AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 16. janvārī
Ligita Stramkale

nozaru pedagoģija

(angļu branch pedagogy, vācu Bereich Pädagogik, franču branche de pédagogie, krievu oтраслевая педагогика)
pedagoģijas apakšnozare, kas pēta konkrētas nozares audzināšanas un izglītības institūciju pedagoģiskos procesus

Saistītie šķirkļi

  • augstskolas pedagoģija
  • pedagoģija
  • pedagoģija Latvijā
  • skolas pedagoģija
  • speciālā pedagoģija
  • vispārīgā pedagoģija

Nozares un apakšnozares

pedagoģija
  • augstskolas pedagoģija
  • nozaru pedagoģija
  • pieaugušo izglītība
  • psiholoģiskā pedagoģija
  • skolas pedagoģija
  • sociālā pedagoģija
  • speciālā pedagoģija
  • vispārīgā pedagoģija
Kaujas mākslas instruktors demonstrē uzbrukuma pašaizsardzības tehniku studentiem. Belgrada, Serbija, 13.10.2019.

Kaujas mākslas instruktors demonstrē uzbrukuma pašaizsardzības tehniku studentiem. Belgrada, Serbija, 13.10.2019.

Avots: Shutterstock.com. 

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Galvenās pētniecības metodes
  • 3.
    Īsa vēsture
  • 4.
    Galvenās pētniecības iestādes
  • 5.
    Nozīmīgākie pētnieki un periodiskie izdevumi
  • Multivide 1
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Galvenās pētniecības metodes
  • 3.
    Īsa vēsture
  • 4.
    Galvenās pētniecības iestādes
  • 5.
    Nozīmīgākie pētnieki un periodiskie izdevumi
Kopsavilkums

Nozaru pedagoģija atspoguļo pedagoģijas zinātnes loģiku. Tā pamatojas uz vispārīgās pedagoģijas zinātniskajām atziņām. Nozaru pedagoģijas pētījumi balstās uz pedagoģijas metodoloģijas pamatiem, pedagoģiskās domas un mācību iestāžu attīstības vēsturi, vispārīgās didaktikas un audzināšanas teorijām un konkrētas nozares izglītības politiku.

Galvenās pētniecības metodes

Nozaru pedagoģijā izmantoto pētīšanas metožu efektivitāti nosaka pētījuma metodoloģiskais pamatojums – tiek izmantotas pedagoģijas zinātnē vispārpieņemtās pētīšanas metodes. Piemēram, teorētiskās pētīšanas metodes (zinātniskās literatūras analīze, dokumentu analīze u. c.), empīriskās datu vākšanas metodes (novērošana, intervija, anketaptauja u. c.), vēstures pētīšanas metodes (paradigmatiskā un analoģiskā salīdzināšana kāda procesa izpētei no pirmsākumiem, parādot tā attīstību), eksperimentālā pētījuma metode (pārbauda hipotēzi, pierāda cēloņsakarības starp parādībām), statistiskās datu apstrādes metodes (faktoru analīze, korelācijas koeficenta noteikšana un citas). Katrā no nozaru pedagoģijas apakšnozarēm tiek izstrādātas arī speciālas izpētes metodes. Piemēram, mākslas pedagoģijas izpētes metodes ir orientētas uz to, lai ar skaistā un estētiskā apguves līdzekļiem noteiktu un pilnveidotu pedagoģisko procesu, izzinātu tā likumsakarības un to īstenojumu daudzveidīgās darbības jomās. Medicīniskās pedagoģijas un sporta pedagoģijas pētījumos tiek izmantota antropometrija (cilvēka ķermeņa daļu mērīšanai), elektromiogrāfija (muskuļu biopotenciāla diagnostikai) un citas izpētes metodes.

Īsa vēsture

Nozaru pedagoģija radusies pedagoģijas zinātnes diferenciācijas un attīstības procesā. Pēc 17. gs., kad pedagoģija kļuva par patstāvīgu zinātnes nozari, sāka veidoties vairākas pedagoģijas jomas – didaktika, audzināšanas teorija un citas. Triju gadsimtu laikā pedagoģija kā zinātne paplašinājusies un papildinājusies ar jaunu saturu. 20. gs. sākumā par patstāvīgām pedagoģijas apakšnozarēm izveidojās ne tikai pirmsskolas un skolas pedagoģija, bet arī pirmās nozaru pedagoģijas apakšnozares, piemēram, arodpedagoģija un militārā pedagoģija. Nozaru pedagoģijas attīstība 20. gs. pamatojās uz sabiedrības sociāli ekonomisko nosacījumu un zinātniski tehniskā progresa sasniegumu vēsturiskajām izmaiņām. Nozaru pedagoģija īpaši strauji attīstījusies 20. gs. otrajā pusē, idejas bieži aizgūstot no attālām zinātnēm – mākslas, tehnikas un tautsaimniecības. Rezultātā izveidojušās vairākas patstāvīgas nozaru pedagoģijas apakšnozares: mākslas pedagoģija, mūzikas pedagoģija, sporta pedagoģija, deju pedagoģija, medicīniskā pedagoģija, inženierpedagoģija, reliģijas pedagoģija, vides pedagoģija, juridiskā pedagoģija.

Nozaru pedagoģijas apakšnozares vēsturiski veidojušās nevienmērīgi, savstarpēji integrējoties ar citām zinātnes nozarēm. Mūsdienās kļūst aktuāla jauna nozaru pedagoģijas apakšnozare – mediju pedagoģija. Tā ienes būtiskas pārmaiņas skolas dzīvē un sabiedrībā.

Galvenās pētniecības iestādes

Pētījumi nozaru pedagoģijā tiek veikti augstskolās un zinātniskās pētniecības iestādēs visā pasaulē. Piemēram, Ilinoisas Universitātē Urbanā–Šampaņā (University of Illinois at Urbana–Champaign) un Hārvarda Universitātē (Harvard University) Amerikas Savienotajās Valstīs.

Nozīmīgākie pētnieki un periodiskie izdevumi

Katrā no nozaru pedagoģijas apakšnozarēm ir savi izcili pētnieki, piemēram, sporta pedagoģijā – Lens Almonds (Len Almond), un periodiskie izdevumi, piemēram, mūzikas pedagoģijā – žurnāls Journal of Research in Music Education (no 1953. gada, izdod Nacionālā mūzikas izglītības asociācija, National Association for Music Education).

Multivide

Kaujas mākslas instruktors demonstrē uzbrukuma pašaizsardzības tehniku studentiem. Belgrada, Serbija, 13.10.2019.

Kaujas mākslas instruktors demonstrē uzbrukuma pašaizsardzības tehniku studentiem. Belgrada, Serbija, 13.10.2019.

Avots: Shutterstock.com. 

Kaujas mākslas instruktors demonstrē uzbrukuma pašaizsardzības tehniku studentiem. Belgrada, Serbija, 13.10.2019.

Avots: Shutterstock.com. 

Saistītie šķirkļi:
  • nozaru pedagoģija
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • augstskolas pedagoģija
  • pedagoģija
  • pedagoģija Latvijā
  • skolas pedagoģija
  • speciālā pedagoģija
  • vispārīgā pedagoģija

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Alkin, M. C. (ed.), Encyclopedia of educational research, New York, Macmillan, Toronto, Maxwell Macmillan International, 1992.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Husén, T. and Postlethwaite, T.N. (ed.), The international encyclopedia of education, Oxford, Pergamon, 1995.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Jupp, V. (ed.), The Sage dictionary of social research methods, London, Thousand Oaks, Calif., Sage Publications, 2006.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Špona, A. un Čehlova, Z., Pētniecība pedagoģijā, Rīga, RaKa, 2004.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Ligita Stramkale "Nozaru pedagoģija". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/1210-nozaru-pedago%C4%A3ija (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/1210-nozaru-pedago%C4%A3ija

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana