AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2022. gada 30. decembrī
Benedikts Kalnačs

Brīvais teātris

(angļu Free Theatre, vācu das Freie Theater, franču Théâtre-Libre, krievu Свободный театр)
pirmais tā saucamais neatkarīgais teātris 19. gs. nogalē Rietumeiropā, kas izšķirīgi ietekmēja modernās skatuves mākslas veidošanos, pietuvinot to laikmetīgās realitātes atveidojumam un sniedzot novatorisku naturālisma dramaturģijas interpretāciju ar atbilstošiem režijas, scenogrāfijas un aktierspēles līdzekļiem

Saistītie šķirkļi

  • 19. gs. Eiropas teātris
  • Abatijas teātris
  • Brīvā skatuve
  • Dailes teātris, Parīze
  • Franču Komēdijas teātris
  • Maskavas Dailes teātris
  • Meiningenas teātris
  • Rēveles vācu teātris
  • Vanemuines teātris
  • Vācu teātris, Berlīne
Brīvā teātra afiša. Francija, 1892.–1893. gads.

Brīvā teātra afiša. Francija, 1892.–1893. gads.

Avots: Čikāgas Mākslas institūts (Art Institute of Chicago).

Satura rādītājs

  • 1.
    Īss kopsavilkums
  • 2.
    Īss teātra vēstures svarīgāko posmu pārskats, repertuāra raksturojums
  • 3.
    Ievērojami darbinieki
  • 4.
    Teātra ievērojamākie sasniegumi
  • Multivide 2
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Īss kopsavilkums
  • 2.
    Īss teātra vēstures svarīgāko posmu pārskats, repertuāra raksturojums
  • 3.
    Ievērojami darbinieki
  • 4.
    Teātra ievērojamākie sasniegumi
Īss kopsavilkums

Brīvais teātris tika dibināts 1887. gadā Parīzē pēc režisora Andrē Antuāna (André Antoine) iniciatīvas un savas darbības desmit gadu periodā (līdz 1896. gadam) īstenoja revolucionāras pārmaiņas skatuves mākslā. Tās skāra gan izrādes noformējumu, kurā tika uzsvērta nepieciešamība pēc līdzības ikdienas situācijām, gan režisora funkcijas teātrī, gan aktieru spēles veidu, kurā tika akcentēta ticamība un dabiskums. A. Antuāna īstenotā reforma izšķirīgi ietekmēja Eiropas teātra attīstību 20. gs.

Īss teātra vēstures svarīgāko posmu pārskats, repertuāra raksturojums

Brīvā teātra izveidošanās bija cieši saistīta gan ar skatuves mākslas attīstības tendencēm, gan atspoguļoja personisku iniciatīvu. Par nozīmīgu šīs trupas darbības priekšteci uzlūkojams Meiningenas teātris (Meininger Theater) un tā centieni panākt vienotu izrādes noformējumu un aktierspēles stilu, ko sekmēja režisora nozīmes izcelšana; ar šī teātra uzvedumiem A. Antuāns klātienē iepazinās 1888. gadā Briselē. Savukārt 19. gs. franču literatūrā tika panākts realitātes atveidojums un cilvēku psiholoģijas tēlojuma konkrētība līdz tam nebijušā pakāpē. Šie apstākļi rosināja un iedrošināja A. Antuānu, kurš strādāja kā ierēdnis gāzes fabrikā, ieinteresēt jaunās paaudzes literātus un aktierus ar ieceri izveidot eksperimentālu teātri Monmartrā, kura pieeja būtiski atšķirtos no tradicionālā repertuāra teātra piedāvājuma, kas galvenokārt bija orientēts uz izklaidi.

Pirms Brīvā teātra nodibināšanas A. Antuāns piedalījās Parīzes amatieru trupā, t. s. Gallu pulciņā (Cercle Gaulois), atšķirdamies ar spēles vienkāršību. Nodoms izveidot savu teātri radās arī saistībā ar vēlmi strādāt ar atšķirīgu repertuāru, iekļaujot tajā jauno franču autoru lugas, kā arī prozas tekstu dramatizējumus. Brīvā teātra darbībā iezīmējās trīs secīgi posmi. Pirmais no tiem saistāms ar teātra atklāšanu un pirmajām divām izrāžu programmām 1887. gada pavasarī, kā arī ar pirmo sezonu, kuras laikā A. Antuāns atstāja darbu gāzes fabrikā, lai pilnvērtīgi varētu nodoties ar teātri saistītajām aktivitātēm. Otrs periods ilga no 1888. gada rudens līdz 1893. gada pavasarim, kad Brīvais teātris ieņēma nozīmīgu vietu Parīzes teātru kopainā, izpelnījās kritikas atzinību un sāka darboties regulāri, pateicoties stabilām atbalstītāju iemaksām. Atsevišķos gadījumos literārie darbi, ko vispirms iestudēja A. Antuāna vadībā, vēlāk nonāca komerciālo teātru repertuārā. Trešajā posmā, kas datējams no 1893. gada rudens līdz 1896. gadam, vērojama radošās aktivitātes samazināšanās. Gan lugu izvēlē, gan izrāžu sagatavošanā Brīvais teātris centās vairāk piemēroties publikas pieprasījumam, kas gan nenodrošināja trupas ilglaicīgu pastāvēšanu, jo pēc A. Antuāna atteikšanās no teātra vadības 1894. gadā problēmas teātrī saasinājās.

Teātra pastāvēšanas periodā franču publika tika iepazīstināta ar nozīmīgākajiem 19. gs. nogales autoriem un daudzām viņu ietekmīgākajām lugām: tika izrādīti Henrika Ibsena (Henrik Ibsen) “Spoki” (Gengangere, 1881) 1890. gadā un “Mežapīle” (Vildanden, 1884) 1891. gadā, Augusta Strindberga (August Strindberg) “Jūlijas jaunkundze” (Fröken Julie, 1888), Gerharta Hauptmaņa (Gerhart Hauptmann) “Audēji” (Die Weber, 1892) 1893. gadā. Līdzās pilna apjoma dramaturģiskiem sacerējumiem tika izrādīti arī viencēlieni, t. s. ceturtdaļstundas (quart d'heure), tāpēc vienā programmā dažkārt bija iekļauti vairāki neliela apjoma darbi, kuru autori lielākoties bija franču jaunie dramaturgi, to vidū Pols Aleksis (Paul Alexis), Anrī Beks (Henry Becque), Eižens Briē (Eugène Brieux), Leons Enniks (Léon Hennique) un citi. Nozīmīga loma visā teātra pastāvēšanas laikā bija arī sadarbībai ar Emīlu Zolā (Émile Zola), kura stāsts “Žaks Damūrs” (Jacques Damour, 1880) tika dramatizēts un izrādīts jau atklāšanas vakarā 30.03.1887. Kopumā Brīvajā teātrī iestudētas aptuveni piecdesmit autoru vairāk nekā simt lugas. Katrs uzvedums tika spēlēts tikai trīs reizes – notika ģenerālmēģinājums, pēc tam otra izrāde īpaši aicinātiem viesiem, un trešajā reizē to bija iespējams noskatīties teātra atbalstītājiem. 

Ievērojami darbinieki

A. Antuāns vadīja Brīvo teātri no tā pirmsākumiem līdz 1894. gadam, kad tas nonāca finansiālās grūtībās. Pēc diviem gadiem, 1896. gadā, teātra darbība apstājās. A. Antuāns turpināja aktīvi iesaistīties franču skatuves aktivitātēs, strādājot Odeona (Odéon) teātrī un citur. Nozīmīgu iespaidu Brīvā teātra darbā atstāja naturālisma literatūra, it īpaši E. Zolā darbi un teorētiskie apcerējumi. Izrāžu programmas un plakātus veidoja nozīmīgi tā laika franču mākslinieki, piemēram, Anrī Tulūzs-Lotreks (Henri de Toulouse-Lautrec), Eduārs Vijārs (Édouard Vuillard) un Pols Siņaks (Paul Signac).

Andrē Antuāns.

Andrē Antuāns.

Avots: Francijas Nacionālā bibliotēka (Bibliothèque nationale de France/gallica.bnf.fr).

Teātra ievērojamākie sasniegumi

Brīvā teātra iestudējumi un arī teātra organizācija un mēģinājumu process bija novatoriski Eiropas skatuves mākslas kontekstā. A. Antuāna darbība apliecināja, ka ir iespējams nodrošināt regulāru teātra darbu, balstoties uz amatieru entuziasmu un finansiāliem resursiem. Brīvajā teātrī tika sasniegta līdz tam nebijusi aktierspēles konkrētība, kas ietvēra arī vēlmi un spēju pēc iespējas jūtīgi sarunāties ar skatuves partneriem un dabiski reaģēt uz viņu izteiktajām replikām. Uzvedumos tika izmantotas mēbeles un citi rekvizīti, kas bija izrādēs iesaistīto indivīdu personisks īpašums, tā piešķirot uzvedumos iesaistītajiem klātbūtnes un autentiskuma izjūtu. Vēlme tuvoties realitātei noteica, ka kostīmiem tika iegādāti un izmantoti lietoti apģērbi, mēģinājumiem tika izmantota telpa ar četrām sienām, sākotnēji neinformējot aktierus par to, kurā pusē izrādes laikā atradīsies skatītāji. Režisors tiecās arī pēc iespējami dabiska apgaismojuma, atsakoties no prožektoriem, kuri bija novietoti uz skatuves grīdas. Izrādes laikā gaisma skatītāju zālē tika izslēgta. Šīs iezīmes ietekmēja līdzīgu neatkarīgo teātru rašanos Vācijā un Lielbritānijā un sniedza ierosmi arī Maskavas Dailes teātra (Московский Художественный театр) dibināšanai 1898. gadā, kurā tika konsekventi apvienoti neatkarīgo teātru un repertuāra teātra darbības principi.

Multivide

Brīvā teātra afiša. Francija, 1892.–1893. gads.

Brīvā teātra afiša. Francija, 1892.–1893. gads.

Avots: Čikāgas Mākslas institūts (Art Institute of Chicago).

Andrē Antuāns.

Andrē Antuāns.

Avots: Francijas Nacionālā bibliotēka (Bibliothèque nationale de France/gallica.bnf.fr).

Brīvā teātra afiša. Francija, 1892.–1893. gads. Mākslinieks Henri-Gabriel Ibels. Krāsu litogrāfija, 228 x 311 mm.

Avots: Čikāgas Mākslas institūts (Art Institute of Chicago).

Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • 19. gs. Eiropas teātris
  • Abatijas teātris
  • Brīvā skatuve
  • Dailes teātris, Parīze
  • Franču Komēdijas teātris
  • Maskavas Dailes teātris
  • Meiningenas teātris
  • Rēveles vācu teātris
  • Vanemuines teātris
  • Vācu teātris, Berlīne

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Banham, M. (ed.), The Cambridge Guide to Theatre, Cambridge, Cambridge University Press, 1988.
  • Innes, C. (ed.), A Sourcebook on Naturalist Theatre, London and New York, Routledge, 2000, pp. 46–53.
  • Knapp, B. L., The Reign of the Theatrical Director: French Theatre 1887–1924, Troy, New York, The Whitston Publishing Company, 1988, pp. 17–62.
  • Radzobe, S., Režisors pirmsrežijas laikmetā, S. Radzobe (zin. red.), 20. gadsimta režija Latvijā un pasaulē, Rīga, Jumava, 2002, 31.–39. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Waxman, S. M., Antoine and the Théâtre-Libre, Cambridge, Harvard University Press, 1926.

Benedikts Kalnačs "Brīvais teātris". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 04.12.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4176 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana