, kas ar viņu mēģina sacensties mūzikā. Reiz muzikālās sacensībās Apollons, spēlējot kitāru, uzveica satīru Marsiju (Μαρσύας), kurš savukārt bija sasniedzis ievērojamu meistarību flautas spēlē un aiz dižmanības izaicinājis pašu Apollonu. Apollons dusmās par Marsija uzdrīkstēšanos nodīrāja tam ādu.
Apollonu mīlēja gan dievības, gan cilvēki – kā sievietes, tā vīrieši. Apollona mīļotās visbiežāk bija mūzas, piemēram, Tālija (Θάλεια), Kalliope (Καλλιόπη) un Urānija (Οὐρανία), kā arī nimfas, piemēram, Dafne (Δάφνη), vai pareģes – Manto (Μαντώ), Kasandra (Κασσάνδρα). Viņa iemīļotie bijuši arī jaunekļi – Hiakints (Ὑάκινθος), Kipariss (Κυπάρισσος). Slavenākie mīlas stāsti ir tie, kuros Apollona mīla tiek atraidīta.
Mītu par Apollonu un Dafni attēlojis romiešu dzejnieks Ovidijs (Ovidius) savā nozīmīgākajā darbā “Pārvērtības” (Metamorphoses, 8. g.). Apollons vajājis Dafni, kura, tāpat kā Artemīda, bija devusi solījumu saglabāt nevainību un palikt neprecēta. Dafne lūgusi palīdzību tēvam – upju dievam Pēnejam (Πηνειός), un dievi viņu pārvērturši par lauru koku. No tā laika laurs bijis Apollona mīļākais koks un atribūts. Delfos pītisko sacīkšu uzvarētājus rotāja ar lauru lapu vainagiem. Ovidijs aprakstījis arī Apollona romantiskos sakarus ar Tesālijas valdnieka Flegija (Φλεγύας) meitu Koronīdu (Κορωνίς) – medicīnas dieva Asklēpija (Ἀσκληπιός) māti, un Spartas valdnieka Amikla (Ἀμύκλας) dēlu – skaisto jaunekli Hiakintu.
Apollonu atvairīja arī Kasandra, kuru viņš pats bija apveltījis ar pareģošanas spēju. Kad Kasandra atteicās no Apollona mīlestības, atriebīgais Apollons panāca, ka Kasandras pravietojumus neviens vairs neuzskatīja par nopietniem. Piemēram, kad Kasandra centās pārliecināt trojiešus, lai viņi neieved Trojā koka zirgu (tajā bija noslēpušies ahaju karavīri), viņas pareģojumiem nenoticēja.
Apollona īpašības un funkcijas atspoguļojas ne tikai mītos par viņa mīlas sakariem, bet arī par viņa pēcnācējiem. Apollona bērni nodarbojas ar mūziku (Lins, Λῖνος, Orfejs, Ὀρφεύς), pareģošanu (Mopss, Μόψος), medicīnu (Asklēpijs) – tādēļ Asklēpija tempļi bieži bija sastopami Apollona svētvietu tuvumā. Saskaņā ar mazāk zināmiem mītiem vairāki Apollona bērni ir mītiski sengrieķu cilšu dibinātāji (Ions, Ἴων – joniešu ciltstēvs, Dors, Δῶρος – doriešu ciltstēvs) vai pilsētu dibinātāji (Delfs, Δέλφος, Milēts, Μίλητος, Nakss, Νάξος, Kidons, Κύδων).
Apollonam piedēvētās lomas kodolīgi atklāj arī viņa teju neskaitāmie epiteti. Visbiežāk tie saistīti ar viņa kā saules un gaismas dieva īpašībām, mūziku, kara mākslu, arī ar viņa dziednieciskajām spējām un cīņām par dominanci kādā noteiktā vietā.