Nozares teorijas Mediju socioloģijas pētījumos mediju loma tiek vērtēta, izmantojot funkcionālisma, konfliktu un simboliskā interakcionisma teorētiskās pieejas. Mediju darbība funkcionālisma teorijas skatījumā tiek analizēta, vērtējot, kuras sabiedrības daļas funkcionē un kādā veidā tās saglabā vai grauj esošo sociālo kārtību. Mūsdienās funkcionālistu perspektīva ir noderīga sociālās tīklošanās platformu ietekmes analīzei, pievēršot uzmanību, kā sabiedrību ietekmē indivīdu pašprezentācijas iespējas un kuras sociālās tīklošanās platformu funkcijas veicina indivīdu savstarpējo komunikāciju. Procesi, ko izraisa sabiedrību komunikācija sociālās tīklošanās vietnēs, mediju socioloģijas skatījumā var veicināt diskusijas ar līdzīgi domājošiem lietotājiem, dot iespēju uzturēt kontaktus ar daudz lielāku cilvēku skaitu, nekā tas būtu iespējams bez digitālo tehnoloģiju izmantojuma. Vienlaikus socioloģijas pētījumu uzmanības centrā ir jautājums par īstām vai viltotām lietotāju identitātēm un sekām, ko rada personiskas informācijas publiskošana bez iespējas kontrolēt, kā šī informācija tiks izmantota.
Konfliktu teorijas perspektīva mediju socioloģijā dod iespēju digitālās komunikācijas vidē identificēt dažādas grupas, kuras iegūst augstāka vai zemāka līmeņa priekšrocības. Pētījumos tiek dokumentēta nevienlīdzīga pieeja digitālajiem resursiem un priviliģēto grupu iespējas realizēt savas intereses. Konfliktu teorijas skatījumā galvenais ir jautājums, kas kontrolē mediju un digitālās platformas, kas gūst labumu no to darbības un uz kā rēķina? Konfliktu teorijas pieejā labumu gūst mediju un sociālās tīklošanās vietņu īpašnieki, reklāmdevēji, uzņēmēji un citi, kas vēlas pārdot preces un pakalpojumus ar mediju starpniecību.
Simboliskā interakcionālisma perspektīva nosaka, kā mediju vidē tiek skaidrota sevis apzināšanās, simboli un vienošanās par tajā esošajām attiecībām, uzdodot jautājumu, kā sociālās tīklošanās platformu komunikācijā iesaistītie piedzīvo, interpretē, ietekmē un reaģē uz to, ko dara un saka citi? Ar simboliskā interakcionisma teorijas palīdzību iespējams skaidrot, kā sociālās tīklošanās platformas piedāvā iespēju cilvēkiem gūt ievērību un saņemt atgriezenisko saiti no citiem. Daļas pētījumu uzmanības centrā ir apsvērumi, kā sociālās tīklošanās platformu lietotāji realizē nodomu kādu pievienot savam tīklam vai liegt tam pieeju, kāda veida attiecības tiek izveidotas sevis prezentācijā un sagaidot atbildes reakcijas uz pašprezentāciju.
Mediju un sabiedrības ietekmju izvērtējuma kontekstā nozīmīgas ir vairākas citas teorijas, kuras lielākoties analizē, kā mediji ietekmē sociālos procesus. Viena no svarīgākajām mediju ietekmes mūsdienu izpratnei un mediju socioloģijas attīstībā ir Niklasa Lūmana (Niclas Luhman) sociālo sistēmu teorijas attīstība. Savā grāmatā “Masu mediju realitāte” (Die Realität der Massenmedien, 1995) N. Lūmans, kas iepriekš nodalītas sociālās sistēmas saistīja ar politiku, ekonomiku, tiesību jomu, zinātni, mākslu, reliģiju, pievienoja medijus kā atsevišķu apakšsistēmu, kas dod iespēju izpētīt masu mediju lomu sociālās realitātes konstruēšanā.
Sabiedrības attīstības likumsakarību raksturošanai mediju socioloģijā ļoti svarīga ir Jirgena Hābermāsa (Jürgen Habermas) sociālās sfēras teorija, kas medijus redz kā vēl vienu vidi, kas dod iespēju ieinteresētiem pilsoņiem brīvi iesaistītes publiskās diskusijās par sabiedriski politiskiem jautājumiem. J. Hābermāss analizē demokrātijas attīstību kontekstā ar mediju pieejamību, kritiski vērtējot mediju komercializāciju, kas sabiedrības debates pārvērš par “reklāmas platformu”, padarot tās sensacionalizētas un triviālas.
Mediju uztvere, interpretācija un efekti attiecas uz auditorijas studijām un cenšas novērtēt, kā populāri mediju produkti veido attiecības starp sabiedrību un masu medijiem. Viens no nozīmīgākajiem autoriem šajā pētījumu grupā ir Stjuarts Halls (Stuart Hall), kas 1973. gadā piedāvāja komunikācijas modeli, ko sauc arī par uztveres teoriju vai auditorijas teoriju. Tajā viņš skaidro, kā mediju satura producenti izmanto dažādas zīmes (tās ietver ideoloģiju un resursus), lai kodētu auditorijai paredzētos vēstījumus, un to, kā auditorija atkodē šos vēstījumus, izmantojot savas zināšanas un veidojot nozīmes, kas atklāj attiecības starp tekstu un tā saņēmēju. S. Halla skatījumā mediju satura izpratnei sociālais un kultūras konteksts ir ļoti nozīmīgs.
Kanādiešu filozofs Māršals Maklūens (Marshal McLuhan) radījis vienu no mediju teorijām savā grāmatā "Izprotot medijus" (Understanding Media, 1964). Teorijā viņš skaidro mediju ietekmi uz auditorijām un sabiedrību. Viņa skatījumā tieši izmantotais medijs (televīzija, radio vai kino), nevis medija piedāvātais saturs lielākā mērā un ilgākā laika periodā ietekmē cilvēku domāšanu. M. Maklūena izteiciens, ka “medijs ir vēstījums” (medium is the message), tiek interpretēts kā zinātnieka ideja, ka konkrēta medija izmantojums un tā klātbūtne rada daudz nozīmīgākas strukturālas izmaiņas sabiedrībā, nekā tā ikdienas saturs. Pēc M. Maklūena domām, medijs kā tāds nosaka auditorijas reakcijas un uztveri, jo, piemēram, grāmatas lasīšana atšķiras no filmas skatīšanās, otrkārt, katra medija lietojuma pieredzi ietekmē sociālais konteksts, treškārt, katrs medijs izmaina veidu, kā indivīdi un sabiedrības domā un pārstrādā informāciju.
Meklējot atbildes uz jautājumiem, kā mediji un mediēta komunikācija veido sociālo vidi, mediju socioloģijā attīstījušies pētījumi, kas izmanto mediatizācijas teorētisko pieeju. Mediatizācija tiek skaidrots kā komplekss process, kurā mediji caurvij visus sabiedrības dzīves aspektus un to darbības pamatprincipi jeb “loģika” izmaina ne tikai mediju un tehnoloģiju jomu, bet sāk noteikt citu sociālo institūciju darbību, piespiežot tās pielāgoties mediju darbības loģikai, tādējādi veicinot agrāk nezināmas sociālās pārmaiņas. Mediatizācijas teoriju attīstījis Deivids Alteide (David Altheide) un citi autori, bet tā tiek vērtēta kritiski, uzdodot jautājumus, kas īsti veido mediju loģiku – tehnoloģiju struktūra un darbība, mediju organizāciju darbības modeļi vai domāšanas veids, ko izsaka žurnālistikas loģika, nosakot aktuālo ziņu vērtību. Mediatizācijas teorijas skatījumā mediji tiek identificēti kā galvenais spēks, kas mūsdienās ietekmē sociālo dzīvi, savā dinamiskajā attīstībā neatgriezeniski izmainot sabiedrības, jo skar visas sociālās dzīves jomas un procesus.