Seno laiku mākslai sekoja viduslaiku māksla, tās jēdziens attiecināts uz Eiropu laikā no klasiskās (seno grieķu-romiešu) kultūras beigām līdz renesansei; hronoloģiskās robežas variējas atkarībā no katra reģiona. Tēlojuma tematiku un mākslas veidus visā pilnībā nosacīja dominējošā kristietisma reliģija, sakrālās celtnes papildināja tēlniecība, sienu un retablu glezniecība; īpašs stājglezniecības paveids bija ikonas, manuskriptu tekstus pavadīja ilustrācijas. Sižeti un tēli izklāstīja Bībeles un svēto rakstu saturu, formveidē sākotnēji mazinājās, uz perioda beigām pieauga mimētiskā tēlojuma nozīme. Romas Impērijas austrumu valstī – Bizantijā (6.–15. gs.) nostiprinājās izteikti kanoniska mozaīku māksla ar hierarhisku kompozicionālo struktūru (San Vitāle bazilikas, Basilica di San Vitale, mozaīkas Ravennā, Ravenna) un ikonu glezniecība, kas atstāja iespaidu gan uz Rietumeiropas agro viduslaiku, gan uz senās Krievijas reliģisko mākslu.

Sanvitāles bazilikas (Basilica di San Vitale) mozaīkas. Ravenna, 2019. gads.
Avots: Shutterstock.com.
Tautu migrācijas laikmetam Eiropā raksturīgi zoomorfie “zvēru stila” rotājumi, franku valsts laikā atdzima klasiskās mākslas ietekmes (“Karolingu renesanse”), tomēr sekojošās romanikas stila mākslā (10.–11. gs.) valdīja nosacīts, ekpresīvs, stāstošs un pamācošs tēlojums (Muasakas, Otēnas baznīcu augstciļņi, Sen-Savēnas baznīcas freskas, L'abbaye Saint-Pierre de Moissac, Cathédrale Saint-Lazare d'Autun, Église Sainte Savine sur Gartempe). Gotikas stila periodā (12.–15. gs.) arhitektūrai piesaistītā tēlniecība kļuva arvien autonomāka, cilvēku figūru apjomi bieži tuvojās apaļskulptūrām, kāpināts tēlu atveidojuma naturālisms, psiholoģiskā izteiksmība un idealizācija, uzplaukumu piedzīvoja vitrāžas māksla (ievērojamās Šartras, Amjēnas, Reimsas katedrāļu skulptūras, Šartras vitrāžas, Cathédrale Notre-Dame de Chartres, Cathédrale Notre-Dame d'Amiens, Cathédrale Notre-Dame de Reims). Pieaugošā realitātes mākslinieciskā apgūšana izpaudās portreta un žanrisku motīvu izplatībā. Eiropas viduslaiku hronologijai atbilstošās mākslas attīstība citos reģionos notika atkarībā no tajos dominējošām konfesijām, politiskām varām un kultūras tradīcijām, kuras atsevišķos reģionos saglabājās līdz pat 19. gadsimtam. Plašajā islāma pasaulē (no 7. gs.) celtnes bija piesātinātas ar abstraktu motīvu ornamentu; Dieva atveids bija aizliegts, figuratīvs (cilvēku, dzīvnieku, ainavas) tēlojums bija sekulārs, izvērstākie ir miniatūrglezniecības paraugi. Indijā (no 7.–8. gs. līdz islāma valstu izveidei 13., 14. gs.) attīstījās hinduisma tempļu akmens tēlniecība, kuras īpatsvars daudzajos sakrālo celtņu kompleksos arvien pieauga. Plastiski akcentētas, jutekliskas figūras, augstciļņi vienmērīgi noklāja torņveidīgas vai horizontāli izkārtotas arhitektoniskās formas (tempļi Mahabalipuramā, Ellorā, Bubanesvarā, Kadžuraho un citur). Deli sultanāta un Mogolu Impērijas laikā tēlotāja māksla koncentrējās pieļautajā miniatūrglezniecībā, Dienvidindijā turpinājās tēlniecības un arhitektūras sintezēšana lielajos hinduisma tempļos (Madurai, Srirangamā). Mūsdienu Kambodžā (Angkorvata templis, Angkor Wat, អង្គរវត្ត) un Indonēzijā (Boroboduras, Candi Borobudur, Prambananas, Prambanan, tempļi) atrodami analogi šo mākslas veidu sakausēšanas monumentāli paraugi. Tēlotājas mākslas dažādo žanru attīstība bija svarīgs rādītājs Ķīnas šī laikmeta (4.–13. gs.) kultūras pacēlumam, īpaši Tanu un Sunu dinastiju periodos; izveidotās tradīcijas kanonizēti saglabājās līdz pat 19. gs. Vērienīga bija alu tempļu budisma tēlniecība, daudskaitlīgo tēlu vidū ar hipertrofētiem izmēriem izcēlās kolosalās Budas figūras Junganas un Lunmiņas tempļos (5.–7. gs.); specifiska ķīniešu kultūrai bija gadsimtu gaitā izkopta, ar kaligrāfiju saistīta un žanriski daudzveidīga glezniecība un grafika uz zīda un papīra tīstokļiem, it īpaši filozofiskā domā balstīta ainava (“kalnu un ūdens” žanrs), kuras formveidēs raksturīga augsta skatpunkta imitācija, līkumotu kontūru stilizācija, improvizējošu atsevišķu otas triepienu svītrinājumi, atmosfērisku efektu radīšana. Rakstiskie avoti saglabājuši daudzu ievērojamu gleznotāju vārdus: Gu Kaidži (顧愷之, Gù Kǎizhī), Van Vei (王維, Wáng Wéi), Ma Juaņs (馬遠, Mǎ Yuǎn) un citi. Ķīnas tēlotājas māksla spēcīgi ietekmēja japāņu budisma tēlniecību (no 7. gs.) un glezniecību uz zīda un papīra (Sesju Tojo, 雪舟 等楊, Sesshū Tōyō); pasaules kultūras kontekstā izcila ir japāņu ksilogrāfija (17.–19. gs.), kas 19. gs. beigās kļuva par paraugu Rietumeiropas impresionistiem un postimpresionistiem; pazīstamākie japāņu meistari – Utagava Hirošige (歌川 広重, Utagawa Hiroshige), Katsušika Hokusai (葛飾 北斎,Katsushika Hokusai). Savukārt Eiropas kubistus ietekmēja afrikāņu tradicionālā māksla, it īpaši tēlnieciskie ekspresīvi abstrahētie un stilizētie cilvēku tēli un maskas. Pie vēsturiski nozīmīgākiem afrikāņu artefaktiem pieder Beninas valsts pastāvēšanas laikā (15.–19. gs.) radītā metālplastika (t. s. Beninas bronza).