AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 24. aprīlī
Maija Svarinska

Anatolijs Efross

(Анатолий Васильевич Эфрос, īstajā vārdā Natans Efross, Натан Исаевич Эфрос; 03.07.1925. Harkovā, Padomju Sociālistisko Republiku Savienībā (PSRS)–13.01.1987. Maskavā, PSRS)
krievu skatuves mākslas režisors

Saistītie šķirkļi

  • Georgijs Tovstonogovs
  • Konstantīns Staņislavskis
  • Oļegs Jefremovs
  • padomju teātris

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izcelšanās un izglītība
  • 3.
    Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Nozīmīgākie darbi
  • 5.
    Sasniegumu nozīme
  • 6.
    Apbalvojumi
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izcelšanās un izglītība
  • 3.
    Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Nozīmīgākie darbi
  • 5.
    Sasniegumu nozīme
  • 6.
    Apbalvojumi
Kopsavilkums

A. Efross bijis arī dažu kinofilmu, vairāku teātra izrāžu televīzijas versiju autors, kā arī vairāku teātra mākslai veltītu grāmatu autors. A. Efross bija izcils teātra režisors, kura daiļrade atstājusi paliekošu ietekmi Krievijas skatuves mākslā. Kopā ar teātra mākslas meistariem Georgiju Tovstonogovu (Георгий Александрович Товстоногов), Juriju Ļubimovu (Юрий Петрович Любимов) un Oļegu Jefremovu (Олег Николаевич Ефремов) veidoja četru slaveno režisoru kopu, kas pēc Josifa Staļina (Василий Иосифович Джугашвили,Сталин) nāves 1953. gadā virzīja teātra mākslu pa humāno ceļu, kurā galvenā uzmanība tika pievērsta cilvēkam. Liela ietekme bija no ideoloģiskā akadēmisma brīvai Staņislavska sistēmai. Režisori to iepazina detalizētāk, atrodot jaunas nianses tās pielietojumam gan aktieru darbā, gan režijā. A. Efrosam tā bija personības iekšējās brīvības atklāsme un analīze – cilvēka tiesības uz savu viedokli, savu dzīves uztveri, tiesības būt saskaņā ar sevi pašu un netikt par to sodītam. A. Efross bija kompromisiem nepakļāvīgs mākslinieks, vientuļa personība.

Izcelšanās un izglītība

A. Efross dzimis ebreju ģimenē, tēvs bija inženieris Harkovas Aviācijas rūpnīcā (Харьковский авиазавод имени СНК УССР), māte – zinātniski tehniskās literatūras tulkotāja. Otrā pasaules kara laikā ģimene tika evakuēta uz Permu, kur Anatolijs sāka strādāt par atslēdznieku aviācijas rūpnīcā. Tomēr viņa interesi saistīja teātris, tādēļ 1943. gadā A. Efross iestājās Jurija Zavadska Teātra studijā (Театр-студия Юрия Завадского), kas tobrīd arī atradās Permā. Beidzoties karam, A. Efross iestājās Valsts Teātra mākslas institūta (Государственный Институт Театрального Искусства – ГИТИС) režijas fakultātē Maskavā, ko pabeidza 1951. gadā.

Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība

Pēc institūta absolvēšanas A. Efross vairākus gadus strādāja Rjazaņas Drāmas teātrī (Рязанский драматический театр), taču 1954. gadā viņš atgriezās Maskavā, kur tika uzaicināts strādāt Centrālajā bērnu teātrī (Центральный детский театр), ko vadīja viņa režijas skolotāja Marija Knēbele (Мария Осиповна Кнебель). Šajā teātrī A. Efross nostrādāja gandrīz 10 gadus, kļūdams plaši pazīstams režisors visā Krievijā – viņa māksla uzlaboja ne vien bērnu teātra māksliniecisko sniegumu, bet vienlaicīgi bagātināja visu krievu teātra mākslu. Liela nozīme bija A. Efrosa iestudētajām Viktora Rozova (Виктор Алексеевич Розов), Aleksandra Hmeļika (Александр Григорьевич Хмелик) un citu dramaturgu lugām, kurās galvenā uzmanība tika pievērsta jaunatnei. Šajās lugās spilgti tika atspoguļots process, kurā sabiedrība centās atbrīvoties no socreālisma dzelžainajiem kanoniem. Nākamais A. Efrosa darba periods bija saistīts ar Ļeņina Komjaunatnes teātri (Московский театр имени Ленинского комсомола), kurā viņš tika norīkots par galveno režisoru. Arī šeit A. Efross vedināja uz jaunu izaugsmi, tomēr 1967. gadā mākslinieku atbrīvoja no teātra vadības, jo viņa mākslā arvien skaidrāk sāka izpausties pesimistisks reālās tagadnes un nākotnes skatījums. A. Efross tika norīkots darbā Mazās Bronnajas ielas teātrī (Театр на Малой Бронной), kur nostrādāja 17 gadus un radīja daudzas izcilas izrādes, piemēram, Antona Čehova (Антон Павлович Чехов) “Trīs māsas” (Три сестры), Moljēra (Molière, īstajā vārdā Žans Batists Poklēns, Jean-Baptiste Poquelin) “Donu Žuanu” (Don Juan) un Maskavas Tagankas teātrī (Московский театр на Таганке) iestudēto A. Čehova “Ķiršu dārzu” (Вишневый сад). Strādāšana vairākos teātros radīja konfliktsituāciju, tādēļ 1984. gadā A. Efross bija spiests aiziet no Mazās Bronnajas ielas teātra. Vēlāk A. Efrosu uzaicināja kļūt par galveno režisoru Maskavas Tagankas teātrī tā iepriekšējā vadītāja Jurija Ļubimova (Юрий Петрович Любимов) vietā, kas tika atstādināts, jo ārzemēs bija atļāvies kritiski izteikties par padomju varu. Teātra trupa A. Efrosu uzņēma negatīvi, pat boikotēja, un daži darbinieki protestēdami atstāja teātri. 1985. gadā sākās pārmaiņas valsts vadības politikā, un šajā kontekstā tika risināts jautājums par J. Ļubimova atgriešanos teātrī. Šo notikumu iespaidā A. Efross 61 gada vecumā mira ar infarktu.

Nozīmīgākie darbi

A. Efross kopumā uzvedis vairāk nekā 100 izrādes; precīzs skaits nav zināms, jo ne visi iestudējumi sagaidīja pirmizrādi. Jau līdz ar pirmajiem darbiem Centrālajā bērnu teātrī bija redzams, ka A. Efross ietekmēja padomju teātra attīstību, pievēršot galveno uzmanību cilvēka īstenās brīvības meklējumiem. Par to vēstīja viņa labākās dažādos teātros iestudētās izrādes, piemēram, A. Hmeļika lugas “Mans draugs Koļka!” (Мой друг Колька!) iestudējums Centrālajā bērnu teātrī, Ivana Turgeņeva (Иван Сергеевич Тургенев) “Mēnesis uz laukiem” (Месяц в деревне), kas tika uzvesta Mazās Bronnajas ielas teātrī, A. Čehova lugas iestudējums “Kaija” (Чайка) Ļeņina Komjaunatnes teātrī, kura tika uzvesta 1966. gadā un kurā varonis Trepļevs tika pretstatīts pārējiem lugas varoņiem – vientuļš, nesaprasts un atraidīts savā tieksmē pēc dvēseles patiesības.

Sasniegumu nozīme

A. Efrosu varētu arī dēvēt par patiesi dziļu mūsdienu mākslinieku, jo viņa labākajās izrādēs izskanēja nevis padomju, bet mūžības tēma. Kā sāpīgas pārdomas tā atskan arī režisora pēdējā iestudējumā – Moljēra “Mizantropā” (Le Misanthrope) Maskavas Tagankas teātrī. Izrāde, kas vēstīja par cilvēku, kurš kļuvis par sabiedrības apsmieklu sava godīguma un atvērtības dēļ, – tie ir mūžīgie atbildes meklējumi uz jautājumu, kāpēc un kā dzimst vientulība.

Apbalvojumi

Krievijas Padomju Federatīvās Sociālistiskās Republikas Nopelniem bagātais skatuves mākslinieks (Заслуженный деятель искусств РСФСР), Darba Sarkanā karoga ordenis (Орден Трудового Красного Знамени), Tautu Draudzības ordenis (Орден Дружбы народов). 

Saistītie šķirkļi

  • Georgijs Tovstonogovs
  • Konstantīns Staņislavskis
  • Oļegs Jefremovs
  • padomju teātris

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Демидова, А., Бегущая строка памяти, Москва, Эксмо-Пресс, 2000.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Зайонц, М.Г., (сост.), Театр Анатолия Эфроса: воспоминания, статьи, Москва, “Артист. Режиссер. Театр”, 2000.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Смелянский, А.М., Предлагаемые обстоятельства: из жизни русского театра второй половины ХХ века, Москва, “Артист. Режиссер. Театр”, 1999.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Яковлева, О., Если бы знать..., Москва, АСТ, 2003.

Maija Svarinska "Anatolijs Efross". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/96072-Anatolijs-Efross (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/96072-Anatolijs-Efross

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana