Profesionālā un radošā darbība Pēc teātra kursu beigšanas V. Lapenieks strādājis kā biedrības nama “Ziemeļblāzma” un Latvijas Nacionālā teātra aktieris. Viņš arī ir spēlējis lomas Ziemeļlatvijas (mūsdienās Valmiera Drāmas teātris) un Zemnieku drāmas teātrī, iestudējis izrādes un rakstījis lugas; kā režisors ir veidojis iestudējumus arī Radiofonā.
Domājams, ka pirmais V. Lapenieka ar kino saistītais darbs bija 1934. gadā rakstītais scenārijs muzikālai filmai “Balsis”, kuru Latvijā bija plānojis filmēt latviešu izcelsmes vācu režisors Johannes Gūters (Johannes Guter), taču šis projekts netika īstenots.
1936. gadā V. Lapenieks bija scenārija autors un režisora asistents Iekšlietu ministrijas Informācijas un propagandas pārvaldes filmām “Sirmā Rīga”, “Zem baltzaļā karoga”, bet no 1937. gada bija Sabiedrisko lietu ministrijas Sabiedriski kulturālā departamenta filmu nozarē režisora asistents, vēlāk režisors. Sabiedrisko lietu ministrijā V. Lapenieks uzņēma pilnmetrāžas spēlfilmu “Zvejnieka dēls” (1940), kā arī vairākas kultūrfilmas, tostarp “Brauciens caur ziedošo Zemgali” (1938) – Zemgales tūrisma propagandas filmu ar inscenētu sižetu un aktieru līdzdalību, un filmu “Kam drosme ir” (1938) – par latviešu Dziesmu svētku vēsturi.
Pirmās padomju okupācijas periodā V. Lapenieks bija pieņemts darbā kā Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas Valsts filmu režisors (1940–1941). Šajā laikā viņš uzraudzīja filmas “Zvejnieka dēls” ieskaņošanu krievu valodā un strādāja pie filmas “Melanholiskais valsis” sagatavošanas, taču scenārijs 1944. gadā tika īstenots nevis kā filma, bet kā muzikāla izrāde Tautas teātrī (1941. gada decembrī dibināts pie Arodbiedrību centrālās savienības “Atpūta un dzīvotprieks”), kurā V. Lapenieks bija direktors no 1941. līdz 1944. gadam.
Otrā pasaules kara laikā paralēli darbam Tautas teātrī V. Lapenieks līdzdarbojās filmu uzņemšanā kompānijā Ostland Film GmbH un “Rīgas Filma”. Pirmajos pēckara gados pārvietoto personu nometnē Vācijā, Blombergā, V. Lapenieks kopā ar kolēģiem atjaunoja studijas “Rīgas Filma” darbību.

Filmas "Kāds, kura nav" uzņemšana 1947.–1948. gadā pārvietoto personu nometnē Vācijā.
Fotogrāfs nezināms. Avots: LKA Rīgas Kino muzejs.
1952. gadā V. Lapenieks kopā ar ģimeni izceļoja uz Bahamu salām, bet no 1953. gada dzīvoja ASV, Kalifornijas pavalstī, kur strādāja par fotogrāfu un aktīvi piedalījās trimdas latviešu kultūras dzīvē.
V. Lapenieks arī ir filmējies Holivudas filmā “Smukais Džeimss” (Beau James, 1957, rež. Melvils Šeivelsons, Melville Shavelson) ar ļoti populāro amerikāņu komiķi Bobu Houpu (Bob Hope) galvenajā lomā. V. Lapenieks palīdzēja filmā inscenēt epizodi, kas notiek Ņujorkas latviešu klubā – V. Lapenieks pats spēlēja Latvijas sūtņa lomu (filmas titros viņš nav minēts).
20. gs. 70. gados V. Lapenieks vadīja ALA filmu nozari, kur uzņēma filmas “Mēs – latvieši brīvajā pasaulē 1972. gadā” (1972), “Tauta tuvumā – tauta tālumā” (1974, par latviešu dzīvi visos kontinentos, ar akcentu uz latviešu dziesmu svētku simt gadu atceri), “Kā es māku, tā es maunu” (1974, par latviešu skolām trimdā), “Karību jūras pērle – Tobago” (1977).

Vilis Lapenieks pie filmu montāžas galda, montējot filmu "Tauta tuvumā – tauta tālumā". ASV, 20. gs. 70. gadu sākums.
Fotogrāfs nezināms. Avots: LKA Rīgas Kino muzejs.
Kopš 20. gs. 30. gadiem V. Lapenieks publicējās Latvijas un trimdas laikrakstos “Rīts”, “Laiks”, “Lara’s Lapa” u. c. par teātra, kino un citiem ar Latvijas kultūru saistītiem jautājumiem, kā arī rakstīja literārus darbus. 1977. gadā apgādā “Gauja” tika izdoti V. Lapenieka memuāri “Dullā Daukas piezīmes: impresijas un ekspresijas” (1977).