Mediju plurālisma izpratne un struktūra Mediju plurālisms raksturo dažādus plurālistiskas mediju vides aspektus un piedāvā daudzveidīgas politiskas, sociālas un kulturālas pieredzes, nodrošinot dažādu publiskās komunikācijas vides dalībnieku mijiedarbību, iesaisti un mediju lietojumu. Kā raksta Elda Brogi (Elda Brogi), Beata Klimkeviča (Beata Klimkiewicz) un Pjērs Luidži Parku (Pier Luigi Parcu), divas no minētajām daudzveidības funkcijām ir svarīgākas par citām. Deliberatīvā jeb pārdomāšanas vai apspriešanas funkcija raksturo iespējas veidot viedokli par sabiedrībai nozīmīgiem jautājumiem. Savukārt refleksīvā funkcija attiecas uz iespējām atklāti apspriest un analizēt dažādus sociālo norišu dalībniekus, dažādu sabiedrības grupu vajadzības, intereses un pieredzes, vērtēšanai izmantojot fundamentālus politiskus un sociālus konceptus.
No socioloģijas viedokļa mediju plurālisms interpretēts kā ģeogrāfiskās, demogrāfiskās un kultūras daudzveidības nodrošināšana medijos, piemēram, garantējot minoritāšu grupu pārstāvību un tām nozīmīgu tematu atspoguļojumu mediju saturā.
Mediju tirgus kontekstā mediju plurālisms ir saistīts ar mediju uzņēmumu konkurences regulāciju, koncentrācijas novēršanu, mediju īpašumtiesību daudzveidību un caurskatāmību, lai atklātu mediju īpašnieku intereses un no tām izrietošos iespējamos lēmumus attiecībā uz redakcionālo saturu.
Tradicionāli mediju plurālisms tiek analizēts vairākos līmeņos. Makrolīmenī jeb mediju sistēmas līmenī plurālismu raksturo mediju regulējuma nosacījumi, kas ietekmē mediju darbības pamatnosacījumus, mediju struktūras un mediju tirgus daudzveidību. To nosaka konkrētā sistēmā pastāvošu mediju īpašumtiesību formas un veidi, mediju darbības ekonomiskās iespējas. Mezolīmenī tiek vērtēta mediju organizāciju darbība, analizējot to piedāvāto žurnālistikas profesionālo prakšu daudzveidību. Mikrolīmenī plurālismu raksturo mediju saturs, tostarp konkrētu jautājumu un tēmu atspoguļošanai izmantoto avotu, medija saturā sastopamo žanru, viedokļu, reprezentācijas daudzveidība.
Mediju tirgus struktūru ietverošā jeb ārējā plurālisma definīcija ir politikas veidotāju visvairāk izmantotā jēdziena interpretācija. Tas ietver plašsaziņas mediju īpašnieku, mediju uzņēmumu vai kanālu skaitu un daudzveidību. Ārējā plurālisma izpratne ietver ideju: jo lielāks mediju skaits katrā tirgū, jo labāka ir iespēja nodrošināt publiskas debates, daudzveidīgu satura kvalitāti, iespēju izskanēt dažādiem viedokļiem. Tāpēc ārējā plurālisma līmenis atkarīgs no mediju politikas un regulējuma. Tomēr skaitliski daudzu un pēc satura dažādu mediju darbība vienā mediju sistēmā automātiski nenodrošina mediju plurālismu, jo to var mazināt mediju īpašnieku intereses vai ārējā ietekme uz tirgu.
Vērtējot mediju tirgus struktūru, plašsaziņas mediju plurālismu var uzskatīt arī par Eiropas valstu mediju sistēmām tradicionālo sabiedrisko mediju darbības pamatiezīmi un to pastāvēšanas leģitīmo mērķi. Sabiedrisko mediju pienākumu nodrošināt dažādu sabiedrības grupu balsu daudzveidību var iekļaut jēdzienā “iekšējais plurālisms”. Iekšējā jeb ar saturu saistītā dažādība attiecas uz dažādām sociālām grupām adresētu saturu, perspektīvām un reprezentācijām, ko nodrošina viens plašsaziņas medijs. Lai nodrošinātu iekšējo plurālismu, būtiska ir diskusija par daudzveidības un pārstāvības prasībām mediju uzņēmumu vadībā un darbinieku struktūrā.
Mediju daudzveidība ir šaurāks un vienlaikus precīzāks jēdziens, kas ir noderīgs, lai skaidrotu, mediju plurālisma nodrošināšanai būtiskos aspektus. Abi jēdzieni ‒ “plurālisms” un “daudzveidība” ‒ nereti tiek lietoti kā sinonīmi vai daļēji līdzīgi jēdzieni. K. Karpinens skaidro abu jēdzienu nozīmes atšķirības, akcentējot hierarhiskas attiecības starp šiem diviem konceptiem. Viņš uzskata, ka daudzveidība ir neitrāls un aprakstošs termins, kas apzīmē dažādību daudzos ar mediju darbību saistītos aspektos, galvenokārt mediju saturā, mediju īpašumtiesību daudzveidībā, mediju pieejamībā un lietojumā. Plurālisma jēdzienu K. Karpinens attiecina uz plašāku sociāli kulturālu vērtēšanas principu, kas raksturo mediju satura attiecības ar demokrātijas un citām sabiedrības vērtībām. Tas nozīmē, ka plurālisms ietver vērtību orientāciju, kurā svarīga ideju un iesaistīto institūciju daudzveidība.
Arī daudzveidību iedala iekšējā un ārējā, kurā ārējā daudzveidība tiek attiecināta uz mediju vidi vai mediju segmentu, bet iekšējā ‒ uz satura, darbinieku un formātu daudzveidību konkrētā medijā.
Līdzās iekšējā un ārējā mediju plurālisma nodalīšanai B. Klimkeviča uzsver strukturālā plurālisma nozīmi. Strukturālais plurālisms, pētnieces skatījumā, ir ne vien plašāks mediju sistēmas līmeņa skatījums, bet pievērš uzmanību dažādiem iesaistīto spēlētāju attiecību modeļiem. Mediju sistēmas autonomija automātiski nenozīmē iekšējo daudzveidību, bet plurālisms ir iespējams, ja to veidojošie elementi ir neatkarīgi (autonomi). Tātad medijiem ir nepieciešama autonomija redakcionālās darbības līmenī.
Strukturālā plurālisma būtību nosaka mediju sistēmu un politikas mijiedarbība. Tāpēc ir svarīgi šīs mijiedarbības noteikumi un vērtības. Otrs kritērijs ir mediju sistēmās pastāvošās hierarhijas, piemēram, nacionālo vai lokālo mediju attiecības. Trešā īpašība saistīta ar mediju sistēmas atvērtību, tās pieejamību jauniem dalībniekiem un spēju pastāvēt konkrētos regulācijas, politikas un tirgus apstākļos. Nākamais kritērijs ir saiknes un sadarbības formas, kas raksturo mediju uzņēmumu mijiedarbību tirgū, kas nosaka mediju institucionālo vai redakcionālo autonomiju. Mediju sistēmas attīstību nosaka mediju ienākumu veidi un to kontroles iespējas. Būtisks strukturālā plurālisma vērtēšanas aspekts ir saistīts ar konkrētas valsts mediju lietošanas kultūru, ko ietekmē arī vēsturiskie apstākļi, kultūras tradīcijas un sabiedrības attieksme pret daudzveidīgu un formāciju un viedokļu dažādību. Tas nosaka ne tikai mediju sistēmā pieejamo plurālismu (struktūra, saturs), bet pieprasījuma plurālismu (mediju un to satura lietojums).