AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 9. aprīlī
Dita Rietuma

“Piejūras klimats”

latviešu spēlfilma

Saistītie šķirkļi

  • kino Latvijā
  • Rolands Kalniņš
No kreisās: Guntis (Pēteris Liepiņš), Ēriks (Ivars Kalniņš), Harijs (Dzintars Veits), priekšplānā Kurmis (Miervaldis Ozoliņš) filmā "Piejūras klimats". 1974. gads.

No kreisās: Guntis (Pēteris Liepiņš), Ēriks (Ivars Kalniņš), Harijs (Dzintars Veits), priekšplānā Kurmis (Miervaldis Ozoliņš) filmā "Piejūras klimats". 1974. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: LKA Rīgas Kino muzejs.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Filmas autori
  • 3.
    Filmas galveno lomu tēlotāji
  • 4.
    Filmas sižeta un satura galvenās līnijas, galvenās darbojošās personas
  • 5.
    Filmas uzņemšanas un izplatīšanas process
  • 6.
    Filmas nozīme kinomākslā
  • 7.
    Sabiedrības novērtējums
  • Multivide 8
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Filmas autori
  • 3.
    Filmas galveno lomu tēlotāji
  • 4.
    Filmas sižeta un satura galvenās līnijas, galvenās darbojošās personas
  • 5.
    Filmas uzņemšanas un izplatīšanas process
  • 6.
    Filmas nozīme kinomākslā
  • 7.
    Sabiedrības novērtējums

Režisora Rolanda Kalniņa spēlfilma “Piejūras klimats” ir viens no oriģinālākajiem darbiem Latvijas kino vēsturē, ko paši autori filmas titros ir raksturojuši kā optimistiski ironisku stāstu par mīlestību un piejūras klimatu. R. Kalniņš darbu pie filmas sāka Rīgas kinostudijā 1972. gadā. Taču filmas uzņemšana tika pārtraukta 1974. gadā. Līdz tam jau bija nofilmētas iecerētās pilnmetrāžas spēlfilmas 40 minūtes. Uzņemtais materiāls (filmas negatīvs) bija jāiznīcina. Tikai pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas 1992. gadā R. Kalniņš studijā “Trīs” apkopoja un publiskoja saglabātos nepabeigtās filmas darba materiālus, kas ļauj gūt priekšstatu par oriģinālo, bet cenzējošo institūciju sakropļoto filmas ieceri.  

Filmas autori

Režisors R. Kalniņš, scenārija autors Olafs Zellis, operators Gvido Skulte, mākslinieks Gunārs Balodis, kostīmu māksliniece Večella Varslavāne, komponists Imants Kalniņš.

Filmas galveno lomu tēlotāji

Ivars Kalniņš / Andris Vītols (Ēriks Riekstiņš), Dzintars Veits (Harijs), Pēteris Liepiņš (Guntis), Regīna Razuma (Daina), Velta Straume (Marga), Helga Dancberga (Berta Janelsīte), Elza Radziņa (Jautrīte Pūce), Miervaldis Ozoliņš (Kurmis), Rolands Zagorskis (Zālītis), Uldis Dumpis (Dunde), Arnolds Liniņš (Litenko), Anda Zaice (Hārija), Eižens Ivanovs (Atvars), Svetlana Bless (režisore Uztupe), Uldis Pauzers (mākslinieks Hofpēters), Ansis Epners (rakstnieks Grava), Edgars Liepiņš (Zagorskis), Juris Strenga (Krampenieks). Epizodēs: Mirdza Martinsone, Broņa Braškīte, Līga Liepiņa.

Regīna Razuma Dainas lomā filmā “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Regīna Razuma Dainas lomā filmā “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

Uldis Dumpis Dundes lomā filmā “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Uldis Dumpis Dundes lomā filmā “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, Dainas lomā Regīna Razuma un Ērika lomā Ivars Kalniņš. 1972. gads.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, Dainas lomā Regīna Razuma un Ērika lomā Ivars Kalniņš. 1972. gads.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

Režisors Rolands Kalniņš sarunājas ar aktieriem filmas "Piejūras klimats" uzņemšanas laukumā, pa labi no viņa operators Gvido Skulte. 1974. gads.

Režisors Rolands Kalniņš sarunājas ar aktieriem filmas "Piejūras klimats" uzņemšanas laukumā, pa labi no viņa operators Gvido Skulte. 1974. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: LKA Rīgas Kino muzejs.

Filmas sižeta un satura galvenās līnijas, galvenās darbojošās personas

Līdz mūsdienām nonākušajā filmas “Piejūras klimats” versijā, ko veido no iznīcināšanas paglābtais materiāls, nav iespējams izsekot visām iecerētajām sižeta līnijām un varoņiem, jo daļa no filmas netika uzfilmēta. Pieejamo “Piejūras klimata” versiju raksturo fragmentārisms. Esošajā materiālā iezīmējas filmas galvenie varoņi – jaunieši, padomju okupācijas laika gāzes kantora darbinieki –, viņu attiecības ar priekšnieku Dundi, kā arī kariķēti, nosacīti atveidotā vide. 

Ēriks pludmalē iepazīstas ar skaistu meiteni Dainu un uzdodas par galveno inženieri. Gāzes kantora priekšnieks Dunde apsveic trīs draugu vēlēšanos strādāt atpalikušā iecirknī, jo tas ļautu kļūt par pirmrindnieku kolektīvu un piesaistīt preses uzmanību. Ēriks un Daina satiekas darbā, jo viņa izrādās jaunā galvenā inženiere, savukārt Ēriks ir pieķerts melos. Abi darbojas arī mākslinieciskajā pašdarbībā – teātrī, kur viņiem paredzētas Antonija un Kleopatras lomas.

Filmas uzņemšanas un izplatīšanas process

Filmas pamatā ir neprofesionāla dramaturga O. Zeļļa literārais scenārijs, debija kinodramaturģijā, kurā tika izmantots materiāls no autora paša darba pieredzes. Scenārijs ieguva vienu no prēmijām 1971. gadā slēgtā scenāriju konkursā un tika piedāvāts režisoram R. Kalniņam. 1972. gadā R. Kalniņš sāka darbu pie O. Zeļļa scenārija pilnveidošanas. 24.05.1974. par kinoražošanu un tās ideoloģisko uzraudzību Latvijā atbildīgā institūcija –  Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas (LPSR) Ministru Padomes kinematogrāfijas komiteja, kas darbojās Padomju Sociālistisko Republiku Savienības (PSRS) Valsts Kinematogrāfijas komitejas (Государственный комитет по кинематографии СССР) Maskavā pakļautībā, izdeva pavēli par “Piejūras klimata” ražošanas uzsākšanu. Filmēšanas periods tika paredzēts no 27.05.1974. līdz 07.10.1974. Darbs pie filmas bija jāpabeidz līdz 28.11.1974.

Režisora R. Kalniņa un filmas radošās komandas piedāvātajā filmas iecerē dominēja nosacītība, spilgts tonālais risinājums, neparasts kameras izmantojums, kas kontrastēja ar Rīgas kinostudijas filmām tradicionālo reālisma manieri. Filmas autori apzināti atteicās no reālisma, izmantoja spilgtu stilizāciju,  akcentējot norišu – gāzes kantora darbinieku, priekšnieka un padoto attiecību – komismu, absurdu. 

Filmas vide tika stilizēta – tas raksturo gan dabā, Rīgā un Kuršu kāpās, filmētās epizodes, gan epizodes, kuru darbība norisinās gāzes kantorī  –  baltā telpā ar  spilgtiem priekšmetiskiem akcentiem. Piemēram, priekšnieka Dundes kabineta centrā ir sarkans paklājs, monumentāls rakstāmgalds, uz tā – sarkans, balts un zils telefons. Stilizēta ir arī aktieru spēles maniere – I. Kalniņa tēlotais Ēriks dialogu ar U. Dumpja tēloto Dundi pārtrauc, dejojot un iekožoties dokumentā, ar kuru viņam izteikts rājiens.

1974. gada augusta sākumā filmēšanu nācās pārtraukt Ērika lomas atveidotāja I. Kalniņa traumas dēļ. 22.08.1974. PSRS Valsts Kinematogrāfijas komitejā Maskavā tika atrādīts uzfilmētais materiāls, – tas izsauca neapmierinātību. Filmas autoriem tika ieteikts meklēt citu – reālistiskāku, sadzīviskāku – vizuālo risinājumu. Lai varētu turpināt darbu pie “Piejūras klimata”, tika nomainīts Ērika lomas tēlotājs – I. Kalniņa vietā stājas A. Vītols (filmas materiāls ar šo aktieri nav saglabājies). Filmēšana atsākās 20.09.1974. Filmas materiāls 1974. gada decembra sākumā vēlreiz tika vests uz Valsts Kinematogrāfijas komiteju Maskavā. 13.12.1974. sekoja negatīva rezolūcija, ka filmas veidotāju izvēlētais radošais risinājums neatbilst scenārija dramaturģiskajam materiālam un turpmākais darbs ir bezperspektīvs. 26.12.1974. sekoja LPSR Ministru Padomes Kinematogrāfijas komitejas pavēle par filmas “Piejūras klimats” uzņemšanas pārtraukšanu un izdevumu norakstīšanu  zaudējumos.

1992. gadā, pēc neatkarības atjaunošanas un padomju kinoražošanas sistēmas sabrukšanas, režisors R. Kalniņš apkopoja saglābto filmas darba materiālu un izveidoja 34 minūšu garu “Piejūras klimata” versiju, kas ļauj gūt priekšstatu par režisora nepabeigto filmu. 1992. gadā filma “Piejūras klimats” piedzīvoja pirmizrādi  Latvijā notiekošajā kinofestivālā “Aresnāls”.

Filmas nozīme kinomākslā

Filmas “Piejūras klimats” nepabeigtība, tās fragmentārisms akcentē filmas stilistisko līdzību ar Eiropas modernistu (Francijas jaunā viļņa, Čehijas jaunā viļņa u. c.) izmantotajiem paņēmieniem. Jaunā viļņa režisoru filmām raksturīgs reālās dzīves motīvu izmantojums, akcentējot epizodiskumu, vēstījuma cēloņsakarību saikņu retinājumu, vēstījuma nenoteiktību un “spēlēšanos” ar laika un telpas vienotību – šīs iezīmes raksturo arī “Piejūras klimatu”.

Šīs R. Kalniņa filmas stils un vēstījuma stratēģijas, kas raksturīgas Eiropas modernismam un bija nepieņemamas kino procesus uzraugošajām padomju institūcijām, Latvijas kino kontekstā vērtējamas kā unikāls sasniegums.

Latvijas kino kopējā ainavā “Piejūras klimats” pārdroši izcēlās ar radošo brīvību un eksperimenta garu. Tiek uzskatīts, ja filma “Piejūras klimats” nebūtu vardarbīgi izrauta no kino vēstures procesa, Latvijas kino kultūrā izteiktāk iesakņotos gan komēdijas tradīcijas, gan modernisma kino valodai raksturīgie paņēmieni. 

Sabiedrības novērtējums

Starptautiskā interese par R. Kalniņa filmām un modernisma ietekmi viņa 20. gs. 60.–70. gadu mijā veidotajos darbos pieauga pēc režisora filmas “Četri balti krekli” iekļaušanas Kannu kinofestivāla (Festival de Cannes) klasikas programmā “Kannu klasika” (Cannes Classics) 2018. gadā.

Filma “Piejūras klimats” ir demonstrēta vairākos nozīmīgos starptautiskos festivālos – Starptautiskajā kinofestivālā “Melnās naktis” Tallinā (Pimedate Ööde filmifestival, PÖFF), Roterdamas starptautiskajā kinofestivālā 2019. gadā (International Film Festival Rotterdam, IFFR) un citos. Filma digitāli ir restaurēta 2019. gadā.

Multivide

No kreisās: Guntis (Pēteris Liepiņš), Ēriks (Ivars Kalniņš), Harijs (Dzintars Veits), priekšplānā Kurmis (Miervaldis Ozoliņš) filmā "Piejūras klimats". 1974. gads.

No kreisās: Guntis (Pēteris Liepiņš), Ēriks (Ivars Kalniņš), Harijs (Dzintars Veits), priekšplānā Kurmis (Miervaldis Ozoliņš) filmā "Piejūras klimats". 1974. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: LKA Rīgas Kino muzejs.

Regīna Razuma Dainas lomā filmā “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Regīna Razuma Dainas lomā filmā “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

Uldis Dumpis Dundes lomā filmā “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Uldis Dumpis Dundes lomā filmā “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, Dainas lomā Regīna Razuma un Ērika lomā Ivars Kalniņš. 1972. gads.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, Dainas lomā Regīna Razuma un Ērika lomā Ivars Kalniņš. 1972. gads.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Aina no filmas “Piejūras klimats”, 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

Režisors Rolands Kalniņš sarunājas ar aktieriem filmas "Piejūras klimats" uzņemšanas laukumā, pa labi no viņa operators Gvido Skulte. 1974. gads.

Režisors Rolands Kalniņš sarunājas ar aktieriem filmas "Piejūras klimats" uzņemšanas laukumā, pa labi no viņa operators Gvido Skulte. 1974. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: LKA Rīgas Kino muzejs.

No kreisās: Guntis (Pēteris Liepiņš), Ēriks (Ivars Kalniņš), Harijs (Dzintars Veits), priekšplānā Kurmis (Miervaldis Ozoliņš) filmā "Piejūras klimats". 1974. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: LKA Rīgas Kino muzejs.

Saistītie šķirkļi:
  • Rolands Kalniņš
  • “Piejūras klimats”
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • kino Latvijā
  • Rolands Kalniņš

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Filma “Piejūras klimats” Roterdamas kinofestivālā
  • Intervija ar režisoru Rolandu Kalniņu Kannu festivālā
  • Modernisma ietekmes Rolanda Kalniņa filmā "Četri balti krekli" (Rietuma, D., Modernist Influences in Rolands Kalniņš’ “Film Four White Shirts”)
  • Rolands Kalniņš
  • Simtgadnieku kino: Nacionālais kino kinofestivālā “Melnās naktis” (The Cinema of 100-Year-Olds: National Cinemas at Black Nights Film Festival 2018)
  • Spēlfilma “Piejūras klimats”
  • Spēlfilmas “Piejūras klimats” aizliegšanas hronika

Ieteicamā literatūra

  • Matīsa, K., Vecās, labās... Latviešu kinoklasikas 50 spožākās pērles, Rīga, Atēna, 2005.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pērkone, I., et al., Inscenējumu realitāte: Latvijas aktierkino vēsture, Rīga, Mansards, 2011.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Rietuma, D., Reitere, E., Rolanda Kalniņa aizliegtais laiks, Rīga, Rīgas kino muzejs, 2006.
  • Rolanda Kalniņa telpa, autoru kolektīvs, Rīga, Neputns, 2018.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Dita Rietuma "“Piejūras klimats”". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/172677-%E2%80%9CPiej%C5%ABras-klimats%E2%80%9D (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/172677-%E2%80%9CPiej%C5%ABras-klimats%E2%80%9D

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana