AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 23. janvārī
Klāss Vāvere

Džons Meiols

(John Mayall; 29.11.1933. Meklsfīldā, Anglija)
angļu blūza dziedātājs, taustiņistrumentālists, ģitārists un dziesmu autors

Saistītie šķirkļi

  • blūzs
  • Cream
  • Ēriks Kleptons
  • Fleetwood Mac
  • progresīvais roks
  • ritmblūzs
  • rokmūzika
  • The Rolling Stones
Džons Meiols. Londona, 04.03.1971.

Džons Meiols. Londona, 04.03.1971.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 112143586.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Bērnība un jaunība, muzikālo gaitu sākums
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Nozīme blūza popularizēšanā un rokmūzikas attīstībā
  • 5.
    Mūzikas industrijas un sabiedrības novērtējums
  • 6.
    Ievērojamas Džona Meiola repertuāra dziesmas
  • 7.
    Nozīmīgākie albumi
  • Multivide 4
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Bērnība un jaunība, muzikālo gaitu sākums
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Nozīme blūza popularizēšanā un rokmūzikas attīstībā
  • 5.
    Mūzikas industrijas un sabiedrības novērtējums
  • 6.
    Ievērojamas Džona Meiola repertuāra dziesmas
  • 7.
    Nozīmīgākie albumi

Dž. Meiolam bija liela ietekme uz pirmajām rokmūziķu paaudzēm; dēvēts par britu blūza krusttēvu. Gandrīz sešas desmitgades strādājis ar pastāvīgi mainīgiem instrumentālistu sastāviem, taču darbības nozīmīgākais posms bija 20. gs. 60. gados, kad Dž. Meiola vadībā cits pēc cita muzicēja virkne jaunu, jau drīzā nākotnē prominentu mūziķu – vēlākie Cream; Fleetwood Mac; The Rolling Stones; Free un citu grupu dalībnieki.

Bērnība un jaunība, muzikālo gaitu sākums

Dž. Meiola tēvs bija melomāns un amatierģitārists, kura ietekmē nākamais mūziķis jau bērnībā iemīlēja džezu un īpaši blūzu, kas vairumam britu publikas bija sveša mūzika. Pusaudža vecumā Dž. Meiols pašmācībā apguva akustiskās ģitāras, mutes harmoniku un klavieru spēli, bet, dienot britu bruņotajos spēkos Korejā, atvaļinājuma laikā Japānā iegādājās elektrisko ģitāru. 50. gadu 2. pusē, pēc demobilizācijas atgriezies Anglijā, studēja Mančestras mākslas koledžā (Manchester College of Art), kā arī muzicēja vietējās deju grupās. 1963. gadā pameta mākslinieka darbu reklāmas aģentūrā un pārcēlās uz Londonu, kur nodevās profesionālai blūza mūziķa karjerai.

Profesionālā darbība
Džona Meiola grupas Bluesbreakers un Ērika Kleptona albums Blues Breakers – John Mayall with Eric Clapton (1966).

Džona Meiola grupas Bluesbreakers un Ērika Kleptona albums Blues Breakers – John Mayall with Eric Clapton (1966).

Fotogrāfs Klāss Vāvere. 

20. gs. 60. gadi. Ar The Bluesbreakers, Ēriku Kleptonu, Pīteru Grīnu, Miku Teiloru un citiem

1964. gadā Dž. Meiola grupā John Mayall & The Bluesbreakers (apzīmējums Bluesbreakers – angļu ‘blūza lauzēji’ – lietots ar nozīmi ‘blūza ceļa lauzēji’) iesaistījās Ēriks Kleptons (Eric Clapton). 20 gadus vecais mūziķis jau bija guvis ievērību kā R&B grupas The Yardbirds ģitārists, taču Dž. Meiola ietekmē padziļināti apguva blūza pamatus, pilnībā noformulējot savu agrīno radošo identitāti. Kopīgi ieskaņotais albums Blues Breakers – John Mayall with Eric Clapton (1966), kurā līdzās amerikāņu blūza un ritmblūza skaņdarbiem dzirdamas arī Dž. Meiola kompozīcijas, guva blūza ierakstiem nepieredzētus panākumus, iekļuva Top 10 un sniedza radošu pamudinājumu daudziem gados jauniem mūziķiem, aizsākot vērienīgu britu blūza un vēlāk arī blūzroka izplatības vilni.

Dažus mēnešus pēc Blues Breakers iznākšanas, Ē. Kleptonam nodibinot grupu Cream (arī tās basģitārists Džeks Brūss, Jack Bruce, īslaicīgi bijis Bluesbreakers dalībnieks), Dž. Meiols par viņa aizvietotāju izvēlējās citu 20 gadus vecu mūziķi Pīteru Grīnu (Peter Green). Arī šī sadarbība izpelnījās plašu ievērību, taču tāpat aprobežojās ar intensīvu koncertdarbību un vienu albumu (A Hard Road, 1967). Jau pēc nepilna gada P. Grīns kopā ar pārējiem Bluesbreakers mūziķiem – jaunpieņemto bundzinieku Miku Flītvudu (Mick Fleetwood) un basģitāristu Džonu Makvī (John McVie) – Dž. Meiolu atstāja un izveidoja grupu Fleetwood Mac.

Nedaudz ilgāk – gandrīz divus gadus – Bluesbreakers ģitārists bija 18 gadus vecais Miks Teilors (Mick Taylor), kurš piedalījās vairāku nozīmīgu albumu ieskaņošanā (Crusade, 1967; Bare Wires; Blues from Laurel Canyon, abi 1968); 1969. gadā M. Teilors kļuva par Rolling Stones dalībnieku.

Džons Meiols un the Bluesbreakers. 07.1967.

Džons Meiols un the Bluesbreakers. 07.1967.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 112143490. 

Bluesbreakers darbojušies arī citi vēlāk ievērojami instrumentālisti – neilgu laiku tās basģitārists bija 15 gadus vecais Endijs Frēzers (Andy Fraser), kurš drīz vien kopā ar vienaudžiem nodibināja grupu Free, savukārt daži citi Bluesbreakers dalībnieki desmitgades nogalē izveidoja progresīvā roka grupu Colosseum.

20. gs. 70. gadi. Pēc Bluesbreakers

Neaprobežodamies ar britu mūziķu vairuma iecienīto Čikāgas jeb elektriskā blūza skanējumu, Dž. Meiols eksperimentēja ar dažādām blūza stilistikām un instrumentu kombinācijām, periodiski izmantojot arī vijoli, pūšamos un citus instrumentus, līdz 1969. gadā no sadarbības ar Bluesbreakers atteicās, turpmāk mūziķu sastāvu piemeklējot atbilstoši konkrētām radošām iecerēm.

Viens no pirmajiem ieskaņojumiem bez Bluesbreakers bija Turning Point (1969) – Ņujorkā ierakstīts koncertalbums, kurā Dž. Meiols atteicies no elektrisko ģitāru un bungu izmantojuma, pievēršoties ievērojami klusākai muzicēšanai un akustiskiem instrumentiem. Laikā, kad mūzikas vadošo tendenci noteica maksimāli skaļi spēlējošas blūzroka grupas, šāds pavērsiens tika izskatīts par riskantu, taču Turning Point kļuva par vienu no Dž. Meiola pazīstamākajiem darbiem.

Arī turpmāk Dž. Meiols bāzējās ASV, kur strādāja ar vietējiem mūziķiem, izdodot gan akustiskā, gan elektriskā blūza ierakstus, gan kombinējot blūzu ar džezu un roku.

No 20. gs. 80. gadiem līdz 21. gadsimtam. Bluesbreakers atjaunošana un patriarha vecumdienas

1982. gadā P. Grīns kopā ar nu jau nopelniem bagātajiem M. Teiloru un Dž. Makvī atjaunoja Bluesbreakers. Tomēr lielāku ievērību guva grupas nākamais modelis ar ģitāristiem Koko Montoju (Coco Montoya) un Volteru Trautu (Walter Trout) – kaut abi bija jau pieredzējuši un blūza aprindās pazīstami mūziķi, tieši sadarbība ar Dž. Meiolu tos padarīja par žanra autoritātēm.

Arī 21. gs. pirmajās desmitgadēs Dž. Meiols joprojām regulāri koncertē un izdod ierakstus, kuros sadarbojies ar tādiem mūziķiem kā Badijs Gajs (Buddy Guy); Otiss Rašs (Otis Rush); Stīvs Kropers (Steve Cropper); Gerijs Mors (Gary Moore); Džo Volšs (Joe Walsh); Billijs Gibonss (Billy Gibbons); Džonijs Lengs (Johnny Lang) un citi.

Džons Meiols ar grupu the Bluesbreakers uzstājas koncertā. Londona, 22.11.2006.

Džons Meiols ar grupu the Bluesbreakers uzstājas koncertā. Londona, 22.11.2006.

Fotogrāfs Howard Denner. Avots: Avalon/Getty Images, 144420117.

2019. gadā, atzīmējot 85. dzimšanas dienu, Dž. Meiols laida klajā albumu Nobody Told Me ar vairāku ievērojamu ģitāristu – Tods Randgrens (Todd Rundgren); Alekss Laifsens (Alex Lifeson); Džo Bonamasa (Joe Bonamassa) un citi – līdzdalību.

Nozīme blūza popularizēšanā un rokmūzikas attīstībā

Dž. Meiols nebija pirmais britu mūziķis, kurš pievērsās blūzam, taču viņam un Bluesbreakers ir lieli nopelni žanra estētikas paplašināšanā. Albums Blues Breakers – John Mayall with Eric Clapton pieteica vēl nedzirdētu blūza skanējumu, kas jau drīzā nākotnē pārauga fundamentālā rokmūzikas pirmavotā, kā arī iezīmēja elektriskās ģitāras kā roka vadošā instrumenta lomu. Arī karjeras turpinājumā Dž. Meiols radījis daudz ierakstu, kas būtiski veicinājuši plašas publikas interesi par dažādām blūza stilistikām, žanra vēsturi un prominencēm.

Vēsturiskā skatījumā vismaz tikpat liela nozīme bijusi Dž. Meiola spējai atklāt jaunus un potenciāli spilgtus mūziķus, kuru radošie panākumi vēlāk pārspējuši viņa paša sasniegumus. Būdams vidēji 10 gadus vecāks par pirmo britu rokmūziķu paaudzi, viņš savu blūza erudīciju un ansambļa vadītāja talantu izmantojis daudzu jaunu instrumentālistu atbalstam un spēju pilnveidei. Kaut arī Dž. Meiola temperamentīgās bezkompromisu personības un vecuma starpības dēļ šīs attiecības lielākoties bija īslaicīgas, darbības turpinājumā viņš ar saviem kādreizējiem audzēkņiem (Ē. Kleptonu; Dž. Makvī; M. Flītvudu; M. Teiloru u. c.) nereti strādājis arī atkārtoti.

Dž. Meiola un Bluesbreakers darbība būtiski ietekmējusi daudzus mūziķus: The Animals; Yardbirds; Rolling Stones; Cream; Fleetwood Mac; Big Brother & the Holding Company; Canned Heat; Stīviju Reju Vonu (Stevie Ray Vaughan); Roriju Galaheru (Rory Gallagher); Dž. Volšu; Dž. Bonamasu un citus.

Mūzikas industrijas un sabiedrības novērtējums

Dž. Meiols uzņemts Blūza slavas zālē (Blues Hall of Fame, 2015). Albums Blues Breakers – John Mayall with Eric Clapton žurnāla Rolling Stone 500 visu laiku ievērojamāko albumu sarakstā (500 Greatest Albums of All Time, 2012) minēts 195. vietā.

Anglijas karaliene Dž. Meiola nopelnus britu mūzikas attīstībā novērtējusi ar Britu Impērijas ordeni virsnieka pakāpē (Officer of the Most Excellent Order of the British Empire, 2005).

Ievērojamas Džona Meiola repertuāra dziesmas

All Your Love; Black Cat Moan; Blues for the Lost Days; California; Room to Move; Delta Hurricane; Hide Away; I Can’t Quit You Baby; I’m Your Witchdoctor; John Lee Boogie; Maydell; Mama, Talk to Your Daughter; Mexico City; Nobody Told Me; Oh Pretty Woman; Out of Reach; Parchman Farm; Sensitive Kind; The Death of J. B. Lenoir; Wake Up Call.

Nozīmīgākie albumi

Blues Breakers – John Mayall with Eric Clapton* (Decca, 1966); A Hard Road* (Decca, 1967); Crusade* (Decca, 1967); Bare Wires* (Decca, 1968); Blues from Laurel Canyon (Decca, 1969); The Turning Point• (Polydor, 1969); Empty Rooms (Polydor, 1970); USA Union (Polydor, 1970); Back to Roots (Polydor, 1971); Jazz Blues Fusion• (Polydor, 1972); New Year, New Band, New Company (ABC, 1975); The Last of the British Blues• (ABC, 1978); Bottom Line (DJM, 1979); Return of the Bluesbreakers* (AIM, 1985); Behind the Iron Curtain*• (GNP Crescendo, 1985); A Sense of Place* (Island, 1990); The 1982 Reunion Concert*• (One Way, 1992); Wake Up Call (Silvertone, 1993); Spinning Coin (Silvertone, 1995); Blues for the Lost Days* (Silvertone, 1997); Padlock on the Blues* (Eagle, 1999); Along for the Ride (Eagle, 2001); 70th Birthday Concert*• (Eagle, 2003); In the Palace of the King* (Eagle, 2007); Tough (Eagle, 2009); A Special Life (Forty Below, 2014); Live in 1967*• (Forty Below, 2015); Talk About That (Forty Below, 2017); Nobody Told Me (Forty Below, 2019).

* ar Bluesbreakers

  • koncertieraksti

Multivide

Džons Meiols. Londona, 04.03.1971.

Džons Meiols. Londona, 04.03.1971.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 112143586.

Džons Meiols un the Bluesbreakers. 07.1967.

Džons Meiols un the Bluesbreakers. 07.1967.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 112143490. 

Džona Meiola grupas Bluesbreakers un Ērika Kleptona albums Blues Breakers – John Mayall with Eric Clapton (1966).

Džona Meiola grupas Bluesbreakers un Ērika Kleptona albums Blues Breakers – John Mayall with Eric Clapton (1966).

Fotogrāfs Klāss Vāvere. 

Džons Meiols ar grupu the Bluesbreakers uzstājas koncertā. Londona, 22.11.2006.

Džons Meiols ar grupu the Bluesbreakers uzstājas koncertā. Londona, 22.11.2006.

Fotogrāfs Howard Denner. Avots: Avalon/Getty Images, 144420117.

Džons Meiols. Londona, 04.03.1971.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 112143586.

Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • blūzs
  • Cream
  • Ēriks Kleptons
  • Fleetwood Mac
  • progresīvais roks
  • ritmblūzs
  • rokmūzika
  • The Rolling Stones

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Džona Meiola tīmekļa vietne
  • Volaemijs, E., The Guardian, Džona Meiola intervija, Vulliamy, E., John Mayall interview, 02.12.2014.
  • Bonamasa, Dž., 10 lietas, kas jāzina par agrīno britu blūzu, Bonamassa, J., 10 Things You Need to Know About the Early Years of British Blues

Ieteicamā literatūra

  • Bonner, M., An Audience with John Mayall, Uncut, April 2017.
  • Brunning, B., Blues in Britain, Blandford, 1995.
  • Kleptons, Ē., Kleptons. Autobiogrāfija, tulk. K. Vāvere, Rīga, Mansards, 2009.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Larkin, C. (ed.), The Encyclopedia of Popular Music, 5th edn., London, Omnibus Press, 2007.
  • Logoz, D., John Mayall: The Blues Crusader, Edition Olms, 2015.
  • Ward, E., G. Stokes, and K. Tucker, Rock of Ages. The Rolling Stone History of Rock and Roll, New York, Rolling Stone Press, Summit Books, Distributed by Simon & Schuster, 1986.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Klāss Vāvere "Džons Meiols". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 25.09.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4033 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana