AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 9. aprīlī
Benedikts Kalnačs

“Ceplis”

Pāvila Rozīša romāns, kas publicēts 1928. gadā

Saistītie šķirkļi

  • latviešu literatūra
  • “Valmieras puikas”

Satura rādītājs

  • 1.
    Vēsturiskais konteksts
  • 2.
    Sižeta galvenās līnijas
  • 3.
    Galvenās darbojošās personas
  • 4.
    Kompozīcija
  • 5.
    Uzbūves saturiskās īpatnības
  • 6.
    Darba pirmais izdevums, tulkojumi
  • 7.
    Ietekme un nozīme literatūrā un sabiedrībā
  • 8.
    Atspoguļojums citos mākslas veidos 
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Vēsturiskais konteksts
  • 2.
    Sižeta galvenās līnijas
  • 3.
    Galvenās darbojošās personas
  • 4.
    Kompozīcija
  • 5.
    Uzbūves saturiskās īpatnības
  • 6.
    Darba pirmais izdevums, tulkojumi
  • 7.
    Ietekme un nozīme literatūrā un sabiedrībā
  • 8.
    Atspoguļojums citos mākslas veidos 
Vēsturiskais konteksts

P. Rozīša “Ceplis” ir viens no vērienīgākajiem sociāli kritiskas ievirzes romāniem 20. gs. 20. gadu latviešu rakstniecībā. Literārajā darbā autors satīriskā sakāpinājumā atspoguļojis rūpnieku un politiķu aprindas pirmajā desmitgadē pēc Latvijas valsts nodibināšanas. Vēstījumā nesaudzīgi analītiski aplūkota neatbilstība starp vārdiem un darbiem daudzu romāna literāro tēlu, tostarp sabiedrībā redzamu uzņēmēju, ierēdņu, banku darbinieku un Saeimas deputātu raksturojumā. P. Rozīša trāpīgā kritika vērsta pret visdažādākās ievirzes manipulācijām, kādas tiek veiktas, sekojot personiskām interesēm un nerēķinoties ar sabiedrības labklājību un sociālu taisnīgumu.

Sižeta galvenās līnijas

Romāna “Ceplis” centrālā sižeta līnija ir saistīta ar ķieģeļu ražošanas uzņēmuma izveidi, tā darbības sākotnējo posmu un drīzo bankrotu, kad izrādās, ka ražotā produkcija ir nekvalitatīva, savukārt uzņēmuma līdzekļi izsaimniekoti. Ražotnes idejas autors ir uzņēmējs Edgars Ceplis, kurš savu plānu pamato ar nepieciešamību attīstīt lielrūpniecību, kā arī ar iespēju izmantot vietējo mālu, kas tomēr izrādās nekvalitatīvs izejmateriāls. Ceplim izdodas savai iecerei piesaistīt finanšu resursus, un viņš kļūst arī par jaunizveidotā uzņēmuma vadītāju, turklāt tas tiek nodēvēts viņa vārdā par akciju sabiedrību “Ceplis”. Tieši Edgars Ceplis visā romāna gaitā ir sižetisko norišu centrā, un attiecībās ar viņu iezīmējas gan atbalstītāju, gan pretinieku, gan uzņēmuma darbinieku raksturi. Romāna beigu daļā, kad Ceplis skaidri nojauš ražotnes drīzo un neizbēgamo bankrotu, viņš no situācijas veiksmīgi izkļūst, savlaicīgi pārdodot savas akcijas un veicinot jaunas uzņēmuma valdes ievēlēšanu. Rūpniecības uzņēmuma darbībai paralēlu līniju visā romāna gaitā veido politisko notikumu attīstība un ietekmes sfēru dalījums. Galvenais uzsvars te likts uz Saeimas priekšvēlēšanu cīņu, un sižets noslēdzas ar jauna parlamenta izveidi, kas ļauj romānā tēlotos notikumus saistīt ar 20. gs. 20. gadu otro pusi un konkrēti ar 3. Saeimas vēlēšanām 1928. gadā.

Galvenās darbojošās personas

Visizvērstāk tēlotā persona romānā ir Edgars Ceplis. Viņa raksturojumu mākslinieciski pievilcīgu padara tas, ka tēls ir ļoti daudzpusīgs. Sākotnēji ir iespējams pat noticēt Cepļa mērķu godprātībai un vēlmei ne tikai sekot savām interesēm, bet arī sekmēt rūpniecības attīstību. Tomēr norišu gaitā atklājas, ka labklājības pieaugums, varas apziņa un nepieciešamība pastāvīgi manipulēt ar apkārtējiem Cepļa rīcību padara savtīgu un cinisku. Viņš aizvien vairāk izbauda pārākuma sajūtu pār apkārtējiem, kas mijas ar straujiem un impulsīviem emociju izvirdumiem, līdz Ceplis atgūst kontroli pār sevi. Autors izvērsti tēlojis gan viņa izturēšanos ģimenē un pieaugošo neiecietību pret sievu Bertu, gan nodošanos uzdzīvei, gan attiecības ar biroja darbiniekiem. Arvien pieaugošais cinisms nemazina Cepļa aprēķinātāja spējas, un viņš, liekot lietā visdažādākos paņēmienus, pieder pie tiem literārajiem tēliem, kuri vienmēr un no jebkuras situācijas izkļūst sveikā, nezaudējot savu pašpārliecināto stāju. Tas piešķir šim tēlam vērienu un spilgtumu arī salīdzinājumā ar citām romāna personām, kuras nav atklātas tik niansēti. Viens no autora mērķiem ir bijis radīt uzņēmēju pasaules kopainu. Romāna notikumos plaši raksturoti Cepļa pretinieki, pakavu un peļu slazdu fabrikants Miķelis Nagainis un viņa znots, virsleitnants Edmunts Sausais. Nagainis sākotnēji cenšas kļūt par ķieģeļu ražotnes akcionāru un iegūt ietekmi uzņēmumā, tomēr Ceplis viņu prasmīgi no tā norobežo; savukārt, kad ražotne nonāk grūtībās, Ceplis pamanās tieši Nagainim pārdot sev piederošās uzņēmuma akcijas. Tomēr arī Nagainis pieder rūdītiem spekulantiem, kuri iedzīvojušies un sīksti un neatlaidīgi turas biznesa pasaulē. Mazāk noturības ir Sausajam, lai gan tieši viņš kļūst par jauno valdes priekšsēdētāju pēc tam, kad Ceplis veikli atbrīvojies no šī pienākuma. Sausais un Nagaiņa meita Valentīna pieder jau citai paaudzei, kura par galveno dzīvē no paša sākuma uzskata pārticību un savu ērtību nodrošinājumu. Līdzās Ceplim, Nagainim un Sausajam P. Rozītis romānā tēlojis plašu uzņēmēju loku, kam ir ļoti atšķirīgas intereses, bet kurus vieno nepieciešamība rast piemērotus sadarbības partnerus un ekonomisko atbalstu. Raksturīgs pašlabuma meklētājs ir Oskars Briedis, kurš, iepriekš neveiksmīgi nopūlējies nostiprināt pats savu biznesu, kļūst par darbu vadītāju ķieģeļu ražotnē, veikli parūpējoties arī par saviem ienākumiem. Vairākās romāna epizodēs tēlots konservu fabrikants Teodors Seskis, finieru un koka kastiņu rūpnieks Mārtiņš Zutis, kurš pēc uzņēmuma bankrota var droši paļauties uz ārzemju bankās glabātajiem līdzekļiem un nesatricināmā mierā dodas projām no Latvijas, mēbeļu fabrikants Kārlis Lūsis, rakstu darbu biroja īpašnieks Augusts Mucenieks. Nozīmīgas romāna personas, kas saistītas ar ķieģeļu ražotni, ir baņķieris Dāvis Dziļupietis, kurš romāna beigu daļā tiek uz brīdi aizturēts, bet pavisam drīz atbrīvots, viņa kolēģi Jānis Leimanis un Pēteris Zariņš, krājaizdevu sabiedrības direktors Jānis Ūdris, Saeimas deputāti Osis, Cīrulis un Kļaviņš. Turklāt Ceplis uzņēmumam ar gudru ziņu ir piesaistījis deputātus no atšķirīgām partijām, tā panākot savu interešu lobēšanu no vairākām pusēm. Romāna sižetā cieši savīta gan varas pārstāvju vēlme iedzīvoties uz ražotnes rēķina, gan manevri cīņā par atkārtotu ievēlēšanu, jo laikā pirms vēlēšanām jāuzmanās no negatīvas publicitātes. Nozīmīga loma romānā ir preses pārstāvjiem, ar kuriem Ceplis satiekas vairākkārt, prasmīgi manipulējot ar viņu viedokli un panākot sev izdevīgu publikāciju parādīšanos. Satīriski romānā tēloti arī policijas ierēdņi Ozols un Krauklis, kuriem vairāk par nozieguma atklāšanu un vainīgo sodīšanu rūp sava stāvokļa nodrošinājums. Savstarpēji gluži pretējs raksturs un liktenis ir romānā diviem visplašāk tēlotajiem uzņēmuma biroja darbiniekiem. Godprātīgais grāmatvedis Cēzars Caune, kura redzamākā nepilnība ir rakstura vājums, tiek padarīts par atbildīgu nodarījumos un nonāk cietumā. Savukārt mašīnrakstītāja Austra Zīle, kura veikli manipulē ar Cepli, romāna beigās aizbēg uz ārzemēm ar naudu, kas zagta no viņai uzticētās uzņēmuma kases. Romānā samērā plaši raksturota arī Cepļa sieva Berta, kura sākotnēji vēlas ar savām idejām iesaistīties vīra darbā, bet pakāpeniski spiesta aizvien vairāk pārliecināties par Cepļa darījumu nepievilcīgo raksturu. Līdzās labāko aprindu gaitām autors ar simpātijām un skaudru realitātes izjūtu tēlojis arī vienkāršo cilvēku dzīvi. Svarīga loma romānā ir Cepļa šoferim Aulim un kalponei Elzai, Cēzara Caunes sievai Mildai un šuvējai Zaķenei, pie kuras Milda mitinās līdz savām laulībām un ar kuras atbalstu nodrošina sev iztiku pēc tam, kad vīrs nonācis apcietinājumā. Patiess dramatisms caurauž virsleitnanta Edmunta Sausā nabadzīgās mātes, vecās Sausenes tēlu, kuru dēls, no viņas kaunēdamies, pat neuzaicina savās lepnajās kāzās. Dēla labā nomocījusies un pēc tam aizmirsta, Sausene savā istabiņā mirst pilnīgā vientulībā.

Kompozīcija

Romāna notikumi izkārtoti divdesmit nodaļās, un tie galvenokārt saistīti ar akciju sabiedrības “Ceplis” uzplaukumu un lejupslīdi. Sižeta risinājums aizsākas ar rūpnieku sarunām, kurās pausta nožēla, ka viņiem ne vienmēr izdodas veikli piesaistīt finanšu aizdevumus. Uz mazāk veiksmīgo kolēģu fona spilgti un pašpārliecināti iezīmējas Ceplis, kurš apgalvo, ka naudas piesaiste ir iespējama, ja ir skaidrs rīcības plāns. Nākamais notikumu krustpunkts ir akciju sabiedrības “Ceplis” dibināšanas sapulce, kurā uzņēmējam izdodas panākt savu ieceru īstenošanos. Daudzas tālākās norises ir saistītas gan ar sabiedrības biroju Rīgā, gan izbraucieniem ārpus pilsētas uz ķieģeļu ražotni. Uzturot vēstījuma spriedzi un enerģiju, autors pakāpeniski ievada romāna sižetā vairākus jaunus tēlus, kuri palīdz radīt negaidītus sižeta pavērsienus. P. Rozītis galvenokārt tēlo uzņēmējus, kas daudz laika pavada ne tikai darbā, bet arī uzdzīvē restorānos un klubos. Samērā plaši izvērstas epizodes Cepļa, Nagaiņa, Sausā un Cēzara Caunes mājās. Romāna noslēguma daļā galvenās personas atkal sapulcinātas akciju sabiedrības sapulcē, kurā tiek ievēlēta jaunā valde. Tādējādi romāna uzbūvē autoram ir izdevies mērķtiecīgi apvienot plašākas ainas ar precīziem psiholoģiskiem tuvplāniem.     

Uzbūves saturiskās īpatnības

Romānā “Ceplis” tēloti dažādu nozaru, atšķirīgas pārticības un sociālā stāvokļa cilvēki, kuru portretējums veido 20. gs. 20. gadu Latvijas sabiedrības kopainu. Autora mērķim atbilstoša ir arī daudzveidīgā darbības vietu izvēle. Romānā tēlots Rīgas centrs ar lepniem namiem un to interjeriem, smalki restorāni, bet tāpat arī apšaubāmas izklaides vietas. Pavisam atšķirīga ir priekšpilsētas vide, kurā rit vienkāršo cilvēku dzīve.

Darba pirmais izdevums, tulkojumi

Romāns “Ceplis” vispirms publicēts laikrakstā “Pēdējā Brīdī” no 1928. gada 19. februāra (nr. 41) līdz 16. augustam (nr. 183). Tajā pašā gadā romāns izdots akciju sabiedrības “Valters un Rapa” apgādā Rīgā. 1936. gadā tas publicēts izdevniecībā “Prometejs” Maskavā. Savukārt 1938. gadā “Ceplis” iekļauts P. Rozīša “Kopotu rakstu” izdevuma 7. sējumā, kas izdots Rīgā. Romānam ir arī daudz atkārtotu izdevumu pēc Otrā pasaules kara. 1949., 1955. un 1961. gadā (P. Rozīša “Rakstu” 3. sējumā), kā arī 1965. gadā tas izdots Latvijas Valsts izdevniecībā Rīgā, savukārt 1966. gadā apgādā “Tilts” latviešu trimdā Mineapolisā, Amerikas Savienotajās Valstīs. Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas romāns vispirms publicēts 1994. gadā, pēc tam 1998. gadā (apgādā “Atēna”) un 2009. gadā. P. Rozīša romāns tulkots arī krievu valodā, pirmpublikācija 1932. gadā Padomju Savienībā Eduarda Silmaņa tulkojumā; savukārt Rīgā romāns izdots 1953. gadā Vladimira Ņevska (Владимир Гербертович Невский) tulkojumā. 1967. gadā “Ceplis” publicēts igauņu valodā Tallinā Oskara Kuningasa (Oskar Kuningas) tulkojumā. 1975. gadā Viļņā izdots tulkojums lietuviešu valodā, to veikusi Milda Zukmaniene (Milda Zukmanienė).

Ietekme un nozīme literatūrā un sabiedrībā

“Ceplis” ir nozīmīgs latviešu prozas darbs, kurā kritiski analizētas politisko lēmumu pieņemšanas aizkulises, saimnieciskās manipulācijas un cilvēku varas un mantas kāre, kas sniedzas pāri aplūkojamā laikposma robežām un līdzīgi atklājusies arī atšķirīgā sabiedriskā kontekstā. P. Rozīša nesaudzīgie raksturojumi atklāj spilgtas tēlu iezīmes, kas romānā mērķtiecīgi vispārinātas, sniedzot kritisku tēlotās sabiedrības kopainu. Mākslinieciskā tēlojuma meistarība rosināja latviešu satīriskās prozas attīstību.

Atspoguļojums citos mākslas veidos 

Romāna notikumi un centrālie tēli ieguvuši plašu atpazīstamību pateicoties arī 1972. gadā uzņemtajai Rīgas kinostudijas spēlfilmai “Ceplis”. Tās režisors ir Rolands Kalniņš, scenārija autors Viktors Lorencs. Filma, kas iekļauta Latvijas kultūras kanonā, ir izcilu mākslinieku kopdarbs. Titullomu atveidoja aktieris Eduards Pāvuls. Arī citās lomās bija pieredzējuši aktieri – Helga Dancberga (Berta), Regīna Razuma (Austra), Lidija Freimane (Sausene), Gunārs Cilinskis (Nagainis), Uldis Dumpis (Briedis), Juris Strenga (Dziļupietis), Artūrs Dimiters (Sesks) un citi. Ekranizējumā saglabāts autora kritiskais skatījums, apvienojot to ar nostalģiju un smeldzi par neatkarīgās valsts laiku. Romāna “Ceplis” dramatizējumi atkārtoti uzvesti Latvijas teātros. 1953. gadā Latvijas Nacionālajā (tobrīd Drāmas) teātrī “Ceplis” iestudēts Alfrēda Amtmaņa-Briedīša režijā ar aktieri Jāni Osi titullomā. 1995. gadā Jāņa Jurkāna dramatizējumā “Ceplis” uzvests Nacionālajā teātrī Mihaila Kublinska režijā ar Uldi Dumpi kā Cepļa lomas atveidotāju.  

Saistītie šķirkļi

  • latviešu literatūra
  • “Valmieras puikas”

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Matīsa, K., Režisora Rolanda Kalniņa (1922) spēlfilma “Ceplis”, 1972.

Ieteicamā literatūra

  • Briedis, R., ‘Ievadvārdi’, Rozītis, P., Ceplis, Rīga, Atēna, 1998, 7.–11. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Dambergs, V. un J. Grīns, ‘Pāvila Rozīša jaunākie darbi’, Daugava, 1929, nr. 2, 211.–215. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kiršentāle, I., Latviešu romāns. Žanra tapšana un attīstība līdz 1940. gadam, Rīga, Zinātne, 1979, 184.–185. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Rozītis, P., Ceplis, Rīga, Valters un Rapa, 1928.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Upīts, A., ‘Pāvils Rozītis. “Ceplis”’, Domas, 1929, nr. 2, 144.–145. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Benedikts Kalnačs "“Ceplis”". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/139006-%E2%80%9CCeplis%E2%80%9D (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/139006-%E2%80%9CCeplis%E2%80%9D

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana