Poēmas sižetu veido apmēram 250 mītu epizodes, kurās darbojas gan dievi, gan cilvēki. Stāstījums sakārtots hronoloģiski, taču nav lineārs, jo kompozīciju veido ne tikai mītu epizožu secība, bet arī ietvertie stāstījumi un ekfrāzes. Stāstītājs ir gan autors, gan mītu tēli. Caur stāstu stāstīšanas motīvu poēma atklāj valodas un izteikšanās spējas vērtību, bet pārvēršanās rezultātā tēli spēju runāt parasti zaudē.
Lai gan kā poēmas centrālā tēma pieteiktas pārvērtības, nozīmīgākās poēmas idejas atklāj ceļš uz pārvērtībām. Vēstījumu veido soda un atalgojuma motīvs, kas atklājas sižetos par mākslas spēku, mīlestības sāpīgo dabu un neprātīgas aizrautības nesto postu. Pārvērtību epizodes nav sižeta virzītājs, bet atsevišķa mīta stāstījuma atrisinājums. Poēmas tēli no cilvēkiem pārvēršas dzīvniekos, augos, zvaigznājos, akmeņos, upēs un strautos. Par cilvēkiem tiek pārvērstas skudras, akmeņi, sēnes. Tāpat tēli maina izskatu un dzimumu. Poēmā ir daudz aprakstu, kas tēlus un priekšmetus attēlo ar glezniecisku precizitāti. Autors spilgti attēlojis arī pārvērtību mirkļus, bagātīgi izmantojot tropus un vārdu figūras. Pārvērtības aparakstītas tagadnes laikā, liekot lasītājam justies klātesošam. Metatekstuālā līmenī pārvērtības īstenojas pazīstamu mītu sižetu attēlojumā no neierasta skatu punkta vai pievienojot, piemēram, Homēra un Vergilija eposos nepieminētus notikumus par Trojas karu un Eneja ceļojumu uz Latiju. Pārvērtības poēmā īstenojas arī stāstītāja un valodas lietojuma izmaiņās. Sižeta uztvere prasa zināšanas par antīko mitoloģiju, jo grieķu mitoloģijas tēliem doti romiešu vārdi, tāpat lietoti epiteti, tēli pieminēti aprakstoši, nenosaucot vārdā.
Mīti poēmā sakārtoti cikliski, grāmatas iedalāmas: Īnaha–Argosas I–III, Kadma–Tēbu III–IV, argonautu V–VII, Herkula (Herkulesa) VIII–IX, Orfeja X–XI, Trojas XII–XIII, Eneja–Romas XIV–XV.
Katru mīta epizodi var uztvert gan kā atsevišķu stāstu ar mitoloģisku sižetu un filozofisku vēstījumu, gan aplūkot kā visas poēmas kompozīciju veidojošu elementu, kura konteksts un stāstījuma forma kalpo “Pārvērtību” ideoloģisko tēmu atklāšanai.