AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 4. martā
Alnis Stakle

digitālā kultūra

(angļu digital culture, vācu Digitale Kultur, franču culture numérique, krievu цифровая культура)
nemitīgi mainīga cilvēku saskarsme un pašizpausme digitālajā ekosistēmā

Saistītie šķirkļi

  • cilvēka-datora saziņa
  • medijpratība
  • sociālie mediji

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Digitālās kultūras izveidošanās
  • 3.
    Digitālās kultūras skaidrojums, sastāvelementi
  • 4.
    Digitālās kultūras attīstība
  • 5.
    Digitālās kultūras pretrunas
  • 6.
    Digitālās kultūras ietekme uz kultūru, sociālo, politisko, saimniecisko vidi
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Digitālās kultūras izveidošanās
  • 3.
    Digitālās kultūras skaidrojums, sastāvelementi
  • 4.
    Digitālās kultūras attīstība
  • 5.
    Digitālās kultūras pretrunas
  • 6.
    Digitālās kultūras ietekme uz kultūru, sociālo, politisko, saimniecisko vidi
Kopsavilkums

Digitālās kultūras fundamentālā pārveidojošā ietekme uz sociokulturālo vidi būtiski izpaudās personālo datoru un vēlāk mobilo tehnoloģiju laikmetā. Pirmsākumos digitālā kultūra var tikt skaidrota kā analogās kultūras izteiksme skaitliskās reprezentācijās jeb matemātiskos modeļos. Tomēr attīstoties tā kļūst par pašpietiekamu vidi, kurā radītais digitālais saturs var nebūt saistīts ar analogo pasauli.

Pateicoties datorpastarpinātai komunikācijai, cilvēki var mijiedarboties ar skaitliskajām kultūras reprezentācijām gan individuāli, gan kolektīvi, radot jaunas interpretācijas, mainot digitālo kodu, kombinējot koda elementus un daloties ar tiem. Mūsdienās kultūras digitālās reprezentācijas top, arī balstoties uz mākslīgā intelekta ģeneratīvajiem algoritmiem.

Sākotnēji digitālā vide funkcionēja kā ekskluzīva tehnokrātiskās elites darbības telpa, taču mūsdienās tā ir kļuvusi par visaptverošu un demokrātiski pieejamu vidi pašizpausmei, komunikācijai, izglītībai, izklaidei un uzņēmējdarbībai lielākajai daļai sabiedrības locekļu. Sociālo mediju platformas, multimediālie straumēšanas servisi, datorspēļu vides, kriptovalūtas, digitālās mākslas formāti, attālinātās izglītības iespējas un digitālo platformu pakalpojumi atspoguļo nepārtraukti mainīgo digitālās kultūras ekosistēmu. Digitālo kultūru raksturo arī riski, tostarp privāto datu zādzības, kibermobings, nelegālo azartspēļu izplatība, autortiesību pārkāpumi un nesankcionēta nelegāla satura aprite.

Digitālās kultūras attīstība ir radījusi inovatīvu kultūras semiotiku, kurā, mijiedarbojoties tekstuālajiem, vizuālajiem, audiālajiem un ģeneratīvo algoritmu radītajiem elementiem, veidojas nebijuši un mainīgi nozīmju tīklojumi. Būtisks pavērsiens digitālās kultūras evolūcijā sakrita ar Web 2.0 tehnoloģiju ieviešanu, kas demokratizēja digitālā satura radīšanas un izplatīšanas procesus. Mākslīgā intelekta un paplašinātās realitātes tehnoloģiju pieejamība plašai sabiedrībai veido jaunas digitālās kultūras attīstības trajektorijas, apšaubot tradicionālās izpratnes par radošumu, autorību un autentiskumu.

Tehnoloģiskās un sociālās norises mūsdienu digitālajā kultūrā aktualizē kompleksu sociālpolitisku problēmu loku, ietverot digitālo nevienlīdzību, kiberdrošības apdraudējumus, dezinformācijas izplatību un tehnoloģisko atkarību. Mūsdienu digitālā kultūra aptver daudzdimensionālu mijiedarbību starp tehnoloģiskajām inovācijām un sociālās uzvedības izmaiņām, veidojot jaunu kultūras paradigmu, kas turpina attīstīties sinerģijā ar tehnoloģisko progresu.

Digitālās kultūras izveidošanās

Digitālās kultūras aizsākums ir laikposmā pēc Otrā pasaules kara, kad sociālu, tehnoloģisku un ekonomisku faktoru mijiedarbība radīja apstākļus pirmajiem zinātniskajiem atklājumiem datortehnoloģiju jomā. Digitālās kultūras filozofiskie un vizionārie pirmsākumi meklējami amerikāņu inženiera Vannevāra Buša (Vannevar Bush) 1945. gada esejā “Kā mēs varētu domāt” (As We May Think), kurā viņš aprakstīja Memex – hipervides konceptu (elektroniski kontrolējamu augstas izšķirtspējas mikrofilmu, vairāku kameru un ekrānu kopumu kolektīvi nozīmīgas informācijas uzglabāšanai), kas kļuva par interneta un digitālās kultūras idejisko priekšteci. Norberts Vīners (Norbert Wiener) 1948. gadā ar savu darbu “Kibernētika” (Cybernetics) ieviesa kibernētikas jēdzienu, definējot cilvēku un mašīnu mijiedarbības teorētiskos pamatus.

Tehnoloģiski nozīmīga inovācija bija 1945. gadā radītais elektroniskais ciparu integrators un dators (Electronic Numerical Integrator and Computer), kas uzskatāms par pirmo programmējamo datoru dažādu uzdevumu veikšanai. Līdz pat 1955. gadam to izmantoja militāru aprēķinu vajadzībām. Fundamentāla loma datortehnoloģiju evolūcijā bija uzņēmumu IBM un “Apple” attīstībai pēc 20. gs. vidus. Šie uzņēmumi demokratizēja datortehnoloģiju pieejamību ārpus zinātniskajām laboratorijām un militārajiem uzņēmumiem. Savukārt 20. gs. 60. gados Daglass Engelbārts (Douglas Carl Engelbart) iezīmēja cilvēka-datora mijiedarbības koncepcijas pamatus, 1968. gadā prezentācijā “Visu demonstrāciju māte” (The Mother of All Demos) pirmo reizi demonstrējot pilnvērtīgu datorsistēmu. Pirmos priekšnoteikumus digitālai komunikācijai starp dažādu datoru īpašniekiem radīja ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network) tīkla izveide 1969. gadā Vintona Sērfa (Vinton Gray Cerf) un Roberta Kāna (Robert Elliot Kahn) vadībā.

Sociologs Daniels Bells (Daniel Bell) grāmatā “Postindustriālās sabiedrības atnākšana” (The Coming of Post-Industrial Society, 1973) viens no pirmajiem raksturoja postindustriālās sabiedrības attīstības paradigmu, iezīmējot pārmaiņas visās sociālajās struktūrās, jaunus inovāciju radīšanas principus un nebijušu sociālo šķiru veidošanos. Viņš īpaši uzsver pārmaiņas zināšanu pārnesē, ko ievieš digitālās tehnoloģijas, nodrošinot ne tikai jaunas zināšanu uzglabāšanas iespējas, bet arī automatizētu jaunu zināšanu radīšanu datorprogrammās.

Māršala Makluena (Herbert Marshall McLuhan) 1964. gada globālā ciemata (Global Village) un vēlāk globālā teātra (Global Theatre) idejas – teorētiskā iespējamība ikvienai personai saslēgties ar jebkuru citu cilvēku vai vietu – precīzi raksturoja pirmsinterneta laikmeta sabiedrības digitālās saskarsmes vīzijas, kas tehnoloģiskajā un sociālajā vidē materializējās krietni vēlāk. Būtiska nozīme bija arī Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta (Massachusetts Institute of Technology) Mediju laboratorijas (Media Lab) izveidei 1985. gadā Nikolasa Negropontes (Nicholas Negroponte) vadībā un Eiropas Kodolpētījumu organizācijas (Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire, CERN) ieguldījumam agrīnajā interneta attīstībā, kas lika tehnoloģiskos pamatus atvērtās piekļuves kultūras (open culture) tapšanai.

Stjuarta Branda (Stewart Brand) 1966. gadā aizsāktā iniciatīva, lai Nacionālā aeronautikas un kosmosa administrācija (National Aeronautics and Space Administration, NASA) piešķirtu atvērtu piekļuvi Zemes fotogrāfijai no kosmosa, kļuva par simbolisku sākumu viņa projektam “Visas Zemes katalogs” (Whole Earth Catalog), ko var uzskatīt par atvērtās kultūras ideoloģijas aizsākumu. 1989. gadā Timotijs Bernerss-Lī (Timothy John Berners-Lee) un Roberts Kajo (Robert Cailliau) radīja tehnoloģiskos priekšnoteikumus globālā tīmekļa (World Wide Web) izveidei, un 1993. gadā Marks Andersens (Mark Andersen) izstrādāja tīmekļa pārlūkprogrammu “Mosaic”, tādējādi radot pamatu digitālās kultūras tehnoloģiskajam diskursam.

Digitālās kultūras kontekstā svarīga Stīvena Levi (Steven Levy) 1984. gadā izdotā grāmata “Hakeri: datoru revolūcijas varoņi” (Hackers: Heroes of the Computer Revolution), kas iezīmē hakeru ētikas pamatprincipus, kā pamatvērtību izvirzot informācijas atvērtību un pieejamību, lai zināšanu pieejamība sniegtu iespējas radīt jaunas zināšanas. Kopumā digitālās kultūras rašanās un uzplaukums ir gan tehnoloģiski determinēts, gan arī balstīts informācijas un zināšanu atvērtības un vispārējas pieejamības vērtībās.

Digitālās kultūras skaidrojums, sastāvelementi

Digitālā kultūra ir komplekss sociāltehnisks fenomens, kas izpaužas digitālo tehnoloģiju mediētā cilvēku mijiedarbībā, aptverot gan vērtību sistēmas, gan kultūras prakses kopumā. Digitālās kultūras primārie komponenti ietver digitālos artefaktus (programmatūru, lietotnes, digitālo mākslu), virtuālās komunikācijas veidus un platformas (sociālos medijus, ziņapmaiņas sistēmas), kā arī specifiskas uzvedības normas, valodas lietojumu un prakses digitālajā vidē. Būtiska digitālās kultūras dimensija ir kolektīvās jaunrades un dalīšanās prakses, kas izpaužas atvērtā koda kustībā, sadarbības platformās un satura kopradīšanas iniciatīvās.

Tehnoloģiskā infrastruktūra, kas ietver datorus, viedierīces, interneta protokolus un algoritmus, veido digitālās kultūras pamatu, nodrošinot tās funkcionēšanu un attīstību. Digitālās kultūras nozīmīgs elements ir medijpratība, kas aptver gan tehniskās prasmes, gan kritisko domāšanu un ētisko apsvērumu izpratni digitālajā vidē. Digitālo identitāšu veidošana un pārvaldība, kas izpaužas sociālajos tīklos, avatāros un tiešsaistes reputācijā, ir kļuvusi par būtisku digitālās kultūras aspektu.

Digitālā kultūra ietver arī specifiskas valodas formas un komunikācijas modeļus, piemēram, mēmes, emotikonus un interneta slengu, kas veido unikālu digitālās izpausmes semiotiku. Kiberdrošības prakses, privātuma aizsardzības stratēģijas un digitālās ētikas principi konstruē digitālās kultūras normatīvo dimensiju. Digitālā kultūra izpaužas arī specifiskās laika un telpas koncepcijās, kur fiziskā un virtuālā realitāte saplūst un caurvijas hibrīdformās. Digitālā kultūra ietver arī kritisku refleksiju par tehnoloģiju lomu sabiedrībā, digitalizācijas sekām un nākotnes attīstības scenārijiem.

Digitālās kultūras attīstība

Kaut arī digitālās kultūras vizionārie, tehnoloģiskie un filozofiskie aizsākumi meklējami 20. gs. vidū, tomēr, runājot par digitālo kultūru mūsdienu izpratnē un tās apjomu, datu apmaiņas ātrumu, dažādību, tendenču mainīgumu un vispārējo klātbūtnes fenomenu tīkla sabiedrībā, īpaši jāizceļ periods pēc 1990. gada. Digitālās vides, kuras ir plaši un viegli pieejamas lielākajai daļai cilvēku, ir kļuvušas par globālu kopradīšanas un daudzdimensionālu mijiedarbības telpu miljardiem lietotāju. Tiešsaistē tiek radīti neskaitāmi vizuāli, audiāli un multimodāli naratīvi tirdzniecībai, auditoriju piesaistei, aktīvismam, pilsoniskajai žurnālistikai un izklaidei. Digitālā kultūra ir būtiski transformējusi arī tradicionālos masu medijus – grāmatas, televīziju, radio u. c.

Idejas par tiešsaistes kopienām kā kolektīvu fenomenu, kas dalībniekiem sniedz psiholoģiskas un emocionālas klātbūtnes efektu, konceptualizētas Hovarda Reingolda (Howard Rheingold) grāmatā “Virtuālā sabiedrība” (The Virtual Community, 1993). Tajā pašā laikposmā tiek izteiktas radikālas digitālās nākotnes vīzijas par pilnībā digitalizētu sabiedrību, kuras visas vajadzības (plašsaziņas mediji, izklaide, sekss u. c.) tiks digitalizētas, kā to, piemēram, pauž N. Negroponte “Esot digitālam” (Being Digital, 1995). Sistēmisku teoriju par informācijas sabiedrības ekonomisko un sociālo dinamiku savā grāmatā “Tīkla sabiedrības uzplaukums” (The Rise of the Network Society, 1996) konstruē Manuels Kastelss (Manuel Castells Oliván), pievēršoties digitālās kultūras trim sociālajiem aspektiem – ražošanai, varai un pieredzei. Diskusiju par digitālās kultūras juridisko autortiesību regulējuma līdzsvara zudumu aizsāka Lorenss Lesigs (Lawrence Lessig) grāmatā “Kods un citi kibervides likumi” (Code and Other Laws of Cyberspace, 1999).

Pāreju uz lietotāju radītā satura ēru digitālajā kultūrā iezīmē tehnoloģiskas un konceptuālas pārmaiņas līdz ar jaunām globālā tīmekļa lietotāju mijiedarbības iespējām Web 2.0 ietvaros, kas līdz ar Marka Zakerberga (Mark Zuckerberg) Facebook izveidi 2004. gadā aizsāka sociālo mediju laikmetu. Globālā tīmekļa lietotāji vairs nebija pasīvi vērotāji, bet kļuva par aktīviem kolektīvā satura veidotājiem. Lietotāji varēja radīt audiovizuālu saturu, raisīt diskusijas, veidot virtuālas kopienas, nodarboties ar politisko aktīvismu un izplatīt savus produktus un pakalpojumus dažādās platformās. Šis laikposms iezīmē arī nepārtrauktas virtuālās klātbūtnes fenomenu, kā arī privātā un publiskā robežu izpratnes konceptuālas pārmaiņas sabiedrībā.

Radošo industriju pārstāvji – komponisti, mākslinieki, režisori, dizaineri – ir radījuši daudzveidīgas alternatīvas saskarnes, kas balstās digitālajai videi raksturīgajās mijattiecībās starp vēstījumu un auditoriju. Mediju saturs, dizains, arhitektūra, arhivācija, radošā līdzdarbība un autortiesību atvērtība ir kļuvuši par laikmetīgās digitālās kultūras pamatu. Digitālās kultūras pieejamība radošai pašizpausmei ir stimulējusi gan dažādu audiovizuālā satura pēcapstrādes programmu (piemēram, Adobe), gan kopstrādes un dalīšanās vietņu (Flickr, DeviantArt, Miro, Milanote u. c.) uzplaukumu. Būtiskas autorības, radošuma un autentiskuma izpratnes pārmaiņas ievieš mākslīgā intelekta rīku plašā pieejamība un to apjomīgais lietojums gan personiskai pašizpausmei, gan komerciālām praksēm.

Digitālās kultūras pretrunas

Digitālā kultūra, demokratizējot satura radīšanu un paplašinot informācijas pieejamību globālā mērogā, ir radījusi pamatotas bažas par privātuma aizsardzību, datu drošību, tehnoloģisko atkarību un dezinformācijas straujo izplatību. Mūsdienu sabiedrībā vērojama izteikta spriedze starp digitālās savienojamības sniegtajām priekšrocībām – uzlabotu piekļuvi zināšanām un jaunām sadarbības iespējām – un pieaugošajiem digitālās uzraudzības, manipulāciju un sociālās polarizācijas draudiem. Informācijas apmaiņas ātrums un vienkāršība digitālajā vidē ir radījusi labvēlīgus apstākļus maldinošas informācijas izplatībai, kas savukārt grauj sabiedrības uzticēšanos medijiem un veicina dezinformācijas un populisma uzplaukumu. Digitālo ierīču un platformu nemitīgā klātbūtne ikdienā rada aizvien pamatotākas bažas par pārmērīgu ekrānlaika patēriņu, tiešo sociālo kontaktu mazināšanos un negatīvo ietekmi uz psihisko veselību.

Digitālās kultūras pretrunīgā daba atklāj sarežģītu problēmu tīklojumu. Satura veidošanas demokratizācija un informācijas pieejamība ir devusi nepieredzētas iespējas gan indivīdiem, gan marginalizētām sabiedrības grupām paust savus viedokļus un idejas globālā mērogā. Tomēr efektīvu pārbaudes un regulējuma mehānismu trūkums vai pat neiespējamība tos izveidot ir radījusi labvēlīgu vidi dezinformācijas izplatībai, kas apdraud demokrātiskās sabiedrības pamatus. Digitālā savienojamība, paverot jaunas iespējas zināšanu apmaiņai un sadarbībai, vienlaikus ir radījusi apstākļus korporatīvajai uzraudzībai un manipulācijām ar privātajiem datiem, tādējādi būtiski apdraudot personisko brīvību un privātuma robežas.

Digitālās kultūras ietekme uz kultūru, sociālo, politisko, saimniecisko vidi
Kultūras joma

Digitālā kultūra ir fundamentāli pārveidojusi visu kultūras telpu, radot auglīgu vidi novatoriskām mākslinieciskās izpausmes formām – digitālajai mākslai, mākslīgā intelekta radošajiem darbiem un virtuālās un paplašinātās realitātes tehnoloģiju veidotām imersīvām pieredzēm. Neaizstājamo blokķēžu žetonu (non-fungible token, NFT) tehnoloģiju ieviešana ir būtiski pārstrukturējusi izpratni par īpašumtiesībām un autorību digitālajā mākslā, paverot māksliniekiem līdz šim nebijušas iespējas savu darbu izmantošanai. Paralēli tam digitālā satura radīšanas un izplatīšanas pieejamība ir demokratizējusi kultūras radīšanas procesu, sniedzot indivīdiem un kopienām instrumentus dominējošo kultūras naratīvu apšaubīšanai un alternatīvu viedokļu paušanai. Tomēr šī straujā kultūras demokratizācija digitālajā vidē aktualizē vairākus sarežģītus jautājumus par autorības konceptu, realitātes reprezentācijām, autentiskumu, intelektuālā īpašuma aizsardzību un radošā satura komercializācijas procesiem digitālajā laikmetā.

Sociālā dimensija

Digitālā kultūra ir izraisījusi fundamentālu pavērsienu starppersonu komunikācijas modeļos, veicinot tādu virtuālo kopienu veidošanos, kas pārvar ģeogrāfiskos ierobežojumus, sociālo šķiru un subkultūru robežas, tādējādi sekmējot ideju apmaiņu līdz šim nepieredzētā mērogā. Šīs digitālās tikšanās vietas rada auglīgu vidi kopīgu identitāšu veidošanai un nodrošina platformas marginalizēto sabiedrības grupu viedokļu paušanai. Tomēr šī digitālā sociālā revolūcija vienlaikus ir radījusi jaunus sabiedriskos izaicinājumus, tostarp digitālo atkarību, sociālo sašķeltību, segregāciju un pretrunīgi vērtējamu idejisko kopienu veidošanos, kas draud vēl vairāk padziļināt ideoloģiskās plaisas sabiedrībā.

Politiskā sfēra

Digitālā kultūra ir radikāli transformējusi pilsonisko un politisko līdzdalību, sniedzot indivīdiem plašas iespējas iesaistīties tiešsaistes aktīvismā un organizēt sociālās kustības ar nepieredzētu efektivitāti. Sociālo mediju platformas, kļūstot par nozīmīgiem politisko diskusiju un protesta centriem, nodrošina ne tikai ātru informācijas izplatīšanu, bet arī jaunu digitālo protestu formu attīstību. Lai gan šī politiskās līdzdalības demokratizācija ir nesusi daudzas pozitīvas pārmaiņas, tā vienlaikus ir veicinājusi dezinformācijas izplatību, pastiprinājusi politisko polarizāciju un radījusi nopietnas bažas par cilvēku digitālo novērošanu un personas datu aizsardzību politisko kampaņu kontekstā.

Ekonomika

Digitālā kultūra ir pārveidojusi tradicionālos biznesa modeļus, veicinot pakalpojumu ekonomikas, e-komercijas un blokķēdes tehnoloģijās balstītu sistēmu strauju attīstību. Blokķēdes tehnoloģijas, īpaši kriptovalūtas un NFT risinājumi, būtiski transformē finanšu, nekustamā īpašuma un mākslas nozares. Šīs inovatīvās tehnoloģijas, nodrošinot decentralizētus darījumus, izaicina tradicionālo finanšu institūciju dominanci tirgū. Līdztekus tam mākslīgā intelekta virzītā lēmumu pieņemšana pamatīgi pārveido darba tirgu, ražošanas procesus un datos balstītas mārketinga stratēģijas. Tomēr straujais automatizācijas pieaugums ir izraisījis plašas diskusijas par potenciālo darbavietu zudumu, pieaugošo ekonomisko nevienlīdzību un mākslīgā intelekta izmantošanas ētiskajiem aspektiem lēmumu pieņemšanas procesos.

Ietekme uz vidi

Digitālās kultūras un vides problēmu saskares punkts atklāj gan būtiskus izaicinājumus, gan nebijušas iespējas ilgtspējīgai attīstībai. Digitālās tehnoloģijas, veicinot viedo pilsētu attīstību, atjaunojamās enerģijas risinājumu ieviešanu un vides uzraudzības sistēmu pilnveidi, piedāvā efektīvus rīkus cilvēka darbības negatīvās ietekmes mazināšanai uz vidi. Tomēr blokķēdes tehnoloģiju un mākslīgā intelekta sistēmu energoietilpīgā daba, ko īpaši ilustrē kriptovalūtu ieguves process, rada jaunus vides izaicinājumus un aktualizē fundamentālus ētiskos jautājumus par digitālā laikmeta ilgtspējas nodrošināšanu.

Ētiskās un kognitīvās dimensijas

Līdz ar digitālās kultūras strauju izplatību aizvien asāk iezīmējas nozīmīgas ētiskās dilemmas saistībā ar datu privātumu, mākslīgā intelekta izmantošanas ētiku un pieaugošo digitālo plaisu sabiedrībā. Mākslīgā intelekta veidotie satura algoritmi, būtiski ietekmējot lietotāju uzvedību, rada pamatotas bažas par manipulācijas iespējām un individuālās autonomijas apdraudējumu. Mākslīgā intelekta pieaugošā loma satura radīšanā un lēmumu pieņemšanā fundamentāli izaicina tradicionālos priekšstatus par radošuma būtību un cilvēka autorības konceptu. Īpaši satraucoša ir kognitīvo procesu transformācija, kas raisa pamatotas bažas par digitālo mediju ilgtermiņa ietekmi uz uzmanības noturību, atmiņas veidošanos un kritiskās domāšanas spējām, sevišķi jaunākajās paaudzēs, kuras aug ciešā saiknē ar digitālo vidi.

Saistītie šķirkļi

  • cilvēka-datora saziņa
  • medijpratība
  • sociālie mediji

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Benkler, Y., The wealth of networks: How social production transforms markets and freedom, New Haven, London, Yale University Press, 2006.
  • Manovich, L., Instagram and Contemporary Image, 2016.
  • Manovich, L., AI Aesthetics, Moscow, Strelka Press, 2019.
  • Manovich, L. & Arielli, E. Artificial Aesthetics: Generative AI, Art and Visual Media, 2024.
  • Moore, J. W., Capitalism in the web of life: Ecology and the accumulation of capital, London, Verso, 2015.
  • Mosco, V., The digital sublime: Myth, power, and cyberspace, Cambridge, Massachusetts, MIT Press, 2004.
  • Penley, C. and Ross, A. (eds.), Technoculture, Minneapolis, Minnesota, University of Minnesota Press, 1991.
  • Turkle, S., Alone together: Why we expect more from technology and less from each other, New York, Basic Books, 2011.
  • Zuboff, S., The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power, New York, Public Affairs, 2019.
  • Zuboff, S., The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power, New York, Public Affairs, 2019.

Ieteicamā literatūra

  • Bibliogrāfija. Nozīmīgi interneta resursi Bell, D., Cyberculture theorists: Manuel Castells and Donna Haraway, London, Routledge, 2006.
  • Berry, D., M. and Dieter, M. (eds.), Postdigital aesthetics: Art, computation and design, Houndmills, Basingstoke, Hampshire, Palgrave Macmillan, 2015.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Bolter, J. D. and Grusin, R., Remediation: Understanding new media, Cambridge, Massachusetts, MIT Press, 1999.
  • Bratton, B. H., The stack: On software and sovereignty, Cambridge, Massachusetts, MIT Press, 2015.
  • Bridle, J., New dark age: Technology and the end of the future, London, Verso, 2018.
  • Castells, M., The rise of the network society, Malden, Mass., Wiley-Blackwell, 2010.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • De Filippi, P. and Wright, A., Blockchain and the law: The rule of code, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press, 2018.
  • Eubanks, V., Automating inequality: How high-tech tools profile, police, and punish the poor, New York, St. Martin’s Press, 2018.
  • Jamieson, K. H., Cyberwar: How Russian hackers and trolls helped elect a president, New York, Oxford University Press, 2020.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Jenkins, H., Convergence culture: Where old and new media collide, New York, New York University Press, 2006.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lessig, L., Code: Version 2.0, New York, Basic Books, 2006.
  • Manovich, L., The Language of New Media, Cambridge, Massachusetts, MIT Press, 2001.
  • Manovich, L., Cultural Analytics, Cambridge, Massachusetts, MIT Press, 2020.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Noble, S. U., Algorithms of oppression: How search engines reinforce racism, New York, New York University Press, 2018.
  • Srnicek, N., Platform capitalism, Cambridge, Polity Press, 2016.

Alnis Stakle "Digitālā kultūra". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/253954-digit%C4%81l%C4%81-kult%C5%ABra (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/253954-digit%C4%81l%C4%81-kult%C5%ABra

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana