Visu ASV periodu V. Dārziņš turpināja darbu ar latviešu folkloru, kam par materiālu kalpoja no Latviešu folkloras krātuves līdz paņemtās ap 500 melodiju kopijas. Uz to pamata tapuši priekšlasījumi un pētījumi, plašākais no tiem ir raksts “Latvju tautas melodiju veidi un īpatnības” ar 120 nošu piemēriem un astoņām kartēm, t. s. Kopenhāgenas dainu 11. sējumā (“Latviešu tautas dziesmas”, Chansons populaires lettonnes, 12 sējumos, 1952–1956). No līdzpaņemtajām kopijām darinātas arī ap 300 tautasdziesmu apdares balsij un klavierēm, no kurām 200 izdotas vienotā sērijā (“200 latviešu tautas dziesmas”, 1953–1960). Apdarēs V. Dārziņš nav ieturējis vienveida stilu kā folkloras profesionālas tulkošanas līdzekli, bet, pēc paša vārdiem, katrā melodijā mēģinājis saklausīt tikai tās īpatnējo skaņu, individuālo tonālo uzbūvi, kādu šī melodija prasa, un pēc iespējas izvairījies no jebkuras skolas paņēmiena. Rezultātā pavadījuma balsis, kas apvij tautas melodiju, vienīgi tiecas komentēt jau pašai melodijai piemītošo izteiksmi un dara to izmeklētā vienkāršībā.
Tikmēr oriģināldarbos klavierēm (“Otrā sonāte”, 1955; Suite in A u. c.) V. Dārziņš tautas melodijas nav citējis. Pēc viņa vārdiem, tautas garamantu viela ir jāpazīst, tad jāaizmirst, bet jāpatur tās gars. Viņa mērķis bija folkloras metroritmisko un konstruktīvo īpašību pārtvere un pārradīšana, kā arī arhaiskās mūzikas estētikas rekonstrukcija – savu klavierdarbu Suite in A viņš dēvēja par “pilnīgi pagānisku”.
Tādējādi V. Dārziņa klavierkompozīciju pamatā parasti ir dažu skaņu motīvs, kura konsekventā attīstība nevis pielāgojas kādam emocionālam stāstam, bet nododas šī motīva specifiski muzikālo un konstruktīvo īpašību atjautīgai apspēlei un izvērsumam. Tas sevišķi raksturīgs Sietlas gadu klavierdarbiem (Sonatina in G, 1956; Triade de préludes, 1957; Trittico Barbaro, 1958; “Mazas svītas, 1–6”, 1960, Treludes jeb Svīta nr. 8, 1960; Suite breve jeb Svīta nr. 7, 1961). Līdz ar to V. Dārziņa sonātes un svītas ir tālas romantiskajai klaviermūzikai, bet zināmā mērā sasaucas ar itāļu komponista Domeniko Skarlati (Domenico Giuseppe Scarlatti) pirmsklasicisma sonātēm vai neoklasicisma raksturiezīmēm franču komponista Morisa Ravela (Maurice Ravel) mūzikā.