AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 7. oktobrī
Klāss Vāvere

Arrival

grupas ABBA ceturtais albums (LP); pirmizdevums: 11.10. 1976.; producenti: Bennijs Andešons (Göran Bror Benny Andersson) un Bjērns Ulvēuss (Björn Kristian Ulvaeus); izdevējs: Polar Records (Zviedrijā) un Epic Records (Lielbritānijā); nosaukums latviski: “Ierašanās”

Saistītie šķirkļi

  • ABBA
  • popmūzika
Grupas ABBA albums Arrival (1976).

Grupas ABBA albums Arrival (1976).

Fotogrāfs Uldis Lavrinovičs. 

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Sesijas
  • 3.
    Saturs
  • 4.
    Vāks
  • 5.
    Rezonanse
  • 6.
    Dziesmas
  • Multivide 2
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Sesijas
  • 3.
    Saturs
  • 4.
    Vāks
  • 5.
    Rezonanse
  • 6.
    Dziesmas

Pēc uzvaras Eirovīzijas dziesmu konkursā (1974) ABBA baudīja zviedru mūziķiem neierastu ievērību kontinentālajā Eiropā un Austrālijā. Taču ietekmīgākajās mūzikas tirgus lielvalstīs Lielbritānijā un Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV) panākumi bija pieticīgāki – tās vienīgais hits bija Eirovīzijas uzvarētājdziesma Waterloo, kas ASV sasniedza sesto vietu, bet britu topā kļuva par Nr. 1 singlu (kaut arī Anglijā notikušajā konkursā vietējā publika dziesmai nepiešķīra nevienu punktu). Pēc trešā albuma ABBA (1975) nepārliecinošajiem popularitātes rezultātiem, ierakstu kompānija Epic sāka apšaubīt ABBA izredzes britu tirgū. Tādēļ grupai bija izšķiroši svarīgi ar nākamo LP apliecināt, ka tai, tāpat kā daudziem citiem Eirovīzijas uzvarētājiem, piedēvētais “viena hita brīnuma” statuss neatbilst tās patiesajām spējām.

Sesijas

Arrival sesijas ar starptautisku promocijas izbraukumu un mūziķu solodarbības izraisītiem pārtraukumiem ilga no 1975. gada augusta līdz 1976. gada septembrim. Darbs notika studijās Glen un Metronome Stokholmā, un parasti sākās ar skaņdarba instrumentālā pavadījuma aranžēšanu un ieskaņošanu; kad kļuva skaidra tā emocionālā tonalitāte, dziesmu autori B. Andešons un B. Ulvēuss, dažreiz iesaistoties arī grupas menedžerim Stīgam Andešonam (Stig Anderson), sacerēja atbilstošu tekstu, ar kura iedziedāšanu dziesmas tapšanas pamatprocess noslēdzās.

Pirmajās divu dienu sesijās 1975. gada augustā B. Andešons un B. Ulvēuss ar pavadītājmūziķiem ierakstīja pavadījumu dziesmām, kas tobrīd saucās Olle Olle; Boogaloo un Tango. Pirmais no šiem skaņdarbiem netika izdots, taču abi pārējie tālākajā darba gaitā pārtapa divos no ABBA populārākajiem hitiem – Dancing Queen un Fernando, kas gan sākotnēji nebija paredzēts grupas repertuāram, bet dziedātājas Anni Frīdas Lingstades (Anni-Frid, “Frida”, Synni Lyngstad) soloalbumam Ensam (1975), kurā tas dzirdams zviedru valodā.

Savukārt kā pēdējais 1976. gada septembrī tika ieskaņots albuma finālskaņdarbs – vokālinstrumentāla (bez teksta) kompozīcija Ode to Dalecarlia – veltījums Dālarnas lēnei Zviedrijā. Izraugoties jaunā LP nosaukumu Arrival, tas tika pārdēvēts un kļuva par albuma titulskaņdarbu.

Pavisam Arrival sesijās grupa ieskaņoja 10 LP dzirdamos skaņdarbus, kā arī singlā izdoto Fernando (iekļauta arī albuma Austrālijas versijā un vēlākajos kompaktdiska, CD, formāta izdevumos) un nekad neizdoto Olle, Olle. 1976. gada pavasarī ierakstītā Happy Hawaii albumā dzirdama būtiski atšķirīgā aranžējumā ar jaunu tekstu un nosaukumu Why Did It Have to Be Me; tās oriģinālversija iznāca singla Knowing You, Knowing Me B pusē.

Sesijām neiekļaujoties paredzētajos termiņos, LP izdošanu nācās pārcelt no 1976. gada pavasara uz rudeni. Šajā laikā ievērojami nostiprinājās ABBA starptautiskā slava – 1976. gada pirmajā pusē Nr. 1 pozīciju daudzās valstīs, t. sk. Lielbritānijā, sasniedza singli Mamma Mia un Fernando, bet 1975. gada nogalē izdotā izlase Greatest Hits kļuva par 1976. gada pieprasītāko albumu britu tirgū. Tādējādi Arrival iznākšanas brīdī grupas statuss jau bija daudz augstāks nekā LP tapšanas sākumā.

Saturs

Noskaņā, skanējumā un stilistikā būdams ievērojami izturētāks un izkoptāks nekā agrākie darbi, Arrival iezīmēja būtisku ABBA jaunrades un karjeras pavērsienu. Ar ceturto LP tā no eklektiskas, pamatstilistiku vēl meklējošas un uz kiča robežas balansējošas grupas pārtapa melodiski spilgtu un emocionāli daudzslāņainu, eleganti aranžētu un nevainojami ieskaņotu (Arrival dziesmās pirmoreiz tik izsmalcināti izskan A. F. Lingstades un Agnētas Feltskūgas, Agnetha Åse Fältskog, balsu salikums) popdziesmu autoros un izpildītājos. Turklāt grupas jaunrades pamatizpausme vairs nebija singli, bet citai citu netieši papildinošu dziesmu albumi, kuros žanra tradīcijas bagātinājusi savdabīgi rezignēta noskaņa (raksturojot ABBA mūziku, turpmāk prese bieži lietoja apzīmējumu “skandināviska melanholija”), kas, nodrošinot ļoti plašu, demogrāfiski daudzveidīgu auditoriju, ļāva pat vienā skaņdarbā eiforisku optimismu apvienot ar niansētu introspekciju.

LP pazīstamākā dziesma ir Dancing Queen – jaunas meitenes fantāzija par sevi kā piektdienas vakara deju karalieni, deju popa skaņdarbs, kura ritmisko struktūru iedvesmojis viens no pirmajiem disko hitiem, amerikāņu soulmūziķa Džordža Makreja (George McCrae) izpildītais Rock Your Baby (1974). Savā dzimtenē grupa Dancing Queen pirmatskaņoja Zviedrijas karaļpāra precībām veltītā televīzijas pārraidē 1976. gada vasarā, bet vēlāk tā daudzkārt atzīta par vienu no visu laiku ievērojamākiem pophitiem.

Ne mazāk izteiksmīga ir laikmetīgā kabarē stilā ieturētā Money, Money, Money, kurā ikdienas rūpju mākta sieviete sapņo par labklājību un brīvību, ko tai nodrošinātu sastapšanās ar pārtikušu vīrieti (B. Andešons pēc LP iznākšanas Money, Money, Money atzina par “labāko, ko esam paveikuši”). ABBA un popmūzikas klasikai pieder arī divas empātiski izjustas “šķiršanās” dziesmas My Love, My Life un Knowing You, Knowing Me; kaut arī Knowing You, Knowing Me nereti traktēta kā kvarteta mūziķu savstarpējo attiecību pārstāsts, tā sacerēta un izdota vairākus gadus pirms izjuka gan A. Feltskūgas un B. Ulvēusa, gan A. F. Lingstades un B. Andešona laulība.

That’s Me un Dum Dum Diddle ir nepretenciozas, taču nevainojami producētas popdziesmas. Otrā no tām bieži kritizēta par teksta trivialitāti – B  Ulvēuss šos pārmetumus atzinis par pamatotiem, paskaidrojot, ka vārdus sacerējis radošā apsīkumā un pēdējā brīdī pirms vokāla ieskaņošanas. Savukārt Why Did It Have to Be Me, kas aranžēta kā Fetsa Domino (Fats Domino) Ņūorleānas ritmblūza stilizācija, piemīt ABBA repertuāram neierasts vokālais risinājums – B. Ulvēusa un A. F. Lingstades dialogs. Dziesma Tiger izceļas ar glamrokam radniecīgu ekspresiju, albumu ievadošā When I Kissed the Teacher radīta 60. gadu amerikāņu meiteņu popgrupu ietekmē, bet LP noslēgumā dzirdamo Arrival inspirējusi zviedru tautas mūzika (1980. gada albumā QE2 to ieskaņojis arī Maiks Oldfīlds, Mike Oldfield, bet franču dziedātāja Mišela Tora, Michèle Torr, 1978. gadā iedziedāja Arrival versiju, kas papildināta ar tekstu, un saucās J'aime).

Dziesmas Dancing Queen un Knowing Me, Knowing You vēlāk iekļautas spāņu valodas tirgum paredzētā ABBA albumā Gracias por la música (1980) – to spāniskās versijas saucas La Reina del Baile un Conociéndome, Conociéndote.

ABBA – Arrival.

Vāks

LP vāka attēls, kurā ABBA redzama civilā helikoptera Bell 47 kabīnē, apliecina tās jauno statusu un ambīcijas, un netieši ilustrē albuma nosaukumu – grupa ir “ieradusies” jaunā slavas, radošu un komerciālu sasniegumu un prestiža līmenī. Albuma franču izdevuma priekšvākam izvēlēts nedaudz atšķirīgs attēls, kurā mūziķi uz dramatiska saulrieta fona pozē pie tā paša helikoptera.

Arrival noformējumā pirmo reizi iekļauts vēlāk plaši pazīstamais ABBA logotips ar otrādi apvērstu pirmo burtu B grupas nosaukumā.

Arrival franču izdevums.

Arrival franču izdevums.

Fotogrāfs Uldis Lavrinovičs. 

Rezonanse

Nākamajās desmitgadēs Arrival bieži vērtēts kā 20. gs. 70. gadu popa šedevrs un viens ABBA spilgtākajiem darbiem, taču preses reakcija pēc LP iznākšanas bija pretrunīga. Virkne kritiķu uzsvēra, ka grupa sasniegusi jaunu brieduma stadiju un radījusi albumu, kas nosaka jaunus popmūzikas kvalitātes standartus, taču netrūka arī nesaudzīgu vērtējumu, kuros Arrival mūzikai tika pārmesta salkanība, tekstiem idejisks seklums, bet izpildījumam – emocionāla bezkaislība. Īpaši kritiski bija daudzi britu un amerikāņu apskatnieki, kas šajā laikā fokusējās uz pankroku un jauno vilni, popmūziku nereti vērtējot kā mākslinieciski otršķirīgu un sociāli nenozīmīgu komercžanru, turklāt izjuta aizspriedumus pret māksliniekiem, kas nepārstāvēja angloamerikāniskās mūzikas apriti.

Par spīti neviennozīmīgai kritikas attieksmei, Arrival pilnībā izmainīja ABBA reputāciju mūzikas industrijā un populārajā kultūrā, ļaujot tai kļūt par vienu no desmitgades veiksmīgākajām grupām. LP sasniedza topa virsotni 12 valstīs, t. sk. Lielbritānijā, kur vadošajā pozīcijā noturējās 10 nedēļas, kļūstot par 1977. gadā visvairāk pārdoto albumu. Agrāk nepieredzētu ievērību tas izpelnījās arī ASV, kur iekļuva Top 20 (iepriekš ABBA labākais rezultāts Billboard albumu tabulā bija 145. vieta).

Līdzvērtīgus panākumus guva arī trīs albuma singli, kas pieskatāmi grupas vispazīstamākajām dziesmām: Dancing Queen (līderpozīcija 14 valstīs, t. sk. Lielbritānijā un ASV, kur tas ir ABBA vienīgais Nr. 1 hits); Money, Money, Money (pirmā vieta septiņās valstīs, Nr. 3 Lielbritānijā) un Knowing You, Knowing Me (Nr. 1 piecās valstīs, ieskaitot Lielbritāniju).

Dziesmas

1. puse

Nr. p. k.

Nosaukums

Autori

Galvenā balss

1.

When I Kissed the Teacher

B. Andešons / B. Ulvēuss

A. Feltskūga

2.

Dancing Queen

B. Andešons / S. Andešons / B. Ulvēuss

A. Feltskūga

un A. F. Lingstade

3.

My Love, My Life

B. Andešons / S. Andešons / B. Ulvēuss

A. Feltskūga

4.

Dum Dum Diddle

B. Andešons / S. Ulvēuss

A. Feltskūga

un A. F. Lingstade

5.

Knowing You, Knowing Me

B. Andešons / S. Andešons / B. Ulvēuss

A. F. Lingstade

2. puse

1.

Money, Money, Money

B. Andešons / B. Ulvēuss

A. F. Lingstade

2.

That’s Me

B. Andešons / S. Andešons / B. Ulvēuss

A. Feltskūga

3.

Why Did It Have to Be Me

B. Andešons / B. Ulvēuss

B. Ulvēuss

un  A. F. Lingstade

4.

Tiger

B. Andešons / B. Ulvēuss

A. Feltskūga

un A. F. Lingstade

5.

Arrival

B. Andešons / B. Ulvēuss

A. Feltskūga

un A. F. Lingstade

Multivide

Grupas ABBA albums Arrival (1976).

Grupas ABBA albums Arrival (1976).

Fotogrāfs Uldis Lavrinovičs. 

Arrival franču izdevums.

Arrival franču izdevums.

Fotogrāfs Uldis Lavrinovičs. 

Grupas ABBA albums Arrival (1976).

Fotogrāfs Uldis Lavrinovičs. 

Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • ABBA
  • popmūzika

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • “ABBA” tīmekļa vietne
  • Goddard, S., Pitchfork, ‘Arrival by ABBA’, 06.11.2016.
  • Jonze, T., The Guardian, ‘Why ABBA’s Dancing Queen is the best pop song ever’, 08.09.2016.
  • Lindores, M., Classic Pop, ‘Making ABBA: Arrival’, 07.09.2021.

Ieteicamā literatūra

  • Cole, I., ABBA. Song by Song, Fonthill, 2020.
  • Palm, C. M., Bright Lights Dark Shadows. The Real Story of ABBA, London, New York, Paris, Sydney, Copenhagen, Berlin, Madrid, Tokyo, Omnibus Press, 2014.
  • Potiez, J. M., ABBA: The Book, London, Aurum Press, 2000.
  • Wymeersch, S. V., The Legacy of ABBA, Volume One and Volume Two, Stany Van Wymeersch, 2021.

Klāss Vāvere "Arrival". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 03.12.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4173 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana