Vācu rakstnieka Johana Volfganga fon Gētes lugā “Torkvato Taso” risinātas radoša talanta un realitātes attiecības, balstoties autora pārdomās par kultūras tradīciju nozīmi rakstniecībā un mākslinieka personības realizācijas iespējām. Šī tēma bija nozīmīga visā rakstnieka daiļradē, arī šajā darbā, kas tapa apmēram 10 gadu ilgā posmā. Lugas “Torkvato Taso” sacerēšanu rosināja J. V. fon Gētes Itālijas ceļojuma iespaidi no 1786. gada līdz 1788. gadam, kas sekmēja arī vairāku citu viņa darbu, piemēram, lugas “Ifigenija Tauridā” (Iphigenie auf Tauris, 1787) un “Egmonts” (Egmont, 1788), galīgo redakciju izstrādi. Šie darbi atklāj rakstnieka interesi par dramaturģiskiem eksperimentiem, tostarp vēlmi tradicionālo, jau antīkajā pasaulē nostiprināto slēgtās lugas formu izmantot modernu psiholoģisku un ētisku problēmu risinājumam. Lugas “Ifigenija Tauridā” un “Torkvato Taso” veidotas, izmantojot piecu cēlienu drāmas struktūru, kurā ievērota darbības, laika un vietas vienība, un liriskos monologos izvēršot centrālo tēlu iekšējo izjūtu atklāsmi, kas savu dziļāko jēgu atklāj intensīvā mijiedarbē ar lasītāju vai skatītāju. Darbs pie lugas teksta tika uzsākts jau 1780. un 1781. gadā; pie izvēlētā sižeta rakstnieks atgriezās 1786. gadā un 1787. gada sākumā, savukārt galīgā redakcija izstrādāta 1788. un 1789. gadā. Ierosmi J. V. fon Gētes lugas sižetam sniedza renesanses laikmeta itāliešu dzejnieka Torkvato Taso (Torquato Tasso) personība. Vācu rakstnieka autobiogrāfijas “Poēzija un patiesība” (Dichtung und Wahrheit) otrajā grāmatā minēts, ka J. V. fon Gētes interesi par itāliešu dzejnieku rosināja jau agrā jaunībā apgūtā T. Taso dramatiskā poēma “Atbrīvotā Jeruzaleme” (La Gerusalemme liberata, 1581). Atsauce uz T. Taso darbu un tā radīto iespaidu ir arī J. V. fon Gētes romāna “Vilhelma Meistara mācību gadi” (Wilhelm Meisters Lehrjahre, 1795/1796) pirmajā grāmatā.