AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 14. janvārī
Benedikts Kalnačs

20. gs. Lietuvas teātris

(angļu 20th century Lithuanian theatre, vācu das litauische Theater des 20. Jahrhunderts, franču théâtre lituanien au XXe siècle, krievu литовский театр XX века)
Lietuvas teātris 20. gs. izveidojās un pakāpeniski nostiprinājās kā profesionāli attīstīts mākslas veids, kam sākotnēji bija nacionālās pašapziņas nostiprināšanas un kultūrvides veidošanas nozīme, savukārt gadsimta pēdējā ceturksnī tas ieguva arī starptautisku atpazīstamību, aktīvi iekļaujoties Eiropas teātra procesos

Saistītie šķirkļi

  • 19. gs. Eiropas teātris
  • 19. gs. Skandināvijas nacionālie teātri
  • drāma
  • padomju teātris
  • teātris Amerikas Savienotajās Valstīs 20. gs.
  • teātris Igaunijas teritorijā 19. gs.
Joza Gruša traģēdijas "Herkus Mants" iestudējums. Lietuvas Nacionālais drāmas teātris, 1957. gads.

Joza Gruša traģēdijas "Herkus Mants" iestudējums. Lietuvas Nacionālais drāmas teātris, 1957. gads.

Avots: epaveldas.lt/Lietuvos dailės muziejus, LTMKM_T3.1-3089-32.

Satura rādītājs

  • 1.
    Veidošanās, attīstība
  • 2.
    Galvenās iezīmes
  • 3.
    Nozīmīgākie autori un darbi
  • 4.
    Nozīmīgākās iestādes un pētnieki
  • Multivide 5
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Veidošanās, attīstība
  • 2.
    Galvenās iezīmes
  • 3.
    Nozīmīgākie autori un darbi
  • 4.
    Nozīmīgākās iestādes un pētnieki
Veidošanās, attīstība

Lietuviešu teātra aizsākumi saistīti ar nacionālās kustības attīstību 19. gs. otrajā pusē, kas risinājās politiski nelabvēlīgos apstākļos, kad lietuviešiem bija liegta drukas un pulcēšanās brīvība. Pirmās izrādes varēja notikt tikai tā dēvētajos slepenajos lietuviešu vakaros, kas aptuveni kopš 1885. gada tika sarīkoti galvenokārt lauku apvidos, liekot pamatus amatieru teātrim. Minētās aktivitātes faktiski ietvēra primitīvus pašdarbības koncertus, taču šī iniciatīva stiprināja nācijas pašapziņu un veidoja skatuves kultūras izpratnes aizsākumus.    

20. gs. sākumā teātris guva iespēju darboties politiski labvēlīgākā situācijā, un kopš 1904. gada Lietuvas pilsētās pakāpeniski veidojās kultūras biedrību tīkls, kuru aktivitātēs nozīmīga vieta bija arī amatieru teātra trupām. Šajās biedrībās darbojās pirmie lietuviešu teātra režisori un aktieri, kam gan vēl trūka speciālas izglītības. Vairāki jaunie intelektuāļi uzsāka studijas teātra skolās Maskavā un Pēterburgā, un viņu iegūtās zināšanas vēlāk kļuva par pamatu tālākajai lietuviešu teātra attīstībai. 

Profesionāls teātris Lietuvā izveidojās 20. gs. 20. un 30. gadu periodā, un par tā aizsākumu uzskatāma Valsts teātra (Valstybės teatras) nodibināšana starpkaru perioda galvaspilsētā Kauņā 1920. gadā. Šī teātra pirmais vadītājs bija Jozs Vaičkus (Juozas Vaičkus). Būtiska nozīme skatuves mākslas attīstībā bija režisoram Borisam Dauguvietim (Borisas Dauguvietis), Konstantīnam Glinskim (Konstantinas Glinskis), Antanam Sutkum (Antanas Sutkus) un kopš 1929. gada arī Andrjum Olekam-Žilinskim (Andrius Oleka-Žilinskas). Viņu Krievijā gūtie iespaidi bija saistīti ar modernākajām šī perioda skatuves mākslas tendencēm, iezīmējot pakāpenisku atteikšanos no psiholoģiskas aktierspēles un estētisku eksperimentu daudzveidības. Valsts teātrī ar panākumiem tika uzvestas izcilo lietuviešu autoru Vinca Krēves-Mickēviča (Vincas Krėvė-Mickievičius), Baļa Srogas (Balys Sruoga), kā arī Petra Vaičūna (Petras Vaičiūnas) lugas, kas šajā periodā tika parādītas arī atkārtotās viesizrādēs Latvijas Nacionālajā teātrī Rīgā. Valsts teātris saglabāja noteicošo lomu Lietuvas teātra procesā līdz pat 30. gadu beigām, kad vienlaikus sāka veidoties plašāks profesionālo teātru tīkls, kas pakāpeniski aptvēra arī Šauļus, Klaipēdu un citas pilsētas.

Padomju okupācijas periodā, sākot jau no 1940. gada, teātrim bija valsts finansējums, taču to spēcīgi ietekmēja gan ideoloģiski ierobežojumi, gan politiskas represijas, kas bieži bija vērstas pret ievērojamākajiem un talantīgākajiem skatuves māksliniekiem. 1940. gada oktobrī tika izveidots Valsts teātris Lietuvas Padomju Sociālistiskās Republikas galvaspilsētā Viļņā, kas vēsturiski piedzīvojis vairākus nosaukumus, un mūsdienās turpina darbu kā Lietuvas Nacionālais drāmas teātris (Lietuvos nacionalinis dramos teatras). Tā nozīmīgākie vadītāji līdz valstiskās neatkarības atjaunošanai bija Romualds Juknēvičs (Romualdas Juknevičius), Boriss Dauguvietis un Henriks Vancēvičs (Henrikas Vancevičius), veidojot Drāmas teātri par vienu no nozīmīgākajām skatuvēm, kur daudz izrādīti arī oriģināldramaturģijas darbi. Nozīmīgs pavērsiena punkts teātra attīstībā Lietuvā bija saistīts ar H. Vancēviča veikto Joza Gruša (Juozas Grušas) traģēdijas “Herkus Mants” (Herkus Mantas) iestudējumu 1957. gadā, kas atjaunoja vēstures traģiskas interpretācijas iespējamību. Pakāpeniski nostiprinājās vairāki kvalitatīvi skatuves mākslas kolektīvi, un profesionāli teātri darbojās piecās lielākajās pilsētās: Viļņā, Kauņā, Šauļos, Paņevežā un Klaipēdā. Tajos veidojās izcili aktieri, piemēram, Reģimants Adomaitis (Regimantas Adomaitis), kurš strādāja Kauņā un no 1967. gada Lietuvas Nacionālajā drāmas teātrī.

Par vienu no spilgtākajiem kolektīviem 20. gs. 60. un 70. gadu periodā kļuva Paņevežas Drāmas teātris (Dramos teatras), kura vadībā 1959. gadā oficiāli atgriezās režisors Jozs Miltinis (Juozas Miltinis). Viņš 30. gados bija mācījies režisora Šarla Dilēna (Charles Dullin) studijā Parīzē, savukārt 1938. un 1939. gadā uzturējās Anglijā, kļūstot par vienu no erudītākajiem lietuviešu skatuves māksliniekiem. Darbu Paņevežas teātrī J. Miltinis uzsāka jau Otrā pasaules kara gados, taču 1954. gadā tika no amata atbrīvots, tomēr turpināja slepus strādāt pie iestudējumu veidošanas. J. Miltina veidotie uzvedumi bija stilistiski atšķirīgi, taču to kopējās iezīmes bija augstvērtīgs literārais materiāls, filozofiskās domas vēriens un tēlu psiholoģisko attiecību niansētība. 

Skatuves mākslas novatorismu spilgti atklāja Viļņas Valsts Jaunatnes teātrī (Valstybinis jaunimo teatras) veidotie režisora Eimunta Nekrošus (Eimuntas Nekrošius) iestudējumi, kas teātrī tapa laika posmā no 1979. līdz 1993. gadam. Izbaudot teātra vadītājas Daļas Tamuļēvičutes (Dalia Tamulevičiūtė) sekmēto radošo brīvību, E. Nekrošus ilgstošā mēģinājumu procesā attīstīja spilgti tēlainu metaforiskā teātra modeli, kura izcilākās izpausmes bija kirgīzu rakstnieka Čingiza Aitmatova (Чыңгыз Айтматов) krievu valodā sarakstītā romāna “Un garāka par mūžu diena ilgst” (И дольше века длится день, 1980) dramatizējuma iestudējums 1983. gadā un Antona Čehova (Антон Павлович Чехов) lugu “Tēvocis Vaņa” (Дядя Ваня, 1897) un “Trīs māsas” (Три сестры, 1901) uzvedumi attiecīgi 1986. gadā un 1995. gadā. E. Nekrošus izrādes padarīja Lietuvas teātri starptautiski atpazīstamu un veicināja viņa, bet vēlāk arī citu režisoru aktīvo darbību ārvalstīs. Šo uzvedumu tapšanu sekmēja kolektīva ieinteresētība, un par izrāžu faktiskajiem līdzautoriem kļuva aktieri Aļģirds Latēns (Algirdas Latėnas), Kosts Smorigins (Kostas Smoriginas), Vlads Bagdons (Vladas Bagdonas), komponists Fausts Latēns (Faustas Latėnas) un citi. 1998. gadā E. Nekrošus sāka vadīt paša dibināto projektu teātri “Mākslas forts” (Meno fortas), turpinot jau iepriekš uzsākto viesizrāžu un festivālu dalības praksi.  

Pēc valstiskās neatkarības atjaunošanas spilgtu lietuviešu poētiskā teātra turpinājumu savā 1990. gadā dibinātajā Viļņas Valsts Mazajā teātrī (Valstibinis Vilniaus Mažasis teatras) veidoja režisors Rims Tumins (Rimas Tuminas), kurš no 1995. gada līdz 1999. gadam bija arī Lietuvas Nacionālā drāmas teātra mākslinieciskais vadītājs. 

Jaunās paaudzes skatītājus 20. gs. 90. gadu sākumā piesaistīja režisora Oskara Koršunova (Oskaras Koršunovas) spilgtie un pretenciozie laikmetīgās ārzemju dramaturģijas iestudējumi. Lai pilnvērtīgi un neatkarīgi varētu realizēt mākslinieciskās ieceres, režisors 1998. gadā Viļņā izveidoja savu un savu domubiedru teātri OKT.

Aktīvu iesaisti starptautiskajā teātra dzīvē 20. gs. nogalē sekmēja arī Lietuvā organizētie avangarda teātra festivāli, kas izpelnījās gan skatuves profesionāļu, gan intelektuālās publikas interesi. 

Galvenās iezīmes

Lietuvas 20. gs. profesionālajai skatuves mākslai sākotnēji nozīmīga bija krievu psiholoģiskā teātra ietekme, tomēr pakāpeniski stilistiskās pieejas tika dažādotas. Svarīga nozīme teātra veidošanās procesā bija arī dzejas drāmām, kuru sižetos nereti tika izmantota Lietuvas vēstures tematika. 20. un 30. gadu periodā veidojās stabils teātra repertuārs, un iestudējumos, bieži vien komēdijas žanrā, tika skartas arī atpazīstamas sadzīviskas tēmas. Pēc Otrā pasaules kara lietuviešu teātri ietekmēja sociālistiskā reālisma prasības. To pārvarēšana ir saistāma gan ar jaunu pieeju vēstures interpretācijai, gan ar sociāli aktīvu skatījumu uz laikmeta problēmām.

Režisoru un autoru paaudze, kura darbojās 60. un 70. gados, piedāvāja estētiski daudzveidīgu pieeju teātra mākslai. Tika turpināta poētiskās drāmas tradīcija, kas īpaši spilgti izpaudās Vinca Mīkolaiša-Putina (Vincas Mykolaitis-Putinas), J. Gruša un Justīna Marcinkēviča (Justinas Marcinkevičius) lugu izrādēs, taču vienlaikus vērība tika pievērsta absurda drāmas un teātra elementu izmantojumam. Spilgts šī virziena darbs bija režisora Jona Juraša (Jonas Jurašas) Kauņas Valsts drāmas teātrī (Kauno valstybinis dramos teatras) veidotais Kaža Sajas (Kazys Saja) lugas “Mamutu medības” (Mamutų medžioklė) uzvedums 1968. gadā.

20. gs. ceturtajā ceturksnī aktualizējās metaforiskā teātra jēdziens, savukārt tā pēdējā desmitgadē nozīmīgi kļuva jaunās paaudzes režisoru un autoru ekspresīvi iestudējumi, kuru veidotājus nodarbināja pārmaiņu laikmeta sociālās aktualitātes.

Nozīmīgākie autori un darbi

Lietuvas profesionālā teātra veidotāji bija B. Dauguvietis, K. Glinskis, nedaudz vēlāk arī A. Oleka-Žilinsks, kuri skatuves izglītību bija guvuši Krievijā. A. Oleka-Žilinsks Kauņas Valsts drāmas teātrī aktīvi sadarbojās ar izcilo krievu aktieri Mihailu Čehovu (Михаил Павлович Чехов), kurš Lietuvā strādāja 20. gs. 30. gadu vidū. Pēc Otrā pasaules kara spilgts lietuviešu teātra režijas meistars bija J. Miltinis, kurš Paņevežas teātri padarīja par vienu no skatuves mākslas procesa līderiem. Disidentiskas iezīmes atklājās vairākos J. Juraša iestudējumos, un 20. gs. 70. gadu sākumā režisors bija spiests dzimteni atstāt. 20. gs. 80. gadu režijas izcilākā personība Lietuvas režijā bija E. Nekrošus, savukārt 20. gs. nogalē par procesa līderiem kļuva režisori O. Koršunovs un R. Tumins. Nozīmīgākais lietuviešu dramaturģijas pārstāvis šajā periodā bija Marjus Ivaškēvičs (Marius Ivaškevičius).

Nozīmīgākās iestādes un pētnieki

Aktīva Lietuvas teātra pētniecība mūsdienās izvērsta Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmijā (Lietuvos muzikos ir teatro akademija), kur strādā Ramune Marcinkevičūte (Ramunė Marcinkevičiutė) un Rasa Vasinauskaite (Rasa Vasinauskaitė), kā arī Kauņas Vītauta Dižā Universitātē (Vytauto Didžiojo Universitetas), kur nozares vadītāja Jurgita Staniškīte (Jurgita Staniškytė) ieguvusi arī starptautisku ievērību. Nozīmīga loma teātra procesu izvērtējumā bijusi daudziem zinātniekiem un kritiķiem, to skaitā vairāku Lietuvas teātra vēstures izdevumu sastādītājai Irēnai Aleksaitei (Irena Aleksaitė), Audronei Girdzijauskienei (Audronė Girdzijauskienė), Edgaram Klīvim (Edgaras Klivis) un citiem. 

Multivide

Joza Gruša traģēdijas "Herkus Mants" iestudējums. Lietuvas Nacionālais drāmas teātris, 1957. gads.

Joza Gruša traģēdijas "Herkus Mants" iestudējums. Lietuvas Nacionālais drāmas teātris, 1957. gads.

Avots: epaveldas.lt/Lietuvos dailės muziejus, LTMKM_T3.1-3089-32.

Ugunsgrēks Valsts teātrī. Lietuva, 1931. gads.

Ugunsgrēks Valsts teātrī. Lietuva, 1931. gads.

Fotogrāfe Veronika Šleivytė. Avots: limis.lt/Kupiškio etnografijos muziejus, KEM GEK 16065.

Paņevežas Drāmas teātra kolektīvs. Paņeveža, 28.09.1954.

Paņevežas Drāmas teātra kolektīvs. Paņeveža, 28.09.1954.

Avots: epaveldas.lt/Panevėžio apskrities G.Petkevičaitės-Bitės viešoji biblioteka, F70-848.

Eimunta Nekrošus. Milāna, Itālija, 2007. gads.

Eimunta Nekrošus. Milāna, Itālija, 2007. gads.

Fotogrāfs Leonardo Cendamo. Avots: Getty Images, 1129601923.

Aina no Eimunta Nekrošus iestudējuma "Kuces bērni" (Сукины дети) Majakovska teātrī (Московский Академический театр им. Вл. Маяковского) pēc Sauļus Šaltenis (Saulius Šaltenis) tāda paša nosaukuma noveles. Maskava, 15.10.2019.

Aina no Eimunta Nekrošus iestudējuma "Kuces bērni" (Сукины дети) Majakovska teātrī (Московский Академический театр им. Вл. Маяковского) pēc Sauļus Šaltenis (Saulius Šaltenis) tāda paša nosaukuma noveles. Maskava, 15.10.2019.

Fotogrāfs Sergei Bobylev. Avots: TASS via Getty Images, 1176008976.

Joza Gruša traģēdijas "Herkus Mants" iestudējums. Lietuvas Nacionālais drāmas teātris, 1957. gads.

Avots: epaveldas.lt/Lietuvos dailės muziejus, LTMKM_T3.1-3089-32.

Saistītie šķirkļi:
  • 20. gs. Lietuvas teātris
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • 19. gs. Eiropas teātris
  • 19. gs. Skandināvijas nacionālie teātri
  • drāma
  • padomju teātris
  • teātris Amerikas Savienotajās Valstīs 20. gs.
  • teātris Igaunijas teritorijā 19. gs.

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Aleksaite, I., ‘Lietuvas režija (1900–1945). Galvenās tendences’, Radzobe S. (sast., zin. red.), 20. gadsimta teātra režija pasaulē un Latvijā, Rīga, Jumava, 2002, 186.–209. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Aleksaitė, I. (red.), Lietuvių teatro istorija. Antroji knyga 1935–1940, Vilnius, KFMI, 2002.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Aleksaitė, I. (sast.), Lietuvių teatro istorija. Trečioji knyga 1970–1980, Vilnius, KFMI, 2006.
  • Aleksaitė, I. (sast.), Lietuvių teatro istorija. Ketvirtoji knyga 1980–1990, Vilnius, KFMI, 2009.
  • Girdzijauskaitė A. (sud.), Lietuvių teatro istorija. Pirmoji knyga 1929–1935, Vilnius, KMI, 2000.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Benedikts Kalnačs "20. gs. Lietuvas teātris". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/37656-20-gs-Lietuvas-te%C4%81tris (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/37656-20-gs-Lietuvas-te%C4%81tris

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana