AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 27. decembrī
Gundars Kalniņš

Cēsu Svētā Jāņa baznīca

(angļu St. John’s Church in Cēsis, vācu Kirche St. Johannis zu Cēsis, franču Collégiale Saint-Jean de Cēsis, krievu Церковь Св. Иоанна в Цесис)
evaņģēliski luteriskās draudzes dievnams, kas iekļauts valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā kā viens no spilgtākajiem sakrālās arhitektūras paraugiem Latvijā

Saistītie šķirkļi

  • Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca
  • Livonija
  • Vācu ordenis Livonijā
Skats uz Cēsu Svētā Jāņa baznīcu. 2020. gads.

Skats uz Cēsu Svētā Jāņa baznīcu. 2020. gads.

Fotogrāfs Baltic Pictures. Avots: Cēsu Svētā Jāņa draudze.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Celtniecība un vēsturiskā attīstība
  • 3.
    Funkcionālie uzdevumi
  • 4.
    Rekonstrukcija, raksturojums mūsdienās
  • 5.
    Nozīme
  • Multivide 14
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Celtniecība un vēsturiskā attīstība
  • 3.
    Funkcionālie uzdevumi
  • 4.
    Rekonstrukcija, raksturojums mūsdienās
  • 5.
    Nozīme
Kopsavilkums

Baznīca celta 13. gs. pēdējā ceturksnī, taču savu pašreizējo arhitektonisko veidolu iemantojusi vēlāko pārbūvju gaitā. Līdz 16. gs. vidum baznīca funkcionēja kā katoļu dievnams, pēc tam uz divām desmitgadēm tā nonāca luterāņu draudzes pārziņā. Vidzemes rekatolizācijas laikā tā ieguva Livonijas bīskapu katedrāles statusu. Kopš 17. gs. pirmā ceturkšņa Svētā Jāņa baznīcā darbojas evanģēliski luteriskā draudze. Dievnamā saglabājušās kultūrvēsturiski vērtīgas viduslaiku kapa plāksnes un izcili 18.–20. gs. iekārtas priekšmeti, tostarp kancele (1754), altāra retabls (1856) un ērģeles (1906).

Celtniecība un vēsturiskā attīstība

Liecības par Cēsu Svētā Jāņa baznīcas celtniecības sākumu atrodamas Vartberges Hermaņa Livonijas hronikā (Chronicon Lyvoniae Hermanni de Wartberge, sarakstīta Livonijā ap 1378. gadu). Lai arī hronists nemin konkrētu gadskaitli, lielākā daļa vēsturnieku Cēsu baznīcas pamatakmens likšanu saista ar 1284. gadu. Baznīcas garenass orientācija ziemeļaustrumu–dienvidrietumu virzienā norāda, ka tās kontūras nospraustas ap vasaras saulgriežu laiku, kad saullēkts vērojams vistālāk uz ziemeļaustrumiem. Iespējams, šis apstāklis arī noteicis baznīcas svētā patrona izvēli, jo 24. jūnijs liturģiskajā kalendārā ir Svētā Jāņa Kristītāja piemiņas diena.

Vairākkārtīgi pārbūvētā baznīca mūsdienās vairs nelīdzinās tai, kāda tā bijusi pirmsākumos. Baznīcas būvizpētes laikā pētnieki ir noskaidrojuši, ka tā sākotnēji celta kā halles jeb zāles tipa būve. Paaugstinātu vidusjomu un zvanu torni dievnams ieguvis vēlāko pārbūvju laikā.

Reformācijas nestās pārmaiņas Cēsu Svētā Jāņa baznīcu neskāra tik strauji, kā dažkārt lasāms baznīcas vēstures aprakstos. 16. gs. pirmās puses dokumentos nav atrodamas nekādas ziņas, ka baznīcā dievkalpojumus būtu noturējuši reformācijas ideju popularizētāji. 16. gs. otrajā ceturksnī sastādītos dokumentos kā draudzes mācītāji minēti katoliskie priesteri (Priester) un baznīckungi (Kerckherrn), nevis protestantiskie sprediķotāji (Prediger). Dievnamā vēl 1546. gadā atradusies Svētā Nikolaja vikārija (vieta aizlūgumiem par mirušo dvēseles pestīšanu no šķīstītavas), kas teoloģisku apsvērumu dēļ nebūtu iespējama protestantu baznīcā. Turklāt šajā laikā Svētā Jāņa baznīcā turpināja apglabāt ietekmīgākos Livonijas zemes kungus – katoļticībai uzticīgos ordeņmestrus. Protestantu draudze Cēsu Svētā Jāņa baznīcā, visticamāk, sāka darboties ap 1550. gadu, kad luterisms bija kļuvis par Livonijas valdošo kārtu galveno konfesiju.

Lielus zaudējumus Cēsu pilsētai, tās iedzīvotājiem un galvenajam dievnamam nesa Krievijas cara Ivana IV (arī Ivans Bargais; Иван IV Васильевич, Иван Грозный) vadītā karaspēka iebrukums Vidzemē 1577. gadā. Īpaši dramatisks togad izvērtās 6. septembris, kad aplenktajā Cēsu pilī, nezinādami cita glābiņa, uzspridzinājās vairāki simti livoniešu. Kara laikā ievērojami cieta arī baznīca, īpaši tās jumts, tornis un velves, savukārt kādā 1582. gadā sastādītā ziņojumā norādīts, ka Cēsīs iebrukušie maskavieši sabojājuši ērģeles un baznīcā turējuši zirgus.

Pēc Livonijas kara Cēsis kļuva par Vidzemes rekatolizācijas un jaunizveidotās Livonijas bīskapijas centru. Cēsu Svētā Jāņa baznīca tika paaugstināta par Livonijas bīskapu katedrāli. 1587. gadā dievnamā no smilšakmens prasmīgi darinātā sienas kapenē apglabāts Livonijas bīskaps Andžejs Patrīcijs Nideckis (poļu Andrzej Patrycy Nidecki, latīņu Andreas Patricius Nidecius). Mūsdienās kapene tiek vērtēta kā Latvijā unikāls rekatolizācijas laika mākslas piemineklis.

Livonijas bīskapijas pastāvēšanu pārtrauca Zviedrijas karaļa Gustava II Ādolfa (Gustav II Adolf) vadītā karaspēka iebrukums Vidzemē 1621. gada vasarā. Pēc Vidzemes pakļaušanas Cēsu Svētā Jāņa baznīca atkal kļuva luteriska.

17. gs. otrajā pusē Cēsis un tās galveno dievnamu postījuši vismaz seši ugunsgrēki – 1663., 1667., 1671., 1676., 1677. un 1686. gadā. 1688. gadā rakstītā ziņojumā norādīts, ka Cēsis vairs nemaz neizskatoties pēc pilsētas, bet gan atgādinot drupu kaudzi. Trīs gadus vēlāk Cēsu birģermeistars rakstīja, ka baznīca ir nonākusi katastrofālā stāvoklī. No pilnīga sabrukuma Cēsu Svētā Jāņa baznīcu lielā mērā paglāba būvuzņēmējs Joahims Dēnike (Joachim Dönnicke, arī Dönick), kurš desmit gadu garumā vadīja dievnama atjaunošanas darbus, ilgu laiku strādādams, nesaņemot atlīdzību. Naudas, materiālu un darbaroku trūkuma dēļ remontdarbi uz priekšu ritēja gausi, līdz 1703. gadā, Lielā Ziemeļu kara laikā, tie tika pilnībā pārtraukti. Plašāki dievnama remontdarbi tika atsākti tikai 1725. gadā, kad Cēsu rātskungi bija spiesti atzīt, ka baznīca atrodas tik sliktā stāvoklī, ka jābaidās no tās pilnīgas bojāejas. Spītējot pastāvīgam līdzekļu trūkumam un darbu laikā atklātiem arvien jauniem baznīcas ēkas bojājumiem, nolīgtie mūrnieki un namdari kopā ar Cēsu draudzei piederīgajiem zemniekiem tomēr saveda dievnamu lietošanas kārtībā. Taču jau 1748. gada 3. augustā Cēsīs izcēlās plašs ugunsgrēks, kas pāris stundu laikā pelnos pārvērta pilsētas lielāko daļu un atņēma dzīvību vairākiem desmitiem pilsētnieku. Kādā pilsētas namā neilgi pēc ugunsgrēka noturētā viessprediķī mācītājs Kristians Lencs (Christian Lenz) ar nožēlu atzīmējis, ka liesmas ir izpostījušas izskatīgo baznīcu un padarījušas to nelietojamu.

Ugunsgrēka izpostītā dievnama atjaunošanai prāvu naudas ziedojumu veica Rīgas ģenerālgubernators Pēters Lasī (īru Peadar de Lása, vācu Peter Graf von Lacy, krievu Пётр Петрович Ласси), bet kolekte remontdarbu veikšanai esot vākta visā zemē un baznīcās. Atjaunotās baznīcas veidols ar lēzenu četrslīpju jumtu dokumentēts Johana Kristofa Broces (Johann Christoph Brotze) 1793. un 1797. gada zīmējumos.

Vērienīgu torņa pārbūves risinājumu 1850. gadā izstrādāja Svētā Jāņa baznīcas mācītāja dēls arhitekts Teodors Alvils Punšels (Theodor Allwill Punschel). Torņa pārbūvi 1853. gada pavasarī uzticēja ievērojamajam latviešu būvuzņēmējam Mārcim Sārumam, kurš kopā ar savu prasmīgo amatnieku vienību darbus pabeidza pusgada laikā. Jauno neogotisko torni M. Sāruma laikabiedri vērtēja ļoti pretrunīgi. Vieni to slavēja kā slaidu, skaistu un stilam atbilstošu un baznīcai pilnīgi pieskaņotu, turpretim citu skatījumā tornis bija kļūmīgā veidā nobeigts un augstākā mērā bezgaumīgs. Mūsdienās būvmeistara veikums tiek vērtēts kā veiksmīgs un savam laikam progresīvs sena dievnama rekonstrukcijas piemērs.

20. gs. 70. gados cēsnieki Haralds Sīmanis, Valdis Atāls un Arvīds Ulme veica baznīcas torņa jumta seguma nomaiņu. Ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu 2020. gadā veikta baznīcas fasāžu atjaunošana, jumta seguma nomaiņa un vēsturisko logu restaurācija.

Cēsu Svētā Jāņa baznīca ap 1300. gadu. Rekonstrukcijas skice. Raita Jeleviča zīmējums, 2015. gads.

Cēsu Svētā Jāņa baznīca ap 1300. gadu. Rekonstrukcijas skice. Raita Jeleviča zīmējums, 2015. gads.

Avots: Kalniņš, G., Cēsu Svētā Jāņa baznīca, Cēsis, Cēsu Kultūras un tūrisma centrs, 2015.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas plāns. 1693. gads.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas plāns. 1693. gads.

Avots: Latvijas Nacionālā arhīva Latvijas Valsts vēstures arhīvs.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas dienvidu fasāde. 1797. gads.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas dienvidu fasāde. 1797. gads.

Zīmējuma autors Johans Kristofs Broce. Avots: Latvijas Universitātes Akadēmiskā bibliotēka.

Senākais Cēsu Svētā Jāņa baznīcas interjera attēlojums, ko 1840. gadā zīmējis vācbaltiešu mākslinieks, Bērzaines ģimnāzijas skolotājs Hermans Eduards Hartmans (Hermann Eduard Hartmann).

Senākais Cēsu Svētā Jāņa baznīcas interjera attēlojums, ko 1840. gadā zīmējis vācbaltiešu mākslinieks, Bērzaines ģimnāzijas skolotājs Hermans Eduards Hartmans (Hermann Eduard Hartmann).

Avots: Igaunijas Vēstures muzejs.

Skats uz Svētā Jāņa baznīcu no tirgus laukuma. 1844. gads.

Skats uz Svētā Jāņa baznīcu no tirgus laukuma. 1844. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais vēstures muzejs.

Baznīcas torņa pārbūves projekts. 1850. gads.

Baznīcas torņa pārbūves projekts. 1850. gads.

Avots: Latvijas Universitātes Akadēmiskā bibliotēka.

Senākais zināmais Cēsu Svētā Jāņa baznīcas fotouzņēmums. 19. gs. 60.–70. gadi.

Senākais zināmais Cēsu Svētā Jāņa baznīcas fotouzņēmums. 19. gs. 60.–70. gadi.

Avots: Latvijas Nacionālā bibliotēka.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas altārtelpa, 1914. gads.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas altārtelpa, 1914. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais vēstures muzejs.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas altārtelpa. 2015. gads.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas altārtelpa. 2015. gads.

Fotogrāfs Kaspars Kurcens. Avots: Kalniņš, G., Cēsu Svētā Jāņa baznīca, Cēsis, Cēsu Kultūras un tūrisma centrs, 2015.

Vitrāža ar Latvijas Republikas lielā valsts ģerboņa attēlu. 2015. gads.

Vitrāža ar Latvijas Republikas lielā valsts ģerboņa attēlu. 2015. gads.

Fotogrāfs Jānis Vīksna. Avots: Kalniņš, G., Cēsu Svētā Jāņa baznīca, Cēsis, Cēsu Kultūras un tūrisma centrs, 2015.

Skats uz Cēsu Svētā Jāņa baznīcu. 2020. gads.

Skats uz Cēsu Svētā Jāņa baznīcu. 2020. gads.

Fotogrāfs Baltic Pictures. Avots: Cēsu Svētā Jāņa draudze.

Funkcionālie uzdevumi

Cēsu Svētā Jāņa baznīca savas pastāvēšanas pirmos piecus gadsimtus kalpoja ne tikai kā templis Dieva pielūgsmei, bet arī kā apbedījumu vieta. Baznīcā, galvenā altāra priekšā apglabāti trīs Vācu ordeņa Livonijas zemes mestri – Johans Freitāgs fon Loringhofens (Johann Freytag von Loringhoven), Volters fon Pletenbergs (Wolter von Plettenberg) un Hermans fon Brigenejs (Hermann von Brüggenei). Šie un daudzi citi apbedījumi bija nosegti ar viengabala akmens plāksni. Vēl mūsdienās baznīcā saglabājušies 10 veseli un vairāk nekā 20 fragmentāri kapakmeņi, kas veido vienu no plašākajām un kultūrvēsturiskā ziņā vērtīgākajām viduslaiku kapu plākšņu kolekcijām Latvijā. Arheoloģiskās izpētes darbos noskaidrots, ka baznīcas draudzes telpā mirušie lielākoties apbedīti vienkāršos dēļu zārkos, kas guldīti zemes klona grīdā izraktās kapu bedrēs bez nosedzošas akmens plāksnes.

Rekonstrukcija, raksturojums mūsdienās

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas apjomīgākā daļa ir 30 metrus garā un 20 metrus platā draudzes telpa. Masīvu kolonnu rindas draudzes telpu sadala trijās daļās – vidusjomā un divos sānjomos. Draudzes telpu izgaismo divi grezni un mākslinieciski vērtīgi kroņlukturi. Tuvāk altārtelpai iekārto kroņlukturi 1744. gadā kāda Holandera (Holander) kundze bija dāvinājusi Rīgas Svētās Ģertrūdes baznīcai, taču 1781. gadā to iegādājās Cēsu Lielās ģildes tirgotājs Mihaels Frīdrihs Lambergs (Michael Friedrich Lamberg). Krāšņo lustru kā dāvinājumu M. F. Lambergs un viņa sieva Anna nodeva Cēsu Svētā Jāņa baznīcai. Vidusjoma centrālajā daļā iekārtais 60 sveču kroņlukturis ar trijos stāvos kārtotiem sveču zariem izgatavots Tērbatā (tagad Tartu), Eduarda Drosa (Eduard Dross) darbnīcā. Uzraksts uz balustra lodes vēsta, ka tas dievnamam dāvināts 1893. gadā saskaņā ar Cēsu ādmiņu meistara Johana Andreasa Riharda (Johann Andreas Richard) un viņas sievas Helēnas novēlējumu. Cēsu galdniekmeistara Johana Ādama Šrēdera (Johann Adam Schroeder) darbnīcā darinātā kancele ir senākā līdz mūsdienām saglabājusies Svētā Jāņa baznīcas iekārtas daļa. Kanceli pilsētas rāte dievnamam dāvinājusi 1754. gadā – sešus gadus pēc plašā ugunsgrēka, kas bija pilnībā izpostījis iepriekšējo baznīcas iekārtu. 1906. gadā “E. F. Walker & Co” izgatavotās Cēsu Svētā Jāņa baznīcas ērģeles tiek vērtētas kā vienas no Latvijā labākajām vēsturiskajām ērģelēm.

Augstu logailu izgaismota, dievnama austrumu galā atrodas altārtelpa. Tajā novietota dievkalpojuma rituālā svarīgākā baznīcas iekārtas sastāvdaļa – galvenais altāris. Pašreizējais Cēsu Svētā Jāņa baznīcas altāris ir izcila mākslas vērtība ne tikai Latvijas, bet arī pasaules mērogā. To 1856. gadā pēc Cēsu pilsmuižas īpašnieka grāfa Karla Gustava fon Zīversa (Carl Gustav von Sievers) pasūtījuma projektēja ievērojamais arhitekts Andrejs Štakenšneiders (Андрей Иванович Штакеншнейдер). Altāra izgatavošanu grāfs uzticēja Cēsu galdniekmeistaram Vilhelmam Ferdinandam Bīdenrotam (Wilhelm Ferdinand Biedenroth). Altāra dekoratīvajā paaugstinātajā daļā jeb retablā ievietota igauņu nacionālās glezniecības skolas pamatlicēja Johana Kēlera (Johann Köler) glezna “Pieta” (1857/1858). Gleznā atkārtots sakrālajā mākslā daudzkārt atainotais sižets ar Dieva dēla mokpilno nāvi pie krusta, taču J. Kēleram izdevies radīt izcilu meistardarbu, kas jau izsenis iemantojis Latvijas vērtīgākās altārgleznas slavu. Tās kopijas atrodas Svētā Īzaka katedrālē (Исаакиевский собор) Sanktpēterburgā, Svētā Stefana katedrālē (Stephansdom) Vīnē un Mārtiņa baznīcā Rīgā.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas zvanu tornis pirmo reizi rakstītajos avotos minēts 1582. gadā, taču arhitektūras vēsturnieki uzskata, ka tas celts krietni agrāk – iespējams, jau 14. gs. Senākā torņa mūri, ugunsgrēku un nokrišņu postīti, līdz mūsdienām saglabājušies tikai apakšējo stāvu augstumā. Pārējās torņa konstrukcijas attiecināmas uz turpmāko gadsimtu gaitā veiktām pārbūvēm. Savu pašreizējo veidolu tornis ieguva 1853. gadā mūrniekmeistara M. Sāruma vadīto pārbūvju rezultātā.

Nozīme

2024. gadā Cēsu Svētā Jāņa draudzē regulāri darbojas aptuveni 330 draudzes locekļu. Dievkalpojumi baznīcā tiek noturēti divas reizes nedēļā – ceturtdienās un svētdienās. Īpaši apmeklēti ir dievkalpojumi, kas saistīti ar valsts un reliģiskajiem svētkiem.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcā līdztekus dievkalpojumiem norisinās bagātīga kultūras dzīve. Vairākas reizes gadā dievnamā notiek akadēmiskās un garīgās mūzikas koncerti. Vienas no Latvijā labākajām vēsturiskajām ērģelēm apvienojumā ar baznīcas akustiku sniedz iespēju klausītājiem baudīt augstvērtīgu ērģeļmūzikas skanējumu.

Svētā Jāņa baznīca jau izsenis bijusi nozīmīga Cēsu pilsētas vizītkarte un ceļotāju iecienīta apskates vieta. Baznīcu ik gadu apmeklē ne mazāk kā 20 000 cēsnieku un pilsētas viesu.

Multivide

Skats uz Cēsu Svētā Jāņa baznīcu. 2020. gads.

Skats uz Cēsu Svētā Jāņa baznīcu. 2020. gads.

Fotogrāfs Baltic Pictures. Avots: Cēsu Svētā Jāņa draudze.

Cēsu Svētā Jāņa baznīca ap 1300. gadu. Rekonstrukcijas skice. Raita Jeleviča zīmējums, 2015. gads.

Cēsu Svētā Jāņa baznīca ap 1300. gadu. Rekonstrukcijas skice. Raita Jeleviča zīmējums, 2015. gads.

Avots: Kalniņš, G., Cēsu Svētā Jāņa baznīca, Cēsis, Cēsu Kultūras un tūrisma centrs, 2015.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas plāns. 1693. gads.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas plāns. 1693. gads.

Avots: Latvijas Nacionālā arhīva Latvijas Valsts vēstures arhīvs.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas un tās tuvākās apkārtnes skats. 1793. gads.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas un tās tuvākās apkārtnes skats. 1793. gads.

Zīmējuma autors Johans Kristofs Broce. Avots: Latvijas Universitātes Akadēmiskā bibliotēka.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas dienvidu fasāde. 1797. gads.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas dienvidu fasāde. 1797. gads.

Zīmējuma autors Johans Kristofs Broce. Avots: Latvijas Universitātes Akadēmiskā bibliotēka.

Senākais Cēsu Svētā Jāņa baznīcas interjera attēlojums, ko 1840. gadā zīmējis vācbaltiešu mākslinieks, Bērzaines ģimnāzijas skolotājs Hermans Eduards Hartmans (Hermann Eduard Hartmann).

Senākais Cēsu Svētā Jāņa baznīcas interjera attēlojums, ko 1840. gadā zīmējis vācbaltiešu mākslinieks, Bērzaines ģimnāzijas skolotājs Hermans Eduards Hartmans (Hermann Eduard Hartmann).

Avots: Igaunijas Vēstures muzejs.

Skats uz Svētā Jāņa baznīcu no tirgus laukuma. 1844. gads.

Skats uz Svētā Jāņa baznīcu no tirgus laukuma. 1844. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais vēstures muzejs.

Baznīcas torņa pārbūves projekts. 1850. gads.

Baznīcas torņa pārbūves projekts. 1850. gads.

Avots: Latvijas Universitātes Akadēmiskā bibliotēka.

Senākais zināmais Cēsu Svētā Jāņa baznīcas fotouzņēmums. 19. gs. 60.–70. gadi.

Senākais zināmais Cēsu Svētā Jāņa baznīcas fotouzņēmums. 19. gs. 60.–70. gadi.

Avots: Latvijas Nacionālā bibliotēka.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas altārtelpa, 1914. gads.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas altārtelpa, 1914. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais vēstures muzejs.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas altārtelpa. 2015. gads.

Cēsu Svētā Jāņa baznīcas altārtelpa. 2015. gads.

Fotogrāfs Kaspars Kurcens. Avots: Kalniņš, G., Cēsu Svētā Jāņa baznīca, Cēsis, Cēsu Kultūras un tūrisma centrs, 2015.

Ordeņmestru Johana Freitāga fon Loringhofena (Johann Freytag von Loringhoven) un Hermana fon Brigeneja (Hermann von Brüggenei) kapu plāksnes Draudzes zālē. 2015. gads.

Ordeņmestru Johana Freitāga fon Loringhofena (Johann Freytag von Loringhoven) un Hermana fon Brigeneja (Hermann von Brüggenei) kapu plāksnes Draudzes zālē. 2015. gads.

Fotogrāfs Kaspars Kurcens. Avots: Kalniņš, G., Cēsu Svētā Jāņa baznīca, Cēsis, Cēsu Kultūras un tūrisma centrs, 2015.

Vitrāža ar Latvijas Republikas lielā valsts ģerboņa attēlu. 2015. gads.

Vitrāža ar Latvijas Republikas lielā valsts ģerboņa attēlu. 2015. gads.

Fotogrāfs Jānis Vīksna. Avots: Kalniņš, G., Cēsu Svētā Jāņa baznīca, Cēsis, Cēsu Kultūras un tūrisma centrs, 2015.

Skats uz Cēsu Svētā Jāņa baznīcu. 2020. gads.

Skats uz Cēsu Svētā Jāņa baznīcu. 2020. gads.

Fotogrāfs Baltic Pictures. Avots: Cēsu Svētā Jāņa draudze.

Skats uz Cēsu Svētā Jāņa baznīcu. 2020. gads.

Fotogrāfs Baltic Pictures. Avots: Cēsu Svētā Jāņa draudze.

Saistītie šķirkļi:
  • Cēsu Svētā Jāņa baznīca
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca
  • Livonija
  • Vācu ordenis Livonijā

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Cēsu Svētā Jāņa draudzes oficiālā tīmekļa vietne

Ieteicamā literatūra

  • Caune, A. un Ose, I., Latvijas viduslaiku mūra baznīcas. 12. gs. beigas – 16. gs. sākums. Enciklopēdija, Rīga, Latvijas vēstures institūta apgāds, 2010.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • ‘Das Altarbild der St. Johannis-Kirche in Wenden und sein Maler’, Rigasche Zeitung, Nr. 261, 10.11.1858.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kalniņš, G., Cēsu Svētā Jāņa baznīca, Cēsis, Cēsu Kultūras un tūrisma centrs, 2015.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Zilgalvis, J., ‘Mārcis Sārums un baznīcu gotizācija Vidzemē’, Latvju Māksla, Nr. 25, 1999, 2632.–2641. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Gundars Kalniņš "Cēsu Svētā Jāņa baznīca". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/202059-C%C4%93su-Sv%C4%93t%C4%81-J%C4%81%C5%86a-bazn%C4%ABca (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/202059-C%C4%93su-Sv%C4%93t%C4%81-J%C4%81%C5%86a-bazn%C4%ABca

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana