Galvenās nozares teorijas izstrādātas, lai skaidrotu procesus vispārējā izglītībā. Tomēr laika gaitā tās pielāgotas un dažādas šo teoriju modifikācijas izmantotas arī citu izglītības līmeņu analīzei. Jāņem vērā, ka liela daļa no vispārējās izglītības īpašībām ir unikālas un nevar tikt attiecinātas uz citiem izglītības līmeņiem (piemēram, šī izglītība parasti ir obligāta, tajā ir striktāki noteikumi saturam, precīzāk definēta mācību forma un tā tālāk).
Izglītības socioloģiju raksturo trīs galvenās perspektīvas: funkcionālisms, kritiskā perspektīva un interpretatīvā perspektīva. Funkcionālismā tiek apskatīta izglītības sociālā funkcija. Funkcionālists E. Dirkems ir pirmais autors, kurš izmantojis sociālo teoriju, lai analizētu izglītību. E. Dirkems skaidrojis, ka publiskā izglītība ir viens no veidiem, kā sabiedrība pielāgojas modernitātei. Izglītība arī veicina sabiedrības saliedētību un morāles normu uzturēšanu. Tālāku funkcionālisma ideju virzību izvērsis T. Pārsonss. Viņa interpretācija paredz, ka izglītības sistēma ir neatņemama modernisma daļa, kas ļauj nodrošināt vienlīdzību iespējās. T. Pārsonss akcentējis, ka izglītība kalpo sabiedrības vajadzībām. Funkcionālistu skatījumā izglītība ir meritokrātiska – smags darbs un talants noteiks indivīda pozīciju sabiedrībā. Šīs idejas pamatā ir nodalījums starp vienlīdzīgām iespējām un vienlīdzīgiem rezultātiem. Funkcionālistu skatījumā galvenais ir nodrošināt, ka visiem ir vienlīdzīgas sākuma iespējas (vienlīdzīga pieeja izglītībai). Balstoties funkcionālisma idejās, vēlāk veidojās cilvēkkapitāla teorija, kurā cilvēka spēja sasniegt sabiedrības mērķus tiek uzlūkota kā viņa uzkrāto zināšanu, talantu, iemaņu utt. summa.
Otra nozīmīga izglītības procesu socioloģisko skaidrojumu perspektīva aptver kritisko skatījumu. Kritiskā perspektīvā izglītība ir telpa, kurā var notikt sadursmes starp dažādām sociālajām grupām (galvenokārt sadursme ir starp šauru grupu ar spēju kontrolēt izglītības procesus un pārējo sabiedrību, kura nekritiski izglītības sistēmu pieņem). Šos konfliktus parasti ir grūti novērot bez pētnieciskiem instrumentiem, jo izglītības sistēma un sabiedrība akceptē skolu autoritāti un nozīmi un tās iekšējās praktiskās problēmas ir maskētas ar meritokrātijas principiem. Lai gan Kārlis Markss (Karl Marx) savos darbos gandrīz nav runājis par izglītību, vairāki marksisma ideju atbalstītāji izmantojuši marksisma principus, lai interpretētu izglītību. Starp nozīmīgākajiem autoriem minami S. Boulss un H. Džintiss, kuri kopā izstrādājuši atbilstības teoriju. Franču filozofs Luijs Altisērs (Louis Althusser) izglītību interpretē kā vienu no valsts ideoloģiskajiem aparātiem. L. Altisēra interpretācijā izglītība ir institūcija, kas nodrošina ideoloģiskas prakses, lai veicinātu dominējošajām sociālajām grupām vēlamu vērtību un normu izplatību. Komplicētāku un plašāku izglītības lauku aptverošu kritisku skaidrojumu veido institucionālists Džons Meijers (John Meyer). Viņš norādījis, ka izglītības izplatību nevar izskaidrot ar sabiedrības funkcionālajām vajadzībām. Izglītība ir nevis atbilde problēmām, ar kurām sabiedrība saskaras, bet drīzāk vispārēja atbalsta izglītībai rezultāts. Citi nozīmīgi autori, kuri izglītības skaidrošanai izmantojuši kritisko perspektīvu, ir R. Kolinss, britu sociologs Bazils Bernsteins (Basil Bernstein), brazīļu filozofs Paulo Freire (Paolo Freire) un izglītības teorētiķis Maikls Epls (Michael Apple). Vienu no zināmākajiem kritiskajiem izglītības skaidrojumiem izstrādājis franču pētnieks P. Burdjē, kura darbi joprojām ir nozīmīgi izglītības socioloģijas pētījumos.
Plašāk pazīstamais P. Burdjē izglītības procesu skaidrojums ietver reprodukcionisma ideju. Izglītība P. Burjdē skatījumā ir kultūru un vērtības atražojoša institūcija, kas, nostiprinot noteiktu ideju un vērtību dominanci, veicina statusa reprodukciju. Citiem vārdiem, izglītība nevis māca zināšanas, bet drīzāk to, kuras zināšanas ir svarīgas. Katrs indivīds savā dzīvē uzkrāj noteiktu kultūras kapitālu – pieredzi un zināšanas par sociālo pasauli. Vienlaikus izglītība nodrošina, ka ne visa pieredze ir vienlīdz svarīga. Procesu, kurā skola iemāca skolēniem, kuras kultūras kapitāla formas ir svarīgas, P. Burdjē apzīmē ar jēdzienu "simboliskā vardarbība". Ar simboliskās vardarbības palīdzību sociālās grupas, kurām ir lielāka ietekme pār izglītību (grupas, kurām ir pieejams “simboliskais kapitāls”), spēj nodrošināt, ka viņu pārstāvētā pieredze tiks novērtēta sabiedrībā. Lai gan šis ir galvenais izglītības darbības princips, kas izskaidro izglītības ietekmi uz sociālās struktūras pārmantojamību, P. Burdjē izglītības pētījumos ieviesis arī vairākus citus plaši lietotus jēdzienus. Pazīstamākie ir habitus (jēdziens, kas parasti netiek tulkots; habitus nozīmē mentālas struktūras, ar kuru palīdzību indivīdi uztver, izprot un novērtē sociālo pasauli), "sociālais kapitāls", "lauks", "doksa". P. Burdjē pētījis procesus arī augstākajā izglītībā.
Izglītības pētījumos attīstījusies arī interpretatīvā perspektīva. Šo perspektīvu pārstāvošie autori pievērš uzmanību interakcijai starp mācību procesā iesaistītajiem, lai skaidrotu, kā skolēnu un skolotāju pieredze skolā maina skolēnu sekmes, iesaisti, izpratni par izglītības procesiem. Lai gan šīs perspektīvas pamatā ir plašāki teorētiski skaidrojumi (idejas aizgūtas no simboliskā interakcionisma pieejas), izglītības socioloģijā šis skatījums drīzāk būtu raksturojams kā specifisku pētniecisko pieeju apkopojums, kas vienlaikus nenorobežojas no citu teorētisku virzienu skaidrojumiem. Izglītības pētījumu kontekstā šo perspektīvu raksturo nevis plašas teorijas, bet drīzāk jēdzieni, kurus autori izmanto. Populārākās idejas ir birkošana (skolotāja uz pieņēmumiem izdarīts secinājums par skolēnu, kas vēlāk ietekmē skolotāja rīcību), izsekošana (hierarhiska skolēnu virzīšana iedalītās formālās vai neformālās izglītības grupās, kas pakāpeniski ierobežo šo skolēnu iespējas uz augstiem izglītības sasniegumiem) un grupēšana (skolēnu dalīšana grupās, balstoties uz skolotāju novērtējumu skolēnu zināšanām). Šīs idejas raksturo veidus, kā var veidoties attiecības starp skolu, skolotājiem un skolēniem. Viens no zināmākajiem šī virziena pētniekiem ir Rejs Rists (Ray Rist).