AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 16. jūlijā
Dace Lamberga

Fridrihs Milts

(21.12.1906. Rīgā–05.11.1993. Ņujorkā, Amerikas Savienotajās Valstīs, ASV)
latviešu gleznotājs, zīmētājs, nama pārzinis

Saistītie šķirkļi

  • Elles ķēķis
  • glezniecība Latvijā
  • Kārlis Padegs
  • māksla Latvijā
  • mākslas zinātne Latvijā
  • Oto Skulme
  • tēlotāja māksla
  • Uga Skulme
Fridrihs Milts. "Ainava ar vējdzirnavām". 1935.–1939. gads.

Fridrihs Milts. "Ainava ar vējdzirnavām". 1935.–1939. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Sasniegumu nozīme
  • 5.
    Apbalvojumi
  • Multivide 13
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Sasniegumu nozīme
  • 5.
    Apbalvojumi
Kopsavilkums

Pēc Latvijas Mākslas akadēmijas beigšanas F. Milta vārdu drīz vien ievēroja kritiķi, un reprezentatīvajā albumā “Latvijas tēlotājas mākslas pieci gadi: 1934–1939” Jānis Siliņš devis lakonisku raksturojumu: “Neraugoties uz zināmām svārstībām, savos meklējumos kā tematiskā, tā formālā ziņā panākumus uzrāda Fridrihs Milts, tēlodams gan ainavas, gan žanrus, veidojot izteiksmīgus zemnieciskus tipus.” Otrā pasaules kara bēgļu gaitas aizveda mākslinieku uz Ņujorku, kur, dzīvojot lielpilsētas centra rajonā Elles ķēķis (Hell’s Kitchen) un iepazīstot pasaules mākslas jaunumus, viņa rokraksts izmainījās krasi atšķirīgā novatoriskā virzienā.

Izglītība

F. Milts dzimis amatnieka Miķeļa un viņa sievas Trīnes ģimenē Pārdaugavā. Viņš mācījās Rīgas 4. pamatskolā Āgenskalnā, kā arī apmeklēja Ludolfa Liberta un Kārļa Miesnieka studiju. 1923. gadā iestājās Latvijas Mākslas akadēmijā kā brīvklausītājs, 1929. gadā beidza IV kursu un tika uzņemts Jāņa Roberta Tillberga Figurālās glezniecības meistardarbnīcā. 1932. gadā F. Milts absolvēja Ģederta Eliasa Figurālās glezniecības meistardarbnīcu ar diplomdarbu “Kafejnīcā”, vienīgi bez tiesībām uz diplomu, jo neieguva vidējo izglītību.

Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība

1932. gadā F. Milts pirmo reizi piedalījās izstādē, bet 1933.–1938. gadā izstādījās grupas “Zaļā vārna” skatēs. Gleznotājs pievērsās tā laika Latvijas mākslā īpaši veicinātajai lauku dzīves tematikai (“Tīrumā”, 30. gadu sākums; “Pie ratiņa”, 1935; “Mājup”, 1938). Kritikas ievērību guva glezna “Jūrnieks” (“Ermonists”, 1933) ar bravūrīgu ostmalas tipāžu. Brīvāks, pludinājumam līdzīgs triepiens valda pelēcinātajos laukskatos ar koku puduriem, ceļiem un ūdeņiem (“Pagalms”, 1935; “Rīts pie upes”, 1935; “Ainava ar kuģi”, 1936; “Ainava ar vējdzirnavām”, 1935–1939; “Rēzeknes ainava”, 1939). 40. gados F. Milts pievērsās pasteļglezniecībai, kurā fascinē netverami vieglais krītiņa pieskāriens (“Pašportrets”, 1940; “Puķes”, 1940; “Divi modeļi”, ap 1940; “Sēdošs modelis”, 1940). Kritiķiem viņa darbi pat raisīja asociācijas ar franču impresionista Edgara Degā (Edgar Degas) rotaļīgajām impresijām.

Otrā pasaules kara beigās 1944. gadā F. Milts ar ģimeni devās bēgļu gaitās no Liepājas ar vācu transporta kuģi uz Dancigu (mūsdienās Gdaņska, Polija) un 1945.–1951. gadā dzīvoja bēgļu nometnē Lībekā britu zonā. 1949. gadā piedalījās Starptautiskās bēgļu aprūpes organizācijas (International Refugee Organisation, IRO) rīkotajās Bēgļu mākslas izstādēs Amsterdamā, Hāgā un Parīzē. 1951. gadā F. Milts pārceļoja uz ASV, apmetās uz dzīvi Ņujorkā un strādāja par “superu” jeb mājas uzraugu Elles ķēķa rajonā Manhetenā. Viņa darbnīca kļuva par leģendāru latviešu radošās bohēmas vietu, kur nereti tikās vairāk nekā trīsdesmit ciemiņi, to vidū dzejnieki Linards Tauns, Gunārs Saliņš, Jānis Krēsliņš, kā arī jaunās paaudzes gleznotāji Edvīns Strautmanis un Sigurds Vīdzirkste.

1954. gadā Ņujorkas latviešu mākslinieki nodibināja grupu, ko F. Milts vadīja no 1955. gada līdz 50. gadu beigām un 1983.–1991. gadā. 1957. gadā kopā ar Augustu Annusu, Jāni Gaili un Mārtiņu Krūmiņu sarīkoja četru mākslinieku izstādi 4 Art Exhibition Klīvlendā, sākot turneju pa trīsdesmit septiņām ASV un Kanādas pilsētām. Pēdējā izstāde notika 1966. gadā Stokholmā, Zviedrijā.

Salīdzinājumā ar Latvijas posma manierīgi smalko estētismu, aiz okeāna F. Milta daiļrade spēcīgi izmainījās, pavēršoties formu vienkāršojuma virzienā. Kādu laiku viņu saistīja Anrī Matisa (Henri Matisse), Amedeo Modiļjani (Amedeo Modigliani), Žorža Braka (Georges Braque) glezniecība, laikmetīgā meksikāņu māksla, spēcīgi iespaidoja novatoriskajās Ņujorkas galerijās redzētais. Eksperimentējot ar dažādām formas deformācijām, viņa rokraksts kļuva emocionāli nervozs ar izteiktu improvizāciju (“Zilganpelēkais portrets”, 50./60. gadu mija). Neraugoties uz mājas pārvaldnieka slodzi, F. Milts gleznoja intensīvi un zīmēja katru dienu, “lai aci un roku turētu kārtībā”.

1967. gadā pavērsienu uz temperamentīgu krāsainību F. Milta glezniecībā izraisīja Meksikas ceļojums, kas paletē ienesa dzelteno, sarkano un oranžo, iemūžinot kvēlās saules gaismas sakaitēto atmosfēru. Vairākkārt gleznoti izteiksmīgie meksikāņu tipāži (“Vīrs ar pīpi”, ap 1967.–1970. gadu; “Meksikānis”, ap 1971. gadu) un ainavas ar melnu kontūru savaldītām oranžām klintīm (“Smilšu kalni Meksikā”, 1968). Ekspresīvajā kompozīcijā “Cūkas” (1967) spoži sarkana saule apspīd tumšus cūku siluetus un Vidzemes riju pamalē. Pakāpeniski F. Milts atgriezās pie harmonijas, sievietes atveidojuma lakoniskajā stilizācijā, izceļot siluetu, līniju, ritmiku un izteiksmes minimālismu (“Sēdošs akts”, 1971; “Sievietes ar sauli”, 1970).

Palaikam viņš gleznoja konstruktīvi būvētas, smagnējas klusās dabas ar augļiem un pudelēm, ainavas ar ostas ūdeņiem, taču īpašu vietu ieņēma Ņujorkas augstceltņu cikls, gleznots skatījumā no augšas. 1963. gadā Anšlavs Eglītis sajūsminājās, ka Manhetenas debesskrāpjus “varēja gleznot reālists un arī galējs abstraktais ekspresionists, jo namu masīvu gaismēnām izraibinātie sačupojumi tieši risināja visādas abstraktas vīzijas.” Kompozīcijā “Manhetena” (ap 1975. gadu) radīts ģeometrizēti stilizēts Ņujorkas centra tēls, bet 1988. gada ainavu virkne atklāj fascinējošā debesskrāpju pūžņa glezniecisku kvintesenci.

F. Milta darbi atrodas Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā un privātās kolekcijās Latvijā un ASV.

Fridrihs Milts. "Jūrnieks" ("Ermonists"). 1933. gads.

Fridrihs Milts. "Jūrnieks" ("Ermonists"). 1933. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Fridrihs Milts. "Pie ratiņa". 1935. gads.

Fridrihs Milts. "Pie ratiņa". 1935. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Fridrihs Milts. "Rīts pie upes". 1935. gads.

Fridrihs Milts. "Rīts pie upes". 1935. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Fridrihs Milts. "Pašportrets". 1940. gads.

Fridrihs Milts. "Pašportrets". 1940. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Fridrihs Milts. "Cūkas". 1967. gads.

Fridrihs Milts. "Cūkas". 1967. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Filipa Kļaviņa privātkolekcija.

Fridrihs Milts. Ņujorka, 1989. gads.

Fridrihs Milts. Ņujorka, 1989. gads.

Fotogrāfs Gunārs Janaitis.

Fridrihs Milts. "Ņujorka". 1969. gads.

Fridrihs Milts. "Ņujorka". 1969. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Filipa Kļaviņa privātkolekcija.

Fridrihs Milts. "Pašportrets". Ap 1975. gadu.

Fridrihs Milts. "Pašportrets". Ap 1975. gadu.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Filipa Kļaviņa privātkolekcija.

Fridrihs Milts. "Zilā Ņujorka". 20. gs. 70. gadi.

Fridrihs Milts. "Zilā Ņujorka". 20. gs. 70. gadi.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Filipa Kļaviņa privātkolekcija.

Sasniegumu nozīme

F. Milts, tāpat kā daudzi viņa paaudzes latviešu mākslinieki, kuri pirmskara Latvijā bija pieteikuši sevi kā nopietnus māksliniekus, jaunās mītnes zemes – ASV – mākslā nespēja gūt ievērību, taču tautiešu un kolēģu vidē viņa daiļrade tika atzinīgi novērtēta. Gleznotājs ir piemērs, kā salīdzinoši tradicionāli radoša personība jaunas informācijas iespaidā var izveidoties par spilgtu izteiksmes veida novatoru. F. Milta stilistiski daudzveidīgais mantojums apliecina nemitīgu un neatlaidīgu meklējumu pilnu mūžu, un savu pārliecību mākslinieks paudis ar vārdiem: “Esmu latvietis, jūtu kā latvietis, un mana glezniecība ir latviska. Man ir divas dzimtenes – Elles ķēķis un Latvija.”

Apbalvojumi

1944. gadā piešķirta Latvijas Kultūras fonda prēmija, 1960. gadā – Ziemeļamerikas Latviešu kultūras fonda goda balva. 

Multivide

Fridrihs Milts. "Jūrnieks" ("Ermonists"). 1933. gads.

Fridrihs Milts. "Jūrnieks" ("Ermonists"). 1933. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Fridrihs Milts. "Pie ratiņa". 1935. gads.

Fridrihs Milts. "Pie ratiņa". 1935. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Fridrihs Milts. "Rīts pie upes". 1935. gads.

Fridrihs Milts. "Rīts pie upes". 1935. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Fridrihs Milts. "Ainava ar vējdzirnavām". 1935.–1939. gads.

Fridrihs Milts. "Ainava ar vējdzirnavām". 1935.–1939. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Fridrihs Milts. "Pašportrets". 1940. gads.

Fridrihs Milts. "Pašportrets". 1940. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Fridrihs Milts. "Divi modeļi". Ap 1940. gadu.

Fridrihs Milts. "Divi modeļi". Ap 1940. gadu.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Fridrihs Milts. "Cūkas". 1967. gads.

Fridrihs Milts. "Cūkas". 1967. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Filipa Kļaviņa privātkolekcija.

Fridrihs Milts. Ņujorka, 1989. gads.

Fridrihs Milts. Ņujorka, 1989. gads.

Fotogrāfs Gunārs Janaitis.

Fridrihs Milts. "Ņujorka". 1969. gads.

Fridrihs Milts. "Ņujorka". 1969. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Filipa Kļaviņa privātkolekcija.

Fridrihs Milts. "Pašportrets". Ap 1975. gadu.

Fridrihs Milts. "Pašportrets". Ap 1975. gadu.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Filipa Kļaviņa privātkolekcija.

Fridrihs Milts. "Sievietes ar sauli”. 1970. gads.

Fridrihs Milts. "Sievietes ar sauli”. 1970. gads.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Filipa Kļaviņa privātkolekcija.

Fridrihs Milts. "Zilā Ņujorka". 20. gs. 70. gadi.

Fridrihs Milts. "Zilā Ņujorka". 20. gs. 70. gadi.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Filipa Kļaviņa privātkolekcija.

Fridrihs Milts. "Manhetena". Ap 1975. gadu.

Fridrihs Milts. "Manhetena". Ap 1975. gadu.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Filipa Kļaviņa privātkolekcija.

Fridrihs Milts. "Jūrnieks" ("Ermonists"). 1933. gads. Audekls, eļļa. 79 x 65 cm.

Fotogrāfs Normunds Brasliņš. Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Saistītie šķirkļi:
  • Fridrihs Milts
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • Elles ķēķis
  • glezniecība Latvijā
  • Kārlis Padegs
  • māksla Latvijā
  • mākslas zinātne Latvijā
  • Oto Skulme
  • tēlotāja māksla
  • Uga Skulme

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Bulmanis, N., No vienas puses tā... refleksijas par mākslu trimdā, Latvijā un pasaulē, Rīga, Mansards, 2010, 25.–27., 349.–359. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lamberga, D. (sast.), Latviešu māksla trimdā, Katalogs, Rīga, Neputns, 2013, 26.–27., 85.–86., 232., 236., 239., 243., 244. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lamberga, D. (sast.), Fridrihs Milts, Rīga, Neputns, 2017.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Siliņš, J., Glezniecība, Latvijas tēlotājas mākslas pieci gadi: 1934–1939, Rīga, Latvijas Rakstu un mākslas kamera, 1939, 28., 37., XX lpp.
  • Siliņš, J., Latvijas māksla: 1915–1940, II sēj., Stokholma, Daugava, 1990,176.–188. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Šturma, E., 50 gadus mākslai pa pēdām, Rīga, Mansards, 96., 170.–179. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Dace Lamberga "Fridrihs Milts". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/55630-Fridrihs-Milts (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/55630-Fridrihs-Milts

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana