Speciālajā izglītībā nozīmīga ir izglītošanas metožu diagnostikas pilnveide. Speciālajai izglītībai ir cieša saikne ar citām pedagoģijas apakšnozarēm (pirmsskolas izglītību, pamatizglītību), kā arī ar logopēdiju, psiholoģiju, medicīnu, valodniecību un citām zinātņu nozarēm.
Latvijā speciālā izglītība ir bērniem ar redzes, dzirdes traucējumiem, valodas traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, smagām somatiskajām slimībām, kustību un balsta aparāta traucējumiem, garīgās veselības slimībām un mācīšanās traucējumiem (pirmsskolas vecumā – jauktiem attīstības traucējumiem). Bērnu speciālās izglītības vajadzības nosaka pedagoģiski medicīniskās komisijas, kas iesaka vēlamo izglītības programmu, ko bērns var apgūt gan speciālās izglītības iestādēs, gan vispārējās izglītības iestādēs ar nosacījumu, ka bērnam tiek nodrošināts viņa vajadzībām atbilstošs atbalsts.