AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 17. janvārī
Benedikts Kalnačs

“Piecas dienas”

Anšlava Eglīša romāns, kas publicēts 1976. gadā

Saistītie šķirkļi

  • Anšlavs Eglītis
  • “Ilze”
  • latviešu literatūra
  • latviešu trimdas literatūra
  • “Pansija pilī”

Satura rādītājs

  • 1.
    Vēsturiskais konteksts
  • 2.
    Sižeta galvenās līnijas
  • 3.
    Galvenās darbojošās personas
  • 4.
    Kompozīcija
  • 5.
    Uzbūves saturiskās īpatnības
  • 6.
    Ietekme un nozīme literatūrā un sabiedrībā
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Vēsturiskais konteksts
  • 2.
    Sižeta galvenās līnijas
  • 3.
    Galvenās darbojošās personas
  • 4.
    Kompozīcija
  • 5.
    Uzbūves saturiskās īpatnības
  • 6.
    Ietekme un nozīme literatūrā un sabiedrībā
Vēsturiskais konteksts

A. Eglīša “Piecas dienas” ir viens no tiem trimdā tapušajiem rakstnieka sacerējumiem, kuros viņš pievērsies dzīvei Latvijā. Šiem literārajiem darbiem pieder romāns “Ilze” (1959), kurā tēlotas ainas Rīgā 20. gs. 40. gadu otrajā pusē pēc padomju otrreizējās okupācijas, kā arī atmiņu romāns “Pansija pilī” (1962), kur rakstnieks atskatījies uz saviem jaunības gadiem starpkaru perioda Latvijā. Romānā “Piecas dienas” tēlotas norises okupētajā Latvijā 20. gs. 70. gados un plaša vieta ierādīta arī notikumu priekšvēsturei 20. gs. 30. gados un 40. gadu pirmajā pusē, kas atspoguļo paša autora pieredzēto.

Sižeta galvenās līnijas

Romāna centrālā sižeta līnija ir saistīta ar Klaudija Velka dzīvi. Neatkarīgajā Latvijas valstī viņš 30. gados strādāja tekstilrūpniecībā kopā ar savu tēvu, rūpnīcas direktoru Bernardu Velku. Pēc padomju okupācijas 1940. gadā uzņēmums tika nacionalizēts un par tā vadītāju iecelts bijušais sētnieks Žanis Gnēze, kurš iepriekš piedalījās nelegālajās komunistu aktivitātēs. 1941. gada jūnijā direktors Bernards Velks kopā ar meitu, viņas vīru un mazo bērnu tika apcietināts un izsūtīts uz Sibīriju. Klaudijs Velks, kurš no izsūtīšanas izvairījās vienīgi apstākļu sakritības dēļ, vēlāk noskaidroja, ka viņa ģimeni nodevis Gnēze, un par viņa dzīves mērķi kļuva atriebība bijušajam sētniekam, kas pēc otrreizējās padomju okupācijas atgriezās direktora postenī. Tā kā Gnēze bija nespējīgs vadīt uzņēmuma reālo darbu, Klaudiju Velku viņš pieņēma par savu vietnieku, kura rokās bija rūpnīcas praktiskā pārraudzība. Paralēli darbam Klaudijs rakstīja atmiņas par visu, ko pieredzēja gan starpkaru periodā, gan pēckara gados. Romāna nosaukumā minētās piecas dienas ir koncentrēts laika posms 1974. gadā pēc Klaudija Velka nejaušas sastapšanās ar jaunības draugu Armandu Polu, kurš iebrauca Rīgā kā tūrists no Amerikas Savienotajām Valstīm (ASV). Šī satikšanās Klaudijam bija pamudinājums noslēgt savas piezīmes, ko viņš grasījās lūgt Armandam slepus izvest uz ārzemēm, kā arī beidzot īstenot nodomu par Gnēzes nonāvēšanu. To neizdevās realizēt, kā plānots, jo Gnēze izsekoja Klaudiju un atklāja viņa rakstītās atmiņas. Tās lasot, Gnēzi ķēra triekas lēkme un viņš nomira. Romāns noslēdzas līdz ar pēdējo ierakstu Klaudija Velka ilgus gadus tapušajās piezīmēs, kuras sniedz liecību par neatkarīgās Latvijas varmācīgo okupāciju.    

Galvenās darbojošās personas

Klaudijs Velks ir romāna centrālais tēls, kura dzīves gaitas un pārdomas caurvij visas tēlotās attiecības. Klaudijs ir inteliģents ideālists, kuru interesē rakstniecība un kultūra, tomēr viņš labi jūtas un veiksmīgi strādā tēva vadītajā uzņēmumā. Viņa tēvs Bernards Velks tēlots kā apņēmīgs un lietpratīgs direktors, kurš cieši seko arī savu padoto interesēm un vajadzībām. Vēlme aizstāvēt savus darbiniekus sniedzas pat tik tālu, ka direktors saglabā ticību reiz pieņemtajam sētniekam Gnēzem arī pēc tam, kad kļūst pieejama informācija par viņa līdzdalību komunistu rosinātajās aktivitātēs. Tā tomēr izrādās nepamatota uzticēšanās. A. Eglīša veidotajā romāna tēlu sistēmā Žanis Gnēze kļūst par Velku ģimenes pretpolu gan sava negodīguma un varaskāres dēļ, gan tāpēc, ka, atšķirībā no Bernarda un vēlāk Klaudija lietpratīgās vadības, Gnēze ir nespējīgs komunistu ieliktenis, kura karjera ir iespējama vienīgi okupācijas režīma apstākļos, kad par svarīgāko tiek uzskatīta lojalitāte valdošajai ideoloģijai. Klaudija Velka un Žaņa Gnēzes attiecību risinājums veido romāna galveno sižetisko asi, kam piekļaujas virkne sastapto cilvēku. Nozīmīga vieta romānā ir Klaudija senajiem paziņām: Orleāna kundzei un viņas diviem bērniem, Ingrīdai un Aleksim. Pēc Otrā pasaules kara attiecības ir sarežģījušās, jo Aleksis ir bijis izsūtījumā un pēc atgriešanās pamatoti nespēj pieņemt jauno realitāti, kā arī samierināties ar to, ka Klaudijs Velks turpina darbu padomju uzņēmumā. A. Eglīša tēlojumā redzams, ka ideoloģijas spaidi gan tiešā, gan netiešā veidā pastāvīgi ietekmē cilvēku dzīves, atsvešina vienu no otra, tostarp neļaujot rast Klaudija un Ingrīdas savulaik romantiski ievirzīto attiecību piepildījumu. Romānā atklāti arī vairāki trimdinieki, kuri ieradušies Latvijā ar ārzemju tūristu grupu. Viņu vidū ir mācītājs Kocēns, kurš piedalās Orleānu mājas viesībās un pauž samiernieciskas noskaņas padomju Latvijas un trimdas attiecību jautājumos, kā arī vulgārā Herta Velmane, kurai ir nekritiski idealizēts priekšstats par dzīves apstākļiem dzimtenē. Viņas viedoklis īsti nemainās pat pēc tam, kad Klaudijs ir aizvedis Hertu uz Zemgali, kur viņa sastopas ar savu māsu, kas nodarbināta vistu audzēšanā, un pati savām acīm skata reālos padomju lauku saimniecības apstākļus. Svarīga nozīme romānā ir neatkarīgi domājošajam Armandam Polam, ar kuru Klaudijs saprotas un visai vaļsirdīgi pārrunā arī padomju dzīves apstākļus. Tomēr Armandam tāpat ir grūti izprast daudzās dzimtenē notikušās pārvērtības. Viens no satiktajiem cilvēkiem ir Armanda onkulis, kurš pilnībā norobežojies no apkārtējās dzīves, ko uzskata par nepieņemamu.   

Kompozīcija

Romāna “Piecas dienas” ārējo ietvaru veido norises okupētajā Rīgā 20. gs. 70. gados. Savukārt agrākie notikumi, kam tāpat pievērsta rakstnieka detalizēta uzmanība, tēloti izvērstā retrospekcijā. Šī retrospekcija iedalāma vairākos posmos. Pirmkārt, tas ir starpkaru periods ar attīstības cerībām un mērķtiecīgi funkcionējošo rūpnīcu, soli pa solim uzlabojoties arī strādājošo labklājībai. Sekojošais posms ir saistāms ar 1940. gada padomju okupācijas radīto šoku un tam sekojošām pārmaiņām gan uzņēmumā, gan visā sabiedrībā. Šajā posmā Klaudijs Velks, kuru jau agrāk ir interesējusi rakstniecība un kultūra, strādā žurnālā “Atpūta”. Vērojumi žurnāla redakcijā padomju okupācijas sākumposmā, kā arī piezīmes par latviešu padomju rakstnieku pirmo kongresu Rīgā 1941. gada jūnijā, lielā mērā atspoguļo autora personisko pieredzi. Klaudijs Velks nav autobiogrāfisks tēls, un rakstnieks viņam žurnāla redakcijā pat liek sastapties ar kādu vārdā nenosauktu cilvēku, kurā saskatāmi A. Eglīša vaibsti. Tomēr acīmredzami, ka, neraugoties uz vēstītāja ārēju distancēšanos, atsevišķas romāna lappuses lasāmas kā paša rakstnieka atmiņu stāsts. Savukārt vēlāko notikumu aprakstā izvērstas Klaudija gaitas Kurzemes mežos Otrā pasaules kara beigās, īslaicīga pievienošanās nacionālo partizānu vienībai, tāpat kā pavisam drīzā nošķiršanās no tās un grūtību un briesmu pilnais ceļš uz Rīgu. Kara beigu un pēckara gadu tēlojumā īpaši uzsvērta pastāvīgā novērošana un nedrošība sabiedrībā, neloģiskā pārvalde, kas īpaši uzskatāma kļuvusi Gnēzes vadītajā rūpnīcā, kuru no sabrukuma glābj vienīgi Klaudija Velka iesaistīšanās.

Uzbūves saturiskās īpatnības

Romāna “Piecas dienas” kompozīcijā A. Eglītis izcēlis vienu nozīmīgāko sižeta līniju, ko papildina centrālā tēla Klaudija Velka sastapto cilvēku izvērstie pieredzes stāsti. Tie ne vienmēr saskan ar situācijas sadzīvisko loģiku un dažkārt grūti iedomājami konkrētajos apstākļos, nepazīstamiem ļaudīm sastopoties vien uz īsu brīdi, toties kopumā atklāj panorāmisku tautas likteņa ainu. Psiholoģisko tēlojumu romānā papildina publicistiski iespraudumi, kuros pausta autora kritiskā attieksme pret padomju režīmu Latvijā.    

Darba izdevumi

Romāns “Piecas dienas” vispirms publicēts trimdas laikrakstā “Laiks” Ņujorkā no 1975. gada 5. februāra līdz 1976. gada 4. februārim. Atsevišķā izdevumā tas iespiests Helmāra Rudzīša apgādā “Grāmatu Draugs” 1976. gadā. Atkārtota publikācija izdevniecībā “Preses nams” 1992. gadā Rīgā. Romāns no jauna izdots arī 2017. gadā.

Ietekme un nozīme literatūrā un sabiedrībā

Latviešu trimdas literatūrā A. Eglītim ir nozīmīga vieta kā daudz lasītam autoram, kurš skaidri formulēja arī savu attieksmi pret sabiedriskiem un politiskiem jautājumiem, tajā skaitā risinot tēmas, kas skar dzīvi padomju okupētajā Latvijā 20. gs. otrajā pusē.  

Saistītie šķirkļi

  • Anšlavs Eglītis
  • “Ilze”
  • latviešu literatūra
  • latviešu trimdas literatūra
  • “Pansija pilī”

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Andrups, J., ‘Piecas dienas’, Ceļa Zīmes, 1977, nr. 59, 317.–319. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Hausmanis, V., Anšlavs Eglītis, Rīga, Zinātne, 2005, 354.–358. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Hiršs, H., ‘Mazliet par Anšlava Eglīša romāniem’, Eglītis, A., Piecas dienas, Rīga, Preses nams, 1992, 327.–333. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Benedikts Kalnačs "“Piecas dienas”". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/143554-%E2%80%9CPiecas-dienas%E2%80%9D (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/143554-%E2%80%9CPiecas-dienas%E2%80%9D

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana