AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 21. martā
Laila Bremša

Kārlis Zāle

(īstajā vārdā Johans Kārlis Leonhards Zālīte; 28.10.1888. Mažeiķos, Kauņas guberņa–19.02.1942. Inčukalna pagasta Atvasītes, apbedīts Brāļu kapos Rīgā)
latviešu tēlnieks

Saistītie šķirkļi

  • tēlniecība Latvijā
  • mākslas zinātne Latvijā
  • Teodors Zaļkalns
Kārlis Zāle. 20. gs. 20. gadi.

Kārlis Zāle. 20. gs. 20. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Nozīmīgākie darbi
  • 5.
    Sasniegumu nozīme
  • 6.
    Valsts un sabiedrības novērtējums, apbalvojumi
  • Multivide 7
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Nozīmīgākie darbi
  • 5.
    Sasniegumu nozīme
  • 6.
    Valsts un sabiedrības novērtējums, apbalvojumi
Kopsavilkums

K. Zāle ir izcilākais latviešu monumentālās tēlniecības meistars 20. gs. pirmajā pusē. Viens no modernisma ieviesējiem Latvijas mākslā 20. gs. 20. gados. Vitāla un spēcīga radošā personība, atvērts sava laika jaunām tendencēm un pārmaiņām, spējīgs veidot kontaktus ar sava laika radikālākajiem modernisma māksliniekiem un mākslas dzīves veidotājiem. Talantīgs tēlnieks–monumentālists, kas spēja attīstīt savas ieceres sadarbībā ar arhitektiem, labs organizators. K. Zāles personība veiksmīgi iemūžināta Ludolfa Liberta 1934. gadā gleznotajā portretā (Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā).

Izglītība

Mācījies Liepājas pilsētas skolas zīmēšanas, veidošanas un gleznošanas vakara kursos, Kazaņas mākslas skolā (1909–1913; Казанская художественная школа), tēlnieka Stepana Erzjas (Степан Дмитриевич Эрзья) darbnīcā Maskavā (1914–1915), Ķeizariskajā mākslas veicināšanas biedrības skolā (Императорское общество поощрения художеств) Petrogradā (1916), Petrogradas Mākslas akadēmijas (Петроградская Академия художеств) Augstākajā mākslas skolā (Высшее художественное училище) pie Hugo Zālemana (Гуго Робертович Залеман), Petrogradas Valsts Brīvās mākslas darbnīcās (Государственные свободные художественные мастерские) pie Aleksandra Matvejeva (Александр Терентьевич  Матвеев). Studiju nolūkā uzturējās Berlīnē (1921–1923), Itālijā (1926).

Radošā un sabiedriskā darbība

Piedalījās Monumentālās propagandas (Монументальная пропаганда) plāna realizācijā Petrogradā, bija pieminekļu pieņemšanas komisijas loceklis (1918–1919). Berlīnē K. Zāle aktīvi veidoja kontaktus ar vācu, krievu un itāļu modernistiem, piedalījās izstādēs, izdeva pirmo latviešu mākslas žurnālu “Laikmets” (1923. gads, 4 numuri, kopā ar Arnoldu Dzirkalu). Piedalījās mākslinieku modernistu kongresā Diseldorfā (1922). Latvijas Mākslas akadēmijas Tēlniecības meistardarbnīcas vadītājs, profesors (1936–1940, 1941–1942). Viens no mākslinieku biedrības “Sadarbs” dibinātājiem un tās biedrs (1924–1940). Piedalījies Rīgas Brāļu kapu ansambļa konkursā (1923), Rīgas Brīvības pieminekļa konkursos (1922, 1924, 1925, 1930), Uzvaras laukuma izbūves konkursā (1938). Bijis Brāļu kapu celtniecības Tehniskās komisijas loceklis un Brīvības pieminekļa komitejas Tehniskās komitejas loceklis.

Nozīmīgākie darbi

Darinājis krūšutēla formas pieminekļus literatūrkritiķim, dzejniekam, publicistam Nikolajam Dobroļubovam (Николай Александрович Добролюбов; 1918. gads, ģipsis, nav saglabājies) un politiskajam līderim Džuzepem Garibaldi (Giuseppe Garibaldi; 1919. gads, ģipsis, atliets bronzā 1955. gadā), abi atradās Petrogradā.

Berlīnē darināja stājformāta kompozīcijas ģipsī, divas ar nosaukumu “Galva” (“A. Dz. portrets”, “Portrejgalva”), “Dejotāja” (“Deja”), “Plastiskas formas” (“Masu kustība”; visas 1922. gadā, zināmas pēc fotoreprodukcijām), kuru formālā valoda atbilst tā laika ģeometrizējošā modernisma stilam.

K. Zāles nozīmīgākie darbi ir Rīgas Brāļu kapu un Brīvības pieminekļa skulptūras.

Brāļu kapu ansamblim (1924.–1936. gadā, arhitekti Pēteris Feders, Aleksandrs Birzenieks, dārza arhitekts Andrejs Zeidaks) izveidojis skulptūru grupas un dekoratīvos elementus. Ansamblī ir 11 skulptūras, 10 no tām darinātas no Allažu šūnakmens: “Ievainotais jātnieks” (“Mirstošais jātnieks”, I., II., 1927), “Māte Latvija”, jātnieku grupas pie ieejas (visas 1930. gadā), heraldiskie tēli – “Zemgale”, “Kurzeme”, “Vidzeme”, “Latgale” (visi 1931.–1932. gadā) –, “Senči” pie Strēlnieku vārtiem (1941); grupa “Kritušie brāļi” (1937) izkalta no travertīna. No Allažu šūnakmens darināta arī ansambļa dekoratīvā tēlniecība un arhitektūras apjomu apšuvums.

Brīvības piemineklim Rīgā (1931.–1935. gadā, arhitekts Ernests Štālbergs) K. Zāle darināja Brīvības alegorijas skulptūru (vara kalums, zeltījums), grupas, kas aptver obeliska apakšējo daļu – “Māte Latvija”, “Lāčplēsis”, “Važu rāvēji”, “Vaidelotis” (pelēks granīts) –, alegoriskas grupas postamenta stūros – “Darbs”,  “Tēvzemes sargi”, “Gara darbinieki”, “Ģimene” (sarkanbrūns granīts) –, divus ciļņus uz postamenta plaknēm – “1905. gads”, “Cīņa pret bermontiešiem uz Dzelzs tilta” – un divus ciļņus uz terases ārējām virsmām – “Dziesmusvētku gājiens” un “Karavīru gājiens” (travertīns).

K. Zāle darinājis skulpturālu frīzi piemineklim Sudrabkalniņā, kas veltīts Rīgas pulka karavīriem-Rīgas aizstāvjiem 1919. gadā (1929.–1937. gadā, arhitekts E. Štālbergs), pieminekli Latvijas brīvības cīņās kritušajiem brāļu kapos Jaunpiebalgā (1930. gads, arhitekts A. Birzenieks), Pirmajā pasaules karā kritušajiem strēlniekiem pie Smārdes stacijas (1936), 1941. gadā pie Raganas nogalinātajiem iedzīvotājiem un kritušajiem pašaizsardzības vienības dalībniekiem Inčukalna kapos (1944. gads, iznīcināts, 1988. gadā atjaunots)

Darinājis kapa pieminekļus: pulkvedim Oskaram Kalpakam Visagala kapos Meirānu pagastā (1927. gads, kopā ar A. Dzirkalu), Jēkabam Mūrniekam Trikātas kapos (1928), Andrejam Pumpuram Lielajos kapos Rīgā (1929), Jurim Leimanim Katrīnas kapos Viļķenes pagastā (1929). Par kapa pieminekli izmantotas divas Brāļu kapiem paredzētas skulptūras “Izirušās rozes” (1939–1940): A. Birzgalim Dīvala kapos Valmierā (uzstādīts 1950. gadā),  M. un E. Zārdiņām Meža kapos Rīgā (uzstādīts pēc 1952. gada).

Stājtēlniecībā K. Zāle strādāja nedaudz. Darinājis dažus portretus (“Rainis”, 1927. gads, “Dace Akmentiņa”, 1930. gads) un galvu studijas, pēdējos gados veidoja nelielas zvejnieku un strādnieku statuetes.

K. Zāle ir viens no modernisma ieviesējiem Latvijas mākslā 20. gs. 20. gados. Berlīnes posmā stilu veidoja, sintezējot radniecīgās vēlā kubisma, futūrisma un konstruktīvisma formālās kvalitātes. Aktīvi darbojās Berlīnes avangarda sabiedriskajā dzīvē, bija pirmais, kurš piedalījās ārzemju izstādē pēc Latvijas Republikas proklamēšanas. Berlīnē uzturēja kontaktus ar mākslinieku Ivanu Puni (Иван Альбертович Пуни), Rūdolfu Bellingu (Rudolf Belling), izdevējiem un galeriju īpašniekiem Hervartu Valdenu (Herwarth Walden), Paulu Vestheimu (Paul Westheim) un itāļu futūristu Rudžero Vazari (Ruggero Vasari) un daudziem citiem. Ģeometrizācija saglabājās K. Zāles plastiskajā stilā arī turpmāk, saplūstot ar neoklasicistiskām, Art Deco vai arhaizējošām stila pazīmēm.

Kārlis Zāle savā darbnīcā. 20. gs. 20. gadi.

Kārlis Zāle savā darbnīcā. 20. gs. 20. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Tēlnieks Kārlis Zāle un mākslas vēsturnieks Alberts Prande, iekārtojot izstādi Mākslas muzejā. Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Tēlnieks Kārlis Zāle un mākslas vēsturnieks Alberts Prande, iekārtojot izstādi Mākslas muzejā. Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Sasniegumu nozīme

K. Zāles veidotais Brāļu kapu ansamblis un Brīvības piemineklis Rīgā ir redzamākie un nozīmīgākie Neatkarības kara un neatkarīgās demokrātiskās Latvijas vēsturiskās piemiņas iemūžinātāji. Šajā ziņā to nozīme ir unikāla un K. Zāles radošais devums vērtējams kā izcils.

Tēlnieka Kārļa Zāles kaps Rīgas Brāļu kapos. Ap 1991. gadu.

Tēlnieka Kārļa Zāles kaps Rīgas Brāļu kapos. Ap 1991. gadu.

Fotogrāfs Leons Balodis. 

Valsts un sabiedrības novērtējums, apbalvojumi

Triju Zvaigžņu ordeņa lielvirsnieks (1935), ieguva Grand Prix (1937) pasaules izstādē “Mākslas un tehnikas nozīme modernajā dzīvē” (Exposition internationale “Arts et Techniques dans la Vie moderne”) Parīzē, apbalvots ar Tēvzemes balvu (1938), Latvijas Mākslas akadēmijas goda biedrs (1939). K. Zāles vārdā nosaukts laukums Vecliepājā.

Multivide

Kārlis Zāle. 20. gs. 20. gadi.

Kārlis Zāle. 20. gs. 20. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Kazaņas mākslas skolas audzēkņi. 1912. gads.

Kazaņas mākslas skolas audzēkņi. 1912. gads.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Kārlis Zāle savā darbnīcā. 20. gs. 20. gadi.

Kārlis Zāle savā darbnīcā. 20. gs. 20. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Kārlis Zāle darbā savā darbnīcā. Rīga, ap 1940. gadu.

Kārlis Zāle darbā savā darbnīcā. Rīga, ap 1940. gadu.

Fotogrāfs nezināms. Avots: LU Akadēmiskā bibliotēka.

Tēlnieks Kārlis Zāle un mākslas vēsturnieks Alberts Prande, iekārtojot izstādi Mākslas muzejā. Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Tēlnieks Kārlis Zāle un mākslas vēsturnieks Alberts Prande, iekārtojot izstādi Mākslas muzejā. Rīga, 20. gs. 20.–30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Latvijas PSR Akadēmiskais koris diriģentes Ausmas Derkēvicas vadībā dzied pie Brīvības pieminekļa tēlnieka Kārļa Zāles 100 gadu jubilejā. Rīga, 28.10.1988.

Latvijas PSR Akadēmiskais koris diriģentes Ausmas Derkēvicas vadībā dzied pie Brīvības pieminekļa tēlnieka Kārļa Zāles 100 gadu jubilejā. Rīga, 28.10.1988.

Fotogrāfs Uldis Briedis.

Tēlnieka Kārļa Zāles kaps Rīgas Brāļu kapos. Ap 1991. gadu.

Tēlnieka Kārļa Zāles kaps Rīgas Brāļu kapos. Ap 1991. gadu.

Fotogrāfs Leons Balodis. 

Kārlis Zāle. 20. gs. 20. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Saistītie šķirkļi:
  • Kārlis Zāle
  • Rīgas Brāļu kapi
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • tēlniecība Latvijā
  • mākslas zinātne Latvijā
  • Teodors Zaļkalns

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Latvijas kultūras kanona tīmekļa vietnē par Kārli Zāli

Ieteicamā literatūra

  • Apsītis, V., Kārlis Zāle, Rīga, Liesma, 1988.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Apsītis, V., Brīvības piemineklis, Rīga, Zinātne, 1993.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Apsītis, V., Brāļu kapi, Rīga, Zinātne, 1995.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kļaviņš, E. u. c., Latvijas mākslas vēsture, V, Rīga, Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas vēstures institūts, Mākslas vēstures pētījumu atbalsta fonds, 2016, 186.–190., 289.–295. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Laila Bremša "Kārlis Zāle". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/34800-K%C4%81rlis-Z%C4%81le (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/34800-K%C4%81rlis-Z%C4%81le

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana