AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 19. decembrī
Valdis Tilgalis

reklāma un sabiedriskās attiecības Latvijā

Saistītie šķirkļi

  • drukātā prese Latvijā
  • foto un ziņu aģentūras Latvijā
  • komunikācijas politika Latvijā
  • radio Latvijā
  • televīzija Latvijā
  • tīmeklis Latvijā
Žurnāla “Ir” kampaņa ar “Tviterī” rakstošām zīlītēm “Ir zīlītes”.

Žurnāla “Ir” kampaņa ar “Tviterī” rakstošām zīlītēm “Ir zīlītes”.

Fotogrāfs Voldemārs Dūdums. Avots: “Cits medijs”.

Satura rādītājs

  • 1.
    Īsa vēsture
  • 2.
    Pašreizējais attīstības stāvoklis
  • 3.
    Nozīmīgākie periodiskie izdevumi
  • 4.
    Nozīmīgākās sabiedriskās organizācijas
  • 5.
    Nozīmīgākie nozares darbinieki, funkcionāri
  • 6.
    Svarīgākās nozares funkcijas īstenojošās institūcijas
  • Multivide 6
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Īsa vēsture
  • 2.
    Pašreizējais attīstības stāvoklis
  • 3.
    Nozīmīgākie periodiskie izdevumi
  • 4.
    Nozīmīgākās sabiedriskās organizācijas
  • 5.
    Nozīmīgākie nozares darbinieki, funkcionāri
  • 6.
    Svarīgākās nozares funkcijas īstenojošās institūcijas
Īsa vēsture

Reklāma kā apmaksāts pakalpojums parādījās, jau sākot ar Latvijas valsts atzīšanu pirms simts gadiem. Ar produktu reklamēšanu nodarbojās gan paši ražotāji, gan produktu izplatītāji. Galvenais, ko reklāmdevēji centās publicēt, bija reklāmas teksts, ko reizēm papildināja arī ilustrācija. Šo periodu var uzskatīt par reklāmas sludinājumu izvietošanas un radošo risinājumu sākuma posmu.

20. gs. 20. gados reklāmas bizness strauji attīstījās. Avīzēs un žurnālos tika izvietoti gan auto (piemēram, Ford, Renault, Fiat), gan riepu (piemēram, Goodyear, Dunlop, Pirelli), gan Vici apavu krēmu, gan Nivea sauļošanās krēmu, gan Vilhelma Ķuzes šokolādes, gan “Laimas” konfekšu, gan kungu uzvalku, gan dāmu cepuru sludinājumi, reklāmas. Piemēram, laikrakstā “Jaunākās Ziņas” reklāmas sludinājumi aizņēma pat ceturto daļu no izdevuma. Reklāmas izvietojumu pieaugums saistāms ar straujo Latvijas industrializāciju un uzņēmumu savstarpējo konkurenci. Mērķtiecīgi veidotu uzņēmumu sabiedrisko attiecību šajā laikā vēl nebija.

Padomju okupācijas laikā, tautsaimniecībā nepastāvot konkurencei un izvēles iespējām, zuda reklāmas jēga. Tomēr 80. gados daži specifiski Padomju Sociālistisko Republiku Savienības (PSRS) ražojumi Latvijas teritorijā tika reklamēti. Tolaik ar reklāmfilmu veidošanu nodarbojās divas studijas: “Lattorgreklāma” un Igaunijas Padomju Sociālistiskās Republikas (IPSR) reklāmfilmu studijas “Eesti Reklaamfilm” Latvijas filiāle. Padomju propaganda šajā laika periodā varētu tikt uzskatīta par sabiedrisko attiecību formu.

1991. gadā līdz ar brīvā tirgus izveidošanos Latvijā attīstījās mediju vide, kā arī reklāmas un sabiedrisko attiecību tirgus. Šajā laikā Latvijā strauji tika nodibinātas pasaules lielāko reklāmas aģentūru tīklu pārstāvniecības.

Pašreizējais attīstības stāvoklis

Mūsdienās Latvijā izveidotas gandrīz visu lielāko pasaules reklāmas un sabiedrisko attiecību tīklu pārstāvniecības, kas apkalpo gan tīklu starptautiskos klientus, gan vietējos uzņēmējus. Reklāmas jomā pārstāvēti tādi starptautiski radošo aģentūru tīkli kā “DDB”, “TBWA”, “J. Walter Thompson”, “Leo Burnett”, “Saatchi&Saatchi”, “Euro RSCG”, “Publicis”, “Taivas Ogilvy”, Y&R, “McCann” un mediju aģentūru tīkli “Universal McCann”, “Omnicom Media Group”, “Mediaedge:cia”, “Starcom MediaVest Group”, “Mindshare”, “MPG”, “Carat” un citi. Sabiedrisko attiecību jomā pārstāvēti tādi starptautiski tīkli kā “Edelman”, “Hill + Knowlton Strategies”, “Porter Novelli”, “Golin”, “FTI Consulting” un citi.

Mūsdienās reklāmai un sabiedriskajām attiecībām ir nozīmīga vieta mārketinga un komunikācijas jomā. Ar reklāmām jeb apmaksātu saturu mērķauditorijām uzņēmēji garantēti, atbilstoši likumu normām informē klientus un veicina produktu pārdošanu, kā arī veido zīmolus. Ar sabiedriskajām attiecībām uzņēmumi, organizācijas, valsts institūcijas veido komunikāciju ar savām iekšējām un ārējām auditorijām, ieinteresētām pusēm. Lai veiksmīgi izstrādātu komunikācijas kampaņas, reklāmā un sabiedriskajās attiecībās liela nozīme ir auditoriju pētījumiem, datiem un informācijas analīzei.

Reklāmas tirgus 1995.–2015. gadā ir pieaudzis par vairāk nekā 300 %, un 2017. gadā mediju reklāmas tirgus bija apmēram 80 miljoni eiro. Kopējais reklāmas tirgus Latvijā 2017. gadā bija apmēram 140 miljoni eiro. Reklamētākās nozares Latvijā ir mazumtirdzniecība, finanšu institūcijas, pakalpojumi, telekomunikācijas, mobilie sakari. Visvairāk reklāmas tiek raidītas televīzijā, pārsvarā 30 sekunžu garas. Sabiedrisko attiecību jomā netiek veikta pietiekama uzskaite, lai precīzi noteiktu tirgus lielumu, tomēr kopējo sabiedrisko attiecību tirgu Latvijā varētu vērtēt ap 15 miljoniem eiro.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas kampaņas “Orgānu donori” materiāls – “Orgānu donoru apliecība”.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas kampaņas “Orgānu donori” materiāls – “Orgānu donoru apliecība”.

Avots: Ceļu satiksmes drošības direkcija.

Rīgas Ziemassvētku egle, kas tika iedegta ar IT uzņēmuma “Scandiweb” veidoto Rūba Goldberga ķēdi, sasniedzot Ginesa rekordu. Rātslaukums, 2016. gads.

Rīgas Ziemassvētku egle, kas tika iedegta ar IT uzņēmuma “Scandiweb” veidoto Rūba Goldberga ķēdi, sasniedzot Ginesa rekordu. Rātslaukums, 2016. gads.

Fotogrāfe Ieva Makare. Avots: LETA.

Uzņēmums Scandiweb darbinieki, saņemot diplomu par Ginesa pasaules rekordu. Rīga, 2016. gads.

Uzņēmums Scandiweb darbinieki, saņemot diplomu par Ginesa pasaules rekordu. Rīga, 2016. gads.

Avots: Scandiweb.

Nozīmīgākie periodiskie izdevumi

Latvijas reklāmas nozares pārstāvju atziņas kopš 1999. gada tiek apkopotas “Reklāmas gadagrāmatās” . Sabiedrisko attiecību jomā Latvijā periodisku izdevumu nav. 2007. gadā sabiedrisko attiecību uzņēmums “Repute” speciālistiem un interesentiem izveidoja vortālu “7guru.lv” (pastāvēja līdz 2012. gadam). 2012. gadā vortāls pārtapa uzņēmumā SIA “7 GURU”.

Nozīmīgākās sabiedriskās organizācijas

Reklāmas nozarē ir vairākas asociācijas un pārstāvniecības: Latvijas Reklāmas asociācija; biedrība Latvian art directors club, kā arī Vides reklāmas asociācija. Latvijas Reklāmas asociācijā apvienojušies reklāmdevēji, mediji un aģentūras. Asociācija rīko starptautisko festivālu Golden Hammer, kas ik gadu jūnija sākumā pulcē reklāmas profesionāļus no Baltijas, Skandināvijas un citām Eiropas un pasaules valstīm. Latvian art directors club darbojas reklāmas radošo profesiju pārstāvji, biedrība rīko festivālu Adwards.

Reklāmas nozarē nozīmīga bija arī Latvijas Reklāmas asociācijas Apvienotā industrijas komiteja, kas starptautiski vairāk pazīstama kā JIC (Joint Industree Committee). JIC mērķi un uzdevumi: 1) veidot kopīgu industrijas pasūtījumu mediju auditorijas pētījumiem, preses mērījumiem, reklāmas tirgus pētījumiem un dažādu citu datu apkopojumiem, nosakot vēlamo datu kvalitāti un iespējamo finansējumu, 2) industrijas standartu izveide, piemēram, televīzijas reitingu norēķinu vienība; 3) pētījumu finanšu struktūras izveide un kontrole; 4) regulāra datu kvalitātes pārbaude; 5) mediju aģentūru reitinga izveide; 6) mediju tirgus novērtējums. Sabiedrisko attiecību jomā darbojas Latvijas Asociācija sabiedrisko attiecību profesionāļiem un Latvijas Sabiedrisko attiecību kompāniju asociācija (tagad Latvijas Komunikācijas asociācija), kas vieno nozīmīgākos Latvijas sabiedrisko attiecību nozares uzņēmumus. Katra no organizācijām rīko konferences un citus pasākumus – Latvijas Sabiedrisko attiecību kompāniju asociācija organizēja konkursu “Baltic PR Awards”, kas pārtapa par “Baltic Communication Awards”. Latvijas Asociācija sabiedrisko attiecību profesionāļiem par izciliem sasniegumiem komunikācijas nozarē piešķir “Zelta pogas”

Viens no Latvijas lielākajiem panākumiem starptautiskā mērogā saistīts ar reklāmas aģentūru !MOOZ, kas 2008. gadā pirmo reizi Latvijas reklāmas vēsturē izcīnījusi godalgu prestižajā reklāmas festivālā Cannes Lions, saņemot “Sudraba lauvu” par Ceļu satiksmes drošības direkcijas rīkotās kampaņas “Orgānu donori” radošo risinājumu. Pasaules mērogā atzinību guvušas arī reklāmista Voldemāra Dūduma “tvītojošās” jeb čivinošās zīlītes, kas izvirzītas starptautiskā interneta izcilības konkursa Webby Awards finālā interneta inovāciju kategorijā Online Guerilla&Innovation. Tautā iemīļots bija telekomunikāciju uzņēmuma “Tele2” “Zelta Zivtiņas” aktieru seriāls, kam vairāku gadu laikā izveidotas 279 epizodes.

Viena no integrētās mārketinga komunikācijas kampaņām, kur liela nozīme bija sabiedriskajām attiecībām, bija pretrunīgi vērtētā “Tele2” kampaņa par tarifu plāna “Meteorīts” ieviešanu Latvijā (2009). Latvijas mārketinga pasākumā Password 2010 “Tele2” tarifu plāna “Meteorīts” ieviešana tika atzīta par gada labāko reklāmas kampaņu. “Meteorīta” kampaņa ieguva zeltu arī Golden Hammer 2010 un sudrabu Kijivas Starptautiskajā reklāmas festivālā.

2016. gada beigās satura mārketinga aģentūra New Black izveidoja digitālo sabiedrisko attiecību kampaņu, kura ieguva plašu starptautisku rezonansi, sasniedzot vairāk nekā 650 miljonus cilvēku visā pasaulē. Kampaņas laikā Latvijā tika pārspēts Ginesa pasaules rekords ‒ ar pasaulē lielākās, 412 posmu garās, Rūba Goldberga (Rube Goldberg) mašīnas palīdzību tika iedegta Rīgas Rātslaukuma Ziemassvētku egle. 

Nozīmīgākie nozares darbinieki, funkcionāri

Viens no nozīmīgākajiem nozares darbiniekiem ir pirmais Latvijas Reklāmas asociācijas prezidents Vladis Goldbergs, kurš organizēja reklāmas skaidrojošo kampaņu “Kam vajadzīga reklāma?”. Tā bija viena no pirmajām skaidrojošām kampaņām par reklāmu kā tādu. Aģentūras !Mooz radošais direktors Ēriks Stendzenieks ir viens no pazīstamākajiem reklāmas speciālistiem Latvijā. Valdis Tilgalis jau 1999. gadā iniciēja gan reklāmas mediju tirgus ikgadējus kopsavilkumus, gan 2005. gadā kopējā reklāmas tirgus novērtējumu, gan reklāmas aģentūru topus. Ralfs Vīlands ir viens no pieredzējušākajiem sabiedrisko attiecību speciālistiem Latvijā un bija pirmais Latvijas Sabiedrisko attiecību kompāniju asociācijas prezidents, izveidojis jaunu korporatīvās komunikācijas aģentūru Vīlands Associates. Vita Savicka, kas bija Latvijas Asociācijas sabiedrisko attiecību profesionāļiem pirmā prezidente, šobrīd vada uzņēmumu “Baltic Communication Partners”.

Svarīgākās nozares funkcijas īstenojošās institūcijas

Reklāmas izgatavošanu un izplatīšanu reglamentē Reklāmas likums (1999). Reklāmas likuma ievērošanu savas kompetences ietvaros uzrauga Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Latvijas Reklāmas asociācija ir pieņēmusi Latvijas reklāmas profesionāļu ētikas kodeksu, kas ir saistošs visiem reklāmas profesionāļiem, ciktāl to darbība attiecināma uz Latvijas Republikas teritoriju. 2018. gadā Latvijas Asociācija sabiedrisko attiecību profesionāļiem pieņēma Sabiedrisko attiecību Ētikas kodeksu.

Multivide

Žurnāla “Ir” kampaņa ar “Tviterī” rakstošām zīlītēm “Ir zīlītes”.

Žurnāla “Ir” kampaņa ar “Tviterī” rakstošām zīlītēm “Ir zīlītes”.

Fotogrāfs Voldemārs Dūdums. Avots: “Cits medijs”.

Pārvietojamā reklāma Rīgas ielā. 20. gs. 20.–30. gadi.

Pārvietojamā reklāma Rīgas ielā. 20. gs. 20.–30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālais arhīvs Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas kampaņas “Orgānu donori” materiāls – “Orgānu donoru apliecība”.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas kampaņas “Orgānu donori” materiāls – “Orgānu donoru apliecība”.

Avots: Ceļu satiksmes drošības direkcija.

Rīgas Ziemassvētku egle, kas tika iedegta ar IT uzņēmuma “Scandiweb” veidoto Rūba Goldberga ķēdi, sasniedzot Ginesa rekordu. Rātslaukums, 2016. gads.

Rīgas Ziemassvētku egle, kas tika iedegta ar IT uzņēmuma “Scandiweb” veidoto Rūba Goldberga ķēdi, sasniedzot Ginesa rekordu. Rātslaukums, 2016. gads.

Fotogrāfe Ieva Makare. Avots: LETA.

Uzņēmums Scandiweb darbinieki, saņemot diplomu par Ginesa pasaules rekordu. Rīga, 2016. gads.

Uzņēmums Scandiweb darbinieki, saņemot diplomu par Ginesa pasaules rekordu. Rīga, 2016. gads.

Avots: Scandiweb.

nav attela

Šķirklis "reklāma un Sabiedriskās attiecības Latvijā". Teksts no Nacionālās enciklopēdijas drukātā sējuma. 08.2018.

Autors Valdis Tilgalis. Tekstu ierunāja Latvijas Radio komunikācijas un multimediju daļas vadītāja Ieva Aile. Skaņas apstrāde: Latvijas Radio Raidījumu un ierakstu daļa.

Žurnāla “Ir” kampaņa ar “Tviterī” rakstošām zīlītēm “Ir zīlītes”.

Fotogrāfs Voldemārs Dūdums. Avots: “Cits medijs”.

Saistītie šķirkļi:
  • reklāma un sabiedriskās attiecības Latvijā
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • drukātā prese Latvijā
  • foto un ziņu aģentūras Latvijā
  • komunikācijas politika Latvijā
  • radio Latvijā
  • televīzija Latvijā
  • tīmeklis Latvijā

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Lapsa, T., Sabiedriskās attiecības. Ievads teorijā un praksē, Rīga, Biznesa augstskola Turība, 2002.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Latvijas Reklāmas gadagrāmata, Rīga, Informācijas grupa “Latvijas Tālrunis”, 1999‒.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pētersons, A. un L. Pavāre, Korporatīvā sociālā atbildība: jauns veids, kā nopelnīt vairāk, Rīga, Biznesa augstskola Turība, 2005.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • “TNS Latvija” Latvijas Mediju pētījumu gadagrāmata, Rīga, TNS
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Veide, M., Reklāmas psiholoģija, Rīga, Jumava, 2006.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Veinberga, S., Publiskās attiecības. PR teorija un prakse, Rīga, Zvaigzne ABC, 2004.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Valdis Tilgalis "Reklāma un sabiedriskās attiecības Latvijā". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/5166-rekl%C4%81ma-un-sabiedrisk%C4%81s-attiec%C4%ABbas-Latvij%C4%81 (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/5166-rekl%C4%81ma-un-sabiedrisk%C4%81s-attiec%C4%ABbas-Latvij%C4%81

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana