Virziena pirmsākumi atrodami 19. gs. romantiķu mākslas darbu simbolikā (vācu gleznotāji Fīlips Oto Runge, Philipp Otto Runge, Kaspars Dāvids Frīdrihs, Caspar David Friedrich, britu prerafaelītu kustības pārstāvji). Pirmie vecākas paaudzes simbolisti virzienam piederīgos darbus radīja vēl pirms virziena koncepcijas rašanās un tā izvēršanās 19. gs. pēdējās dekādēs. Francijā virziena iesācējs bija Gistavs Moro (Gustave Moreau), kurš, sākot jau ar 19. gs. 60. gadiem, sacerēja vizionāras antīkās mitoloģijas vai Bībeles ainas ar idealizētām kailfigūrām, krāšņi ornamentētiem tērpiem un interjeriem, citkārt klinšu ainavu motīviem (“Parādība”, L'Apparition, 1876, Orsē muzejs, Musée d’Orsay, Parīzē). G. Moro laikabiedrs Pjērs Pivī de Šavāns (Pierre Puvis de Chavannes) savienoja simbolismu ar neoklasicismu, darinot dekoratīvistiskas, noskaņā harmoniskas, formveidē lineāras un koloristiski klusinātas kompozīcijas (“Meitenes jūras krastā”, Jeunes filles au bord de la mer, 1879, Orsē muzejs); daļa no tām aizpildīja daudzas Parīzes un citu pilsētu sabiedrisko funkciju ēkas. Modernāks bija jaunākas paaudzes simbolists Odilons Redons (Odilon Redon), kurš savos ogles zīmējumos, litogrāfijās un vēlākā posma gleznās sasniedza lielāku, bieži paradoksālu tēlveides brīvību (“Jūru sargājošs gars”, Guardian Spirit of the Waters, 1878, Čikāgas Mākslas institūts, Art Institute of Chicago). Simbolisma elements bija būtisks pazīstamā postimpresionista Pola Gogēna Bretaņas un Polinēzijas tematikai veltītos gleznojumos (“No kurienes mēs nākam? Kas mēs esam? Kurp mēs ejam?”, D’où venons-nous? Que sommes-nous? Où allons-nous? 1897, Bostonas Daiļo mākslu muzejs, Boston Museum of Fine Arts).

Pols Gogēns. "No kurienes mēs nākam? Kas mēs esam? Kurp mēs ejam?" 1897. gads.
Avots: Leemage/UIG via Getty Images, 168966546.
Idilliska gaisotne dominē dekoratīvajās simbolisma tematikas kompozīcijās, kuras darināja Les Nabis grupējuma gleznotājs Morīss Denī (Maurice Denis, “Aprīlis”, Avril, 1892, Krelleres-Milleres muzejs Kröller-Müller Museum, Oterlo). Franču un citu zemju simbolistu darbi parādījās apvienības “Roze un krusts” izstādēs Parīzē 19. gs. 90. gados. Ievērojamais franču tēlnieks Ogists Rodēns (Auguste Rodin), izmantojot impresionistisko plastiku, atveidoja simbolisko vispārinājumu garā cilvēku dramatiskos psiholoģiskos stāvokļus (“Ieva uz klints”, Ève au rocher, 1907, Rodēna muzejs, Musée Rodin, Parīzē). Svarīgs simbolisma izplatības reģions bija Beļģija, kur virzienu pārstāvēja G. Moro un britu prerafaelītu ietekmētais Fernāns Knopfs (Fernand Khnopff), oriģinālais un formveidē modernistiskais Džeimss Ensors (Džeimss Sidnijs Eduārs, barons Ensors, James Sidney Edouard, Baron Ensor), kura groteskie masku un skeletu tēli vēstīja par cilvēku netikumiem (“Intriga”, L'Intrigue, 1890, Antverpenes Karaliskais Daiļo mākslu muzejs, Musée royal des Beaux-Arts d'Anvers), tēlnieks Žoržs Minns (George Minne), kurš par simbolisma noskaņu paudējām padarīja paslaidinātas trauslu pusaudžu figūras (“Strūklaka ar ceļos stāvošiem zēniem”, De fontein der geknielden, ap 1905, Daiļo mākslu muzejs, Museum voor Schone Kunsten, Ģentē). Nīderlandē Jans Torops (Jan Toorop, dzimis Johannes Theodor Toorop) simbolisma vēstījumus un tēlu pasauli ietvēra jūgendstila ritmā strikti organizētos laukumos un līnijās. Viens no pirmajiem simbolistiem Eiropā bija šveicietis Arnolds Beklīns (Arnold Böcklin), kurš ainaviskā vidē iesaistīja ķermeniski apjaušamas antīko mītu būtnes – dabas stihisko spēku personifikācijas (“Viļņu spēlē”, Im Spiel der Wellen, 1883, Jaunā pinakotēka, Neue Pinakothek, Minhenē). Jaunākas paaudzes šveicieša Ferdinanda Hodlera (Ferdinand Hodler) simboliskā satura monumentāli dekoratīvajās un stājgleznās formveides specifika izpaudās kā uzsvērta figūru ritmizācija (“Izraudzītais”, Der Auserwählte, 1893, Mākslas muzejs, Kunstmuseum, Bernē). Plaši izvērsās simbolisms Vācijas mākslas centros. Ar jutekliski atraktīviem tēliem sev pievērsa uzmanību Minhenes gleznotājs Francs fon Štuks (Franz von Stuck, “Grēks”, Die Sünde, 1893, Jaunā pinakotēka). Saturiski filozofiskāks un formveidē komplicētāks bija savā grafikā, glezniecībā un polihromā tēlniecībā Makss Klingers (Max Klinger, “Mirusī māte”, Tote Mutter, 1889). Dekoratīvismu kāpināja austriešu skolas vadošais gleznotājs Gustavs Klimts (Gustav Klimt), kurš virzienam raksturīgos tēlus savienoja ar abstraktu ornamentāciju (“Skūpsts”, Der Kuss, 1907–1908, Belvederas Austriešu galerija, Österreichische Galerie Belvedere, Vīnē). Simbolisms izplatījās dažādos nacionālos un individuālos variantos citās tālaika Centrālās un Austrumeiropas valstīs un reģionos (Staņislavs Vispjaņskis, Stanisław Wyspiański, Jaceks Maļčevskis, Jacek Malczewski, Polijā, Jans Preislers, Jan Preisler, Čehijā, Mihails Vrubels, Михаил Александрович Врубель, Krievijā). Savdabīga simbolistu vizionārisma kulminācija bija lietuviešu gleznotāja un komponista Mikaloja Konstantīna Čurļoņa (Mikalojus Konstantinas Čiurlionis) fantastiski kosmiskās, ar mūzikālām konotācijām apveltītās kompozīcijas (“Andante” (Zvaigžņu sonāte), Žvaigždžių sonata, 1908, Nacionālais Mikolaja Konstantīna Čurļoņa mākslas muzejs, Nacionalinis Mikalojaus Konstantino Čiurlionio dailės muziejus, Kauņā). Ziemeļeiropas simbolisma kontekstā izceļas norvēģa Edvarda Munka (Edvard Munch) ekspresīvās, sev tuvākā realitātē saskatīto simbolisma tēmu (dzīve un nāve, mīlestība, eksistenciālās bailes u. c.) interpretācijas (“Dzīves deja”, Livets dans, 1899, Nacionālais Mākslas, arhitektūras un dizaina muzejs, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo).

Edvards Munks. "Dzīves deja". 1899. gads.
Avots: Art Media/The Print Collector/Getty Images, 1151163795.
Latvijā 19. gs. un 20. gs. mijā simbolisms izpaudās daudzās J. Rozentāla, Bernharda Borherta, Rūdolfa Pērles, Voldemāra Matveja, Pētera Krastiņa gleznās, Teodora Ūdera un Riharda Zariņa grafikā, Gustava Šķiltera tēlniecībā.