Rolands Kalniņš ir unikāla personība Latvijas kino kontekstā, kura vairākās filmās rezonē modernisma iezīmes. Nozīmīgākais R. Kalniņa sasniegums ir 20. gs. 60.–70. gadu spēlfilmas “Akmens un šķembas” (1966), “Četri balti krekli” (1967) un “Piejūras klimats” (1974). Šīs filmas bija novatoriskas tā laika Latvijas kino kontekstā gan tematikas, gan stilistiskas dēļ. Filmu liktenis bija sarežģīts – tās visas saskārās ar cenzūras iebildumiem, aizliegumu tās publiski izrādīt; filmas “Piejūras klimats” filmēšana tika pārtraukta, un tās materiālu bija paredzēts pilnībā iznīcināt. Vairākām R. Kalniņa filmām ir raksturīgi spilgti kino izteiksmes un formas meklējumi, tās raksturo oriģināls autora rokraksts, kā arī nonkonformisms saturā un formā. Šīs iezīmes ir raksturīgas R. Kalniņa 60.–70. gadu filmām, īpaši filmai “Četri balti krekli”. Tā ir vienīgā Latvijas filma, kas piedzīvojusi starptautisko pirmizrādi Kannu filmu festivāla (Cannes Film Festival) oficiālajā programmā, sadaļā Kannu klasika (Cannes Classics) 2018. gadā – pusgadsimtu pēc filmas uzņemšanas.