Svētku izcelšanās un svinēšanas tradīciju vēsture Zvaigznes diena, iespējams, cēlusies Romas Impērijas Austrumu daļā kā svētki, kuros pieminēja Jēzus kristības. Ap 200. gadu Aleksandrijas Klements (Κλήμης ὁ Ἀλεξανδρεύς) rakstīja, ka basilīdi – gnostiķu novirziens, Aleksandrijas garīgā skolotāja Basilīda (Βασιλείδης) sekotāji – piemin Jēzus kristības, nakti pirms tām pavadot lasot. Tie varētu būt bijuši evaņģēliju teksti. Baznīcas tēva Origena (Ὠριγένης) baznīcas svētku uzskaitījumā (darbā “Pret Celzu”, Contra Celsum, 3. gs.) Zvaigznes diena nav minēta. 4. gs. otrajā pusē Zvaigznes dienu darbā “Sasniegumi” (Res Gestae) minēja karavīrs un vēsturnieks Ammians Marcellins (Ammianus Marcellinus), bilstot, ka 361. gadā dievkalpojumu apmeklējis Juliāns (Julianus), kurš tajā pašā gadā kļuva par Romas imperatoru. Kristīgajā tradīcijā Juliāns nereti tika saukts par atkritēju, jo pievērsās senajai romiešu reliģijai un popularizēja to. Marcellins raksta, ka dievkalpojuma laikā Juliāns piedalījies lūgšanās, kas vai nu liecina par to, ka tolaik viņš bija kristietis, vai arī, ka viņš vēl slēpa savus uzskatus.
Sākotnēji Austrumu baznīcā vienā un tajā pašā dienā svinēja Jēzus dzimšanu un kristīšanu, jo tika uzskatīts, ka Jēzus kristīts trīsdesmit gadu vecumā (pamatojot to ar Lūkas 3:23). Vietām šī tradīcija saglabājās ilgi. Mūks un teologs Kasiāns (Cassianus) sacījis, ka Ēģiptes klosteros Kristus dzimšanu un kristības svinēja vienā datumā (6. janvārī). Armēņu apustuliskā baznīca (Հայ Առաքելական Եկեղեցի) joprojām ir saglabājusi šo tradīciju.
Rietumu baznīcā jau 4. gs. svinēja atsevišķi Ziemassvētkus un Zvaigznes dienu, kurā pieminēja Austrumu gudro vizīti pie Jēzus. Austrumu gudrie simbolizēja nejūdu tautas pasaulē. Jānis Zeltamute (Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος) vienā no sprediķiem par Mateja evaņģēliju Austrumu gudro apciemojumu raksturoja šādi: “Zvaigzne no viņiem bija paslēpta, lai viņiem nebūtu citas izvēles kā vien konsultēties ar jūdiem. Tādā veidā Jēzus dzimšana kļūtu zināma visiem.” Vēl viena Zvaigznes dienas tēma bija kāzas Kaānā (Jāņa evaņģēlija 2. nodaļa), kurā Jēzus pārvērta ūdeni vīnā, – kristīgā tradīcija to uzskata par pirmo publisko Jēzus paveikto brīnumu. 380. gada 25. decembra sprediķī teologs Gregorijs no Nazianzas (Γρηγόριος Ναζιανζηνός) Ziemassvētku dienu nosauca par Teofāniju un teica, ka drīz svinēs Jēzus kristīšanu. Pēc tam 6. un 7. janvāra sprediķos viņš apgalvoja, ka Kristus dzimšana un Austrumu gudro atnākšana ir notikusi un ka tagad svinēs Viņa kristīšanu. 385. gadā svētceļniece Egērija (Egeria) raksturoja Ziemassvētku svinības Jeruzalemē un Betlēmē. Viņa tās nodēvēja par Epifāniju.
Zvaigznes diena iekļauta “Apustuliskajās konstitūcijās” (Constitutiones Apostolorum, 4. gs.; iespējams, Sīrijā sarakstīts tekstu krājums par liturģiju, baznīcas pārvaldi un disciplīnu) atrodamajā svētku sarakstā. Bīskaps Filastrijs (Philastrius) sacerējumā “Dažādu herēžu grāmata” (Diversarum Hereseon Liber, ap 384. gadu) raksta, ka daži herētiķi nesvin Zvaigznes dienu, jo uzskata, ka tā dublē Ziemassvētkus, vai domā, ka epifāniju dienas (dies epiphaniorum) ir vai nu Jēzus kristību, vai Apskaidrošanas diena. Viņaprāt, tas ir nepareizi, jo Zvaigznes dienā svinama tikai Austrumu gudro vizīte. Tas rāda, ka šis uzskats bija kļuvis par dominējošu Rietumos un izslēdza citus. Arī Augustīna (Augustinus) un pāvesta Leona I (Leone I) sprediķi rāda, ka Rietumos bija nostiprinājusies Zvaigznes dienas tēma – Mateja evaņģēlija 2. nodaļā minētais Austrumu gudro apmeklējums.
Daļā Rietumu kristiešu draudžu, īpaši Ziemeļāfrikā, Zvaigznes dienā rīkoja kristības, taču pāvests Leons I tās uzskatīja par “nesaprātīgu jauninājumu” (irrationabilem novitatem). Vitas bīskaps Viktors (Victor Vitensis) 5. gs. atzina, ka tā ir regulāra prakse Romas Impērijas Āfrikas provincē (tagadējā Ziemeļāfrika). Hieronīms (Hieronymus) domāja, ka epifānijas vēl joprojām tika svinētas Jēzus kristību un apskaidrošanas dēļ, kas ir nozīmīgāk par dzimšanas svinībām, jo piedzimstot “Viņš bija paslēpts un neatklājās”.
Tūras koncils 567. gadā noteica, ka Ziemassvētki un Zvaigznes diena svinami attiecīgi 25. decembrī un 6. janvārī un ka dienas starp svētkiem ir Ziemassvētku liturģiskais laiks. Jānis Zeltamute sprediķos par Mateja evaņģēliju stāsta, ka kristieši Antiohijā kristību ūdeni, kas svētīts Zvaigznes dienas priekšvakarā, ņēma mājās. Tas visu gadu esot saglabājies svaigs. Tautas reliģiozitātē uzplauka uzskats, ka šādam ūdenim ir dziedinošas īpašības. Sākumā, kad pirmo gadsimtu kristietībā eksistēja katehūmeni (ticībā apmācāmie), ūdens, kas bija iesvētīts šajā dienā, tika lietots kristībām, bet līdz ar katehumenāta izzušanu ūdens iesvētīšana ieguva citu jēgu – tā ir atcere par Jēzus kristību. Šajās dienās iesvētīto ūdeni Austrumu kristietībā dēvē par Lielo svētumu.
Savukārt Tūras Greguārs (Grégoire de Tours, dzimis Georgijs Florentijs, Georgius Florentius) darbā “Par mocekļu godību” (Liber in gloria martyrum) saglabājis liecību par tradīciju, ka tie, kuri dzīvoja netālu no Jordānas upes, Zvaigznes dienā tajā peldējās.
Reformācijas laikā un vēlāk radušies kristietības novirzieni lielākoties turpināja atbalstīt Zvaigznes dienas svinēšanu. Mārtiņš Luters (Martin Luther) sacerēja gan lūgšanas, gan rakstīja sprediķus saistībā ar šo dienu.