Jaunajos laikos Eiropas tiesību filozofijā nozīmīga loma bija dabisko tiesību skolai, kuras pārstāvji atzina, ka cilvēkam no dabas ir dotas neatņemamas tiesības uz dzīvību, brīvību, īpašumu, kuras ir saistošas valstij.
Dabisko tiesību skolas ietvaros tika formulēta sabiedriskā līguma teorija, kuras pārstāvji (Tomass Hobss, Thomas Hobbes, Džons Loks, John Locke, Žans Žaks Ruso, Jean-Jacques Rousseau, u. c.) atzina, ka cilvēki no dabas, līdz apvienojās valstī, bijuši brīvi. Valsts tikusi izveidota, cilvēkiem vienojoties un noslēdzot savstarpēju līgumu par politiskas varas struktūras, t. i., valsts izveidošanu, lai ar tās palīdzību sabiedrībā garantētu taisnīgumu (dabisko tiesību ievērošanu), mieru un kārtību. 18. gs. nozīmīga kļuva Ž. Ž. Ruso ideja, ka no sabiedriskā līguma juridiskās dabas izriet nācijas suverenitāte, t. i., tikai nācija – visi pilsoņi kopā – var lemt par valsti un noteikt personas brīvības ierobežojumus tiesībās. Nācijas suverenitāte ir neatņemama un neatsavināma. Populāras bija arī Monteskjē (Montesquieu) idejas par cilvēka brīvību, kura nav nodrošināma absolūtajā monarhijā, bet gan tikai valstī, kurā varas īstenošana tiek sadalīta starp vairākām institūcijām.
Tomēr Francijas politiskā realitāte bija krasā pretrunā ar šīm idejām. Francijā valdošā absolūtā monarhija nerēķinājās ar nācijas viedokli, turklāt feodālai sabiedrībai atbilstošā valsts varas struktūra neatbilda jaunajai sociālajai realitātei. Tā kā valsts neievēroja cilvēka dabiskās tiesības un valsts pārvalde nenodrošināja nācijas suverenitāti, bija nepieciešamas būtiskas reformas, un Nacionālā konstitucionālā sapulce apņēmās izstrādāt konstitūciju. Pirmais solis konstitucionālajā reformā bija deklarācijas pieņemšana, kas nosaka cilvēka neatņemamās tiesības un ierobežo valsts varu. Ar deklarācijas pieņemšanu cilvēka dabiskās tiesības, kas pastāv kā nerakstīti vispārsaistoši tiesību principi, tika pierakstītas un juridiski noteiktas kā cilvēka pamattiesības.