Jēdziena praktiskā pielietojuma vēsture Konceptuāli medijpratības jēdziena tapšanā var izšķirt priekšvēsturi, kurā dažāda līmeņa lēmējvaras un varas institūcijas radīja pirmos mediju regulēšanas un cenzūras mehānismus. Protekcionisma pieeja mediju videi ir aktuāla arī mūsdienās, pat ņemot vērā to, ka pirmie mediju cenzēšanas mēģinājumi ir datējami ar 16. gs. vidu, kad, piemēram, Romas katoļu baznīca centās aizliegt protestantu literatūru, turklāt 1559. gadā tika radīts “Aizliegto grāmatu saraksts” (Index librorum prohibitorum). Arī Anglijas karalis Henrijs VIII (Henry VIII Tudor) bija norūpējies par drukātā vārda ietekmi uz sabiedrību un uzstāja, ka tiktu izveidota īpaša angļu preses licencēšanas sistēma.
Kopš 20. gs. sākuma, kad strauji attīstījās kino un radio tehnoloģijas un to pieejamība masu kultūrā, mediji ir bijuši filozofu, pedagogu un politiķu uzmanības centrā. Mediju pieejamība ir mudinājusi attiecīgā laika politiskos un reliģiskos līderus gan pieņemt kinematogrāfa izplatību un filmu saturu reglamentējošus vai cenzējošus likumus, gan paust nosodošu viedokli par mediju kaitīgo ietekmi uz jauno paaudzi. Jau 20. gs. sākuma sabiedrībai bija skaidrs, ka kino ir ietekmīgs līdzeklis, kas paver plašas iespējas jauna veida informācijas ienākšanai ikviena sabiedrības locekļa dzīvē, bet nebija konkrētas metodikas, kā tieši būtu iespējams kontrolēt kino saturu. Piemēram, Romas katoļu baznīca pauda lielu ieinteresētību sadarboties ar tā laikaposma kino nozares institūcijām, lai izmantotu kino Romas katoļu baznīcas vērtībām atbilstoša satura radīšanai un izplatībai. Iemesls satraukumam par kino saturu bija saistīts ar atskārtu, ka kustīgu attēlu un mūzikas apvienojums rada emocionāli saistošu saturu, kas, iespējams, ir nepatiess un spēj stiprināt aizspriedumus par rasi, šķiru un etnisko piederību. Tika uzskatīts, ka jaunā paaudze ir jāpasargā no kino un radio negatīvās ietekmes, tāpēc tapa pirmās rokasgrāmatas kā mācību palīglīdzekļi, piemēram, Amerikas Savienoto Valstu (ASV) Nacionālā angļu valodas skolotāju padome (National Council of Teachers of English) izdeva bukletu “Prasme klausīties” (Skill in Listening, 1944) vai Leslijas Spensas (Leslie Spence) 1952. gadā sastādītais buklets “Mācīsimies skatīties un klausīties” (Let’s Learn to Look and Listen).
Kanādas mediju teorētiķa Māršala Makluena (Herbert Marshall McLuhan) 20. gs. no 40. līdz 60. gadiem noformulētā ideja, ka “medijs ir vēstījums” (the medium is the message), ir balsts mūsdienu medijpratības izpratnei, ka mediju vēstījumi ir konstruēti un medijs kā vēstījuma nesējs ir līdzvērtīgi svarīgs tajā iekodētajam mediju vēstījumam pašam. Viņa atziņa, ka katram medijam ir sava tehnoloģiskā sintakse, radīja pamatus skatījumam, ka vienu un to pašu ideju pārstāsts dažādos medijos rada atšķirīgas interpretācijas un vēstījumus. M. Makluena pirmsinterneta laikmeta frāze “globālais ciemats” (the global village) zināmā mērā pravietiski ataino interneta laikmeta būtību par to, kā tehnoloģijas un digitālie tīklojumi stiprina saiknes starp dažādām mediju auditorijām un tehnoloģijām. Viņš arī uzskatīja, ka tehnoloģijas ir ķermeņa paplašinājums, kas ietekmē un veido sabiedrības attieksmi, pieņēmumus un uzvedības modeļus.
Par mediju kompetences jeb medijpratības dzimšanas vietu simboliski var uzskatīt Lielbritāniju, kur 1929. gadā ar Londonas Izglītības padomes (Board of Education, London) atbalstu tika publicēta “Ierosinājumu rokasgrāmata skolotājiem” (Handbook of Suggestions for Teachers). Tā saturēja specifiskas pamācības, kā izglītot bērnus, izvērtējot filmu saturu. Rokasgrāmatā skolotāji tika mudināti paaugstināt skolēnu filmu gaumes un vērtējuma standartus, izmantojot īpašas mācību metodes kā daļu izglītības procesā. To var uzskatīt par pirmo izmēģinājumu Rietumvalstu medijpratības izglītībā, kas netika balstīts tikai mediju aizliegšanā (protekcionismā), bet veicināja mediju ziņojumu kritisku izvērtēšanu.
Medijpratības nozares pamatlicēji Lens Māstermans (Len Masterman) Lielbritānijā un Berijs Dankans (Barry Duncan) Kanādā 20. gs. 70. un 80. gados radīja medijpratības konceptuālo un teorētisko ietvaru, kādu to pazīst līdz pat mūsdienām. L. Māstermana grāmatās “Mācot par televīziju” (Teaching about Television, 1980) un “Mācot medijus” (Teaching the Media, 1985) formulētie medijpratības principi bija pamats sistēmiskai un izvērtējamai medijpratības apguvei pamatizglītībā un vidējā izglītībā. L. Māstermana skatījums, ka mediji komunicē pasauli ar simbolisku zīmju sistēmas starpniecību, kas ir jāatkodē, balstoties atbilstošās zināšanās, radīja uzskatu, ka mediju izglītība var būt atsevišķa nozare. L. Māstermana teorijās ir radīts sistēmisks ietvars, kas raksturo visus medijus, tas savukārt balstās idejās par mediju konstruēto būtību, mediju tehnoloģiju saikni ar auditorijas uzmanības piesaisti, autorību, aizspriedumiem, vērtībām, dzīvesstiliem, viedokļiem un varu. Šīs idejas izvērtējot medijos, ir iespējams atklāt, ka mediji ir visuresoši un mūsu priekšstati par realitāti ir mediju konstruēti. Balstoties L. Māstermana idejās, B. Dankans un Medijpratības asociācija (Association for Media Literacy) Ontārio, Kanādā, izvirzīja astoņus medijpratības pamatjēdzienus, kas ir aktuāli arī mūsdienu medijpratības izpratnē:
1) Visi mediji ir konstruēti.
2) Mediji konstruē realitāti.
3) Auditorijas apspriež mediju vēstījumu nozīmi.
4) Medijiem ir komerciāla ietekme.
5) Mediji ietver ideoloģiskus un vērtībsaturošus vēstījumus.
6) Medijiem ir sociāla un politiska ietekme.
7) Forma un saturs medijos ir cieši saistīti.
8) Katram medijam ir unikāla estētiska forma.
Rietumvalstīs mūsdienu medijpratības skaidrojumu un aktualitāti būtiski iespaido ģeopolitiskās norises, kuru atblāzma ir vērojama arī masu saziņas līdzekļu saturā un sociālo mediju lietošanas paradumos, un jaunu un vispārpieejamu tehnoloģiju ienākšana ikdienas komunikācijā, piemēram, kriptovalūtu evolūcija un ar to saistītie neaizstājamie blokķēžu žetoni (non-fungible tokens) kriptomākslā un datorspēlēs, kā arī mākslīgā intelekta iespējotu attēlu un vēstījumu aprite masu medijos, mākslā, datorspēlēs un tā tālāk. Medijpratība ir kļuvusi izteikti politizēta. Šis process tiek uzskatīts par aktuālu un nepieciešamu mūsdienu cilvēka pašizpratnei un pilnvērtīgai līdzdalībai 21. gs. sabiedrībā. Jaunākās nostādnes Eiropas Savienībā un Rietumvalstīs kopumā ietver medijpratības visaptverošu apguvi visu līmeņu izglītības programmās un vecumposmos un salīdzinošu medijpratības līmeņu mērījumu aktualitāti dažādās auditorijās. Ir vērojamas diskusijas par medijpratības jēdziena paplašinātu definīciju un savstarpēju saikņu meklējumiem ar informācijpratību un digitālo pratību.