Attīstības studiju pētniecība aptver daudzas cilvēka dzīves sfēras, sākot no veselības stāvokļa un beidzot ar ekonomisko un politisko brīvību. Ikvienā sabiedrībā notiek pārmaiņas, un tās var būt, vai nu progresīvas vai regresīvas. Saskaņā ar zviedru pētnieka Bjerna Hetnes (Björn Hettne) definīciju attīstības studijas ir praktiska, problēmorientēta un starpdisciplināra joma, kas pievēršas sociālo izmaiņu analīzei globālā kontekstā, ņemot vērā dažādu sabiedrību vēsturiskās, kulturālās, ekoloģijas u.c. specifiskas iezīmes. Attīstības studijas ir saistītas ar citām zinātņu nozarēm, piemēram, politikas zinātni, socioloģiju, ekonomiku, starptautiskajām attiecībām, antropoloģiju un ģeogrāfiju.
Attīstības studijās tiek izvirzīts normatīvs mērķis – uzlabot cilvēka dzīvi. Tādēļ attīstības studijas ir vērstas uz praktisku pētniecību, kas ietekmē politiskos procesus. Attīstības studijas tika izveidotas, lai izprastu, kā kādreizējās Eiropas kolonijas izveidot par veiksmīgām, produktīvām valstīm. Pētnieki uzskatīja, ka šīm valstīm, kādreiz dēvētām par “trešās pasaules” valstīm, jāseko Rietumu modernizācijas paraugam. Tradicionālā pieeja pētniecībā paredzēja, ka racionāla resursu izmantošana, palīdzība no attīstītajām valstīm un demokrātiska vide novedīs pie ātras valstu modernizācijas, un valdības galvenie uzdevumi būs ekonomiskās izaugsmes un attīstības veicināšana un makroekonomiskas regulēšana. 20. gs. 50. un 60. gados ar jēdzienu “trešā pasaule” tika saprasts monolīts valstu bloks, taču laika gaitā attīstības studijās aizvien vairāk tika uzsvērta šo valstu heterogenitāte un dažādība. Mūsdienās attīstības studijas aizvien biežāk pievēršas nevienlīdzības pētīšanai vietējā un globālā līmenī, kā arī dzimumu nevienlīdzībai. Dzimumu nevienlīdzības jautājumu pētniecībā attīstības studiju metodoloģija ir daudz progresīvāka nekā citu sociālo zinātņu disciplīnu pieejām, tādēļ to izmantojuši arī ekonomisti, antropologi, politikas zinātnieki u.c., kas izmanto feminisma teorijas.
Pakāpeniski attīstības studijas aizvien vairāk novērsās no vispārinātas pasaules uztveres, kurā pasaule tika dalīta monolītos attīstīto un attīstības valstu blokos, un pievērsās specifiskiem kontekstiem, analizējot situāciju konkrētās valstīs un sabiedrībās. 21. gs. sākumā attīstības studijas raksturo centieni meklēt risinājumus sabiedrības problēmām, ko radījis valsts attīstības trūkums. Lai to sasniegtu, attīstības studijās sabiedrības izmaiņas tiek pētītas vēsturiski, salīdzinoši un globāli. Tiek ņemtas vērā sabiedrības vēsturiskās, ekoloģiskās, kultūras, tehnoloģiskās u.c. iezīmes un tas, kā šīs iezīmes nosaka vietējā mēroga reakciju uz reģionāliem un globāliem procesiem, kā arī dažādas attīstības stratēģijas. Attīstības studijās mūsdienās tiek risināti jautājumi par nabadzību, vides un sociāli politisko ilgtspējību, sieviešu sociālo iespēju paplašināšana (women`s empowerment), dzimumu līdztiesību, globalizāciju, cilvēku attīstību (human development) – process, kurā tiek palielināta cilvēka brīvība, iespējas, veicināta labklājība u.c. Sākotnēji attīstība studijas veidojās kā disciplīna, kuras mērķis bija skaidrot un veicināt trešās pasaules valstu attīstību pēc industriālo valstu modeļa, tomēr mūsdienās aizvien vairāk tiek pētīta attīstības problemātika pašās industrializētajās valstīs.