Viļa Lapenieka spēlfilma “Zvejnieka dēls” (1940) ir apliecinājums starpkaru perioda Latvijas kino profesionāļu prasmei veidot plašai auditorijai adresētu filmu, kuras pamatā klasiski būvēts stāsts, pazīstama vide un daudzveidīgi personāži.
Nacistiskās Vācijas okupācijas laikā V. Lapenieka vadīja Tautas teātri (1941) ar trim trupām un aktieru studiju (1942).
Unikāls ir V. Lapenieka ieguldījums latviešu trimdas kultūrā, sākot no pārvietoto personu nometnē Vācijā uzņemtajām spēlfilmām “Kas mēs esam, ko mēs spējam” (1947) un “Kāds, kura nav” (1950) līdz režisora un aktiera darbam Losandželosas latviešu teātrī, kā arī 20. gs. 70. gados Amerikas latviešu apvienībā (ALA) tapušajām dokumentālajām filmām par latviešu trimdu.