Antīkajā dzejā spondeju veido divas garas zilbes. Zilbes garuma mērvienība ir mora. Īsās zilbes izruna atbilst vienai morai, garās zilbes – divām morām. Spondeja izrunas ilgums metriskajā dzejā ir četras moras. Pēc izrunas ilguma spondejs ir līdzvērtīgs daktilam un anapestam.
Parasti spondeja pēdu attēlo:
( – ir gara/uzsvērta zilbe)
Sākot jau ar antīko dzeju, spondejs visbiežāk tiek kombinēts ar citām pēdām. Piemēram, ar to var aizstāt vienu vai vairākas daktila pēdas daktilu heksametrā. Spondejus daktilu heksametrā izmanto, lai dažādotu pantmēru, – garās zilbes piešķir dzejai ne vien svinīgāku un nopietnāku, bet arī enerģiskāku un satraucošāku skanējumu.
Piemēram, Vergilija (Publius Vergilius Maro) “Eneīdās” (Aeneis, ~ 30. līdz 19. gadam p. m. ē.) varoņa pārdzīvojumu dinamiku atklāj četras spondeja pēdas heksametra rindas sākumā:
nunc huc| ingen|tis, nunc| illuc| pectore |curas (V, 701)
“uz vienu uz otru pusi (rauj) krūtīs neizsakāmas raizes”.
Spondeja pēdu, kas aizstāj jamba pēdu, jambu trimetrā sauc par iracionālo spondeju, jo šī spondeja kvantitāte ir trīs, nevis četras moras.
Spondejs toniskajā versifikācijas sistēmā, piemēram, angļu un vācu valodā, pieprasa, lai blakus atrastos divas uzsvērtas zilbes. Šī pozīcija nav viennozīmīgi definējama, jo uzsvars bieži ir atkarīgs no lasītāja interpretācijas. Visbiežāk tonisko spondeju veido divi vienzilbes vārdi. Toniskajā dzejā spondejs visbiežāk lietots, lai bagātinātu jambu vai trohaju pantmēru skanējumu. Piemēram, Viljama Šekspīra (William Shakespeare) traģēdijā “Troils un Kresīda” (Troilus and Cressida, 1602), jambu pentametra rindā pirmās divas pēdas var lasīt kā spondejus.
Crý, crý! Tróy búrns, or élse let Hélen gó. (II cēliens 2. aina, 119)
“Raudiet, raudiet! Troja deg, vai arī ļaujiet Helenai iet.”
* uzsvērtās zilbes atzīmētas ar ´