Īsa vēsture Jaunieši kā īpašs socioloģiskās izpētes objekts kļuva aktuāli tikai 20. gs. otrajā pusē, lai gan interese par jaunatni parādījās jau 20. gs. sākumā. Pirmie pētījumi balstījās uz teorijām par pusaudžu vecumposmu, ko ietekmēja Stenlija Hola (Granville Stanley Hall) darbs “Pusaudža gadi: to psiholoģija un saistība ar fizioloģiju, antropoloģiju, socioloģiju, dzimumdzīvi, noziedzību, reliģiju un izglītību” (Adolescence: Its Psychology and Its Relations to Physiology, Anthropology, Sociology, Sex, Crime, Religion, and Education, 1905). Šis darbs bija pirmā psiholoģiskā izpēte par pusaudžu periodu. S. Hols uzskatīja, ka pusaudžu vecums ir universāla “vētras un stresa” pieredze, ko raksturo emocionālas svārstības, sacelšanās un identitātes krīzes. Tajā laikā sociālajās zinātnēs dominēja pozitīvisms, kas jauniešus uzlūkoja kā pasīvus objektus, kuru rīcību ietekmē ārēji sociāli vai iekšēji psiholoģiski faktori.
Šo psiholoģisko uzskatu par jaunību apstrīdēja citi sociālie zinātnieki. Mārgareta Mīda (Margaret Mead) ar antropoloģiskiem pētījumiem pierādīja, ka jauniešu pieredze dažādās kultūrās var ievērojami atšķirties, apstrīdot universālo “vētras un stresa” teoriju. Viņas pētījumi 20. gs. 20. un 30. gados piedāvāja atšķirīgu skatījumu uz jauniešu attīstību, uzsverot, ka jauniešu pieredze un viņu dzīves posms nav universāli noteikti. M. Mīda, izmantojot savu antropoloģisko pieeju, pētīja dažādas kultūras, lai saprastu, kā jaunieši attīstās un kādas ir viņu sociālās attiecības sabiedrībā. Viņas pētījums, kas balstījās uz izpēti Samoa salās, izvirzīja apgalvojumu, ka jauniešu dzīves posms un problēmas nav universāli visās sabiedrībās. M. Mīda atklāja, ka pusaudžu dzīve un kultūra, īpaši pieaugušo un bērnu attiecības, ievērojami atšķiras no tā, kā tas tiek interpretēts Rietumu sabiedrībā. Antropologi centās parādīt, kā šie problemātiskie aspekti tika pārāk uzsvērti salīdzinājumā ar citām kultūrām un bija unikāli Amerikas sabiedrībai un modernajai sabiedrībai kopumā.
Čikāgas skolas pārstāvji aizsāka jaunatnes izpēti, īpaši saistībā ar delinkvenci un devianci. 20. gs. 20. un 30. gados sociologi, piemēram, Klifords Šovs (Clifford Shaw) un Henrijs Makejs (Henry McKay), pētīja jauniešu noziedzību un bandu kultūru pilsētas rajonos. Viņi analizēja, kā pilsētas vides faktori, piemēram, nabadzība, migrācija un sociālā atstumtība, ietekmē jauniešu uzvedību un veicina deviantas subkultūras veidošanos. Viņi skaidroja, ka pilsētu apkaimes ar zemu sociālo kontroli veicina noziedzības un deviantas uzvedības izplatību jauniešu vidū. Čikāgas skola uzskatīja, ka jauniešu bandas veidojas kā reakcija uz sociālo atstumtību un kā kolektīvas identitātes veidošanas forma, kas piedāvā statusu un piederību, ko viņi nespēj iegūt tradicionālajās institūcijās, piemēram, skolā vai ģimenē.
20. gs. 50. un 60. gados socioloģiskā interese par jauniešiem koncentrējās uz jauniešu subkultūrām un to lomu sociālajās pārmaiņās. Sociologi mainīja uzmanības centru no indivīdu novirzēm uz kultūras formām, ko jaunieši attīstīja, reaģējot uz savas sociālās vides ietekmēm. Šajā periodā parādījās tādas jauniešu grupas kā modi, rokeri un panki, kas veidoja alternatīvas stila un uzvedības normas, kas bieži bija pretrunā ar sabiedrības pieņemtajām normām. Šīs subkultūras kļuva par veidu, kā jaunieši izrādīja savu identitāti un pretošanos dominējošajām kultūras vērtībām. Birmingemas Mūsdienu Kultūras pētījumu centrs (Centre for Contemporary Cultural Studies, CCCS), kuru pārstāvēja tādi sociologi kā Stjuarts Hols (Stuart Hall) un Pols Viliss (Paul Willis), analizēja, kā šīs subkultūras izsaka pretestību dominējošajai kultūrai un palīdz jauniešiem veidot identitāti. Viņi uzsvēra, ka jaunieši nav pasīvi sabiedrības normu pieņēmēji, bet gan aktīvi kultūras līdzradītāji, kuri izmanto subkultūras formas, lai izaicinātu sabiedrības ierobežojumus un veidotu alternatīvas nozīmes. Šajā periodā sociologi sāka saskatīt jauniešus ne tikai kā sabiedrības pārmaiņu upurus, bet arī kā aktīvus sociālās pārmaiņas veidojošus aģentus. Jaunieši kļuva par nozīmīgu politisku spēku, piedaloties pilsonisko tiesību un pretkara protestos, kā arī citās politiskajās kustībās. Radikālie pētnieki, īpaši marksisma ietekmē esošie teorētiķi, uzskatīja jauniešus par potenciāliem revolucionāriem spēkiem, kas spēj izaicināt sociālo nevienlīdzību un kapitālismu. Jauniešu kultūras šajā periodā bija cieši saistītas ar izklaidi, patēriņu un pretestību tradicionālajām normām. Sociologi pievērsa uzmanību tam, kā masu mediji un patēriņa kultūra ietekmē jauniešu identitāti un subkultūru attīstību. Pētnieki, kas atbalstīja sociālkonstrukcionisma pieeju, analizēja jauniešu kultūru kā sociāli konstruētas un radītas sabiedrības mijiedarbībā ar masu medijiem un patēriņa kultūru.
Līdztekus pieauga socioloģiska interese par masveida izglītības izplatību, kas no darba lomām pārorientēja jauniešus uz skolēnu un studentu lomām. Tolkots Pārsonss (Talcott Parsons) pētīja, kā izglītības sistēma veicina jauniešu sociālo integrāciju un pieaugušo lomu apguvi. Amerikāņu sociologi pievērsās jauniešu sociālajām grupām un analizēja vienaudžu grupu ietekmi uz sociālo identitāti. 20. gs. vidū sociologi Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV) un Apvienotajā Karalistē sāka pievērst pastiprinātu uzmanību sociālās šķiras ietekmei uz jauniešu dzīves gaitu, īpaši izglītības pārejā uz darbu. Šie pētījumi balstījās uz socioloģijas klasiskajām tradīcijām, kas izcēla sociālo nevienlīdzību un sociālās stratifikācijas ietekmi uz dzīves iespējām. Ogasts Holingsheds (August Belmont Hollingshead) savā pētījumā “Elmtaunas jaunieši: sociālo šķiru ietekme uz jauniešiem” (Elmtown’s Youth: The Impact of Social Classes on Adolescents, 1949) analizēja, kā sociālā šķira ietekmē pusaudžu attīstību, izglītību un karjeras iespējas. A. Hollingsheds identificēja piecas sociālās šķiras, balstoties uz ģimenes ekonomisko statusu, izglītību un profesiju, un analizēja, kā šīs šķiras ietekmē jauniešu akadēmiskos sasniegumus, sociālās attiecības un profesionālās ambīcijas. Secinājumi parādīja, ka augstāku šķiru jauniešiem bija labākas izglītības iespējas, lielākas cerības uz karjeras izaugsmi un plašāki sociālie tīkli.
Arī Apvienotajā Karalistē bija interese par sociālās nevienlīdzības pārmantošanu no paaudzes uz paaudzi, koncentrējoties uz strādnieku šķiras un sociāli atstumto jauniešu pieredzi. 20. gs. 40. un 50. gados britu sociologi pētīja, kā strādnieku šķiras jaunieši saskārās ar ierobežotām izglītības iespējām un ierobežotu sociālo mobilitāti, kas nostiprināja sociālo nevienlīdzību. Viņu pētījumi parādīja, ka strādnieku šķiras ģimenēs bieži trūka resursu (gan materiālu, gan kultūras kapitāla), lai atbalstītu bērnu izglītību un veicinātu profesionālo izaugsmi. Atšķirībā no ASV pētījumiem, kas koncentrējās uz vidusšķiru, Apvienotās Karalistes pētījumi vairāk koncentrējās uz strādnieku šķiras jauniešu sociālajām barjerām un strukturālajiem šķēršļiem sociālajai mobilitātei. Šie pētījumi uzsvēra strukturālās nevienlīdzības un šķiru nošķiršanas ietekmi uz izglītības iespējām un karjeras izvēlēm.
Sekojot klasiskajai socioloģiskajai interesei par šķiru, pētnieki pakāpeniski paplašināja pētījumu loku, pievēršoties arī dzimuma, etniskās piederības un citu sociāli piedēvētu identitātes aspektu izpētei jauniešu vidū.
Vēlāk 20. gs. otrajā pusē pieauga mediju un patērētāju kultūras ietekme uz jauniešiem. Sociologi sāka pētīt, kā televīzija, filmas un vēlāk video spēles un internets ietekmē jauniešu kultūru un identitāti. Tehnoloģiskās izmaiņas ievērojami mainīja jauniešu mijiedarbību, organizēšanos un kultūras patēriņu. Mediji un digitālās platformas kļuva par galvenajiem līdzekļiem, ar kuru palīdzību jaunieši konstruē un izpauž savu identitāti, piedalās politiskajās aktivitātēs un veido transnacionālas kopienas. Šīs pārmaiņas būtiski mainīja arī socioloģisko pētījumu fokusu.