Lūkiāna literārais mantojums, kas nonācis līdz mūsdienām, ir bagātīgs un eklektisks (80–86 darbi); tas fiksēts vairāk nekā 125 manuskriptos, lai gan joprojām aktuālas ir diskusijas par atsevišķu tekstu patieso autorību. Dažos gadījumos ir visnotaļ drošticami, ka teksta autors nav bijis Lūkiāns (tādā gadījumā mēdz teikt, ka attiecīgais darbs pieder Pseido Lūkiānam, Ψευδο-Λουκιανὸς).
Lūkiāna darbu tematika un formas aspekti savā plašumā dažbrīd pat grūti aptverami. Lūkiāns pārkāpj un sapludina žanru robežas, tīši provocē un veido intelektuālas šarādes, radot unikālus sava laika literāros paraugus. Lai gan varētu mēģināt Lūkiāna daiļradi iedalīt pēc vismaz aptuvena hronoloģiska principa, piemēram, salīdzinoši agrīnie retoriska satura darbi līdz aptuveni 2. gs. 60. gadu sākumam, vidējais posms, kuru pārstāvētu filozofiska satura darbi un fantāzijas caurvīti teksti (no aptuveni 165. gada līdz 180. gadam), kā arī vēlīnais posms jau pēc 180. gada, jāņem vērā, ka Lūkiāna darbu hronoloģijas aspekti ir drīzāk orientējoši, bet noteikti ne definējoši. Lūkiāna darbu hronoloģiskā kārtība un tās sasaiste ar šo tekstu satura un literārās formas iezīmēm ir pētnieciskās domas diskusiju jautājums.
Lūkiāna spilgto daiļradi ir visnotaļ sarežģīti iedalīt kādās konstantās vienībās. Viena darbu daļa ir tā sauktie dialoģiskie teksti, kas lielā mērā arī kļūst par Lūkiāna literārās daiļrades centrālo asi – tādu kā atpazīšanas zīmi. Lūkiāna satīriskā dialoga forma, lai gan tā sasaucas ar kiniķu filozofa Menipa (Μένιππος) satīru, atklāj autora izkopto individuālo rokrakstu. Lūkiāna satīriskais dialogs attīstās kā dažādu literāro slāņu sakausējums, tajā, no vienas puses, saskatāma cildenās sengrieķu filozofiskās prozas forma, proti, pats dialogs, no otras puses, tas savijies ar komēdijai raksturīgajām iezīmēm un brīvu, bet vienlaikus mērķtiecīgu fantāzijas lidojumu, kariķējot cilvēku priekšstatus par īstenību. Komisko un filozofisko iezīmju klātbūtne, tostarp filozofiska rakstura tematika, Lūkiāna dialogos var izpausties atšķirīgi; noteiktos gadījumos Lūkiāns mērķtiecīgi dialoga formā risina filozofiskas dabas jautājumus, tiesa, nezaudējot sava rakstniecības stila savdabību. Par Lūkiāna dialoģisko tekstu paraugiem uzskatāmi sarunu cikli “Dievu sarunas” (sengrieķu Θεῶν διάλογοι / latīņu Dialogi deorum), “Mirušo sarunas” (sengrieķu Νεκρικοὶ διάλογοι / latīņu Dialogi mortuorum), “Hetēru sarunas” (sengrieķu Ἑταιρικοὶ διάλογοι / latīņu Dialogi meretricii), kas latviešu valodā lasāmi Ābrama Feldhūna tulkojumā, arī dialoga formā sacerētais darbs “Dzīvību izpārdošana” (sengrieķu Βίων πρᾶσις / latīņu Vitarum auctio), kurā Zevs (Ζεύς) izpārdod ievērojamus filozofus, tāpat dialogs “Tie, kas atdzīvojas, jeb Zvejnieks” (sengrieķu Ἀναβιοῦντες ἢ Ἁλιεύς / latīņu Revivescentes sive Piscator), kas attīsta “Dzīvību izpārdošanas” tematiku.
Otru Lūkiāna tekstu daļu varētu nodēvēt par nedialoģiskajiem sacerējumiem (piemēram, epideiktiskie teksti, apraksts, stāsts u. c.), kuros arī aktuāls dažādu žanru saplūšanas efekts. Nozīmīgs ir Lūkiāna slavinājuma teksta paraugs “Mušas enkomijs” (sengrieķu Μυίας ἐγκώμιον / latīņu Muscae encomium) – paradoksāla satura vingrinājums retorikā atbilstoši otrās sofistikas uzstādījumiem. Lūkiāna divdaļīgais darbs “Patiesie stāsti” (sengrieķu Ἀληθῆ διηγήματα / latīņu Vera historia), kurā ceļotāju grupa nonāk neticamās vietās (arī uz Mēness), uzskatāms par vienu no senākajiem sacerējumiem ar zinātniskās fantastikas iezīmēm.