AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 20. novembrī
Vita Paparinska

Juvenāls

(Iuvenalis; pilnā vārdā Decims Jūnijs Juvenāls, Decimus Iunius Iuvenalis; ap 50.–60. gadu Itālijā, Akvīnā–pēc 127. gada)
romiešu dzejnieks, ievērojams satīru autors

Saistītie šķirkļi

  • antīkā literatūra
  • Marciāls
  • Persijs
  • satīra, literatūrā
  • Stacijs
  • sudraba laikmets romiešu literatūrā
  • zelta laikmets romiešu literatūrā
Juvenāls.

Juvenāls.

Avots: Harlingue/Roger Viollet/Getty Images, 55750330.

Satura rādītājs

  • 1.
    Izcelšanās, raksturojums
  • 2.
    Radošā darbība
  • Multivide 1
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Izcelšanās, raksturojums
  • 2.
    Radošā darbība
Izcelšanās, raksturojums

Par Juvenāla dzīvi zināms maz. Saglabājušies 12 Juvenāla dzīves apraksti – pielikumi viņa tekstu manuskriptiem, kas atvasināti no kāda 4.–5. gs. pirmavota. Šajos dzīves aprakstos minētie Juvenāla dzīves fakti ir gan savstarpēji pretrunīgi, gan patiesīguma ziņā apšaubāmi. Juvenāla vecākā laikabiedra un drauga Marciāla (Martial) trīs epigrammas un nedaudzas autobiogrāfiskās atsauces paša Juvenāla tekstos ir drošāks izziņas avots. No šiem avotiem secināms, ka Juvenāls dzīvojis Romā. Jaunības gados nodarbojies ar tieslietām. Bijis klients jeb sociāli nenodrošināts romietis, kurš atradies aizbildniecībā ievērojamām personām. Brieduma gados kļuvis turīgs, pievērsies dzejas sacerēšanai, uzstājies arī ar deklamācijām.

Radošā darbība

Saglabājušās 16 Juvenāla rakstītās satīras (3689 rindas), kas apkopotas piecās grāmatās. Skaidrojot satīras žanra izvēli, Juvenāls norāda, ka laikmetīgā dzeja, kurā izmantoti seni mitoloģiski sižeti, neatspoguļo Romas sabiedrības dziļo morālo pagrimumu. Negāciju dominante cilvēkos dzejniekā rada dusmas, kas pāraug sašutumā par sabiedrību kopumā. Juvenāls uzskata, ka visiem cilvēkiem raksturīga nosliece uz pagrimumu, un tādēļ viņus glābt nav iespējams. Viņš nepiekrīt Horācijam (Horatius) un Persijam (Persius), kuri uz cilvēku trūkumiem un netikumiem raugās no distancēta skatupunkta, cenšoties saglabāt iekšēju mieru un domājot par sevis pilnveidošanu. Par savu uzdevumu Juvenāls uzskata vispārējā morālā pagrimuma izgaismojumu, kaut arī netic, ka viņa dzeja var kaut ko mainīt. Juvenāla sašutums ir vērsts pret konkrētām personām – negāciju īstenotājiem –, un tas izteikts asā, satīriskā uzbrukumā un apvainojuma runā. Impērijas politiskā vide ierobežo Juvenāla kritikas iespējas, tāpēc dzejnieks sauc vārdā tikai pie sabiedrības zemākajiem slāņiem piederošos. Attiecībā uz augstdzimušajiem darbojas pārnesuma princips – minot nesenā pagātnē dzīvojošu cilvēku vārdus, Juvenāls liek saprast, ka netikums ir neiznīcināms.

Juvenāla daiļrades sākuma posmā sarakstītajās satīrās (1.–3. grāmata) visaptverošā pagrimuma simbols ir Romas pilsēta – pārapdzīvota, netīra, bīstama, pilnībā romisko identitāti zaudējusi telpvide. Romas sabiedrības kodols – aristokrātija – ir morāli pagrimusi. Intelektuālas nodarbes nomainījusi uzdzīve, izvirtība, mīkstčaulība un bezvērtīgas intereses. Juvenāla sašutumu rosina masveidā ieceļojušo grieķu un austrumnieku viltība un nekaunība; brīvlaistie, kas iemantojuši varu un bagātību; nabadzībā grimušo inteliģento profesiju pārstāvju lišķīgā padevība un pērkamība, klientu pazemojošā garīgā atkarība no patroniem. Īpašs uzbrukuma mērķis ir sievietes, emancipētas un izlaidīgas. Tas ir romieša – Itālijas vidusšķiras pārstāvja – skatījums, kurš Romas impērijas kosmopolitiskajā galvaspilsētā vēro tradicionālā romiskā dzīvesveida izzušanu un jūtas nepiederīgs transformētajai sociālajai telpai.

4.–5. grāmatā Juvenāla attieksme pret sociālajā telpā novēroto mainās. Dzejnieks atsakās no agresīvā sašutuma un pieņem rezervētāku attieksmi kā cilvēks, kurš samierinājies ar pasaules neizlabojamo ļaunumu. Vienīgais risinājums, ko Juvenāls saskata, ir bēgšana no tagadnes, patvēruma meklēšana arhaiskā utopijā. 

Nav zināms, kā Juvenāla satīras vērtēja laikabiedri; 2. un 3. gs. liecībās viņš netika pieminēts. Interese par Juvenālu aizsākās 4. gs. līdz ar kristīgās ticības izplatību un nostiprināšanos. Juvenāls augstu tika vērtēts viduslaikos (saglabājušies ap 300 manuskripti), kad tika aktualizēts antīkās pasaules morālais pagrimums. Renesanses periodā un humānisma laikā Juvenāla teksti tika uzskatīti par izteiksmīgāko romiešu satīras paraugu, tika veidoti daudzi atdarinājumi. Juvenāla stila satīras tika rakstītas 18., 19. un arī 20. gs. 

Multivide

Juvenāls.

Juvenāls.

Avots: Harlingue/Roger Viollet/Getty Images, 55750330.

Juvenāls.

Avots: Harlingue/Roger Viollet/Getty Images, 55750330.

Saistītie šķirkļi:
  • Juvenāls
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • antīkā literatūra
  • Marciāls
  • Persijs
  • satīra, literatūrā
  • Stacijs
  • sudraba laikmets romiešu literatūrā
  • zelta laikmets romiešu literatūrā

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Bramble, J.C., Persius and the Programmatic Satire, Cambridge, Cambridge University Press, 1974.
  • Braund, S.M., ‘Introduction’ in Iuvenal and Persius, Cambridge, Massachusetts & London, England, Harvard University Press, 2004.
  • Braund, S.M., Osgood, J. (eds.) A Companion to Persius and Juvenal, Oxford, Wiley–Blackwell, 2012.
  • Coffey, M., Roman Satire, Bristol, Bristol Classical Press, 1989.
  • Conte, G.B., Latin Literature. A History, Baltimore, John Hopkins University Press, 1999.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Freudenburg, K., Satires of Rome. Threatening Poses from Lucilius to Juvenal. Cambridge, Cambridge University Press, 2001.
  • Freudenburg, K. (ed.), The Cambridge Companion to Roman Satire, Cambridge, Cambridge University Press, 2005.
  • Plaza, M., The Function of Humour in Roman Verse Satire. Laughing and Lying, Oxford, Oxford University Press, 2006.
  • Plaza, M. (ed.), Oxford Readings in Classical Studies. Persius and Juvenal, Oxford, Oxford University Press, 2009.
  • Poteat, H.M., ‘De Vita Juvenalis’, Studies in Philology, vol. 19, no. 4, 1922, pp. 414–428.
  • Senās Romas literatūras antoloģija, Rīga, Zvaigzne, 1994.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Smith, W. (ed.), A Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology, vol. 2, London, Taylor and Walton & Murray, 1846.

Vita Paparinska "Juvenāls ". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/2281-Juven%C4%81ls- (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/2281-Juven%C4%81ls-

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana